ΑΠΟΕΛ: Από το 6-0 του Τιμούρ στο 0-0 του Τραμετσάνι!
16:38 - 22 Οκτωβρίου 2018

Η (δεύτερη μετά από αυτήν του Γιώργου Κωστή) ψήφος εμπιστοσύνης στο Ράφα Ρόμο και η τοποθέτηση του Κωστάκη Αρτυματά ανάμεσα στους Νούνο Μοράις και Λούκας Σόουζα ήταν οι δύο πιο σημαντικές αποφάσεις του Πάολο Τραμετσάνι στην πρώτη ενδεκάδα του ως προπονητής του ΑΠΟΕΛ.
Το 4-3-3 με τη συγκεκριμένη στελέχωση στη μεσαία γραμμή αξιολογήθηκε (κι επικρίθηκε) από πολλούς ως μία από τις βασικές αιτίες της χθεσινής λευκής ισοπαλίας με την ΑΕΛ. Ωστόσο, στις 17 Οκτωβρίου 2015, ο ΑΠΟΕΛ είχε συντρίψει 6-0 την ΑΕΛ στο ΓΣΠ αγωνιζόμενος με το ίδιο σύστημα και τριάδα Μοράις, Βινίσιους, Αρτυματά στο κέντρο. Οι δύο από τους τρεις αγωνίστηκαν και χθες αποδεικνύοντας ότι το θέμα δεν ήταν το σύστημα ή τα πρόσωπα.
Τη διαφορά κάνει ο αγωνιστικός προσανατολισμός, τον οποίο δίνει ο εκάστοτε προπονητής. Προ τριετίας, υπό τον Τιμούρ Κετσπάγια, οι Αρτυματάς και Βινίσιουςς πίεζαν τα… στόπερ(!) της ΑΕΛ δυσχεραίνοντας τα μέγιστα την ανάπτυξή της και εξωθώντας της σε μια σειρά από λάθη, τα οποία αξιοποίησε ο ΑΠΟΕΛ για να στείλει το σκορ στα ύψη. Χθες ο Τραμετσάνι έβαλε όλη την ομάδα του πίσω από την μπάλα και (σχεδόν) πίσω από το κέντρο, προκειμένου να κλείσει χώρους και αποστάσεις μεταξύ των γραμμών, και μοιραία έμεινε στο μηδέν.
Με το ίδιο σύστημα, ο ΑΠΟΕΛ του Κετσπάγια «άρπαξε από το λαιμό» την αντίπαλό του και δεν την άφησε ν’ ανασάνει, ενώ αυτός του Τραμετσάνι της έδωσε -μέσα στην έδρα του- την μπάλα και την πρωτοβουλία των κινήσεων.
Και ο Ιταλός το έκανε συνειδητά, όπως απέδειξαν αφ’ ενός οι αλλαγές του (Ζαχίντ ως αριστερός εξτρέμ, Νατέλ ως επιθετικός περιοχής), αφ’ ετέρου οι δηλώσεις του για ηθελημένο περιορισμό του ρίσκου στο δεύτερο ημίχρονο.
Ότι ο Τραμετσάνι αξιολογεί το υπερβολικά αμυντικογενές 4-3-3 του πρώτου ημιχρόνου ως υπερβολικά ριψοκίνδυνο για την ομάδα του (έστω σ’ αυτό το σημείο της σεζόν), είναι το πιο σημαντικό -και συνάμα ανησυχητικό- συμπέρασμα για τους «γαλαζοκίτρινους» από το χθεσινό ντέρμπι.
Είναι μια πρώτη αίσθηση κι εκτίμηση του Ιταλού που θ’ αναιρεθεί στη συνέχεια ή μια πεποίθησή του; Η απάντηση στο συγκεκριμένο ερώτημα έγινε αίφνης πιο σημαντική κι από την σχεδόν πλήρη εξάρτηση του δημιουργικού παιχνιδιού του ΑΠΟΕΛ από τον Μούσα Αλ Τάμαρι…
Το 4-3-3 με τη συγκεκριμένη στελέχωση στη μεσαία γραμμή αξιολογήθηκε (κι επικρίθηκε) από πολλούς ως μία από τις βασικές αιτίες της χθεσινής λευκής ισοπαλίας με την ΑΕΛ. Ωστόσο, στις 17 Οκτωβρίου 2015, ο ΑΠΟΕΛ είχε συντρίψει 6-0 την ΑΕΛ στο ΓΣΠ αγωνιζόμενος με το ίδιο σύστημα και τριάδα Μοράις, Βινίσιους, Αρτυματά στο κέντρο. Οι δύο από τους τρεις αγωνίστηκαν και χθες αποδεικνύοντας ότι το θέμα δεν ήταν το σύστημα ή τα πρόσωπα.
Τη διαφορά κάνει ο αγωνιστικός προσανατολισμός, τον οποίο δίνει ο εκάστοτε προπονητής. Προ τριετίας, υπό τον Τιμούρ Κετσπάγια, οι Αρτυματάς και Βινίσιουςς πίεζαν τα… στόπερ(!) της ΑΕΛ δυσχεραίνοντας τα μέγιστα την ανάπτυξή της και εξωθώντας της σε μια σειρά από λάθη, τα οποία αξιοποίησε ο ΑΠΟΕΛ για να στείλει το σκορ στα ύψη. Χθες ο Τραμετσάνι έβαλε όλη την ομάδα του πίσω από την μπάλα και (σχεδόν) πίσω από το κέντρο, προκειμένου να κλείσει χώρους και αποστάσεις μεταξύ των γραμμών, και μοιραία έμεινε στο μηδέν.
Με το ίδιο σύστημα, ο ΑΠΟΕΛ του Κετσπάγια «άρπαξε από το λαιμό» την αντίπαλό του και δεν την άφησε ν’ ανασάνει, ενώ αυτός του Τραμετσάνι της έδωσε -μέσα στην έδρα του- την μπάλα και την πρωτοβουλία των κινήσεων.
Και ο Ιταλός το έκανε συνειδητά, όπως απέδειξαν αφ’ ενός οι αλλαγές του (Ζαχίντ ως αριστερός εξτρέμ, Νατέλ ως επιθετικός περιοχής), αφ’ ετέρου οι δηλώσεις του για ηθελημένο περιορισμό του ρίσκου στο δεύτερο ημίχρονο.
Ότι ο Τραμετσάνι αξιολογεί το υπερβολικά αμυντικογενές 4-3-3 του πρώτου ημιχρόνου ως υπερβολικά ριψοκίνδυνο για την ομάδα του (έστω σ’ αυτό το σημείο της σεζόν), είναι το πιο σημαντικό -και συνάμα ανησυχητικό- συμπέρασμα για τους «γαλαζοκίτρινους» από το χθεσινό ντέρμπι.
Είναι μια πρώτη αίσθηση κι εκτίμηση του Ιταλού που θ’ αναιρεθεί στη συνέχεια ή μια πεποίθησή του; Η απάντηση στο συγκεκριμένο ερώτημα έγινε αίφνης πιο σημαντική κι από την σχεδόν πλήρη εξάρτηση του δημιουργικού παιχνιδιού του ΑΠΟΕΛ από τον Μούσα Αλ Τάμαρι…