Ν. Αναστασιάδης στον Reporter: Δεν είναι εποχή για πειράματα

«Έχουμε κτίσει στέρεα θεμέλια για να μπορούμε να κάνουμε ακόμα πιο σταθερά βήματα, είναι η εποχή όπου τα πειράματα δεν νομίζω να χωρούν», διαμηνύει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και υποψήφιος για επανεκλογή, Νίκος Αναστασιάδης.
 
Ο κ. Αναστασιάδης, κληθείς να σχολιάσει θέσεις που του αποδίδουν πολιτικοί του αντίπαλοι σε σχέση με το Κυπριακό, αναφέρει πως έχει κουραστεί να παρακολουθεί διαστρεβλώσεις, κακοποιήσεις, παρερμηνείες και ετσιθελικές τοποθετήσεις από κάποιους.
 
Σε μεγάλη συνέντευξή του στον REPORTER, ο Νίκος Αναστασιάδης επαναλαμβάνει την ετοιμότητά του για επανέναρξη της διαπραγματευτικής διαδικασίας όσον αφορά τις εσωτερικές πτυχές του Κυπριακού, επαναλαμβάνοντας ταυτόχρονα την αναγκαιότητα επαρκούς προετοιμασίας πριν από μια νέα Διάσκεψη για την Κύπρο για τη διεθνή πτυχή του προβλήματος.
 
Αναφορικά με την οικονομία, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας τονίζει πως ήδη υπάρχει ανάπτυξη επί στέρεων θεμελίων, χωρίς αυτό να σημαίνει πως όλα τα προβλήματα έχουν λυθεί.
 
«Αν κάποιοι έκαναν τους φτωχούς φτωχότερους», υποδεικνύει σε σχετική ερώτηση, «είναι εκείνοι που διαχειρίστηκαν την οικονομία τα χρόνια της κρίσης. Η κρίση δεν προέκυψε την 1η του Μάρτη που εγώ εκλέγηκα. Η κρίση προηγήθηκε».
 
Στη συνέντευξή του στον REPORTER, παραδέχεται το μεγαλύτερο λάθος που διέπραξε και υπογραμμίζει πως δεν είναι ο ίδιος που αποδέχθηκε το κούρεμα καταθέσεων.


Ακολουθεί η συνέντευξη του Προέδρου της Δημοκρατίας και υποψήφιου για επανεκλογή Νίκου Αναστασιάδη στον REPORTER
 
-Κύριε Πρόεδρε, έχουν παρέλθει πέραν των έξι μηνών από το τέλος της Διάσκεψης για την Κύπρο και το αδιέξοδο που επήλθε στο Κρανς Μοντάνα. Πού βρίσκεται σήμερα το Κυπριακό και ποιες προοπτικές διαβλέπετε για επανέναρξη της διαπραγματευτικής διαδικασίας;
-Αυτή τη στιγμή βεβαίως δεν υπάρχει οποιαδήποτε εν εξελίξει διαδικασία και όπως είπε και ο Γενικός Γραμματέας, μετά το ναυάγιο θα υπάρξει μια περίοδος περισυλλογής. Εμείς, όπως έχω διαβιβάσει και στον Γενικό Γραμματέα, είμαστε πανέτοιμοι για επανέναρξη του διαλόγου όσον αφορά τις εσωτερικές πτυχές. Εκείνο που έχω τονίσει και προς τα πέντε μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας, και προς τον Γενικό Γραμματέα πρώτιστα βεβαίως, αλλά και προς τους εταίρους στην Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι ότι χρειάζεται μια καλή προετοιμασία προκειμένου να επανασυγκληθεί η Διάσκεψη για την Κύπρο. Θα πρέπει να μην παγιδευτούνε στα ίδια διλήμματα που αντιμετωπίσαμε, είτε στη Γενεύη είτε στο Κραν Μοντανά. Θα πρέπει οι θέσεις των μερών να είναι ξεκάθαρες όσον αφορά τη διεθνή πτυχή του Κυπριακού, δηλαδή τα θέματα ασφάλειας που περιλαμβάνουν εγγυήσεις, επεμβατικά δικαιώματα, στρατεύματα μετά τη λύση. Πιστεύω ότι είναι εκ των ουκ άνευ να υπάρχει μια σαφής τοποθέτηση των πλευρών. Γιατί πολλά εξαρτώνται, όπως και ο Γενικός Γραμματέας δήλωσε, από τη λύση του θέματος της ασφάλειας, εξαρτάται η λύση του Κυπριακού.
 
-Έχετε τονίσει επανειλημμένως την ανάγκη επαρκούς προετοιμασίας μιας νέας Διάσκεψης για την Κύπρο. Ωστόσο, ακούμε συνεχώς δηλώσεις Τούρκων αξιωματούχων περί προθέσεως της τουρκικής πλευράς για επανεξέταση της επιδιωκόμενης από αυτούς λύσης. Το ερώτημα είναι, πώς συγκεράζονται οι στοχεύσεις τις δικής μας πλευράς με τις διαφαινόμενες στοχεύσεις των Τούρκων, ώστε να βρεθούμε ξανά στο ίδιο τραπέζι των διαπραγματεύσεων;   
-Πρώτο, αυτό που θα ήθελα να επισημάνω είναι ότι οι θέσεις όπως εκφράζονται από τουρκικής πλευράς, καταδεικνύουν και ποιος ήταν ο στόχος και τι επιδίωκαν στο Κραν Μοντάνα. Το ναυάγιο για να προχωρήσουν σε αυτά που επαναλαμβάνουν. Συνεπώς αυτά που κάποιοι μου αποδίδουν, ότι έχασα μια ιστορική τάχα ευκαιρία για λύση του Κυπριακού γιατί δεν αξιοποίησα τις θέσεις του Γενικού Γραμματέα, είναι παντελώς εσφαλμένα, και είναι λυπηρό γιατί λέγονται από τη δική μας πλευρά. Αποτελεί γεγονός πως τις παραμέτρους του Γενικού Γραμματέα, όχι μόνο τις αξιοποίησα, τόλμησα να υποβάλω γραπτές προτάσεις, πάντα κάτω από προϋποθέσεις, όχι μόνο στις εσωτερικές πτυχές, αλλά και μια ολοκληρωμένη στρατηγική ασφάλειας, που θα αφορούσε ακριβώς τα θέματα των εγγυήσεων, των επεμβατικών δικαιωμάτων, του στρατού, με ένα άλλο υποκατάστατο, που θα έπρεπε να λαμβάνει υπόψη την ιδιότητά μας ως κράτος μέλος του ΟΗΕ, αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Υπάρχουν, τόσο στον διεθνή οργανισμό όσο και στην Ε.Ε., τέτοιοι μηχανισμοί που απόλυτα προστατεύουν και διασφαλίζουν και τις δύο κοινότητες.
 
-Λέγοντας ότι είστε έτοιμος για συνέχιση των συνομιλιών απ’ εκεί που σταμάτησαν στην Ελβετία… 
-Όσον αφορά τις εσωτερικές πτυχές, θέλω να το ξεκαθαρίσω. Για τη Διάσκεψη για την Κύπρο το έχω πει, το επαναλαμβάνω, χρειάζεται προετοιμασία για να γνωρίζουμε επ’ ακριβώς τις θέσεις. Είναι αυτές που δημόσια λέγονται μετά το Κραν Μοντανά ή όντως υπάρχει η πραγματική βούληση να λυθεί μέσα στα πλαίσια μιας διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας, που θα δημιουργεί ένα πραγματικά ανεξάρτητο κράτος; 
 
«Διαστρεβλώσεις και παρερμηνείες»  
-Δέχεστε ωστόσο πυρά από ανθυποψηφίους σας, πως λέγοντας ότι είστε έτοιμος για συνέχιση των συνομιλιών απ’ εκεί που σταμάτησαν στην Ελβετία, εκφράζετε ουσιαστικά την ετοιμότητά σας για υποχωρήσεις και στο κεφάλαιο της ασφάλειας…
-Έχω κουραστεί να παρακολουθώ διαστρεβλώσεις, κακοποιήσεις, παρερμηνείες και ετσιθελικές τοποθετήσεις από κάποιους. Εάν ήμουν έτοιμος ή αν είχα τέτοια διάθεση, θα το έπραττα στο Κραν Μοντάνα. Οι θέσεις μου είναι απόλυτες και το υπογραμμίζω, όσον αφορά τη διασφάλιση της ανεξαρτησίας, της πλήρους ανεξαρτησίας, ώστε να έχουμε ένα πραγματικά ανεξάρτητο, αλλά και ομαλό κράτος.
 
-Λένε κάποιοι από τους πολιτικούς σας αντίπαλους πως στο Κραν Μοντάνα δεν προβήκατε σε υποχωρήσεις στο κεφάλαιο της ασφάλειας επειδή απλώς δεν σας άφησε ο Έλληνας Υπουργός Εξωτερικών, ο Νίκος Κοτζιάς…
-Αυτό που θέλω να ξεκαθαρίσω είναι ότι με τον κ. Κοτζιά υπήρχε πλήρης συνεργασία. Εκείνος που είχε τον κύριο λόγο στη συζήτηση δεν ήταν ο κ. Κοτζιάς αλλά ο κ. Αναστασιάδης, και οι θέσεις μου ήταν ξεκάθαρες. Οι ολοκληρωμένες προτάσεις ετοιμάστηκαν και κατατέθηκαν από την ελληνοκυπριακή πλευρά, πάντα σε συνεννόηση με την ελληνική. Αλλά ας αφήσουμε διάφορες ερμηνείες που θέλουν να δίνονται στην Κύπρο για να δικαιολογούν τις κατηγορίες που αποδίδουν σε μένα. Οι μεν λέγουν ότι έπρεπε να δώσω περισσότερα, οι δε ότι τάχα τα έδωσα όλα. Αυτό και μόνο είναι αρκετό. Σε σχέση και με τις τουρκικές θέσεις, ο καθένας μπορεί να εξαγάγει τα όποια συμπεράσματα. Όχι μέσα από την προπαγάνδα, όχι μέσα από το ψέμα, αλλά μέσα από τα πραγματικά γεγονότα όπως εξελίχθηκαν.
 
-Σας ακούμε μετά το Κρανς Μοντάνα, όταν αναφέρεστε στο κεφάλαιο της ασφάλειας, να μιλάτε για την ανάγκη εξεύρεσης μιας λύσης που να καθιστά την Κύπρο φυσιολογικό-κανονικό κράτος, μια έκφραση την οποία χρησιμοποίησε στην Ελβετία ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ. Ωστόσο, φυσιολογικό-κανονικό κράτος δεν θα πρέπει να είναι η Κύπρος και σε ό,τι αφορά την επίλυση των εσωτερικών πτυχών του προβλήματος; Πόσο φυσιολογικό-κανονικό κράτος μπορεί να είναι ένα κράτος με εκ’ περιτροπής προεδρία για παράδειγμα, ή ένα κράτος όπου ή διαφορές θα επιλύονται με κλήρωση;
-Αυτό είναι η μηχανισμός επίλυσης αδιεξόδων και είναι εντελώς διαφορετικό. Αυτό που εμείς επιδιώκουμε και ακριβώς έχουν σημασία οι μηχανισμοί επίλυσης διαφορών, είναι να είναι λειτουργικό το κράτος. Να μην μπορεί δηλαδή η μια πλευρά αξιοποιώντας τις ασφαλιστικές δικλείδες που θα της δίνουν το αίσθημα της ασφάλειας, ότι δεν θα κυβερνάται δηλαδή από την πλειοψηφία, να μην αποτελούν τροχοπέδη στη λειτουργικότητα και στη βιωσιμότητα του κράτους. Γι’ αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Αν δεν μπορεί να λειτουργήσει, δεν θα έχει βιωσιμότητα και συνεπώς θα καταρρεύσει την επομένη των συνομιλιών. Είναι γι’ αυτό που επιμένουμε στους αποτελεσματικούς μηχανισμούς επίλυσης διαφορών.
 
-Όσον αφορά τις προτάσεις που υποβάλατε στο Κρανς Μοντάνα στις 5 Ιουλίου για τις εσωτερικές πτυχές, είχατε και έχετε ξεκαθαρίσει πως είναι ως μη γενόμενες από τη στιγμή που δεν υπήρξε ή δεν θα υπήρχε συνολική κατάληξη. Πόσο σίγουρος είστε ωστόσο πως δεν θα τις βρείτε μπροστά σας σε περίπτωση επανεκλογής σας και επανέναρξης της διαπραγματευτικής διαδικασίας;
-Εάν οι όροι που τέθηκαν, παραδείγματος χάρη κατάργηση εγγυήσεων, επεμβατικών δικαιωμάτων, αποχώρησης του τουρκικού στρατού, ικανοποιηθούν, τότε θα είναι μπροστά μου. Τις έβαλα κάτω από αυτές τις προϋποθέσεις και μάλιστα με συγκεκριμένους όρους, οι οποίοι δεν παραβλάπτουν ποσώς την ελληνοκυπριακή πλευρά, αντιθέτως διασφαλίζουν τη λειτουργικότητα τους κράτους και τη βιωσιμότητα του κράτους. Αλλά προαπαιτούμενο για να είναι στο τραπέζι, είναι η αποδοχή των παραμέτρων του Γενικού Γραμματέα, που άπτονται της διεθνούς πτυχής. Και όπως σαφέστατα έχω δηλώσει εις τις προτάσεις που υπέβαλα, θα πρέπει να προνοείται η άμεση κατάργηση των εγγυήσεων, των επεμβατικών δικαιωμάτων και η συμφωνία, εντός τακτού χρονικού διαστήματος, αποχώρησης του συνόλου του κατοχικού στρατού ή τούρκικου στρατού.
 
-Υπήρξαν πάντως κ. Πρόεδρε κατά καιρούς αναφορές κυβερνητικών αξιωματούχων, πως δεν είναι θέση της δικής μας πλευράς οι μηδενικές εγγυήσεις…
-Όταν λέμε μηδενικές εγγυήσεις, εννοούμε τουρκικές εγγυήσεις. Διαφορετικά εάν παραδείγματος χάρη είναι κάτω από το Κεφάλαιο 7 του Καταστατικού Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών, είναι εγγύηση, αλλά που δίδεται μέσα από τον Χάρτη του Διεθνούς Οργανισμού. Όπως επίσης και στη Συνθήκη Εγκαθίδρυσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες και άρθρα. Αυτές οι εγγυήσεις είναι δεχτές. Δεν είναι γι’ αυτές που λέμε μηδενικές. Μηδενικές τουρκικές εγγυήσεις.      
 
-Σε ό,τι αφορά τη θέση σας για επαρκή προετοιμασία μιας ενδεχόμενης νέας Διάσκεψης για την Κύπρο, υπήρξε έπειτα από την επίσκεψη Ερντογάν στην Αθήνα, μια δήλωση του Νίκου Κοτζιά πως η Τουρκία είναι περίπου έτοιμη να αποδεχθεί μια προπαρασκευαστική συζήτηση του ζητήματος της ασφάλειας. Μέσα από την ενημέρωση που είχατε εσείς από την ελλαδική πολιτική ηγεσία, προκύπτει όντως μια τέτοια πρόθεση από πλευράς της Άγκυρας;
-Εξέφρασαν οι Τούρκοι την επιθυμία να υπάρξει. Αυτό θα διαφανεί στην πράξη. Μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει τίποτα, αλλά ας ελπίσουμε ότι όντως εννοούν και ότι πράγματι μέσα από τον διάλογο με την ελληνική κυβέρνηση μπορεί να διαφανούν οι πραγματικές και ειλικρινές της Τουρκίας.
 
-Χρονικά, εκτιμάτε ότι μετά τις προεδρικές εκλογές θα υπάρξει μια νέα κινητικότητα σε ό,τι αφορά τις προσπάθειες επίλυσης του Κυριακού; 
-Πιστεύω θα υπάρξει διερεύνηση του εδάφους και η δυνατότητα ή πιθανότητα να επαναρχίσει ο διάλογος.
 
-Εννοείτε για τις εσωτερικές πτυχές;
-Για τις εσωτερικές πτυχές σε συνδυασμό βεβαίως και με μια Διάσκεψη.
 
Οι ενεργειακοί σχεδιασμοί
-Υπάρχει περίπτωση να δούμε τους ενεργειακούς σχεδιασμούς της Κυπριακής Δημοκρατίας να αναστέλλονται, είτε υπό το φόβο πιθανών τουρκικών απειλών είτε από την άλλη, αποδεχόμενοι ως ε/κ ένα τέτοιο τουρκικό όρο που ενδεχομένως τεθεί για επανέναρξη των συνομιλιών;
-Δεν τίθεται θέμα να γίνει δεχτός οποιοσδήποτε όρος, που ως αποτέλεσμα θα έχει την αναστολή των ενεργειακών σχεδιασμών. Έχουμε αποδείξει ότι αυτό που λέμε το εννοούμε. Μέχρι σήμερα οι έρευνες προχωρούν, ενισχύονται, και με κανένα τρόπο δεν πρόκειται να ανασταλεί το πρόγραμμα, είτε αδειοδοτήσεων είτε ιδιαίτερα των ερευνών. Το 2018 θα έχουμε τέσσερις έρευνες, αν όχι και περισσότερες. Οι απειλές ή οι διάφορες έκνομες ενέργειες από πλευράς Τουρκίας γίνονται, εμείς προχωρούμε στην ενάσκηση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων και ως αποτέλεσμα των επιλογών πολιτικής που ακολουθήσαμε, που διασφαλίζουν ακριβώς την ενάσκηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων. Είτε αυτά αφορούν πολυμερείς ή διμερείς συνεργασίες με φίλες χώρες της περιοχής, είτε και εντός Ευρώπης είτε και από τα Ηνωμένη Έθνη, ακόμα και με τις ΗΠΑ, την Ρωσία και ούτω καθεξής.
 
«Ανάπτυξη σε στέρεα θεμέλια»
-Στις προγραμματικές σας θέσεις για την επόμενη πενταετία, δίνετε ιδιαίτερη έμφαση ως επιδίωξη ή στόχο που θέτετε, την ανάπτυξη. Πώς όμως θα επέλθει ανάπτυξη με ένα τόσο μεγάλο ποσοστό μη εξυπηρετούμενων δανείων για παράδειγμα, και με ένα τόσο μεγάλο αριθμό συμπολιτών μας να ασφυκτιεί οικονομικά καθημερινά;
-Πρώτο, ανάπτυξη υπάρχει. Δεύτερο, πάνω σε στέρεα θεμέλια, που φαίνεται ότι θα συνεχίσει, σύμφωνα με τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης, το Γιούρογκρουπ, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και τον διεθνή Τύπο, και τα επόμενα χρόνια. Ανάπτυξη δεν σημαίνει ότι λύνονται άμεσα και όλα τα προβλήματα. Και το έχουμε παραδεχθεί. Γι’ αυτό και στις προγραμματικές δηλώσεις λέμε ότι θέσαμε τις βάσεις και με σταθερά βήματα μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα όποια άλλα προβλήματα. Η πραγματική οικονομία δέχεται τα θετικά της ανάπτυξης. Μπορεί όχι στον πλήρη βαθμό. Μειώθηκε η ανεργία από 16% στο 10% και είμαι βέβαιος ότι τα επόμενα χρόνια θα πλησιάσουμε πολύ τον στόχο της πλήρους απασχόλησης. Επομένως, δεν είναι νοητό να ακούς ότι ευημερούν οι αριθμοί, δεν ευημερούν οι άνθρωποι. Πέστε μου, όταν παρουσιάζει τα αποτελέσματα που παρουσιάζει ο τουριστικός τομέας για παράδειγμα, αν δεν επωφελούνται και όσοι έχουν σχέση με τον τουρισμό. Δεν είναι μόνο οι ξενοδόχοι που έχουν σχέση. Είναι και εκείνοι που προμηθεύουν τα ξενοδοχεία, είναι και οι εστιάτορες είναι και σωρεία άλλων εμπλεκομένων. Ή στη ναυτιλία. Αυτή τη στιγμή προσελκύουμε νέες εταιρείες που εγκαθιδρύουν έδρα τους την Κύπρο, ενοικιάζουν υποστατικά, εργοδοτούν κόσμο. Πώς δεν θα διαχυθεί αυτή η ανάπτυξη και στην πραγματική οικονομία; Όλοι οι δείχτες, του εμπορίου, διαφόρων άλλων, του κατασκευαστικού τομέα κλπ, παρουσιάζουν άνοδο και μάλιστα θεματική. Ε πώς είναι δυνατό να μην επηρεάζουν θετικά την πραγματική οικονομία; Από αρνητικούς ρυθμούς ανάπτυξης 6,5%, έχουμε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης που είναι 4% σήμερα. Αυτό αν δεν επιδρά και στην πραγματική οικονομία, μόνο όσοι δεν γνωρίζουν οικονομικά μπορεί να το αναλύουν. Το ότι υπάρχουν ακόμα προβλήματα; Υπάρχουν βεβαίως. Δεν μπορούσε να γίνουν θαύματα. Όμως η σταθερότητα που έχουμε στη δημοσιονομική πολιτική που ακολουθούμε, η σταθερότητα με ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς, έφεραν πλεονασματικούς προϋπολογισμούς. Οι επενδύσεις που το κράτος έκανε σε υποδομές αναθέρμαναν εξίσου την οικονομία. Για να μην πω τα 7,5 εκατομμύρια που προσελκύσαμε μέσα από τα κίνητρα, είτε πολεοδομικά είτε φορολογικά, από ιδιώτες, από ξένους επενδυτές. Πάρα πολύ σημαντικά βήματα.
 
-Συνεπώς, δεν έγιναν αυτό που λένε οι επικριτές της οικονομικής σας πολιτικής, οι φτωχοί φτωχότεροι και οι πλούσιοι πλουσιότεροι;
-Αν κάποιοι έκαναν τους φτωχούς φτωχότερους, είναι εκείνοι που διαχειρίστηκαν την οικονομία τα χρόνια της κρίσης. Η κρίση δεν προέκυψε την 1η του Μάρτη που εγώ εκλέγηκα. Η κρίση προηγήθηκε. Τα αποτελέσματα της κρίσης τα εισπράξαμε την 1η του Μάρτη, οδυνηρότερα απ’ ότι προηγουμένως.
 
«Δεν αποδέχθηκα κούρεμα»
-Πέντε χρόνια μετά την ανάληψη των καθηκόντων σας, και επειδή αναφερθήκατε στις συνθήκες κάτω από τις οποίες αναλάβατε την Προεδρία της Δημοκρατίας, θα ήθελα να σας ρωτήσω. Θεωρείτε πως το μεγαλύτερο σας λάθος σε αυτή την πενταετή θητεία, ήταν εκείνη η περιβόητη δέσμευσή σας ότι δεν θα αποδεχόσασταν κούρεμα καταθέσεων;
-Και ούτε αποδέχθηκα κούρεμα καταθέσεων. Μην ξεχνάτε ότι η πρώτη απόφαση του Γιούρογκρουπ δεν ήταν κούρεμα καταθέσεων, δηλαδή δεν ήταν εξ’ ιδίων μέσων οι τράπεζες να ανακεφαλαιοποιηθούν. Ήταν εφάπαξ φορολογία επί όλων των καταθέσεων, όλων των τραπεζών. Ένα εφάπαξ, το οποίο δεν υπέρβαινε τους 18 μήνες τόκους, δεν θα επηρεάζονταν τα κεφάλαια κανενός, απλώς θα έχαναν τους τόκους 18 μηνών όσοι είχαν κάτω των 100 χιλιάδων και δύο χρόνων όσοι είχαν πέραν των 100 χιλιάδων. Από εκείνη τη φορολογία ενδεχόμενα να διασωζόταν και η Λαϊκή Τράπεζα και δεν θα είχαμε τις καταστροφικές συνέπειες με το κούρεμα που ακολούθησε. Και όπως είπε σωστά ο Ντάισελμπλουμ, όταν ρωτήθηκε από συγκεκριμένο ευρωβουλευτή που υποστηρίζει συγκεκριμένο υποψήφιο, η απάντηση ήταν, «δεν είναι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα που προχώρησε στο κούρεμα, είναι η κυπριακή Βουλή».
 
-Δεν ήταν παράνομη εκείνη η πρώτη λύση του Γιούρογκρουπ; 
-Μα ποιος είπε περί παρανομίας; Μιλάμε για εφάπαξ φορολογία. Και αν είχαμε μυαλά, ας το περνούσαμε, έστω για να εκτεθεί το Γιούρογκρουπ ότι παρανόμησε στην περίπτωση της Κύπρου. Οι αντιδράσεις θα ήταν τεράστιες αν είναι παράνομο. Έδωσε εξηγήσεις και για τούτο ο κ. Ντάισελμπλουμ. Ούτως ή άλλως οι καταθέσεις σας, είπε, δεν ήταν εγγυημένες στην κατάντια που βρισκόταν το τραπεζικό σας σύστημα.
 
Το επίτευγμα και το λάθος
-Κάνοντας την αυτοκριτική σας, ποιο θα χαρακτηρίζατε ως το μεγαλύτερο λάθος και ποιο το μεγαλύτερο επίτευγμα της διακυβέρνησης Νίκου Αναστασιάδη;
-Επίτευγμα είναι η διάσωση της οικονομίας του τόπου, της αποκατάστασης της αξιοπιστίας τους κράτους, της αποκατάστασης της αξιοπιστίας του τραπεζικού τομέα, η διάσωση κυριολεκτικά από τη χρεοκοπία και η ανάπτυξη. Είναι οι μεταρρυθμίσεις, είναι πολλά που θα μπορούσα για ώρες να αναφέρω. Δεν σημαίνει ότι δεν διαπράξαμε λάθη, δεν σημαίνει ότι λύσαμε όλα τα προβλήματα. Μειώσαμε όμως την ανεργία, δεν επιβάλαμε φόρους, καταργήσαμε φόρους όπως ο φόρος ακίνητης περιουσίας και η μείωση των μεταβιβαστικών στο ήμισυ. Διαγράψαμε χρέη τοπικής αυτοδιοίκησης 176 εκατομμυρίων και άλλα 18 εκατομμύρια που όφειλαν οι κοινότητες προς το Τμήμα Αναπτύξεως Υδάτων.  Έχουμε προχωρήσει φορολογικά κίνητρα, μείωση δηλαδή φόρων σε ορισμένες των περιπτώσεων και αποκαθιστούμε σταδιακά τις όσες αποκοπές επεβλήθησαν το 2012, όπως είναι η έκτακτη εισφορά στην άμυνα, όπως είναι η απόδοση του τιμητικού επιδόματος στις πολύτεκνες μάνες και πολλά άλλα που θα μπορούσα να αναφέρω. Τώρα, ποιο ήταν το μεγαλύτερο λάθος. Αν με ρωτάτε, ήταν προεκλογικό το λάθος. Που δεν γνώριζα την πραγματική κατάσταση της οικονομίας. Αλλά εν πάση περιπτώσει, έγιναν και λάθη. Το πιο σημαντικό είναι ότι δεν έγιναν λάθη εις βάρος του κυπριακού κράτους ή της κυπριακής οικονομίας. 
 
-Καταληκτικά, το έχετε πει, δεύτερη και τελευταία θητεία και ένα δικό σας μήνυμα που θα θέλατε να στείλετε στους αναγνώστες μας.
-Πρώτον, προεκλογικά είχα πει και μετεκλογικά το έχουμε μετουσιώσει σε πράξη, ότι κάποια στιγμή πρέπει να μπουν όρια στις θητείες των αξιωματούχων του κράτους για να μην μπορεί να προάγεται η αυθαιρεσία και ούτω καθεξής. Το κάνω πράξη. Το δεύτερο, όσον αφορά το μήνυμα που θέλω να στείλω, είναι ότι έχουμε κάνει βήματα, έχουμε κτίσει στέρεα θεμέλια για να μπορούμε να κάνουμε ακόμα πιο σταθερά βήματα, είναι η εποχή όπου τα πειράματα δεν νομίζω να χωρούν, ιδιαίτερα με τη σύνθεση αυτών που συνεργάζονται για να εκλεγούν, με τις διαφορετικές απόψεις. Σίγουρα αυτό που θα δοκιμαστεί είναι τα επιτεύγματα μέσα από τις θυσίες του λαού και βεβαίως γενικότερα των όσων κινδυνεύσαμε να υποστούμε. Έναν άλλο στοιχείο, είναι ότι απαιτείται κοστολόγηση, απαιτείται σωστός σχεδιασμός και όχι επιταγές άνευ αντικρίσματος. Με το να υπάρχουν κάποιοι που δηλώνουν ότι μπορούν να λύσουν τα πάντα πολλαπλασιάζοντας συντάξεις, κοστολόγησαν πότε πόσα δισεκατομμύρια χρειαζόμαστε; Θα πάμε πίσω στους ελλειμματικούς προϋπολογισμούς, θα πάμε πίσω στα πειράματα για να έχουμε μια νέα καταστροφή; Αυτό είναι θέμα που πρέπει να προβληματίσει τον κυπριακό λαό. Εμείς λέμε ότι έχουμε βάλει τις βάσεις και έχουμε τη δυνατότητα με σταθερά βήματα, με κοστολογημένες προτάσεις, γνωρίζοντας τα πραγματικά προβλήματα, να προχωρήσουμε σε συνεργασία και με τις υπόλοιπες των πολιτικών δυνάμεων, ώστε να γίνει κατορθωτό το 2023 όταν θα παραδίδω την εξουσία, όλοι να έχουν να ωφεληθούν από τα επιτεύγματα, αφού θα είναι επιτεύγματα συνεργασίας.

Δειτε Επισης

Αναμένει από τον Τατάρ να ανταποκριθεί επίσημα στις προτεινόμενες ημερομηνίες για συνάντηση η Κυβέρνηση
Τον Ιούνιο το συνέδριο του ΑΚΕΛ με απευθείας εκλογή ΓΓ-«Στοίχημα η ανάκαμψη του κόμματος»
Εξακολουθεί να στηρίζει λύση εντός παραμέτρων των ΗΕ η Βρετανία-Απαντητική επιστολή του Foreign Office
Εθνικό ζήτημα χαρακτήρισε την Κύπρο ο Ακάρ-«Δεν θα υποχωρήσουμε»
Προανήγγειλε συνάντηση ηγετών τον Γενάρη ο Τατάρ, τον Μάρτη στην Ελβετία η διευρυμένη-«Το κύριο μας θέμα η κυριαρχία»
Πρωτοφανείς οι παράλογες διαμαρτυρίες στα κατεχόμενα για το FIR-Ενέκρινε το ΥΠΑΜ για υπερπτήσεις των Γάλλων
Τρυπάνι στην κυπριακή ΑΟΖ, ενώ οι Τούρκοι προσπαθούν να δημιουργήσουν νέα τετελεσμένα
Ελτζίλ: Η τουρκική πλευρά εμποδίζει το άνοιγμα νέων σημείων διέλευσης
Υπεγράφη το Κοινό Σχέδιο Δράσης Ελλάδας-Κύπρου-Αρμενίας για το 2025
Ενέργεια και περιφερειακή ασφάλεια στο επίκεντρο της Συνόδου Κορυφής Κύπρου-Ελλάδας-Αιγύπτου