Champions League, το χρυσωρυχείο της UEFA

Μόλις πριν δύο ημέρες η UEFA ανακοίνωσε τα ποσά που θα μοιραστούν οι ομάδες οι οποίες μετέχουν φέτος στο Champions και στο Europa League. Συνολικά θα μοιραστούν 1.719 δις ευρώ.
 
Ας δούμε μερικά σενάρια:
- Αν η ΑΕΛ περάσει την Προγκρές και αποκλειστεί στον επόμενο γύρο, θα «καθαρίσει» 675.000 ευρώ – ίσως και το 25% του μπάτζετ της.
- Αν η ΑΕΚ φτάσει στα play offs όπως πέρσι θα πάρει 920.000 ευρώ – σχεδόν 30% του μπάτζετ.
- Αν ο Απόλλωνας μπει στους Ομίλους θα πάρει 3.3 εκατ. ευρώ, συν τα έσοδα που θα έρθουν μετά από το market pool και τους πόντους στους αγώνες.
- Αν ο ΑΠΟΕΛ πάει… κορδόνι στους Ομίλους του Champions League, μαζεύει 15.44 εκατ. ευρώ, χωρίς να μετράμε market pool και πόντους από αγώνες (1.5 εκατ. η νίκη, 500.000 η ισοπαλία).
- Αν ο ΑΠΟΕΛ αποκλειστεί όπως πέρσι στα play offs 6.6 εκατ. ευρώ, το market pool και τους πόντους στους αγώνες Ομίλων στο Europa League.
Τα 15.44 εκατ. ευρώ που θα πάρει ο ΑΠΟΕΛ είναι διπλάσια από αυτά που πήρε η Ανόρθωση το 2008, όταν μπήκε στους Ομίλους. Μιλάμε για αύξηση 100%.
 
Από πού προέρχονται όλα αυτά τα χρήματα;
Δύο είναι οι ανεξάντλητες πηγές του χρυσορυχείου της UEFA

α) Τηλεοπτικά Δικαιώματα
β) Χορηγοί
 
Τα τηλεοπτικά αυξάνονται σταθερά, αφενός διότι το ενδιαφέρον του υφιστάμενου τηλεοπτικού κοινού αυξάνεται, αφετέρου διότι η UEFA επιχειρεί συνέχεια ανοίγματα σε νέες αγορές, όπως η Ασία και η Αμερική – εσχάτως ανακοινώθηκε ότι επιλεγμένοι αγώνες του Champions League θα μεταδίδονται στις ΗΠΑ και μέσω live stream στο Facebook.
 
Διαρκώς αυξητική τάση διαγράφουν τα έσοδα από χορηγίες. Και όχι τυχαία. Το Champions League είναι το μοναδικό τηλεοπτικό προϊόν στον πλανήτη που μπαίνει σε τόσα εκατομμύρια σπίτια, την ίδια ώρα, σε τόσες πολλές χώρες. Δεν υπάρχει άλλο «όχημα» στον κόσμο για μια εταιρεία που να φέρει ένα προϊόν της μπροστά από τόσα εκατομμύρια ζευγάρια μάτια, ταυτόχρονα, σε τόσες πολλές χώρες.
 
Ας πούμε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία που είναι χορηγός εταιρεία της διοργάνωσης λανσάρει ένα νέο μοντέλο αυτοκινήτου. Διαφημίζοντάς το μέσω του Champions League,  φτάνει σε τόσο κόσμο, σε τόσες χώρες, ταυτόχρονα. Εάν επιχειρούσε να αγοράσει αυτό τον τηλεοπτικό χρόνο, σε όλες αυτές τις χώρες, δεν θα έφτανε ούτε ολόκληρο το μπάτζετ της χρονιάς.
 
Και δεν είναι μόνο οι πινακίδες περιμετρικά του αγωνιστικού χώρου και πίσω από παίκτες και προπονητές, όταν κάνουν δηλώσεις. Είναι πλέον η διαφήμιση μέσω των social media. Αλλά και οι τηλεοπτικές διαφημίσεις που είναι «δεμένες» με το προϊόν. Θα έχετε δει, τόσο στη διάρκεια της μετάδοσης, όσο και στην προαγγελία μέρες πριν ότι «τον αγώνα προσφέρει η Χ εταιρεία ή το Ψ προϊόν». Γι αυτές τις διαφημίσεις το κανάλι όχι μόνο δεν πληρώνεται, αλλά πληρώνει κιόλας στην UEFA (η οποία ήδη τις έχει πουλήσει στους χορηγούς ως μέρος του πακέτου) και είναι υποχρεωμένο να τις προβάλει.
 
Η UEFA πέτυχε να κάνει το Champions League το κορυφαίο τηλεοπτικό προϊόν παγκοσμίως, έχει δημιουργήσει τεράστια ζήτηση γύρο από αυτό, έτσι είναι σε θέση να βάζει εκείνη τους όρους του παιχνιδιού.
 
To No1 γεγονός του κόσμου
Πλέον ο τελικός του Champions League με 159.000.000 τηλεθεατές είναι το Νο1 αθλητικό γεγονός σε τηλεθέαση παγκοσμίως, αφήνοντας το αμερικανικό Super Bowl στα 141.000.000 τηλεθεατές. Τρίτο είναι το τελευταίο Grand Prix της χρονιάς στην F1 (88 εκατ.) και ακολουθεί ο τελικός του Europa League με 60.000.000 τηλεθεατές.
 
Το  Europa League οδεύει σταθερά στα χνάρια του Champions League, διαγράφοντας αυξήσεις κάθε χρόνο.
 
Βεβαίως ένα από τα σημαντικότερα «μυστικά» της επιτυχίας για την UEFA είναι το διαρκές άνοιγμα σε νέες αγορές, τακτική που ακολουθεί τόσο το NBA όσο και η EuroLeague, σε αντίθεση με το NFL, που σε μεγάλο βαθμό περιορίζει την άντληση εσόδων κυρίως στην αγορά των ΗΠΑ.