Άριστο ντίζελ από τεχνολογία KDV 500 ALPHAKAT στην Κόσιη

Αίτηση για δημιουργία εργοστασίου παραγωγής βίο-ντίζελ στην περιοχή Κόσιης υπέβαλε η εταιρεία ALPHAKAT HOLDINGS INTERNATIONAL LTD.
 
Όπως αναφέρει η μελέτη εκτίμησης επιπτώσεων στο Περιβάλλον που συνοδεύει το σχετικό αίτημα, το προτεινόμενο έργο αφορά την εγκατάσταση μονάδων, τύπου KDV 500 ALPHAKAT πατενταρισμένης τεχνολογίας, για επεξεργασία απόβλητης καύσιμου ύλης υγρής η/και στερεάς μορφής τύπου βιομάζας αλλά και μη με σκοπό, μέσω της όλης διεργασίας καταλυτικού απο- πολυμερισμού (catalytic depolymerisation) και υδρογένεσης (hydrogenenation), την παραγωγή υγρού καυσίμου αρίστης ποιότητας ντίζελ τύπου bio-ντίζελ προδιαγραφών EN590, μηδενικού περιεχομένου θείου, ιδανικό για την βιομηχανία και για τις μηχανές εσωτερικής καύσης (οχήματα και ηλεκτροκινητήρες) και ποσότητας υπολείμματος ασφαλτικού υλικού.
 
Ταυτόχρονα επισημαίνεται ότι το υγρό καύσιμο θα αξιοποιείται για την παραγωγή ενέργειας σε καυστήρες βιομηχανικών μονάδων (ασφαλτικά, τουβλοποιεία, ατμολέβητες ,τσιμεντοποιεία και αν το επιθυμεί μια εταιρεία που δεν θέλει να προμηθεύεται ηλεκτρικό ρεύμα από την ΑΗΚ μέρος αυτού σε μηχανές εσωτερικής καύσης για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας για κάλυψη των αναγκών της εγκατάστασης σε ηλεκτρικό ρεύμα) που λειτουργούν με ντίζελ χαμηλού θείου και προδιαγραφών EN590 και ISO 14214 εξοικονομώντας με τον τρόπο αυτό εισαγωγές αντίστοιχου συμβατικού καυσίμου ντίζελ.
 
Τονίζεται επίσης ότι στόχος του έργου είναι η χρήση κλαδεμάτων και άχρηστης βλάστησης που περιέχουν μεγάλο ποσοστό βιομάζας για παραγωγή χρήσιμου ντίζελ , βοηθώντας στην μείωση του όγκου που αποστέλλεται στις χωματερές η/και χωράφια και γενικά περιοχές απόθεσης των. Θα χρησιμοποιηθούν επίσης, προστίθεται, οργανικά υλικά η/και RDF, από τον διαχωρισμό οικιακών αποβλήτων που γίνεται στην Κόσιη, αν υπάρχει έλλειψη πρασίνου συνεισφέροντας έτσι στην μείωση και εξάλειψη σε τελικό στάδιο της οπτικής ρύπανσης που υπάρχει από την απόθεση των καθώς και των κινδύνων που εγκυμονούν σε περίπτωση καύσης των και ιδιαίτερα της ρύπανσης της ατμόσφαιρας. 
 
Θα μπορούν επίσης, προστίθεται, να αξιοποιηθούν οποιεσδήποτε ποσότητες αχρήστων λαδιών οποιουδήποτε τύπου για παραγωγή ντίζελ. 
 
Όπως επισημαίνεται, το ντίζελ που θα παράγεται θα είναι τύπου βίο-ντίζελ γιατί πάντοτε θα τροφοδοτείται στον αντιδραστήρα τουλάχιστο 45% υλικό βιομάζας. Για επίτευξη της υδρογένεσης, αναφέρεται, τα άτομα υδρογόνου που χρειάζονται παράγονται από την διάσπαση της κυτταρίνης που υπάρχει στην βιομάζα. 
 
Το έργο, υπογραμμίζεται, θα βοηθήσει στην μείωση εισαγωγής των αντίστοιχων ποσοτήτων πετρελαίου ντίζελ τύπου EN590 και ISO 14214 που θα παράγεται από την μονάδα επεξεργασίας των αποβλήτων υλικών και ταυτόχρονα την μείωση συναλλάγματος που εξυπακούεται. 
 

 
Πρότυπο ομορφιάς και έλκυσης επισκεπτών
 
Στην έκθεση αναφέρεται επίσης ότι κατά την φάση κατασκευής του έργου θα υπάρχουν εργασίες μόνο μικρού ποσοστού εκσκαφών και όχι κατεδαφίσεων με κάποιες αναγκαίες διαμορφώσεις του εδάφους για ισοπεδώσεις και διαρρύθμιση επιπέδων.
 
Υπογραμμίζεται ότι «η όλη εικόνα θα παρουσιάζει ένα πρότυπο ομορφιάς και έλκυσης επισκεπτών γιατί στόχος της εταιρείας είναι να χρησιμοποιηθεί το παρών έργο για σκοπούς «reference” για ενδιαφερομένους επενδυτές πολλών ενδιαφερομένων ήδη χωρών, που θεωρούν την Κύπρο σαν την πιο κατάλληλη Ευρωπαϊκή χώρα για επίδειξη των ικανοτήτων της τεχνολογίας ALPHAKAT και αναμένουν την έναρξη λειτουργίας του έργου».
 
Κατά τη φάση λειτουργίας του έργου η όλη διεργασία θα αξιοποιεί καύσιμη απόβλητη ύλη βιομάζας-πρασίνου με την χρήση μεθόδου καταλυτικού αποπολυμερισμού και υδρογόνοσης (De-polymerisation and hydrogenation) με σκοπό την παραγωγή υγρού καυσίμου ντίζελ για την αυτοκινητοβιομηχανία αλλά και βιομηχανία (πχ. παραγωγή ηλεκτρισμού, ατμολέβητες κλπ) αν κριθεί αναγκαίο με μόνο υπόλειμμα ένα αρίστης ποιότητας ασφαλτικό.
 
Επίσης κατά την φάση λειτουργίας του θα χρησιμοποιούνται απόβλητα βιομάζας-πρασίνου τεμαχισμένα σε μέγεθος 2-5mm με ρυθμό τροφοδοσίας 1 000 κιλά περίπου για κάθε μονάδα KDV500 και θα παράγονται υγρό καύσιμο ψηλών προδιαγραφών ντίζελ και στερεό υπόλειμμα ασφαλτικού. 
 
Το υγρό καύσιμο, διευκρινίζεται, θα αξιοποιείται από εταιρείες πετρελαιοειδών σαν πρόσθετο στο ντίζελ η/και για παραγωγή ενέργειας ( ηλεκτρικής η/και άλλως πως) ενώ το στερεό υλικό υπόλειμμα που επεξεργάζεται η μονάδα για παραγωγή ασφαλτικού θα διατίθεται σε εγκαταστάσεις παραγωγής ασφαλτικού, τσιμεντοβιομηχανία κλπ. Το σίδερο που θα συλλέγεται από μαγνητικό διαχωριστή από τον έλεγχο της εισερχόμενης πρώτης ύλη θα διατίθεται σε αδειούχους συλλέκτες- ανακυκλωτές σιδήρου.
 
Όσον αφορά την τεχνολογία ALPHAKAT αναφέρεται ότι αυτή είναι πατενταρισμένη από τον Γερμανό εφευρέτη Δρ Christian Koch και είναι διαθέσιμη σε μεγέθη 150, 500, 1000, 2000 και 5000 λίτρα ανά ώρα τελικού προϊόντος καυσίμου ντίζελ.
 

 
Διαχείριση αποβλήτων
 
Στην έκθεση αναφέρεται εξάλλου ότι κατά την λειτουργία του έργου θα υπάρχουν τόσο οικιακά όσο και βιομηχανικά στερεά απόβλητα.
 
Τα οικιακά στερεά απόβλητα υπολογίζονται σε 5 κιλά την ημέρα ενώ τα βιομηχανικά που θα είναι μορφής μη επικίνδυνα περίπου σε ποσότητα 20 κιλά τον χρόνο, όπως λάσπη και φίλτρα από τις μηχανές παραγωγής ηλεκτρισμού.
 
Τα στερεά απόβλητα, αναφέρεται, θα παραδίδονται μόλις συμπληρωθεί φορτίο 4-5 τόνων σε αδειοδοτημένη εγκατάσταση, αφού ξηρανθούν στον ήλιο σε περιοχή του εργοστασίου.
 
Τα στερεά απόβλητα οικιακού τύπου, προστίθεται, θα συλλέγονται και διαχειρίζονται από τα σκυβαλοφόρα της κοινότητας Κόσσης. Παράλληλα οτιδήποτε υλικά είναι τύπου βιομάζας και υδρογονανθράκων θα τροφοδοτούνται στην εγκατάσταση σαν πρώτη ύλη.
 
Διευκρινίζεται ακόμα ότι τυχών ποσότητες HCl, HF, SO2 που θα παραχθούν κατά την διεργασία ανάμειξης αντίδρασης θα καθαρίζονται εντός της όλης εγκατάστασης από την χρήση οξειδίου του ασβεστίου με την δημιουργία αλάτων που θα μένουν-εγκλωβιστούν στο στερεό υπόλειμμα διεργασίας που θα γίνει ασφαλτικό.
 
«Δεν θα εκπέμπονται στην ατμόσφαιρα ρύποι που να μην ικανοποιούν πλήρως τις απαιτήσεις της Κυπριακής και Ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Μόνο το CO2 θα πηγαίνει στην ατμόσφαιρα είτε από την δεξαμενή αποθήκευσης είτε μέσω της ΜΕΚ παραγωγής ηλεκτρισμού» αναφέρεται.
 

 
Η περιοχή όπου θα κατασκευαστεί το εργοστάσιο ευρίσκεται και εμπίπτει στην ζώνη Γ3. Κύρια χρήση γης ήταν η φύτευση σιταριού και κριθαριού. Το τεμάχιο όπου θα κατασκευαστεί το εργοστάσιο κρίνεται «άκρως ικανοποιητικά κατάλληλο για τον σκοπό που προορίζεται αφού γίνουν οι απαραίτητες εργασίες επιχωματώσεων ή/και εκσκαφών για την ορθή διαμόρφωση του όπως απαιτείται για την πρέπουσα και ελκυστική εμφάνιση της όλης εγκατάστασης».
 
Τονίζεται τέλος ότι δεν αναμένονται καθόλου περιβαλλοντικές αλλαγές ή επιπτώσεις στην υγεία του πληθυσμού, υπό ομαλές συνθήκες λειτουργίας του έργου. 
 
«Σε τυχών οποιαδήποτε περίπτωση μη ομαλής λειτουργίας θα γίνονται διακοπές λειτουργίας και άμεση επέμβαση για επίλυση του προβλήματος. Σε περίπτωση γεγονότος που μπορεί να επιφέρει επιπτώσεις στις γειτονικές κοινότητες που ευρίσκονται σε απόσταση πέραν του ενός χιλιομέτρου θα μπαίνει σε εφαρμογή το σχέδιο έκτακτης δράσης που θα ετοιμαστεί και θα γνωστοποιηθεί στις κοινότητες» επισημαίνεται στην έκθεση.