Γραφικό: Οι τουρκικές παράνομες NAVTEX και πώς λειτουργούν
16:39 - 19 Απριλίου 2017
Για μια ακόμη φορά η τουρκική προκλητικότητα σε Κύπρο και Αιγαίο έφτασε στο απροχώρητο αφού με NAVTEX που εκδόθηκε από τον παράκτιο σταθμό της Αττάλειας πλοία, υποβρύχια και αεροπλάνα του τουρκικού στρατού, παράνομα διεξάγουν ασκήσεις με πραγματικά πυρά ανοιχτά της Λεμεσού και της Πάφου.
Οι χθεσινές NAVTEX με αριθμό 403 και 404 δεν είναι οι πρώτες που εξέδωσαν οι Τούρκοι μέσα στο 2017 δεσμεύοντας θαλάσσια περιοχή εντός της Κυπριακής ΑΟΖ. Σημειώνεται πως βάση των διεθνών κανονισμών αρμόδια υπηρεσία για έκδοση NAVTEX εντός της κυπριακής ΑΟΖ είναι ο παράκτιος σταθμός Κύπρος Ράδιο στη Λάρνακα που υπάγεται στο ΚΣΕΔ.
Στην άσκηση συμμετέχουν μεταξύ άλλων κατασκοπευτικά αεροπλάνα CN235, τουρκικά υποβρύχια, αεροσκάφη F16 και F4 καθώς και πολεμικά πλοία.
Πίσω στην Ανατολική Μεσόγειο το Barbaros
Σαν να μην έφταναν αυτά την περασμένη Κυριακή στην ανατολική Μεσόγειο βρέθηκε το τουρκικό ερευνητικό πλοίο Barbaros.
Στις 4 το απόγευμα, το Barbaros βρισκόταν στη θαλάσσια περιοχή δυτικά της Ρόδου, με προορισμό το λιμάνι της πόλης Τασουκού, το οποίο βρίσκεται σε ευθεία γραμμή με το Ριζοκάρπασο.
Το τουρκικό πλοίο απέπλευσε από το λιμάνι της Σαμσούντας στις 13 Απριλίου και αφού έπλευσε στη Μαύρη Θάλασσα, πέρασε το Βόσπορο και τα νερά του Μαρμαρά, διέσχισε το Αιγαίο περνώντας ανατολικά της Λήμνου και δυτικά της Λέσβου της Χίου και της Κω και έφτασε στον προορισμό του τα μεσάνυχτα της Τρίτης 18 Απριλίου.
Οι πιο πάνω ενέργειες φαίνεται να σχετίζονται άμεσα με τις πρόσφατες υπογραφές συμβολαίων από πλευράς Κυπριακής Δημοκρατίας με διεθνείς ενεργειακούς κολοσσούς για έρευνα στα οικόπεδα 6, 8 και 10.
Η ταυτότητα των παράνομων NAVTEX στην Κυπριακή ΑΟΖ
Τι είναι οι NAVTEX
NAVTEX είναι η εκπομπή πληροφοριών ναυτιλιακής ασφάλειας και αφορά κυρίως την έκδοση σημάτων ασφαλείας τα οποία περιέχουν οδηγίες/ναυτικές προειδοποιήσεις προς ναυτιλλόμενους για εξασφάλιση της ασφαλούς ναυσιπλοΐας στον τομέα ευθύνης της κάθε χώρας.
Στη Μεσόγειο λειτουργούν 22 τέτοιοι σταθμοί σε όλες τις χώρες. Στην Κύπρο λειτουργεί ένας τέτοιος σταθμός στη Λάρνακα. Στην Ελλάδα λειτουργούν τρεις σταθμοί, στο Ηράκλειο της Κρήτης , στην Κέρκυρα και στη Λήμνο. Στην Τουρκία λειτουργούν τέσσερις σταθμοί, σε Κωνσταντινούπολη, Σμύρνη, Σαμψούντα και Αττάλεια. Αυτός που εκδίδει τις ναυτικές παράνομες προειδοποιήσεις για την Κύπρο στεγάζεται στην Αττάλεια. Οι ναυτικές προειδοποιήσεις για το Αιγαίο εκδίδονται από τον σταθμό της Σμύρνης.
Τον τελευταίο διάστημα το φαινόμενο οι τουρκικοί σταθμοί να εκδίδουν NAVTEX που δεσμεύουν θαλάσσιες περιοχές που ανήκουν σε άλλες χώρες γίνεται όλο και πιο συχνό.
Συγκεκριμένα τον Ιανουάριο η Τουρκία ακολουθώντας την ίδια τακτική όπως και χθες στην Κύπρο, δέσμευσε μεγάλες περιοχές εντός του Αιγαίου με τις NAVTEX 821 και 823. Τότε ο σταθμός Λήμνου εξέδωσε NAVTEX με την οποία ενημέρωνε πως οι δύο τουρκικές NAVTEX που αφορούν ασκήσεις πυρών «σε περιοχές που εμπίπτουν στην ελληνική περιοχή ευθύνης NAVTEX μεταδίδονται από μη εξουσιοδοτημένο σταθμό. Οι μόνοι εξουσιοδοτημένοι σταθμοί NAVTEXσε εφαρμογή του GMDSS για εκπομπές πληροφοριών ναυτιλιακής ασφάλειας και πληροφοριών έρευνας και διάσωσης για ολόκληρη την ελληνική περιοχή αρμοδιότητας NAVTEX είναι οι ελληνικοί σταθμοί σε Λήμνο, Κέρκυρα και Ηράκλειο που είναι εγκεκριμένοι από τον IMO και τον IHO».
Μπαίνει και το Ramform Hyperion στο παιχνίδι
Εντωμεταξύ από την πλευρά της Κυπριακής Δημοκρατίας είναι προγραμματισμένο εντός των επόμενων ημερών να ξεκινήσει έρευνες το νεότευκτο σεισμογραφικό σκάφος Ramform Hyperion.
Το Ramform Hyperion θα καταγράψει με τρισδιάστατες σεισμογραφικές έρευνες τα τα τεμάχια στην κυπριακή ΑΟΖ.
Το σεισμογραφικό αποκτήθηκε από τη νορβηγική εταιρία PGS (Petroleum Geo Services) έναντι 270εκ. δολαρίων.
Το συγκεκριμένο σεισμογραφικό θεωρείται ένα από τα πιο σύγχρονα που υπάρχουν στον κόσμο και μπορεί να λειτουργεί ταυτόχρονα σεισμογραφικά καλώδια μήκους 10 χιλιομέτρων καλύπτοντας κατά την πλεύση του απόσταση 1500 μέτρων σε πλάτος.