Ιερά Σινδόνη: Το μυστήριο για το σάβανο του Χριστού που διχάζει για αιώνες

Αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια του Χριστιανισμού μετά το Άγιο Δισκοπότηρο. Ο λόγος για την Ιερά Σινδόνη, το λινό ύφασμα πάνω στο οποίο είναι αποτυπωμένη η εικόνα ενός άνδρα με γένια που πιστεύεται ότι ταιριάζει σε σώμα που έχει σταυρωθεί και τραυματιστεί.
 
Η ερώτηση αν όντως το ύφασμα αυτό είναι το σάβανο που τύλιξε το σώμα του Χριστού μετά την αποκαθήλωσή του από το σταυρό αφήνοντας επάνω το αποτύπωμα του σώματός του αποτέλεσε αντικείμενο διαμάχης για αιώνες ανάμεσα στη θρησκευτική και την επιστημονική κοινότητα.
 
Από την πλευρά της η καθολική εκκλησία δεν έχει πάρει ξεκάθαρα θέση για το εάν το σώμα που αποτυπώνεται στο σάβανο είναι το Χριστού και αφήνει το ζήτημα ανοιχτό λέγοντας πως σημασία έχει τι νιώθει ο κάθε πιστός όταν αντικρίζει τη Σινδόνη.
 
 
Τα χαρακτηριστικά της Σινδόνης

Η Σινδόνη είναι ένα λινό ύφασμα κιτρινωπού χρώματος, διαστάσεων 4,30 μέτρων μάκρος και 1,10 μέτρων φάρδος, που φυλάσσεται από το 1578 στον καθεδρικό ναό του Τορίνο. Η ύφανση του είναι από ψαροκόκκαλο από ίνες λιναριού, υλικά που χρησιμοποιούνταν την εποχή του Ιησού Χριστού. Ο άνδρας είναι ηλικίας περίπου 33 ετών, έχει ύψος περίπου 1,80 μ. και βάρος 77 κιλά. Στο ύφασμα έχουν αποτυπωθεί τρύπες από τους καρπούς των χεριών. Στα πόδια υπάρχουν σημάδια από αίμα και στην πλάτη σημάδια από μαστίγωση. Στο πρόσωπο και στο κεφαλι υπάρχουν σημάδια από αίμα και έχουν αποτυπωθεί πληγές που προφανώς προέρχονται.
Στο μέτωπο, στον αυχένα και στα μαλλιά που είναι μακριά, υπάρχει αίμα, ενώ πληγές καλύπτουν την περιφέρεια του κεφαλιού, που μάλλον έχουν προκληθεί από στεφάνι φτιαγμένο από μυτερά αγκάθια.
Το Βατικανό από την πλευρά του επέτρεπε να γίνει έρευνα μόνο για τον τύπο αίματος του ανθρώπου που απεικονίζεται.


Ανθρώπινο Δημιούργημα ή πραγματικότητα;

Για την αυθεντικότητα και την προέλευση της Σινδόνης έχουν διατυπωθεί πολλές απόψεις. Επιστημονικές αναλύσεις του υφάσματος χρονολογούνται από τα τέλη του 19ου αιώνα, όταν παρατηρήθηκε πως οι χρωματικοί τόνοι των εικόνων της Σινδόνης είχαν μάλλον το χαρακτήρα φωτογραφικών αρνητικών. Το 1988, τρεις ανεξάρτητες μελέτες που πραγματοποιήθηκαν σε εργαστήρια του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, της Αριζόνας και του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Ελβετίας αντίστοιχα, κατέληξαν στο συμπέρασμα πως πρόκειται για δημιούργημα που χρονολογείται την περίοδο 1290-1390. Με βάση τα αποτελέσματα των ερευνών, η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία αποδέχτηκε τη Σινδόνη ως μη αυθεντική. Την ίδια στιγμή δεκάδες επιστήμονες πιστεύουν ότι πρόκειται για το μοναδικό αποτύπωμα του Χριστού, χωρίς να μπορούν να εξηγήσουν πως το ύφασμα, ένα νεκρικό σινδόνι της εποχής, "κράτησε" την εικόνα με τόση λεπτομέρεια. Μέχρι τώρα και οι πιστοί της Σινδόνης και εκείνοι που απορρίπτουν ως φαντασιοπληξία το ενδεχόμενο, η μορφή που έχει αποτυπωθεί σ’ αυτή να είναι το ανθρώπινο σώμα του Χριστού, δεν έχουν βρεί καμία αντινομία στα στοιχεία που προκύπτουν απ’αυτή για την ηλικία και την καταγωγή του σώματος που κάλυψε και σ’αυτά που μαρτυρούνται από τα Ευαγγέλια.
Μέχρι να αποφασίσει το Βατικανό να αφήσει το δρόμο ελεύθερο στην επιστήμη, το μυστήριο της Σινδόνης θα παραμένει άλυτο.

 
Η πρώτη επίσημη αναφορά
 
Η πρώτη επίσημη αναφορά στην Ιερά Σινδόνη γίνεται το 1204 μΧ από το χρονικογράφο Ρομπέρ ντε Κλαρί. Συγκεκριμένα αναφέρει πως κατά την Τέταρτη Σταυροφορία είδε ανάμεσα στα λεηλατηθέντα κειμήλια της Κωνσταντινούπολης το σάβανο του Χριστού.
Την περίοδο του Μεσαίωνα που είχε στηθεί εμπόριο «εκκλησιαστικών» κειμηλίων ένας ιππότης ο Ζέφρι ντε Σαρνί παρουσίασε το 1353 στους πιστούς μια Σινδόνη με το αποτύπωμα του πεθαμένου του Ιησού. Είχε ξεσπάσει παροξυσμός στους πιστούς οι οποίοι ζητούσαν την επίσημη τοποθέτηση της Εκκλησίας. Ο Πάπας Κλήμης είπε ότι το συγκεκριμένο ύφασμα μπορεί να εκτίθεται ως αντικείμενο λατρείας, αλλά όχι και ως «αυθεντικό» κειμήλιο. Το 1452 το ύφασμα πουλήθηκε στον Δούκα του Σαβόϋ, και το 1578 μεταφέρθηκε στο Τορίνο της Ιταλίας όπου παραμένει μέχρι σήμερα.
 


Που βρισκόταν η Ιερά Σινδόνη πριν το μεσαίωνα;
 
Μετά το θάνατο του Χριστού (ή το 70 μ.Χ. που καταστράφηκε η Ιερουσαλήμ) μεταφέρθηκε στην Έδεσσα της Τουρκίας και αποκαλείτο ως το Μανδήλιον ή Εικόνα της Έδεσσας. Το ύφασμα ήταν διπλωμένο για να φαίνεται μόνο το πρόσωπο μέσα σε μια ανοιχτή θήκη.
Το 944 μ.Χ. ο Βυζαντινός Αυτοκρατορικός Στρατός εισέβαλε στην Έδεσσα με το σκοπό να ξαναποκτήσουν το ύφασμα και μετά να το παραδώσουν στην Κωνσταντινούπολη. Μετά την Τέταρτη Σταυροφορία (1204) η Σινδόνη εξαφανίστηκε μέχρι τον 14ο αιώνα. Πιθανόν ήταν στην κατοχή των Ναïτών ιπποτών, ένα διεθνές τάγμα σταυροφορίας από πολεμιστές μοναχούς, όταν αυτό επανεμφανίστηκε το 1353.
 

Τα ίχνη


Στη Σινδόνη του Τορίνο έχει αποτυπωθεί ολόκληρη η πορεία του Ιησού προς το μαρτύριο αλλά και τα ίχνη από την περιπέτεια του κειμηλίου, πριν καταλήξει στη θωρακισμένη προθήκη στην Ιταλία.
1. Φαίνονται οι κηλίδες από την πυρκαγιά του 1532.
2. Έχουν απομείνει ίχνη ύδατος από την προσπάθεια κατάσβεσης της πυρκαγιάς.
3. Διακρίνεται το πρόσωπο του Ιησού.
4. Οι πληγές από το φραγγέλιο στις δύο πλευρές, γιατί μαστίγωσαν το Χριστό δύο Ρωμαίοι στρατιώτες.
5. Φαίνονται τα αγκάθια από τη στεφάνη, η οποία όμως προβάλλει σαν είδος κράνους από διάφορα κλαδιά και όχι απλώς ένα "διάδημα", όπως παραδίδεται από την εικονογραφία.
6. Φαίνεται ο τύπος των ήλων στον καρπό, γιατί όσοι σταυρώνονταν την εποχή εκείνη συγκρατούντο στο σταυρό με τεράστια καρφιά που διαπερνούσαν όχι την παλάμη, όπως παραδίδεται, αλλά τους καρπούς, για να μπορούν να αντέξουν το βάρος του σώματος.
7. Τα ίχνη αίματος ανήκουν στην ομάδα ΑΒ, τη συνηθέστερη στην Παλαιστίνη.
8. Η πληγή από τη λόγχη.
9. Το αίμα από την πληγή
10. Έχουν αποτυπωθεί οι πληγές από τους ήλους στα πόδια, αλλά μόνο το ένα πέλμα έχει αιμορραγήσει.
11. Το ίχνος από ένα δοκάρι μαρτυρεί ότι ο Χριστός είχε στη ράχη του, στην πορεία προς το μαρτύριο, μόνο το εγκάρσιο τμήμα του Σταυρού.
 

Δειτε Επισης

Το Ισραήλ ετοιμάζεται να πλήξει στόχους της Χεζμπολάχ στην Μπεκάα-«Βαθαίνουμε τις επιθέσεις στον Λίβανο»
Νεκρός έφηβος στη Βρετανία που δέχτηκε επίθεση με μαχαίρι στη μέση του δρόμου
Ε. Μακρόν: Να ξανασκεφτούμε τη σχέση μας με τη Ρωσία μετά τον πόλεμο
Τουλάχιστον δέκα νεκροί από ισραηλινά πλήγματα στη Γάζα-Πλημμύρισαν αυτοσχέδιοι καταυλισμοί
Απήχθη στα έξι του ενώ έπαιζε με τον αδελφό του-Βρέθηκε ζωντανός 70 χρόνια μετά
Ξεκινάει η δίκη για τον φόνο της φοιτήτριας Τζούλια Τσεκετίν με 70 μαχαιριές από τον 22χρονο φίλο της
Ευρωπαϊκό «μπλόκο» σε εισαγόμενα αγροτικά προϊόντα με υπολείμματα φυτοφαρμάκων
ΒΙΝΤΕΟ: Δρόμοι έγιναν ποτάμια από ξαφνική νεροποντή στις Κάννες
Ισραηλινή επίθεση κοντά στη Βηρυτό-Καλούν τους κατοίκους να μείνουν μακριά από θέσεις της Χεζμπολάχ
Αποζημίωση μαμούθ σε νταντά από την Κολομβία-Το αφεντικό της την κατέγραφε με κρυφή κάμερα