Η μελέτη για επιπτώσεις από τη μονάδα λάσπης στο λιμάνι Λεμεσού

Οι περιβαλλοντικές, επιπτώσεις που πιθανόν να προέλθουν από την κατασκευή, λειτουργία και αποξήλωση της εγκατάστασης της EDT Agency Ltd δεν είναι σημαντικές, είναι ασθενείς, βραχυχρόνιες και αντιμετωπίσιμες αναφέρουν οι μελετητές της IESC στην έρευνα που διενήργησαν για τη Βάση Εφοδιασμού που θα ανεγερθεί στο λιμάνι Λεμεσού όπου θα παράγεται λάσπη και θα τροφοδοτείται με διάφορα υλικά η γεώτρηση της TOTAL στο τεμάχιο 11 της κυπριακής ΑΟΖ.
 
Ως γνωστό τη Βάση Εφοδιασμού που θα εξυπηρετήσει την TOTAL θα ανεγείρει η EDT Agency Ltd και θα τη λειτουργήσει η Halliburton Mediterranean Ltd. 
 
Οι μελετητές της IESC προτείνουν μάλιστα σειρά μέτρων για όλα τα στάδια της Βάσης Εφοδιασμού (ανέγερση, λειτουργία, αποξήλωση) τονίζοντας ότι αυτά πρέπει να ακολουθηθούν πιστά ώστε οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις να μην είναι σημαντικές, να είναι ασθενείς, βραχυχρόνιες και αντιμετωπίσιμες.
 
Επισημαίνουν ακόμα και την ανάγκη συστηματικής και ενδελεχούς ενημέρωσης των αρμόδιων υπηρεσιών του κράτους για όλες τις φάσεις λειτουργίας της Βάσης Εφοδιασμού στην οποία θα πραγματοποιούνται οι εξής εργασίες: Δημιουργία ρευστών γεώτρησης (λάσπη), αποθήκευση, παραλαβή, μεταφορά, χειρισμός υλικών και εξοπλισμού από και προς την υπεράκτια εγκατάσταση της γεώτρησης.
 
Επιπτώσεις κατά την κατασκευή
 
Όσον αφορά τις επιπτώσεις κατά την κατασκευή του έργου οι μελετητές της IESC σημειώνουν, μεταξύ άλλων ότι λόγω των περιορισμένων κατασκευαστικών εργασιών που θα γίνουν εντός της εφοδιαστικής βάσης, οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις σε αυτό το στάδιο θα είναι πολύ μικρές, βραχυχρόνιες και πλήρως αναστρέψιμες, αφού, «το έργο αυτό προϋπήρχε και εξυπηρετούσε με τις ίδιες υπηρεσίες το 2013 και αρκετές από τις υποδομές είναι υφιστάμενες». Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για την ίδια Βάση Εφοδιασμού που λειτούργησε για εφοδιασμό της Noble κατά τη γεώτρηση στο τεμάχιο «Αφροδίτη».
 
Η διάρκεια των κατασκευαστικών εργασιών εκτιμάται στις 8 βδομάδες από την έναρξή τους και  «δεν αναμένονται σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις για την διάρκεια αυτών των εργασιών».
 
Ασθενείς, βραχυχρόνιες και πλήρως αναστρέψιμες εκτιμούν οι ερευνητές ότι θα είναι οι επιπτώσεις στην ποιότητα της ατμόσφαιρας κατά την περίοδο κατασκευής της Βάσης, όπως επίσης και στο ακουστικό περιβάλλον, τη διαχείριση στερεών και υγρών αποβλήτων. Για το οδικό δίκτυο και τη δημόσια υποδομή εκτιμάται ότι οι επιπτώσεις θα είναι σχεδόν μηδενικές, βραχυχρόνιες και απόλυτα αναστρέψιμες ενώ σημειώνουν τα οικονομικά οφέλη που θα προκύψουν εξαιτίας των κατασκευαστικών έργων.
 
Οι ερευνητές της IESC  εκτιμούν επίσης ότι δεν θα υπάρξουν επιπτώσεις ούτε στην αισθητική του τοπίου όπου θα δημιουργηθεί η Βάση Εφοδιασμού, ούτε από την κατανάλωση πόρων ενώ για τη δημόσια υγείας εκτιμούν ότι «λόγω της τοποθεσίας του προτεινόμενου έργου (εντός της βιομηχανικής ζώνης) και της μικρής διάρκειας των κατασκευαστικών εργασιών οι επιπτώσεις στην δημόσια υγεία είναι αμελητέες».
 

 
Επιπτώσεις κατά τη λειτουργία
 
Ασθενείς, βραχυχρόνιες και αναστρέψιμες εκτιμούν οι μελετητές ότι θα είναι οι επιπτώσεις στην ποιότητα της ατμόσφαιρας και κατά τη διάρκεια της λειτουργίας της Βάσης Εφοδιασμού.
 
Ειδικότερα αναφέρουν ότι η αύξηση των επιπέδων εκπομπής αέριων ρύπων όπως μονοξείδιο του άνθρακα CO, διοξείδιο του άνθρακα CO2, οξείδια του αζώτου NOX, οξείδια του θείου SOX, και αιωρούμενα σωματίδια PM «δεν αναμένεται να ξεπεραστούν τα όρια που έθεσε η Ευρωπαϊκή Ένωση για την ποιότητα του αέρα αφού λόγω της φύσεως του προτεινόμενου έργου οι ποσότητες ρύπων που αναμένονται να δημιουργηθούν είναι μικρές και θα γίνεται ταχέως ο καθαρισμός τους ανάλογα και με τις καιρικές συνθήκες».
 
Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση των επιπτώσεων στο ακουστικό περιβάλλον αφού λαμβάνεται υπόψη η πρόνοια του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας ότι ο θόρυβος δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 85 db σε σταθερό επίπεδο. Ταυτόχρονα σημειώνεται ότι η πιο κοντινή οικία από τους χώρους της εφοδιαστικής βάσης είναι στα 750 m «επομένως δεν υπάρχει θέμα ηχητικής ρύπανσης ατόμων εκτός εργασιακού χώρου».
 
Όσον αφορά τα στερεά και υγρά απόβλητα που θα δημιουργηθούν σημειώνεται ότι οι επιπτώσεις θα είναι επίσης ασθενείς, βραχυχρόνιες και αναστρέψιμες με την προϋπόθεση ότι θα εφαρμοστεί σειρά μέτρων διαχείρισης τους, όπως η ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση τους.
 
Σημειώνεται ακόμα ότι κατά τη διάρκεια λειτουργίας της Βάσης Εφοδιασμού, επειδή το έργο θα είναι εντός της βιομηχανικής ζώνης και λόγω της μικρής διάρκειας της φάσης λειτουργίας «οι επιπτώσεις στην δημόσια υγεία είναι αμελητέες».
 
Σύμφωνα πάντα με τους ερευνητές της IESC κατά τη διάρκεια λειτουργίας της Βάσης Εφοδιασμού και για αυτή τη φάση λειτουργίας της Βάσης Εφοδιασμού αναμένεται αύξηση της κυκλοφοριακής κίνησης λόγω της διακίνησης των οχημάτων από και προς την βάση εφοδιασμού αλλά και θαλάσσιας κίνησης λόγω της διακίνησης των πλωτών μέσων. Η αύξηση της κυκλοφοριακής κίνησης, προσθέτουν, δεν θα δημιουργήσει αρνητική επίπτωση αφού υπάρχει υφιστάμενο δίκτυο που εξυπηρετεί τις δραστηριότητες στο Λιμάνι Λεμεσού άρα η επίπτωση είναι ασθενής, βραχυχρόνια και αναστρέψιμη.
 
Όσον αφορά τις κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις που θα προκύψουν από τη λειτουργία της Βάσης Εφοδιασμού, οι μελετητές σημειώνουν τα έσοδα που θα προκύψουν αφού θα προκηρυχθούν κενές θέσεις εργασίας. Επίσης, επισημαίνουν «είναι σημαντικό έργο για την οικονομία της Κύπρου, αφού θα εξυπηρετεί την πλατφόρμα γεώτρησης της εταιρείας TOTAL E&P CYPRUS B.V. στην περιοχή της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης της Κυπριακής Δημοκρατίας για την διενέργεια των ερευνητικών γεωτρήσεων για την ανόρυξη υδρογονανθράκων. Η επίπτωση θα είναι θετική για την οικονομία και την κοινωνία της Κύπρου».
 
Συνεχίζοντας οι μελετητές παρατηρούν ότι δεν αναμένεται αρνητική επίπτωση στην αισθητική του τοπίου με την λειτουργία της εφοδιαστικής βάσης.
 
Αναφέρουν ακόμα ότι αναμένεται να υπάρχουν αρνητικές επιπτώσεις αναφορικά με την κατανάλωση πόρων, όπως το νερό για το προσωπικό και τη δημιουργία λάσπης καθώς και για το πλύσιμο των δεξαμενών και σωλήνων. Ωστόσο, σημειώνουν, «λόγω της διαθεσιμότητας των πόρων αυτών αναμένεται οι επιπτώσεις να είναι ασθενείς, βραχυχρόνιες και αναστρέψιμες».
 
Επιπτώσεις κατά την αποξήλωση
 
Η τελευταία φάση της Βάσης Εφοδιασμού στο λιμάνι Λεμεσού αφορά την αποξήλωση του έργου, η οποία θα γίνει εφόσον ολοκληρωθούν οι δραστηριότητες της TOTAL στο τεμάχιο 11. Όπως αναφέρουν οι μελετητές η Βάση θα αποξηλωθεί κατά τρόπο αντίστροφο με αυτό τις κατασκευής.
  • Ο εξοπλισμός, οι δεξαμενές και το σύστημα σωληνώσεων θα αδειάσουν, θα καθαριστούν με την χρήση πεπιεσμένου νερού και διαλυτών και θα απομακρυνθούν για χρήση σε άλλες μονάδες.
  • Οι βάσεις από σκυρόδεμα, ο χώρος των γεννητριών και οι αποθήκες θα αφεθούν επί τόπο για όφελος της εταιρείας EDT Agency Ltd και της Αρχής Λιμένων Κύπρου
 
Παραθέτοντας λεπτομερώς όλες τις εργασίες για αποξήλωση της Βάσης Εφοδιασμού οι μελετητές της IESC βεβαιώνουν ότι οι επιπτώσεις στην ατμόσφαιρα, στη διαχείριση αποβλήτων που θα δημιουργηθούν, στο οδικό δίκτυο και στη δημόσια υποδομή είναι ασθενείς ή μηδενικές, βραχυχρόνιες και αναστρέψιμες.