BINTEO: Τα U2 στη Λεμεσό – Η προσγείωση τους με βοήθεια αγωνιστικών αυτοκινήτων

Ο δημοσιογράφος Andrew Potter τον Αύγουστο του 2013 βρέθηκε για λίγες μέρες κοντά στη Βρετανική Αεροπορική Βάση στο Ακρωτήρι και δημοσίευσε στο twitter πως το απόγευμα της 29ης του μήνα, είδε δύο κατασκοπευτικά αεροπλάνα U-2 να φτάνουν στη βάση.

Η είδηση κυκλοφόρησε τότε ευρέως στην Βρετανία με πολλές μεγάλες εφημερίδες να ασχολούνται με το θέμα, αφού οι πληροφορίες που μπορεί να συλλέξει κάποιος από επίσημα χείλη για την παρουσία αμερικανικών κατασκοπευτικών αεροσκαφών στην Κύπρο, είναι ελάχιστες με αποτέλεσμα συχνά να διαδίδονται ανακρίβειες.

Ο Andrew Potter ωστόσο είχε δίκιο. Η βάση της RAF στο Ακρωτήρι τα τελευταία χρόνια φιλοξενεί δύο αμερικανικά κατασκοπευτικά U-2, τα οποία κάθε πρωί απογειώνονται από το Ακρωτήρι με προορισμό εμπόλεμες ζώνες της Μέσης Ανατολής και επιστρέφουν στην Κύπρο το απόγευμα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Τι κάνει ξεχωριστή όμως την παρουσία των U-2 στην Κύπρο;

Η ιστορία των U-2 από μόνη της αποτελεί ένα θρύλο της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας. Πέταξαν για πρώτη φορά το 1955 στα πλαίσια κατασκοπευτικού προγράμματος των ΗΠΑ που είχε ως στόχο την κατασκοπεία στρατοπέδων και θέσεων της τότε Ε.Σ.Σ.Δ. Πετούν στα 70 χιλιάδες πόδια και αυτό από μόνο του αποτελεί μια μικρή επανάσταση που έφεραν όταν πρωτο-πέταξαν,  με τα ρωσικά μαχητικά και να μην μπορούν να τα αναγνωρίσουν.

Η πρώτη φορά που τα αμερικανικά κατασκοπευτικά βγήκαν από τις ΗΠΑ και είχαν ως βάση τους μια ξένη χώρα, ήταν η περίπτωση της Κύπρου και συγκεκριμένα της RAF στο Ακρωτήρι. Από τότε αρκετές φορές την χρησιμοποίησαν ως ορμητήριο για κατασκοπευτικές πτήσεις.

Οι πιλότοι των U2 είναι εξοπλισμένοι με ειδική στολή παρόμοια με αυτή των αστροναυτών αφού η πίεση στα 70 χιλιάδες πόδια, μια ανάσα από το διάστημα, είναι πολύ ψηλή.

Πριν ανεβούν στο cockpit του κατασκοπευτικού ακολουθούν ειδικό πρόγραμμα που βοηθά τον ανθρώπινο οργανισμό να αντέξει την πίεση και αμέσως μετά την επιστροφή τους ανάλογο πρόγραμμά για να επανέλθουν στα γήινα επίπεδα.

Ο ιδιόμορφος τρόπος προσγείωσης τους

Κάποιος που θα βρεθεί στην αεροπορική βάση την ώρα που τα κατασκοπευτικά επιστρέφουν από την αποστολή τους, θα γίνει μάρτυρας ενός μοναδικού θεάματος. Για τους πιλότους  η προσγείωση αποτελεί την πιο δύσκολη φάση της πτήσης, αφού η ιδιομορφία του αεροπλάνου να μην έχει τροχούς στα δύο φτερά, σε συνδυασμό με την στάση του σώματος του πιλότου μέσα στο cockpit του αεροσκάφους κάνουν την προσγείωση αρκετά δύσκολη και επικίνδυνη.

Υπάρχουν πολλές αναφορές, σύμφωνα με τις οποίες κάθε αεροπλάνο κάνει δύο και τρεις προσπάθειες για να προσγειωθεί, αφού ο πιλότος δεν έχει οπτική επαφή με τον αεροδιάδρομο την ώρα της προσγείωσης.

Για αυτό το λόγο, έχουν επιστρατευθεί αγωνίστηκα αυτοκίνητα, στην προκειμένη περίπτωση της RAF στο Ακρωτήρι,  Subaru Impreza και Mitsubishi Evolution, που αναλαμβάνουν τον ρόλο του καθοδηγητή. Με λίγα λόγια γίνονται τα μάτια του πιλότου στη γη και τον καθοδηγούν την ώρα της προσγείωσης.

Το ατύχημα με τους έξι νεκρούς στο Ακρωτήρι

Τα U-2 δεν επισκέφθηκαν την Κύπρο για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια. Διαχρονικά από τη δεκαετία του ΄60, χρησιμοποίησαν περιστασιακά την Κύπρο ως βάση για τα κατασκοπευτικά τους ταξίδια στη Μέση Ανατολή.

Μια τέτοια περίοδος ήταν κατά τη διάρκεια του αραβοϊσραηλινού πολέμου. Μάλιστα στις 7 Δεκεμβρίου 1977 ένα ατύχημα που σημειώθηκε κατά την προσγείωση ενός U-2 κόστισε τη ζωή έξι ανθρώπων, μεταξύ των οποίων και τεσσάρων Κυπρίων που εργάζονταν στη βάση.


Κοντά στο σημείο που σημειώθηκε το ατύχημα έχει φτιαχτεί μνημείο προς τιμήν των θυμάτων της αεροπορικής τραγωδίας με τα ονόματά τους. Στο δυστύχημα έχασαν τη ζωή τους ο Κώστας Κωστανιάν, ο Χάνης Χριστοφή, ο Πέτρος Παναγή, ο Αντρέας Τελεβάντος, ο Αμερικανός πιλότος Robert Henderson και ο Jack Alan.

Η συντήρηση του αεροσκάφους
Θα διερωτηθεί κανείς αυτά τα αεροσκάφη άντεξαν στο χρόνο για πάνω από μισό αιώνα χωρίς να αποσυρθούν και να αντικατασταθούν; Κι όμως χάρη σε ένα ειδικό πρόγραμμα παραμένουν αναλλοίωτα και αποτελεσματικά.

Το απίθανο κατασκοπευτικό αεροσκάφος U-2 έκανε το ντεμπούτο του το 1955, και εξακολουθεί να μπορεί να αναπτυχθεί χάρη σε μια ειδική επιθεώρηση (Programmed Depot Maintenace) που γίνεται κάθε 4,7000 ώρες πτήσης.

Αύτη η απίστευτα πολύπλοκη διαδικασία απαιτεί οι τεχνικοί να αποσυναρμολογήσουν το αεροσκάφος και να αφαιρέσουν τη βαφή και στην συνέχεια να αναλύσουν κάθε μέρος και να κάνουν τις απαιτούμενες επισκευές. Πάνω από 1.800 μεμονωμένα τμήματα αφαιρούνται και 40.000 κομμάτια επιθεωρούνται. Μετά την ολοκλήρωση της επιθεώρησης, το αεροσκάφος ανασκευάζεται και βάφεται.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Δειτε Επισης

Επιχείρηση απομάκρυνσης πέραν των 500 Αυστραλών από τον Λίβανο δια μέσου της Κύπρου
Δεν λέει να φθινοπωριάσει-Σταθερά στους 33 βαθμούς η θερμοκρασία
Έφτασαν ακόμη 38 Κύπριοι από τη Βυρητό-Καλύφθηκε από τη ΚΔ το κόστος μετάβασης
Στα μαχαίρια και πάλι συντεχνίες και ΟΚΥπΥ-Κρίση χωρίς τέλος η υπογραφή της συλλογικής σύμβασης
Το μήνυμα Θεοδοσίου για τις νέες αρμοδιότητές της-«Σκοπός μας να εγκύψουμε στα θέματα ευημερίας ζώων»
Μ. Παναγιώτου: Η κυβέρνηση επιδιώκει να προσδώσει νέα δυναμική στους αγρότες
Στην κυκλοφορία δρόμος στο Τσέρι, ανακοίνωσαν τα Δημόσια Έργα με άλλα έργα σε δρόμους
Δεν αποδέχονται ως έχει το προσχέδιο συλλογικής σύμβασης εργασίας ΟΚΥπΥ οι συντεχνίες
Διαψεύδει τα περί απόρριψης της πρότασής του από συντεχνίες ο ΟΚΥπΥ
Θέμα για την παραγωγή χαλλουμιού στα κατεχόμενα θέτουν οι αγελαδοτρόφοι στην ΕΕ