Υγραεριοκίνηση: Αδικαιολόγητη κωλυσιεργία από τους αρμοδίους

Διαδεδομένη είναι η χρήση του υγραερίου ως καύσιμο κίνησης στις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την Κύπρο ακόμη να διατηρεί, σύμφωνα με τον μηχανολόγο μηχανικό, Χρίστο Τάκη, Τεχνικό Διευθυντή Τεχνικού Τμήματος Υγραεριοκίνησης πεπαλαιωμένη νομοθεσία σε ό,τι αφορά την φύλαξη των υγρών καυσίμων.
 
Μιλώντας στο EnergyNews, o κ. Τάκη επεξηγεί τι είναι η υγραεριοκίνηση, τα οφέλη που προκύπτουν τόσο για την τσέπη του καταναλωτή, καθώς και για το κόστος φύλαξης του υγραερίου στα πρατήρια. Παράλληλα, για το θέμα υιοθέτησης της υγραεριοκίνησης στην Κύπρο, ο κ. Τάκη κάνει λόγο για αδικαιολόγητη κωλυσιεργία από μέρους των διάφορων κυβερνητικών υπηρεσιών.
 
Τι είναι η υγραεριοκίνηση; 
Υγραεριοκίνηση είναι ο τεχνικός όρος-έννοια που δηλώνει ότι ένα βενζινοκίνητο όχημα έχει πλέον μετατραπεί έτσι ώστε να μπορεί εκτός από βενζίνη να κινείτε και με την καύση υγραερίου όποτε ο οδηγός του το επιλέξει. Το ένα καύσιμο δεν ακυρώνει το άλλο και ο οδηγός ανά πάσα στιγμή είτε εν κινήση είτε βρίσκετε σε στάση μπορεί με το πάτημα ενός κουμπιού μέσα στο αυτοκίνητο να αλλάξει το καύσιμο που τροφοδοτείτε στη μηχανή χωρίς την παραμικρή αλλοίωση στην λειτουργία και προφανώς στην απόδοση του κινητήρα.

Που βρισκόμαστε στην Κύπρο όσον αφορά την προώθησή της;
Δυστυχώς ενώ στις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η υγραεριοκίνηση προωθείτε σε τεράστιο βαθμό από τις διάφορες κυβερνήσεις αλλά και από τους διάφορους φορείς, στην Κύπρο αυτή τη στιγμή παρατηρείτε μια αδικαιολόγητη κωλυσιεργία από μέρους των διάφορων κυβερνητικών υπηρεσιών, όπως για παράδειγμα της πολεοδομίας που καθυστερεί αδικαιολόγητα τις εγκρίσεις για την προσθήκη υγραερίου κίνησης στα υφιστάμενα πρατήρια καυσίμου αλλά και για καινούρια πρατήρια. 
 
Η πεπαλαιωμένη Κυπριακή νομοθεσία που αφορά την φύλαξη των υγρών καυσίμων στα πρατήρια, προβλέπει υπόγειες δεξαμενές καυσίμων που είναι απόλυτα λογικό, αλλά όταν πλέον μιλάμε για ένα καινούριο καύσιμο που είναι το υγραέριο κίνησης, είναι μια εντελώς λάθος προσέγγιση να το αποθηκεύουμε υπόγεια. Σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες και μάλιστα με αντίστοιχες κλιματολογικές συνθήκες όπως της Κύπρου, οι δεξαμενές του υγραερίου κίνησης είναι υπέργειες και όχι υπόγειες. Αυτό είναι ιδιαίτερα ασφαλισμένο γιατί μπορεί ανά πάσα στιγμή να γίνετε οπτική επιθεώρηση της δεξαμενής αλλά και παράλληλα εύκολη προληπτική η ακόμη και αναγκαστική αντικατάσταση ενός εξαρτήματος πάνω στη δεξαμενή. Επίσης αν για όποιο δίποτε λόγο υπάρχει η παραμικρή απώλεια (εκ των πραγμάτων είναι δύσκολο) πάρα πολύ εύκολα αλλά και γρήγορα φτιάχνετε με χαμηλό κόστος, πράγμα που δεν ισχύει στις υπόγιες-θαμένες δεξαμενές. Το κόστος ενός υπόγειου πρατηρίου είναι περίπου 10 φορές πιο ακριβό απότι ένα υπέργειο με αποτέλεσμα το κόστος του πρατηρίου να είναι ασύμφορο στους πρατηριούχους και στο τέλος της ημέρας το τελικό κόστος να το επιβαρύνετε ο Κύπριος πολίτης στην τελική τιμή που θα αγοράζει το υγραέριο κίνησης. 
 
Η υπάρχουσα νομοθεσία, σε συνδυασμό με την αδικαιολόγητη άρνηση στον εκσυχρονισμό της από το κράτος οδηγεί στην επιπλέον καθυστέρηση στην υλοποίηση των πρατηρίων υγραερίου που είναι το μοναδικό εμπόδιο αυτή την στιγμή για να μπορούν τα νόμιμα μετατρεμμένα υγραεριοκίνητα οχήματα να εφοδιαστούν καύσιμο. 
 
Κάτι που είναι αξιόλογο να σημειωθεί είναι ότι σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή ένωση τα υγραεριοκίνητα οχήματα απολαμβάνουν μια σημαντική μείωση στην άδεια κυκλοφορίας τους, πράγμα που αυτή τη στιγμή το τμήμα οδικών μεταφορών αρνείται να παραχωρήσει στους ιδιοκτήτες υγραεριοκίνητων οχημάτων. Αυτή η μείωση προκύπτει από την μείωση στις εκπομπές ρύπων όταν ένα βενζινοκίνητο όχημα πλέον δουλεύει με υγραέριο.
 
Παρατηρείτε μια αδικαιολόγητη ως και εσκεμμένη καθυστέρηση που πολύ πιθανόν να εξυπηρετεί τα συμφέροντα κάποιων ατόμων ή και εταιριών. Δυστυχώς ενώ μπορεί πολύ απλά να ξεκινήσει η υγραερικίνηση με μια βελτιωμένη ποιότητα υγραερίου που μπορεί να εξυπηρετήσει και τις ανάγκες θέρμανσης αλλά και υγραεριοκίνησης, η Υπηρεσία Ενέργειας επιμένει να αγνοεί επιδεικτικά τις εισηγήσεις όλων των φορέων για το συγκεκριμένο θέμα αλλά και παράλληλα να προκαλεί επιπρόσθετη καθυστέρηση. Με μια ποιότητα υγραερίου και υπέργεια πρατήρια η υγραεριοκίνηση θα μπορούσε να έχει ξεκινήσει χρόνια πριν, αλλά κάποιοι από ό,τι φαίνεται προκαλούν εσκεμμένα την καθυστέρηση.
 
Είναι χαμηλότερο το κόστος με την κατανάλωση υγραερίου;
Το κόστος του να κινείτε κάποιος με υγραέριο είναι κατά πολύ χαμηλότερο σε σύγκριση με την βενζίνη αφού πλέον μιλάμε για ένα καύσιμο 50% πιο οικονομικό. Στο τέλος της ημέρας ένας Κύπριος πολίτης που έχει ένα μεσαίας τάξης επιβατικό όχημα και χρειάζεται πάνω κάτω €250 τον μήνα σε βενζίνη, αν εφαρμόσει ένα καλό σύστημα υγραεριοκίνησης στο συγκεκριμένο όχημα, με τα ίδια ταξίδια, την ίδια άνεση και απόδοση του οχήματος του, θα χρειάζεται περίπου €135. Μιλάμε για μια πολύ σοβαρή εξοικονόμηση που στην ουσία αποσβένει την αρχική επένδυση του ιδιοκτήτη μέσα σε ένα χρόνο περίπου, και τα υπόλοιπα χρόνια ο ιδιοκτήτης απολαμβάνει τους καρπούς της επένδυσης του.
 
Κατά τη συντήρηση ενός υγραεριοκίνητου οχήματος παρατηρείτε μια επιπρόσθετη οικονομία της κατηγορίας του 10% λόγω της μείωσης των φθορών της μηχανής λόγω της ομοιογενούς καύσης του υγραερίου και το ότι δεν αφήνει κατάλοιπα όπως η βενζίνη και ακόμα χειρότερα το πετρέλαιο.
 
Πόσο είναι το όφελος για την τσέπη του οδηγού;
Το όφελος στην τσέπη του Κύπριου οδηγού είναι μια εξοικονόμηση της κατηγορίας του 45% ως και 50% στα έξοδα καυσίμων. Αν αναλογιστούμε ότι στην Κύπρο του 2016 που οι συγκοινωνίες είναι σχεδόν ανύπαρκτες (πράγμα απαράδεκτο για μια Ευρωπαϊκή χώρα) και ότι τα δρομολόγια των λεωφορείων δεν είναι βολικά για την μεγαλύτερη μερίδα των πολιτών, το κάθε σπίτι έχει σαν μέσο όρο 2 αυτοκίνητα. Σύμφωνα με τα πιο πάνω η ανάγκη για χρήση του ιδιωτικού οχήματος για την μεταφορά στο σχολείο, στη δουλειά, στα φροντιστήρια στα διάφορα καταστήματα και ούτω καθεξής, αυξάνει υπερβολικά το κόστος καυσίμων για τον κάθε πολίτη. Αντιλαμβάνεστε ότι εκεί που ο καθένας μας, δεν υπολόγιζε μέχρι στιγμής το κόστος καυσίμων λόγο του ότι δεν υπήρχε εναλλακτικό καύσιμο μέχρι στιγμής, αν αναλογιστούμε ότι κάθε 3 ημέρες ένα όχημα χρειάζεται €20 καύσιμο, στην εβδομάδα χρειάζεται €45, και στον ένα μήνα περίπου €200. Αν τώρα και τα δύο αυτοκίνητα του σπιτιού έχουν αντίστοιχες καταναλώσεις μιλάμε για €400 το μήνα σε έξοδα καυσίμων. Με το να μετατρέψει μια οικογένεια τα δύο αυτά οχήματα σε υγραέριο, εξοικονομεί €200 πάνω κάτω το χρόνο, και μιλάμε για μια μέση κατανάλωση καυσίμων.