Υγραεριοκίνηση: Ποιο το όφελος για το περιβάλλον;

Μπορεί η χρήση του υγραερίου ως καύσιμο κίνησης να είναι διαδεδομένο στην Ευρώπη με την Κύπρο να υστερεί, ο μηχανολόγος μηχανικός, Χρίστος Τάκη, Τεχνικό Διευθυντή Τεχνικού Τμήματος Υγραεριοκίνησης επισημαίνει στο EnergyNews πως το υγραεριοκίνητο κίνημα είναι πιο φιλικό προς το περιβάλλον..
 
Παράλληα, o κ. Τάκη επεξηγεί για το κόστος και το χρόνο που απαιτείται για την μετατροπή ενός κανονικού οχήματος, ενώ διαβεβαιώνει πως είναι πιο ασφαλές από ό,τι ένα όχημα που κινείται με βενζίνη.
 
Πόσο επηρεάζεται το περιβάλλον από την υγραεριοκίνηση;
Ένα υγραεριοκίνητο όχημα έχει σαν μέσο όρο μείωση στις εκπομπές ρύπων μέχρι και 60% και ιδιαίτερα στα δηλητηριώδη προς το περιβάλλον και τον άνθρωπο παράγωγα της καύσης. Το υγραεριοκίνητο όχημα είναι πολύ πιο φιλικό προς το περιβάλλον από την βενζίνη και πολλαπλάσια πιο οικολογικό από το πετρέλαιο. Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια έχει επικρατήσει μια πολύ λανθασμένη φιλοσοφία σχετικά με τα πετρελαιοκίνητα οχήματα όπου απολαμβάνουν και πολύ χαμηλά τέλη στην άδεια κυκλοφορίας τους βασισμένοι μόνο στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, τη στιγμή που τα υπόλοιπα παράγωγα καύσης τους είναι υπερβολικά αυξημένα και επικίνδυνα στο περιβάλλον αλλά και τον άνθρωπο. Αν συγκρίνουμε ένα σύγχρονο αυτοκίνητο με πετρελαιοκινητήρα και το ίδιο ακριβώς με υγραέριο, το υγραεριοκίνητο είναι περίπου κατά 15% ως και 20% πιο οικονομικό στο κόστος καυσίμων αλλά κατά πολλαπλές φορές πιο φιλικό στο περιβάλλον.
 
Πόσο κοστίζει η μετατροπή;
Μια καλή μετατροπή ενός βεζινοκίνητου οχήματος στοιχίζει από 1100+ΦΠΑ μέχρι και 2500+ΦΠΑ αναλόγως πάντοτε με την τεχνολογία, την ιπποδύναμη αλλά και των αριθμό κυλίνδρων της μηχανής.
 
Θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι όταν μιλάμε για μια καλή μετατροπή υγραερίου, συνεπάγεται ένα καλό κίτ υγραερίου που να ταιριάζει στο όχημα που θα μετατραπεί και να υποστηρίζει την τεχνολογία του οχήματος αυτού. Δυστυχώς έχω παρατηρήσει προσωπικά ότι υπάρχει μια τεράστια παραπληροφόρηση του κόσμου και αρκετοί επιτήδειοι αντιμετωπίζουν την υγραεριοκίνηση ως κάτι εποχιακό, και ως μια καλή ευκαιρία για ένα γρήγορο κέρδος. Δυστυχώς αυτοί οι άνθρωποι είναι πολύ επικίνδυνοι, όχι μόνο για να προκαλέσουν ζημιές στις μηχανές και τα οχήματα, αλλά και να είναι υπεύθυνοι για πολύ χειρότερα ατυχήματα που μπορεί να είναι η αιτία στο να μαυροπινακιστεί άδικα η υγραεριοκίνηση. Μια καλή μετατροπή υγραερίου πρέπει απαραίτητα να συνοδεύετε με τα μπέκκα για το υγραέριο που να είναι διαφραγματικού τύπου και όχι τύπου ηλεκτοβαλβίδων που είναι επιρρεπή σε βλάβες αλλά και παράλληλα στην μείωση της ιπποδύναμης του αυτοκινήτου. Σε ένα σύστημα GasItaly F5 πάντοτε χρησιμοποιούμε τα GasItaly GiFast που έχει διαφορά περίπου €200 πιο ακριβά σε σύγκριση με του τύπου ηλεκτροβαλβίδων. Για εμάς η απόδοση του κινητήρα, η αξιοπιστία του συστήματος υγραεριοκίνησης αλλά και η ικανοποίηση του πελάτη παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο. 
 
Σαν εταιρία προσφέρουμε λύσεις αέριου αλλά και υγρού ψεκασμού υγραερίου και καλύπτουμε το πλήρες φάσμα για κινητήρες έμμεσου αλλά και άμεσου ψεκασμού(TSI-TFSI-GDI-DISI) όπου είμαστε και πρωτοπόροι στο συγκεκριμένο θέμα.
 
Μία δίκαιη και έντιμη διευκρίνηση είναι ότι ένα καλό σύστημα αέριου ψεκασμού δεν έχει να ζηλέψει σε τίποτα από ένα σύστημα υγρού ψεκασμού όπως και το αντίθετο. Με δύο αντίστοιχης ποιότητας συστήματα, η απόδοση και η οικονομία του οχήματος είναι ακριβώς η ίδια με τη μόνη διαφορά ότι ο αέριος ψεκασμός είναι κατά πολύ πιο δοκιμασμένος από τον υγρό ψεκασμό και δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος λόγο του ότι μιλάμε για σύστημα χαμηλών πιέσεων σε σχέση με τον υγρό ψεκασμό.
 
Πόσο χρόνο χρειάζεται η μετατροπή; Απαιτείται αναμονή;
Η μετατροπή του οχήματος μπορεί να διαρκέσει από μία ως και 5 ημέρες αναλόγως με τον τύπο της μηχανής αλλά και με την ποιότητα της εγκατάστασης. Για να γίνει μια καλή εγκατάσταση, ο εγκαταστάτης πρέπει να αφιερώσει χρόνο στο όχημα όχι μονό κατά την εγκατάσταση αλλά και κατά την ρύθμιση του οχήματος.
 
Τι διαδικαστικά χρειάζονται για να μην υπάρξει κάποιο πρόβλημα με τον νόμο;
Το πιο κύριο σημείο είναι ο πολίτης που θα επιλέξει να μετατρέψει το όχημα του σε υγραέριο, να αναθέσει τη δουλειά αυτή σε εγκεκριμένο εγκαταστάτη υγραεριοκίνησης και να δει τα πιστοποιητικά του συστήματος αλλά και του εγκαταστάτη. Ο εγκαταστάτης οφείλει να ετοιμάσει το πιστοποιητικό εγκατάστασης του οχήματος με την εξόφληση του τιμολογίου του και απομένει στον ιδιοκτήτη να προσκομίσει τα απαραίτητα έγραφα στο τμήμα οδικών μεταφορών για την εγγραφή του οχήματος ως διπλού καυσίμου. 
 
Κάθε πότε περνάει ΜΟΤ ένα υγραεριοκίνητο;
Με την ίδια συχνότητα όπως το όποιο δίποτε άλλο όχημα.

Τι εγγυήσεις ισχύουν;
Αναλόγως με την εταιρία και την πολυτική ποιότητας της, ισχύουν διάφορες εγγυήσεις.΄Σαν εταιρία εισαγωγής και εγκατάστασης συστημάτων υγραεριοκίνησης, για τα συστήματα GasItaly δίνουμε 2 χρόνια γραπτή εγγύηση για όλα τα εξαρτήματα που συμπεριλαμβάνονται στο σύστημα μας.

Τι συντήρηση χρειάζεται το σύστημα υγραεριοκίνησης;
Η συντήρηση που χρειάζεται ένα καλό σύστημα υγραεριοκίνησης όπως το GasItaly F5, είναι η αλλαγή των φίλτρων του συστήματος υγραεριοκίνησης κάθε 10 000 χιλιόμετρα και στοιχίζει €25+ΦΠΑ. Ο λόγος που τονίζω το συγκεκριμένο μοντέλο είναι γιατί δουλεύει 100% σύμφωνα με το τι χρειάζεται ο εγκέφαλος της βενζίνης και δεν χρειάζεται ρυθμίσεις αν αλλάξει η ποιότητα του υγραερίου για τον όποιο δίποτε λόγο. Άρα η επιλογή ενός καλού συστήματος υγραεριοκινησης επιβάλλετε να γίνεται με γνώμονα τη ποιότητα του συστήματος και όχι της τιμής, γιατί το ‘ότι πληρώσεις παίρνεις’ πραγματικά ισχύει στην περίπτωση της υγραεριοκίνησης. 
 
Είναι επικίνδυνο;
Η χρήση του υγραερίου σαν καύσιμο κίνησης αλλά και γενικά η υγραεριοκίνηση είναι πολύ πιο ασφαλισμένη από την χρήση της βενζίνης. Η δεξαμενή του υγραερίου μπορεί να αντέξει χωρίς καμία αλλοίωση την πιο βίαιη σύγκρουση. Η δεξαμενές της βενζίνης και του πετρελαίου σήμερα είναι φτιαγμένες από πλαστικό ή μεταλλικό υλικό, ενώ του υγραερίου μέταλλο 3,5-5 χιλιοστών. Η υγραεριοκίνηση αντιμετώπισε σημαντικό πόλεμο από την βιομηχανία των πετρελαιοειδών στα 50 χρόνια χρήσης της στο εξωτερικό και σαν αποτέλεσμα πάνω σε ένα καλό σύστημα υγραεριοκίνησης υπάρχουν βαλβίδες εκτονωτικές σε περίπτωση υπερβολικής αύξησης της πίεσης του υγραερίου μέσα στη δεξαμενή, θερμικής/εκτονωτική σε περίπτωση φωτιάς στο αυτοκίνητο από εξωγενής παράγοντες, υπερ-ροής σε περίπτωση που με ένα ατύχημα έχει κοπεί κάποιο λάστιχο και πολλές άλλες ασφαλιστικές δικλίδες.
 
Ένα σύστημα υγραεριοκίνησης είναι ασφαλισμένο 100% και το αποδείξαμε σε μια εκπαίδευση που κάναμε στην πυροσβεστική υπηρεσία που θέσαμε 4 υγραεριοκίνητα οχήματα με κομμάτια από το σύστημα GasItaly F5 σε φωτία-εμπρεισμό και κανένα από τα 4 δεν εξερράγη. Αν ένα σύστημα υγρεαριοκίνησης είναι σωστά εγκατεστημένο με όλα τα ασφαλιστικά πάνω του είναι ασφαλισμένο 100%. 
 
Τα υγραεριοκίνητα οχήματα δεν έχουν να ζηλέψουν από πλευράς ασφάλειας τα βενζινοκίνητα ή τα πετρελαιοκίνητα, αντίθετα όμως, έχουν να ζηλέψουν τα υπόλοιπα από τα υγραεριοκίνητα.
 
Κατά τη χρήση πώς γίνεται η αλλαγή από βενζίνη σε υγραέριο και αντίστροφα;
Με το απλό πάτημα ενός κουμπιού στο ταμπλό του αυτοκινήτου, μπορεί το όχημα είτε βρίσκεται εν κινήση είτε βρίσκεται σε στάθμευση να αλλάξει καύσιμο χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα η ανωμαλία στην λειτουργία της μηχανής.

Πωλούνται στην Κύπρο εργοστασιακά μοντέλα υγραερίου;
Δυστυχώς δεν πωλούνται εργοστασιακά οχήματα υγραερίου στην Κύπρο. Όπως και στον υπόλοιπο κόσμο η μετατροπές γίνονται στις αντιπροσωπίες των οχημάτων όπου και ισχύουν οι εγγυήσεις τους.
 
Πόσα πρατήρια λειτουργούν και πού;
Αυτή την στιγμή με την παλιωμένη νομοθεσία που είναι αποτρεπτική στην ανέγερση πρατηρίων υγραεριοκίνησης, υπάρχει ένα πρατήριο στην Πάφο και ένα στην επαρχία Λευκωσίας που πριν το τέλος του χρόνου θα μπορέσουν να προμηθεύσουν υγραέριο.