Κουρσουμπά: Εσφαλμένα τα ευρήματα του Γενικού Ελεγκτή
15:54 - 28 Δεκεμβρίου 2017

Λύπη εκφράζει η Επίτροπος Νομοθεσίας και Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, Λήδα Κουρσουμπά, γιατί, όπως αναφέρει, τα όσα έχει παραθέσει, στα πλαίσια σχετικής με το θέμα αλληλογραφίας, με τον Γενικό Ελεγκτή δεν έχουν ληφθεί υπόψη στην έκθεση.
Σε ανακοίνωσή της σε σχέση με την Ειδική Έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το Γραφείο του Επιτρόπου Νομοθεσίας και Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού για την περίοδο 1.9.2016-31.8.2017, η οποία δημοσιοποιήθηκε σήμερα, η κ. Κουρσουμπά, με λύπη, όπως αναφέρει, επισημαίνει ότι, τα όσα εκτενώς και σαφώς έχει παραθέσει στα πλαίσια της σχετικής με το θέμα αλληλογραφίας με το Γενικό Ελεγκτή δεν έχουν ληφθεί υπόψη και/ή δεν αντανακλώνται σε αυτήν.
Ως εκ τούτου το κείμενο της δημοσιοποιημένης Έκθεσης, πέραν μερικών σημείων, παραμένει το ίδιο με το κείμενο του προσχεδίου αυτής που διαβιβάστηκε στην Επίτροπο με επιστολή του Γενικού Ελεγκτή ημερομηνίας 5 Δεκεμβρίου 2017, σημειώνεται.
Η ανακοίνωση αναφέρει ότι η Επίτροπος σημειώνει και δημόσια – όπως έπραξε και με επιστολή της προς τον Γενικό Ελεγκτή, ημερομηνίας 15 Δεκεμβρίου 2017, σε σχέση με το προσχέδιο της Ειδικής Έκθεσης που της απεστάλη στις 5 Δεκεμβρίου 2017- ότι στην Ειδική Έκθεση «εξακολουθεί να δίνεται εσφαλμένα η εντύπωση ότι ο έλεγχος αφορούσε μια Υπηρεσία. Παραγνωρίζεται το πραγματικό γεγονός, που είναι ουσιώδους σημασίας για τον έλεγχο, ότι, ενώπιον του ο Γενικός Ελεγκτής είχε το Γραφείο Επιτρόπου Νομοθεσίας (ΓΕΝ) και το Γραφείο Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού (ΓΕΠ), δύο εντελώς διαφορετικούς θεσμούς, με εντελώς διαφορετική νομική βάση, εντελώς διαφορετικές αρμοδιότητες, εντελώς διαφορετικό προσωπικό και ξεχωριστές κτιριακές εγκαταστάσεις».
Κατά συνέπεια, αναφέρει, τα «γεγονότα» που πολύ περιληπτικά αναφέρονται στην Ειδική Έκθεση, δεν ανταποκρίνονται στα πραγματικά δεδομένα και, ως επακόλουθο, τα όποια ευρήματα εδράζονται σε εσφαλμένη πραγματική και/ή νομική βάση.
Σε σχέση με την κατάρτιση ομοσπονδιακών νόμων στα πλαίσια των διαπραγματεύσεων για επίλυση του κυπριακού προβλήματος, «παραγνωρίζεται και/ή δεν αποτυπώνεται και/ή δε φαίνεται να λαμβάνεται υπόψη το γεγονός ότι συνιστά ειδική αρμοδιότητα που ανατέθηκε στην Επίτροπο Νομοθεσίας από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και ασκείται στη βάση συγκεκριμένης Απόρρητης Απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου (Α 79.211, ημερ. 29/7/2015), η οποία συμπληρώθηκε με την μεταγενέστερη Απόρρητη Απόφαση, Α 80.466, ημερ. 26/10/2016 (στο εξής οι «Απόρρητες Αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου»), η οποία σαφώς και ρητώς ρυθμίζει το θέμα και η εφαρμογή της οποίας είναι εντελώς ανεξάρτητη από τις γενικές αρμοδιότητες του Επιτρόπου Νομοθεσίας και, εν πάση περιπτώσει, ουδεμία σχέση έχει με το θεσμό του Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού», προσθέτει.
Επίσης, αναφέρει ότι «δεν φαίνεται να λαμβάνονται υπόψη οι πρόνοιες των Απόρρητων Αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου, οι οποίες συναρτώνται με την ιδιομορφία της διαδικασίας κατάρτισης των ομοσπονδιακών νόμων. Ως εκ τούτου, η Επίτροπος αισθάνεται θεσμικά υποχρεωμένη, να δημοσιοποιήσει, αυτούσιο το κείμενο της τελευταίας επιστολής της προς τον Γενικό Ελεγκτή, ημερομηνίας 15 Δεκεμβρίου 2017, θεωρώντας ότι με αυτόν τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα στους πολίτες να διαμορφώσουν ολοκληρωμένη άποψη σε ότι αφορά τα θέματα που αγγίζει στην Έκθεσή του ο Γενικός Ελεγκτής», επισημαίνει η ανακοίνωση.
Ακόμη η Επίτροπος επισημαίνει ότι, σε ότι αφορά τα όσα η Έκθεση αποδίδει σε επιστολή του Γενικού Διευθυντή του Υπουργείου Οικονομικών προς τον Γενικό Ελεγκτή, ημερομηνίας 18 Δεκεμβρίου 2017, αυτά πρώτη φορά περιέρχονται σε γνώση της και σε κάθε περίπτωση, η ίδια, εφάρμοσε κατά γράμμα τη σχετική Απόρρητη Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, η οποία υιοθέτησε σχετική Πρόταση του Υπουργού Οικονομικών.
Στην επιστολή της προς τον Γενικό Ελεγκτή, που επισυνάπτεται, η κ. Κουρσουμπά αναφέρει πως "η Ειδική 'Εκθεση δεν φαίνεται να λαμβάνει υπόψη τις πρόνοιες των Απόρρητων Αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου, οι οποίες συναρτώνται με την ιδιομορφία της διαδικασίας κατάρτισης των ομοσπονδιακών νόμων".
Επίσης σημειώνει πως "η Ειδική 'Εκθεση επανέρχεται με αναφορές σε μη τήρηση χρονοδιαγραμμάτων για σκοπούς αμοιβής, κάτι που δεν έχει εφαρμογή στη συγκεκριμένη περίπτωση" και προστίθεται πως "πρόκειται για μια συνεχή διαδικασία η πρόοδος/ολοκλήρωση της οποίας εξαρτάτο και συνεχίζει να εξαρτάται από την πρόοδο της πολιτικής διαδικασίας, τις πολιτικές θέσεις της ε/κ πλευράς σε κάθε δεδομένο χρονικό σημείο, τις συγκλίσεις όσον αφορά αρμοδιότητες αλλά και τις θεματικές εντός αρμοδιοτήτων στο κάθε στάδιο των διαπραγματεύσεων, τη συνεργασία και ετοιμότητα/δυνατότητα των διαφόρων κρατικών Υπηρεσιών να ανταποκριθούν έγκαιρα στις απαιτήσεις του έργου, θέματα για τα οποία δεν προτίθεμαι να επανέλθω".
«Η εξουσιοδότηση οποιασδήποτε πληρωμής γίνεται εφόσον η Επίτροπος ικανοποιηθεί ως προς την ποσότητα και την ποιότητα του έργου που έχει παραχθεί υπό τις συνθήκες του δεδομένου χρόνου», επισημαίνει
Ειδικά όσον αφορά τη Συμφωνία Συντονισμού, σημειώνεται πως η εργασία που έχει επιτελεσθεί από την Συντονίστρια και ελεγχθεί από την ίδια τα τελευταία δύο χρόνια, έγιναν 112 τουλάχιστον συναντήσεις με τις ομάδες εργασίας ή και την Δικοινοτική Επιτροπή Εργασίας ή και με την Ομάδα του Διαπραγματευτή, εκατοντάδες συναντήσεις μαζί της, μελέτησε αρχικά τις 133 νομοθεσίες που υπήρχαν από τη διαδικασία του 2004, προέβη σε σχετική μελέτη των σημερινών συγκλίσεων όσον αφορά αρμοδιότητες, επικαιροποίησε τον κατάλογο των νομοθεσιών που επιβάλλεται να καταρτιστούν, αφού είχε εκτενείς διαβουλεύσεις με τα αρμόδια Υπουργεία/Υπηρεσίες και την Ομάδα του Διαπραγματευτή.
Έλεγξε τρεις φορές σε κάθε στάδιο της διαδικασίας τις 63 νομοθεσίες που έχουν ήδη παραδοθεί στην Τ/Κ πλευρά για συζήτηση ενώ έλεγξε 23 νομοθεσίες από δύο φορές για τους οποίους εκκρεμεί η τελική παράδοση στην τ/Κ πλευρά, ενώ έλεγξε για πρώτη φορά σημαντικό αριθμό νομοθεσιών τις οποίες επέστρεψε στα Υπουργεία/Υπηρεσίες με σχόλια και παρατηρήσεις για περαιτέρω αλλαγές από τα Υπουργεία/Υπηρεσίες και άλλα πολλά που αναλύονται στην προηγούμενη επιστολή μου. Το σύνολο των νομοθεσιών για τις οποίες έχει προσφέρει εργασία η Συντονίστρια είναι 217, προσθέτει.
Σε σχέση με τα πιο πάνω για περίοδο δύο ετών που όφειλε να ασκεί τα καθήκοντα αυτά κατά προτεραιότητα οποιασδήποτε άλλης εργασίας της έχει καταβληθεί το ποσό των 300.000 χιλιάδων ευρώ, σε πιστή εφαρμογή των όρων της Απόρρητης Απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου, σημειώνει η κ. Κουρσουμπά. Προσθέτει δε ότι οι αναφορές σε διασπάθιση δημοσίου χρήματος και σε ενέργειες που δεν εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον με κανέναν τρόπο δεν στοιχειοθετούνται ή/και δεν εδράζονται στα δεδομένα.
Για το θέμα της στελέχωσης των δύο υπηρεσιών, παρατηρεί ότι είναι ενδεικτικό της σύγχυσης που προκύπτει από το γεγονός ότι οι δύο διαφορετικές Υπηρεσίες, (ΓΕΝ και ΓΕΠ), εξετάζονται ως μια.
Τέλος, για τα θέματα προσωπικού, η κ. Κουρσουμπά αναφέρει ότι είναι γεγονός ότι η απουσία λειτουργών από το Γραφείο με παρατεταμένες άδειες ασθενείας, κ.λ.π., δυσχεραίνουν σε μεγάλο βαθμό την εύρυθμη λειτουργία του ΓΕΝ, ιδιαίτερα ενόψει του γεγονότος ότι είναι άκρως υποστελεχωμένο. Όμως, σημειώνει, «όλες οι άδειες είναι σύμφωνες με την κείμενη νομοθεσία, δηλαδή, πρόκειται για άδεια μητρότητας, γονική άδεια, ή άδεια ασθενείας πιστοποιημένη από ιατρό. Στις περιπτώσεις δε που έχει εξαντληθεί η από το Νόμο επιτρεπόμενη άδεια ασθενείας μετ’ απολαβών, το θέμα παραπέμπεται σύμφωνα με τους κανονισμούς σε ιατροσυμβούλιο το οποίο, σε όλες τις περιπτώσεις, έχει εγκρίνει ως δικαιολογημένη την απουσία του λειτουργού για λόγους ασθενείας».
Σε ανακοίνωσή της σε σχέση με την Ειδική Έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το Γραφείο του Επιτρόπου Νομοθεσίας και Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού για την περίοδο 1.9.2016-31.8.2017, η οποία δημοσιοποιήθηκε σήμερα, η κ. Κουρσουμπά, με λύπη, όπως αναφέρει, επισημαίνει ότι, τα όσα εκτενώς και σαφώς έχει παραθέσει στα πλαίσια της σχετικής με το θέμα αλληλογραφίας με το Γενικό Ελεγκτή δεν έχουν ληφθεί υπόψη και/ή δεν αντανακλώνται σε αυτήν.
Ως εκ τούτου το κείμενο της δημοσιοποιημένης Έκθεσης, πέραν μερικών σημείων, παραμένει το ίδιο με το κείμενο του προσχεδίου αυτής που διαβιβάστηκε στην Επίτροπο με επιστολή του Γενικού Ελεγκτή ημερομηνίας 5 Δεκεμβρίου 2017, σημειώνεται.
Η ανακοίνωση αναφέρει ότι η Επίτροπος σημειώνει και δημόσια – όπως έπραξε και με επιστολή της προς τον Γενικό Ελεγκτή, ημερομηνίας 15 Δεκεμβρίου 2017, σε σχέση με το προσχέδιο της Ειδικής Έκθεσης που της απεστάλη στις 5 Δεκεμβρίου 2017- ότι στην Ειδική Έκθεση «εξακολουθεί να δίνεται εσφαλμένα η εντύπωση ότι ο έλεγχος αφορούσε μια Υπηρεσία. Παραγνωρίζεται το πραγματικό γεγονός, που είναι ουσιώδους σημασίας για τον έλεγχο, ότι, ενώπιον του ο Γενικός Ελεγκτής είχε το Γραφείο Επιτρόπου Νομοθεσίας (ΓΕΝ) και το Γραφείο Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού (ΓΕΠ), δύο εντελώς διαφορετικούς θεσμούς, με εντελώς διαφορετική νομική βάση, εντελώς διαφορετικές αρμοδιότητες, εντελώς διαφορετικό προσωπικό και ξεχωριστές κτιριακές εγκαταστάσεις».
Κατά συνέπεια, αναφέρει, τα «γεγονότα» που πολύ περιληπτικά αναφέρονται στην Ειδική Έκθεση, δεν ανταποκρίνονται στα πραγματικά δεδομένα και, ως επακόλουθο, τα όποια ευρήματα εδράζονται σε εσφαλμένη πραγματική και/ή νομική βάση.
Σε σχέση με την κατάρτιση ομοσπονδιακών νόμων στα πλαίσια των διαπραγματεύσεων για επίλυση του κυπριακού προβλήματος, «παραγνωρίζεται και/ή δεν αποτυπώνεται και/ή δε φαίνεται να λαμβάνεται υπόψη το γεγονός ότι συνιστά ειδική αρμοδιότητα που ανατέθηκε στην Επίτροπο Νομοθεσίας από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και ασκείται στη βάση συγκεκριμένης Απόρρητης Απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου (Α 79.211, ημερ. 29/7/2015), η οποία συμπληρώθηκε με την μεταγενέστερη Απόρρητη Απόφαση, Α 80.466, ημερ. 26/10/2016 (στο εξής οι «Απόρρητες Αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου»), η οποία σαφώς και ρητώς ρυθμίζει το θέμα και η εφαρμογή της οποίας είναι εντελώς ανεξάρτητη από τις γενικές αρμοδιότητες του Επιτρόπου Νομοθεσίας και, εν πάση περιπτώσει, ουδεμία σχέση έχει με το θεσμό του Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού», προσθέτει.
Επίσης, αναφέρει ότι «δεν φαίνεται να λαμβάνονται υπόψη οι πρόνοιες των Απόρρητων Αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου, οι οποίες συναρτώνται με την ιδιομορφία της διαδικασίας κατάρτισης των ομοσπονδιακών νόμων. Ως εκ τούτου, η Επίτροπος αισθάνεται θεσμικά υποχρεωμένη, να δημοσιοποιήσει, αυτούσιο το κείμενο της τελευταίας επιστολής της προς τον Γενικό Ελεγκτή, ημερομηνίας 15 Δεκεμβρίου 2017, θεωρώντας ότι με αυτόν τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα στους πολίτες να διαμορφώσουν ολοκληρωμένη άποψη σε ότι αφορά τα θέματα που αγγίζει στην Έκθεσή του ο Γενικός Ελεγκτής», επισημαίνει η ανακοίνωση.
Ακόμη η Επίτροπος επισημαίνει ότι, σε ότι αφορά τα όσα η Έκθεση αποδίδει σε επιστολή του Γενικού Διευθυντή του Υπουργείου Οικονομικών προς τον Γενικό Ελεγκτή, ημερομηνίας 18 Δεκεμβρίου 2017, αυτά πρώτη φορά περιέρχονται σε γνώση της και σε κάθε περίπτωση, η ίδια, εφάρμοσε κατά γράμμα τη σχετική Απόρρητη Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, η οποία υιοθέτησε σχετική Πρόταση του Υπουργού Οικονομικών.
Στην επιστολή της προς τον Γενικό Ελεγκτή, που επισυνάπτεται, η κ. Κουρσουμπά αναφέρει πως "η Ειδική 'Εκθεση δεν φαίνεται να λαμβάνει υπόψη τις πρόνοιες των Απόρρητων Αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου, οι οποίες συναρτώνται με την ιδιομορφία της διαδικασίας κατάρτισης των ομοσπονδιακών νόμων".
Επίσης σημειώνει πως "η Ειδική 'Εκθεση επανέρχεται με αναφορές σε μη τήρηση χρονοδιαγραμμάτων για σκοπούς αμοιβής, κάτι που δεν έχει εφαρμογή στη συγκεκριμένη περίπτωση" και προστίθεται πως "πρόκειται για μια συνεχή διαδικασία η πρόοδος/ολοκλήρωση της οποίας εξαρτάτο και συνεχίζει να εξαρτάται από την πρόοδο της πολιτικής διαδικασίας, τις πολιτικές θέσεις της ε/κ πλευράς σε κάθε δεδομένο χρονικό σημείο, τις συγκλίσεις όσον αφορά αρμοδιότητες αλλά και τις θεματικές εντός αρμοδιοτήτων στο κάθε στάδιο των διαπραγματεύσεων, τη συνεργασία και ετοιμότητα/δυνατότητα των διαφόρων κρατικών Υπηρεσιών να ανταποκριθούν έγκαιρα στις απαιτήσεις του έργου, θέματα για τα οποία δεν προτίθεμαι να επανέλθω".
«Η εξουσιοδότηση οποιασδήποτε πληρωμής γίνεται εφόσον η Επίτροπος ικανοποιηθεί ως προς την ποσότητα και την ποιότητα του έργου που έχει παραχθεί υπό τις συνθήκες του δεδομένου χρόνου», επισημαίνει
Ειδικά όσον αφορά τη Συμφωνία Συντονισμού, σημειώνεται πως η εργασία που έχει επιτελεσθεί από την Συντονίστρια και ελεγχθεί από την ίδια τα τελευταία δύο χρόνια, έγιναν 112 τουλάχιστον συναντήσεις με τις ομάδες εργασίας ή και την Δικοινοτική Επιτροπή Εργασίας ή και με την Ομάδα του Διαπραγματευτή, εκατοντάδες συναντήσεις μαζί της, μελέτησε αρχικά τις 133 νομοθεσίες που υπήρχαν από τη διαδικασία του 2004, προέβη σε σχετική μελέτη των σημερινών συγκλίσεων όσον αφορά αρμοδιότητες, επικαιροποίησε τον κατάλογο των νομοθεσιών που επιβάλλεται να καταρτιστούν, αφού είχε εκτενείς διαβουλεύσεις με τα αρμόδια Υπουργεία/Υπηρεσίες και την Ομάδα του Διαπραγματευτή.
Έλεγξε τρεις φορές σε κάθε στάδιο της διαδικασίας τις 63 νομοθεσίες που έχουν ήδη παραδοθεί στην Τ/Κ πλευρά για συζήτηση ενώ έλεγξε 23 νομοθεσίες από δύο φορές για τους οποίους εκκρεμεί η τελική παράδοση στην τ/Κ πλευρά, ενώ έλεγξε για πρώτη φορά σημαντικό αριθμό νομοθεσιών τις οποίες επέστρεψε στα Υπουργεία/Υπηρεσίες με σχόλια και παρατηρήσεις για περαιτέρω αλλαγές από τα Υπουργεία/Υπηρεσίες και άλλα πολλά που αναλύονται στην προηγούμενη επιστολή μου. Το σύνολο των νομοθεσιών για τις οποίες έχει προσφέρει εργασία η Συντονίστρια είναι 217, προσθέτει.
Σε σχέση με τα πιο πάνω για περίοδο δύο ετών που όφειλε να ασκεί τα καθήκοντα αυτά κατά προτεραιότητα οποιασδήποτε άλλης εργασίας της έχει καταβληθεί το ποσό των 300.000 χιλιάδων ευρώ, σε πιστή εφαρμογή των όρων της Απόρρητης Απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου, σημειώνει η κ. Κουρσουμπά. Προσθέτει δε ότι οι αναφορές σε διασπάθιση δημοσίου χρήματος και σε ενέργειες που δεν εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον με κανέναν τρόπο δεν στοιχειοθετούνται ή/και δεν εδράζονται στα δεδομένα.
Για το θέμα της στελέχωσης των δύο υπηρεσιών, παρατηρεί ότι είναι ενδεικτικό της σύγχυσης που προκύπτει από το γεγονός ότι οι δύο διαφορετικές Υπηρεσίες, (ΓΕΝ και ΓΕΠ), εξετάζονται ως μια.
Τέλος, για τα θέματα προσωπικού, η κ. Κουρσουμπά αναφέρει ότι είναι γεγονός ότι η απουσία λειτουργών από το Γραφείο με παρατεταμένες άδειες ασθενείας, κ.λ.π., δυσχεραίνουν σε μεγάλο βαθμό την εύρυθμη λειτουργία του ΓΕΝ, ιδιαίτερα ενόψει του γεγονότος ότι είναι άκρως υποστελεχωμένο. Όμως, σημειώνει, «όλες οι άδειες είναι σύμφωνες με την κείμενη νομοθεσία, δηλαδή, πρόκειται για άδεια μητρότητας, γονική άδεια, ή άδεια ασθενείας πιστοποιημένη από ιατρό. Στις περιπτώσεις δε που έχει εξαντληθεί η από το Νόμο επιτρεπόμενη άδεια ασθενείας μετ’ απολαβών, το θέμα παραπέμπεται σύμφωνα με τους κανονισμούς σε ιατροσυμβούλιο το οποίο, σε όλες τις περιπτώσεις, έχει εγκρίνει ως δικαιολογημένη την απουσία του λειτουργού για λόγους ασθενείας».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αγορά υπηρεσιών 1,2 εκ. από ιδιώτες δικηγόρους για το Κυπριακό - Διασπάθιση χρήματος «βλέπει» ο Οδυσσέας
Πηγή: ΚΥΠΕ