Απρόσεκτοι, βιαστικοί, ξεροκέφαλοι και επικίνδυνοι οι Κύπριοι οδηγοί
12:49 - 22 Δεκεμβρίου 2017
Απρόσεκτος, βιαστικός, ξεροκέφαλος και επικίνδυνος παρουσιάζεται να είναι ο Κύπριος οδηγός σε ποιοτική έρευνα που έγινε για λογαριασμό του Υπουργείου Δικαιοσύνης για θέματα οδικής ασφάλειας, με στόχο τη διαμόρφωση της νέας επικοινωνιακής στρατηγικής του Υπουργείου για το θέμα.
Όπως ανέφερε ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης Ιωνάς Νικολάου κατά την παρουσίαση της νέας στρατηγικής, στόχος της είναι η αλλαγή στον τρόπο διάχυσης των μηνυμάτων ώστε αποτελεσματικά να μπορούν να φτάσουν στις νεαρές ηλικίες.
Η εστίαση στις νεαρές ηλικίες, είπε, έγινε αφού κατά το έτος 2017 από τους 50 θανάτους οι 14 ήταν νεαροί γεμάτοι με όνειρα.
«Δυστυχώς, παραμένει να είναι σημαντικός ο αριθμός των νεαρών οδηγών που τα όνειρα τους σβήνουν στην άσφαλτο, όπως και κατά τα επτά προηγούμενα χρόνια, αν αναλογιστούμε ότι περίπου το 30% των θανάτων σε οδικά δυστυχήματα είναι νεαροί, που οδηγούν μόλις έξι με επτά χρόνια», ανέφερε.
Η έρευνα που έγινε από την εταιρεία IMR και το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας εστιάστηκε σε νέους οδηγούς, σε μελλοντικούς οδηγούς αλλά και σε άντρες και γυναίκες οι οποίοι είναι οδηγοί, γονείς παιδιών και εφήβων.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματά της, οι Κύπριοι οδηγοί αυτοπροσδιορίζονται και χαρακτηρίζουν τους άλλους Κύπριους οδηγούς ως απρόσεκτους, βιαστικούς, κακούς οδηγούς, ξεροκέφαλους και επικίνδυνους, ενώ έμφαση δίνεται στο γεγονός ότι παραβλέπουν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας. Επίσης χαρακτηρίζονται ως ασυνείδητοι, χωρίς τρόπους και εγωιστές στον τρόπο που συμπεριφέρονται στους δρόμους. Οι νεαρότερες ηλικιακές ομάδες από 15-25 σχολίασαν επιπρόσθετα την έλλειψη σεβασμού που επιδεικνύουν οι Κύπριοι οδηγοί απέναντι στους πεζούς, του ποδηλάτες και τους μοτοσικλετιστές.
Κατά τη διάρκεια της οδήγησης, σύμφωνα πάντα με την ποιοτική αυτή έρευνα, οι Κύπριοι οδηγοί φαίνεται να θεωρούν ότι μπορούν να συνδυάσουν την οδήγηση με διάφορες άλλες παράλληλες δραστηριότητες. Τόσο οι νεαροί οδηγοί όσο και οι γονείς παραδέχτηκαν ότι κατά τη διάρκεια της οδήγησης θα χρησιμοποιήσουν το τηλέφωνό τους, θα πιουν ή θα φάνε, θα κάνουν τσιγάρο, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις οι γυναίκες δεν θα διστάσουν να βαφτούν ή να χτενιστούν καθώς οδηγούν.
Με βάση την έρευνα, στις ηλικίες 15-17 που είναι οι μελλοντικοί οδηγοί και διακινούνται κυρίως με δημόσιες συγκοινωνίες και με τα αυτοκίνητα που οδηγούν οι γονείς τους, επισημαίνουν τις ελλείψεις στα μέσα μαζικής μεταφοράς, και αναφέρουν ότι υπάρχουν οδηγοί στους δρόμους που είναι παραδείγματα προς αποφυγή. Επίσης γνωρίζουν και συχνά μπαίνουν σε αυτοκίνητα ατόμων κοντά στην ηλικία τους που συνηθίζουν να οδηγούν μετά από κατανάλωση αλκοόλης. Συνδέουν την απόκτηση άδειας οδήγησης με την «ελευθερία» και την «ανεξαρτησία», ενώ δεν λείπουν οι νέοι αυτής της ηλικίας, που διαμένουν κυρίως σε αγροτικές περιοχές και οδηγούν χωρίς άδεια.
Οι περισσότερες παραβάσεις καταγράφονται στα άτομα 18-19 που είναι οι πολύ νέοι οδηγοί. Η συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα αποδεικνύεται μια από τις ομάδες υψηλού κινδύνου όσον αφορά την οδική της συμπεριφορά, καθώς διακατέχεται από υπερβολική αυτοπεποίθηση για τις ικανότητές της, στερείται εμπειρίας, δεν υπολογίζει τον κίνδυνο στο δρόμο και διαπράττει οδικές παραβάσεις όπως οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης, μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή κράνους, χρήση κινητού τηλεφώνου, παραβίαση φώτων τροχαίας και υπέρβαση του ορίου ταχύτητας.
Οι οδηγοί της ηλικιακής ομάδας 19-25 συγκριτικά με τα άτομα ηλικίας 18-19 αναγνωρίζουν σε μεγαλύτερο βαθμό τον κίνδυνο που εγκυμονεί η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης και προσπαθούν να προστατέψουν τους εαυτούς τους και τους φίλους τους. Παρόλα αυτά εξακολουθούν να προχωρούν σε τροχαίες παραβάσεις όπως χρήση κινητού τηλεφώνου, παραβίαση φώτων τροχαίας, υπέρβαση του ορίου ταχύτητας και κάπνισμα κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Οι οδηγοί μεταξύ 35-50 ετών, που είναι γονείς, αναγνωρίζουν τους κινδύνους στους δρόμους και προσπαθούν να τηρούν όλα τα μέτρα ασφαλείς, όταν έχουν τα παιδιά στο αυτοκίνητο. Παρουσιάζονται πιο συνεπείς απέναντι στον κώδικα οδικής κυκλοφορίας και αναφέρουν πως δεν διαπράττουν σοβαρές παραβάσεις, όπως η οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλης και η οδήγηση χωρίς ζώνη ασφαλείας. Εντούτοις αναφέρουν ότι διαπράττουν ορισμένες παραβάσεις όπως χρήση κινητού τηλεφώνου, παραβίαση φώτων τροχαίας και κάπνισμα κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Ο Υπουργός Δικαιοσύνης ανέφερε ότι η όλη προσπάθειά για καταρτισμό και υλοποίηση της νέας επικοινωνιακής στρατηγικής, θα υπάγεται κάτω από το κεντρικό μήνυμα «Σκέψου», το οποίο θα αποτελέσει την ομπρέλα κάτω από την οποία θα αναπτύσσονται και οργανώνονται όλες οι επιμέρους δράσεις της.
«Η παρουσίαση των συμπερασμάτων της μελέτης έχει ως σκοπό να προβληματίσει τον κάθε οδηγό και κυρίως τους νέους, για το πόσο εύκολα σε μια στιγμή, χωρίς προηγουμένως να σκεφτούν καλά - καλά αν θα πρέπει να οδηγήσουν, μπορεί να διαγραφούν στην άσφαλτο οι χαρές των Χριστουγέννων ή της Πρωτοχρονιάς, της διασκέδασης και κάθε ευτυχισμένης στιγμή», είπε.
Ανέφερε ακόμα ότι έχει ήδη ξεκινήσει διάλογος με τους νέους στα σχολεία και ακούν τις δικές τους απόψεις και προβληματισμούς, με στόχο τον καθορισμό των μηνυμάτων και τη διαμόρφωση νέων δράσεων και αποτελεσματικότερων τρόπων προσέγγισης και επικοινωνίας, όσον αφορά την πρόληψη και καλλιέργεια οδικής συνείδησης.
Πρόσθεσε ότι η Κυβέρνηση, πέραν της επικοινωνιακής στρατηγικής, συνεχίζει την εφαρμογή των δράσεων που υλοποιούνταν μέχρι σήμερα, όπως είναι οι αυξημένοι έλεγχοι του οδικού δικτύου – αστυνόμευση- και την χρήση των οχημάτων έξυπνης αστυνόμευσης. Περαιτέρω, προωθεί τη δημιουργία της Σχολής Επιμόρφωσης Παραβατών Οδηγών, τη σύσταση Επιστημονικού Κέντρου Οδικής Ασφάλειας, την αύξηση ποινών για τροχαίες παραβάσεις, την ένταξη του μαθήματος Κυκλοφοριακής Αγωγής στα Λύκεια, και άλλα.
Όπως ανέφερε ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης Ιωνάς Νικολάου κατά την παρουσίαση της νέας στρατηγικής, στόχος της είναι η αλλαγή στον τρόπο διάχυσης των μηνυμάτων ώστε αποτελεσματικά να μπορούν να φτάσουν στις νεαρές ηλικίες.
Η εστίαση στις νεαρές ηλικίες, είπε, έγινε αφού κατά το έτος 2017 από τους 50 θανάτους οι 14 ήταν νεαροί γεμάτοι με όνειρα.
«Δυστυχώς, παραμένει να είναι σημαντικός ο αριθμός των νεαρών οδηγών που τα όνειρα τους σβήνουν στην άσφαλτο, όπως και κατά τα επτά προηγούμενα χρόνια, αν αναλογιστούμε ότι περίπου το 30% των θανάτων σε οδικά δυστυχήματα είναι νεαροί, που οδηγούν μόλις έξι με επτά χρόνια», ανέφερε.
Η έρευνα που έγινε από την εταιρεία IMR και το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας εστιάστηκε σε νέους οδηγούς, σε μελλοντικούς οδηγούς αλλά και σε άντρες και γυναίκες οι οποίοι είναι οδηγοί, γονείς παιδιών και εφήβων.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματά της, οι Κύπριοι οδηγοί αυτοπροσδιορίζονται και χαρακτηρίζουν τους άλλους Κύπριους οδηγούς ως απρόσεκτους, βιαστικούς, κακούς οδηγούς, ξεροκέφαλους και επικίνδυνους, ενώ έμφαση δίνεται στο γεγονός ότι παραβλέπουν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας. Επίσης χαρακτηρίζονται ως ασυνείδητοι, χωρίς τρόπους και εγωιστές στον τρόπο που συμπεριφέρονται στους δρόμους. Οι νεαρότερες ηλικιακές ομάδες από 15-25 σχολίασαν επιπρόσθετα την έλλειψη σεβασμού που επιδεικνύουν οι Κύπριοι οδηγοί απέναντι στους πεζούς, του ποδηλάτες και τους μοτοσικλετιστές.
Κατά τη διάρκεια της οδήγησης, σύμφωνα πάντα με την ποιοτική αυτή έρευνα, οι Κύπριοι οδηγοί φαίνεται να θεωρούν ότι μπορούν να συνδυάσουν την οδήγηση με διάφορες άλλες παράλληλες δραστηριότητες. Τόσο οι νεαροί οδηγοί όσο και οι γονείς παραδέχτηκαν ότι κατά τη διάρκεια της οδήγησης θα χρησιμοποιήσουν το τηλέφωνό τους, θα πιουν ή θα φάνε, θα κάνουν τσιγάρο, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις οι γυναίκες δεν θα διστάσουν να βαφτούν ή να χτενιστούν καθώς οδηγούν.
Με βάση την έρευνα, στις ηλικίες 15-17 που είναι οι μελλοντικοί οδηγοί και διακινούνται κυρίως με δημόσιες συγκοινωνίες και με τα αυτοκίνητα που οδηγούν οι γονείς τους, επισημαίνουν τις ελλείψεις στα μέσα μαζικής μεταφοράς, και αναφέρουν ότι υπάρχουν οδηγοί στους δρόμους που είναι παραδείγματα προς αποφυγή. Επίσης γνωρίζουν και συχνά μπαίνουν σε αυτοκίνητα ατόμων κοντά στην ηλικία τους που συνηθίζουν να οδηγούν μετά από κατανάλωση αλκοόλης. Συνδέουν την απόκτηση άδειας οδήγησης με την «ελευθερία» και την «ανεξαρτησία», ενώ δεν λείπουν οι νέοι αυτής της ηλικίας, που διαμένουν κυρίως σε αγροτικές περιοχές και οδηγούν χωρίς άδεια.
Οι περισσότερες παραβάσεις καταγράφονται στα άτομα 18-19 που είναι οι πολύ νέοι οδηγοί. Η συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα αποδεικνύεται μια από τις ομάδες υψηλού κινδύνου όσον αφορά την οδική της συμπεριφορά, καθώς διακατέχεται από υπερβολική αυτοπεποίθηση για τις ικανότητές της, στερείται εμπειρίας, δεν υπολογίζει τον κίνδυνο στο δρόμο και διαπράττει οδικές παραβάσεις όπως οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης, μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή κράνους, χρήση κινητού τηλεφώνου, παραβίαση φώτων τροχαίας και υπέρβαση του ορίου ταχύτητας.
Οι οδηγοί της ηλικιακής ομάδας 19-25 συγκριτικά με τα άτομα ηλικίας 18-19 αναγνωρίζουν σε μεγαλύτερο βαθμό τον κίνδυνο που εγκυμονεί η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης και προσπαθούν να προστατέψουν τους εαυτούς τους και τους φίλους τους. Παρόλα αυτά εξακολουθούν να προχωρούν σε τροχαίες παραβάσεις όπως χρήση κινητού τηλεφώνου, παραβίαση φώτων τροχαίας, υπέρβαση του ορίου ταχύτητας και κάπνισμα κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Οι οδηγοί μεταξύ 35-50 ετών, που είναι γονείς, αναγνωρίζουν τους κινδύνους στους δρόμους και προσπαθούν να τηρούν όλα τα μέτρα ασφαλείς, όταν έχουν τα παιδιά στο αυτοκίνητο. Παρουσιάζονται πιο συνεπείς απέναντι στον κώδικα οδικής κυκλοφορίας και αναφέρουν πως δεν διαπράττουν σοβαρές παραβάσεις, όπως η οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλης και η οδήγηση χωρίς ζώνη ασφαλείας. Εντούτοις αναφέρουν ότι διαπράττουν ορισμένες παραβάσεις όπως χρήση κινητού τηλεφώνου, παραβίαση φώτων τροχαίας και κάπνισμα κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Ο Υπουργός Δικαιοσύνης ανέφερε ότι η όλη προσπάθειά για καταρτισμό και υλοποίηση της νέας επικοινωνιακής στρατηγικής, θα υπάγεται κάτω από το κεντρικό μήνυμα «Σκέψου», το οποίο θα αποτελέσει την ομπρέλα κάτω από την οποία θα αναπτύσσονται και οργανώνονται όλες οι επιμέρους δράσεις της.
«Η παρουσίαση των συμπερασμάτων της μελέτης έχει ως σκοπό να προβληματίσει τον κάθε οδηγό και κυρίως τους νέους, για το πόσο εύκολα σε μια στιγμή, χωρίς προηγουμένως να σκεφτούν καλά - καλά αν θα πρέπει να οδηγήσουν, μπορεί να διαγραφούν στην άσφαλτο οι χαρές των Χριστουγέννων ή της Πρωτοχρονιάς, της διασκέδασης και κάθε ευτυχισμένης στιγμή», είπε.
Ανέφερε ακόμα ότι έχει ήδη ξεκινήσει διάλογος με τους νέους στα σχολεία και ακούν τις δικές τους απόψεις και προβληματισμούς, με στόχο τον καθορισμό των μηνυμάτων και τη διαμόρφωση νέων δράσεων και αποτελεσματικότερων τρόπων προσέγγισης και επικοινωνίας, όσον αφορά την πρόληψη και καλλιέργεια οδικής συνείδησης.
Πρόσθεσε ότι η Κυβέρνηση, πέραν της επικοινωνιακής στρατηγικής, συνεχίζει την εφαρμογή των δράσεων που υλοποιούνταν μέχρι σήμερα, όπως είναι οι αυξημένοι έλεγχοι του οδικού δικτύου – αστυνόμευση- και την χρήση των οχημάτων έξυπνης αστυνόμευσης. Περαιτέρω, προωθεί τη δημιουργία της Σχολής Επιμόρφωσης Παραβατών Οδηγών, τη σύσταση Επιστημονικού Κέντρου Οδικής Ασφάλειας, την αύξηση ποινών για τροχαίες παραβάσεις, την ένταξη του μαθήματος Κυκλοφοριακής Αγωγής στα Λύκεια, και άλλα.