Το COREPER καθόρισε τη θέση του ως προς για τα πνευματικά δικαίωματα στις ψηφιακές αναμεταδόσεις
19:18 - 16 Δεκεμβρίου 2017
Το Συμβούλιο των Μόνιμων Αντιπροσώπων (COREPER) συμφώνησε χθες βράδυ τη θέση του Συμβουλίου σχετικά με πρόταση για τη διευκόλυνση των ψηφιακών μεταδόσεων και των αναμεταδόσεων τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών προγραμμάτων στην εσωτερική αγορά. Αυτή η θέση χρησιμεύει ως εντολή του Συμβουλίου να αρχίσει διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Η πρόταση αποσκοπεί στην ευρύτερη διάδοση των τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών προγραμμάτων που προέρχονται από άλλα κράτη μέλη της ΕΕ προς όφελος των χρηστών, διευκολύνοντας την αδειοδότηση υλικού προστατευόμενου από τα πνευματικά δικαιώματα που περιλαμβάνεται στις εκπομπές τέτοιων προγραμμάτων.
Η πρόταση διευκολύνει την εκκαθάριση των δικαιωμάτων των ραδιοτηλεοπτικών φορέων για τη διασυνοριακή μετάδοση των προγραμμάτων τους μέσω της αρχής της χώρας καταγωγής, σύμφωνα με την οποία οι ραδιοτηλεοπτικοί οργανισμοί πρέπει να εκκαθαρίζουν τα σχετικά δικαιώματα μόνο στο κράτος μέλος εγκατάστασής τους. Η εντολή του Συμβουλίου μειώνει το πεδίο εφαρμογής της αρχής της "χώρας καταγωγής" σε σύγκριση με την πρόταση της Κομισιόν.
Η θέση του Συμβουλίου αποκλείει όλες τις αθλητικές εκδηλώσεις τόσο για ραδιοφωνικά όσο και για τηλεοπτικά προγράμματα.
Όσον αφορά τα τηλεοπτικά προγράμματα, αποκλείει όλα τα έργα και άλλα αντικείμενα που έχουν συνθέσει ο ραδιοτηλεοπτικός οργανισμός σε τρίτους, καθώς και όλα τα περιεχόμενα που έχουν άδεια τρίτου για τους ραδιοτηλεοπτικούς οργανισμούς. Αυτό σημαίνει ότι η εφαρμογή της αρχής της χώρας προέλευσης για τα τηλεοπτικά προγράμματα περιορίζεται σε έργα που χρηματοδοτούνται και ελέγχονται από τον ραδιοτηλεοπτικό οργανισμό.
Επεκτείνει τις αρχές της ισχύουσας νομοθεσίας της ΕΕ σε νέους τρόπους μετάδοσης και αναμετάδοσης τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών προγραμμάτων, αντανακλώντας καλύτερα τις ψηφιακές πραγματικότητες.
Ανταποκρίνεται δε, σε έναν από τους κύριους στόχους που προσδιορίζονται στη στρατηγική για την ενιαία ψηφιακή αγορά: εξασφάλιση ευρύτερης ηλεκτρονικής πρόσβασης σε τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά προγράμματα από χρήστες σε ολόκληρη την ΕΕ ως σημαντικό μέσο για την προώθηση της πολιτισμικής και γλωσσικής πολυμορφίας και της πρόσβασης στην πληροφορία, άλλες χώρες της ΕΕ.
"Οι κανόνες για τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας μπορούν να είναι πολύπλοκοι και δυσνόητοι, αλλά ο στόχος μας με αυτόν τον κανονισμό είναι απλός: να παρέχουμε στους πολίτες καλύτερη πρόσβαση σε ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά προγράμματα από άλλες χώρες", δήλωσε ο Urmas Reinsalu, Υπουργός Δικαιοσύνης της Εσθονίας.
Σύμφωνα με το σκεπτικό του Συμβουλίου, η ανάπτυξη των ψηφιακών τεχνολογιών και του διαδικτύου έχει μετατρέψει τη διανομή και την πρόσβαση σε τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά προγράμματα. Οι χρήστες αναμένουν όλο και περισσότερο να έχουν πρόσβαση σε τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά προγράμματα χρησιμοποιώντας παραδοσιακά κανάλια, όπως δορυφορικά ή καλωδιακά, αλλά και ηλεκτρονικά. Υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση από τους χρήστες για πρόσβαση σε εκπομπές τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών προγραμμάτων, όχι μόνο από την πατρίδα τους αλλά και από άλλες χώρες της ΕΕ, αναφέρει το Συμβούλιο.
Συνεπώς, οι οργανισμοί ραδιοτηλεοπτικών εκπομπών προσφέρουν ολοένα και περισσότερο, εκτός από τις παραδοσιακές τους εκπομπές τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών προγραμμάτων, και υπηρεσίες online περιεχομένου παρεπόμενες προς τη μετάδοσή τους, όπως υπηρεσίες ταυτόχρονης μετάδοσης και προσπέλασης.
Ορισμένα εμπόδια εμποδίζουν την παροχή παρόμοιων βοηθητικών ηλεκτρονικών υπηρεσιών από τους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς και την παροχή υπηρεσιών αναμετάδοσης, περιορίζοντας έτσι την ελεύθερη κυκλοφορία τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών προγραμμάτων εντός της Ένωσης.
Οι οργανισμοί ραδιοτηλεοπτικών εκπομπών μεταδίδουν καθημερινά πολλές ώρες ειδησεογραφικών, πολιτιστικών, πολιτικών, ντοκιμαντέρ ή ψυχαγωγικών προγραμμάτων. Τα προγράμματα αυτά περιλαμβάνουν ποικίλο περιεχόμενο όπως οπτικοακουστικά, μουσικά, λογοτεχνικά ή γραφικά έργα, τα οποία προστατεύονται από το δικαίωμα του δημιουργού και / ή τα συγγενικά δικαιώματα που απορρέουν από το δίκαιο της Ένωσης.
Αυτό οδηγεί σε μια περίπλοκη διαδικασία για την εκκαθάριση των δικαιωμάτων από ένα πλήθος κατόχων δικαιωμάτων για διάφορες κατηγορίες έργων και άλλα προστατευόμενα αντικείμενα. Συχνά, τα δικαιώματα πρέπει να εκκαθαρίζονται σε σύντομο χρονικό διάστημα, ιδίως κατά την προετοιμασία προγραμμάτων όπως ειδήσεις ή τρέχουσες υποθέσεις.
Η πρόταση αποσκοπεί στην ευρύτερη διάδοση των τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών προγραμμάτων που προέρχονται από άλλα κράτη μέλη της ΕΕ προς όφελος των χρηστών, διευκολύνοντας την αδειοδότηση υλικού προστατευόμενου από τα πνευματικά δικαιώματα που περιλαμβάνεται στις εκπομπές τέτοιων προγραμμάτων.
Η πρόταση διευκολύνει την εκκαθάριση των δικαιωμάτων των ραδιοτηλεοπτικών φορέων για τη διασυνοριακή μετάδοση των προγραμμάτων τους μέσω της αρχής της χώρας καταγωγής, σύμφωνα με την οποία οι ραδιοτηλεοπτικοί οργανισμοί πρέπει να εκκαθαρίζουν τα σχετικά δικαιώματα μόνο στο κράτος μέλος εγκατάστασής τους. Η εντολή του Συμβουλίου μειώνει το πεδίο εφαρμογής της αρχής της "χώρας καταγωγής" σε σύγκριση με την πρόταση της Κομισιόν.
Η θέση του Συμβουλίου αποκλείει όλες τις αθλητικές εκδηλώσεις τόσο για ραδιοφωνικά όσο και για τηλεοπτικά προγράμματα.
Όσον αφορά τα τηλεοπτικά προγράμματα, αποκλείει όλα τα έργα και άλλα αντικείμενα που έχουν συνθέσει ο ραδιοτηλεοπτικός οργανισμός σε τρίτους, καθώς και όλα τα περιεχόμενα που έχουν άδεια τρίτου για τους ραδιοτηλεοπτικούς οργανισμούς. Αυτό σημαίνει ότι η εφαρμογή της αρχής της χώρας προέλευσης για τα τηλεοπτικά προγράμματα περιορίζεται σε έργα που χρηματοδοτούνται και ελέγχονται από τον ραδιοτηλεοπτικό οργανισμό.
Επεκτείνει τις αρχές της ισχύουσας νομοθεσίας της ΕΕ σε νέους τρόπους μετάδοσης και αναμετάδοσης τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών προγραμμάτων, αντανακλώντας καλύτερα τις ψηφιακές πραγματικότητες.
Ανταποκρίνεται δε, σε έναν από τους κύριους στόχους που προσδιορίζονται στη στρατηγική για την ενιαία ψηφιακή αγορά: εξασφάλιση ευρύτερης ηλεκτρονικής πρόσβασης σε τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά προγράμματα από χρήστες σε ολόκληρη την ΕΕ ως σημαντικό μέσο για την προώθηση της πολιτισμικής και γλωσσικής πολυμορφίας και της πρόσβασης στην πληροφορία, άλλες χώρες της ΕΕ.
"Οι κανόνες για τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας μπορούν να είναι πολύπλοκοι και δυσνόητοι, αλλά ο στόχος μας με αυτόν τον κανονισμό είναι απλός: να παρέχουμε στους πολίτες καλύτερη πρόσβαση σε ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά προγράμματα από άλλες χώρες", δήλωσε ο Urmas Reinsalu, Υπουργός Δικαιοσύνης της Εσθονίας.
Σύμφωνα με το σκεπτικό του Συμβουλίου, η ανάπτυξη των ψηφιακών τεχνολογιών και του διαδικτύου έχει μετατρέψει τη διανομή και την πρόσβαση σε τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά προγράμματα. Οι χρήστες αναμένουν όλο και περισσότερο να έχουν πρόσβαση σε τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά προγράμματα χρησιμοποιώντας παραδοσιακά κανάλια, όπως δορυφορικά ή καλωδιακά, αλλά και ηλεκτρονικά. Υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση από τους χρήστες για πρόσβαση σε εκπομπές τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών προγραμμάτων, όχι μόνο από την πατρίδα τους αλλά και από άλλες χώρες της ΕΕ, αναφέρει το Συμβούλιο.
Συνεπώς, οι οργανισμοί ραδιοτηλεοπτικών εκπομπών προσφέρουν ολοένα και περισσότερο, εκτός από τις παραδοσιακές τους εκπομπές τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών προγραμμάτων, και υπηρεσίες online περιεχομένου παρεπόμενες προς τη μετάδοσή τους, όπως υπηρεσίες ταυτόχρονης μετάδοσης και προσπέλασης.
Ορισμένα εμπόδια εμποδίζουν την παροχή παρόμοιων βοηθητικών ηλεκτρονικών υπηρεσιών από τους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς και την παροχή υπηρεσιών αναμετάδοσης, περιορίζοντας έτσι την ελεύθερη κυκλοφορία τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών προγραμμάτων εντός της Ένωσης.
Οι οργανισμοί ραδιοτηλεοπτικών εκπομπών μεταδίδουν καθημερινά πολλές ώρες ειδησεογραφικών, πολιτιστικών, πολιτικών, ντοκιμαντέρ ή ψυχαγωγικών προγραμμάτων. Τα προγράμματα αυτά περιλαμβάνουν ποικίλο περιεχόμενο όπως οπτικοακουστικά, μουσικά, λογοτεχνικά ή γραφικά έργα, τα οποία προστατεύονται από το δικαίωμα του δημιουργού και / ή τα συγγενικά δικαιώματα που απορρέουν από το δίκαιο της Ένωσης.
Αυτό οδηγεί σε μια περίπλοκη διαδικασία για την εκκαθάριση των δικαιωμάτων από ένα πλήθος κατόχων δικαιωμάτων για διάφορες κατηγορίες έργων και άλλα προστατευόμενα αντικείμενα. Συχνά, τα δικαιώματα πρέπει να εκκαθαρίζονται σε σύντομο χρονικό διάστημα, ιδίως κατά την προετοιμασία προγραμμάτων όπως ειδήσεις ή τρέχουσες υποθέσεις.