Κοινωνική κατασκευή το 'Black Friday' δηλώνει ο Κλ. Ψυχολόγος, Α. Ασημένος

Κοινωνική κατασκευή και εφεύρεση η οποία κινητοποιεί κάποιες εσωτερικές δυνάμεις που ο κάθε άνθρωπος θέλει να ικανοποιήσει, είναι η καμπάνια εκπτώσεων στις αγορές σε Ευρώπη και Αμερική,  γνωστή ως «Black Friday»,  δήλωσε στο ΚΥΠΕ, ο Κλινικός Ψυχολόγος, Ανδρέας Ασημένος.
 
«Είναι μία εφεύρεση η οποία στοχεύει στις καταναλωτικές επιθυμίες και ανάγκες του ανθρώπου, κινητοποιεί κάποιες εσωτερικές δυνάμεις που ο κάθε άνθρωπος θέλει να τις ικανοποιήσει δεν πρέπει να παραγνωρίζεται όμως και το πώς η κοινωνία διαμόρφωσε αυτές τις επιθυμίες και ανάγκες στον άνθρωπο στο βαθμό που πλέον το άτομο γίνεται έρμαιο αυτών των ‘αναγκών’», είπε ο κ. Ασημένος.
 
Πρόσθεσε ότι «κάτω από αυτή την έννοια είναι μια κοινωνική κατασκευή ο θεσμός αυτός ο οποίος στοχεύει ακριβώς στην αύξηση της καταναλωτικής μανίας του ανθρώπου».
 
Όπως είπε ο Κλινικός Ψυχολόγος, οι επιχειρήσεις, «δημιουργούν μια φαντασιωτική εικόνα στο μυαλό του ανθρώπου όσον αφορά το τί είναι ευκαιρία και ποιες είναι οι ευκαιρίες, για να αποκτήσει κάποια υλικά σε καλύτερες τιμές».
 
Ανέφερε ότι  «τελικά αυτός ο θεσμός εξυπηρετεί πάντα τους καταστηματάρχες και τους εμπόρους ενώ το θύμα είναι πάντοτε ο άνθρωπος διότι ακριβώς ενώ ένας άνθρωπος έχει επαρκή υλικά αγαθά σπεύδει για αγορά προϊόντων μήπως και χάσει την ευκαιρία και την αρπάξει κάποιες άλλος».
 
«Επικρατεί η αντίληψη να μην αγοράσει ο άλλος κάτι καλύτερο από εμένα και μάλιστα σε καλύτερη τιμή, μια πραγματικότητα,  που αντικατοπτρίζει τα πρότυπα συμπεριφοράς στη δεδομένη κοινωνία», είπε ο κ. Ασημένος.
 
Ανέφερε ότι η «Black Friday» ήρθε από το εξωτερικό σημειώνοντας ότι και σε αυτή την περίπτωση,  «βλέπουμε ότι καταπίνουμε αμάσητα οτιδήποτε μας δίδεται από τα έξω».
 
Καταλήγοντας, ο Κλινικός Ψυχολόγος, Ανδρέας Ασημένος, είπε ότι «είμαστε, σε μεγάλο βαθμό, ένας λαός ο οποίος δεν έχει τα δικά του πρότυπα σκέψης, τη δική του κουλτούρα, τη δική του κρίση πάνω στα διάφορα φαινόμενα και απλώς ακολουθούμε για να νιώθουμε ότι είμαστε κι εμείς μέρος της λεγόμενης παγκοσμιοποίησης».
 
Στις αρχές της δεκαετίας του `60 στα καταστήματα λιανικής πώλησης γράφονταν με κόκκινο οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό.
 
Καθιερώθηκε λοιπόν η τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη ως η πρώτη ημέρα των πωλήσεων της χριστουγεννιάτικης περιόδου, με σημαντικά αυξημένο τζίρο και έτσι ονομάστηκε «Black Friday».
 
Παράλληλα, ο όρος «Black Friday» χρησιμοποιήθηκε τη δεκαετία του ΄60 από αστυνομικούς στη Φιλαδέλφεια οι οποίοι παραπονούνταν για την συμφόρηση των δρόμων τόσο από αυτοκινητιστές όσο κι από πεζούς.
 
 Κατά τον 19ο αιώνα ο όρος χρησιμοποιήθηκε για ένα μεγάλο οικονομικό κραχ, όταν το 1869 επενδυτές της Νέας Υόρκης έχασαν τεράστια χρηματικά ποσά στο χρηματιστήριο.
 
 Στα τέλη της δεκαετίας του ΄80, ωστόσο,  οι λιανοπωλητές έδωσαν στον όρο έναν θετικό χαρακτήρα και έκτοτε η «Black Friday» σηματοδότησε τη Παρασκευή μετά την «Ημέρα των Ευχαριστιών», μια ημέρα που τα καταστήματα της Αμερικής περιμένουν όλο τον χρόνο διότι πετυχαίνουν μεγάλα κέρδη.
 
Ο θεσμός τα τελευταία χρόνια έχει εξαπλωθεί σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων σε Αγγλία, Γερμανία, Γαλλία, Δανία, Ιταλία, Ισπανία, Αυστρία, Φινλανδία, Πολωνία και κάθε χρονιά συμμετέχουν όλο και περισσότεροι έμποροι λιανικών πωλήσεων.
 
 
Οι καταναλωτές να είναι υποψιασμένοι και επιφυλακτικοί με το Black Friday λέει στο ΚΥΠΕ ο Στ. Κουρσάρης 
 
Οι καταναλωτές πρέπει να είναι υποψιασμένοι και επιφυλακτικοί με τις προσφορές που γίνονται με την ευκαιρία του Black Friday δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο Γενικός Γραμματέας της ΠΟΒΕΚ Στέφανος Κουρσάρης, εκφράζοντας τη θέση της Συνομοσπονδίας πως "πραγματικά ξεπουλήματα γίνονται μέσω θεσμικών διαδικασιών".

Ο κ. Κουρσάρης ανέφερε πως "οι οργανώσεις των εργοδοτών και των καταστηματαρχών και οι εμπορικοί σύλλογοι μπορούν, όπως εφαρμόζεται και σε πλείστες άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως πχ. στην Ελλάδα, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εμπορίου, να καθορίσουν συλλογικά χρονικές περιόδους, που μπορούν να είναι και δυο και τρεις και τέσσερις ανά το χρόνο, κατά τις οποίες όλες οι επιχειρήσεις να προβαίνουν σε πραγματικά ξεπουλήματα για να μπορεί και ο καταναλωτής να ερευνά, να συγκρίνει και να προβαίνει σε αγορές με χαμηλότερη τιμή".

Είπε πως η ΠΟΒΕΚ έχει ζητήσει από το Υπουργείο Εμπορίου να πάρει την πρωτοβουλία και να καλέσει τις οργανώσεις εργοδοτών και καταστηματαρχών, καθώς και τους εμπορικούς συλλόγους, για να εξετάσουν αυτό το ζήτημα, μετά την κατάργηση των χρονικών περιόδων των ξεπουλημάτων δια νόμου, όμως δεν έγινε δυνατό μέχρι στιγμής να ξεκινήσει αυτή η πρωτοβουλία η οποία, όπως είπε, θα είναι προς το συμφέρον όλων.

"Είμαστε ενάντια στον καταναλωτικό παροξυσμό, τον οποίο θέλουν κάποιοι να παρουσιάσουν για το Black Friday, τις εικόνες ποδοπατήματος και καυγάδων σε συγκεκριμένα καταστήματα λόγω `κατεδαφίσεων` τιμών", είπε ο κ. Κουρσάρης, σημειώνοντας πως δεν γίνονται μεγάλες εκπτώσεις όπως στο εξωτερικό.

"Για αυτή την καταναλωτική νοοτροπία, την οποία θέλουν να μεταφέρουν από τις ΗΠΑ κάποιοι, εμείς έχουμε πολύ σοβαρές επιφυλάξεις", ανέφερε, και επεσήμανε πως το Black Friday είναι κάτι που "δεν αγκαλιάζεται από το σύνολο των επιχειρήσεων και πρέπει ο καταναλωτής να είναι πάρα πολύ και υποψιασμένος και επιφυλακτικός".

"Το Black Friday προσπαθεί να δημιουργήσει μια ψυχολογία στον καταναλωτή, η οποία στο τέλος της ημέρας δημιουργεί καταναλωτική λαιμαργία, παροξυσμό και παραλήρημα. Παίζουν με την ψυχολογία του καταναλωτή για να τον προσελκύσουν να κάνει συγκεκριμένες αγορές", ανέφερε ο κ. Κουρσάρης.

"Θέλουμε θεσμοθετημένα, οργανωμένα ξεπουλήματα. Θέλουμε την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Εμπορίου να προβαίνει σε ελέγχους σε ότι αφορά αυτές τις συγκεκριμένες περιπτώσεις για το λόγο ότι δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα ούτε είναι τόσο δελεαστικές οι προσφορές", κατέληξε.

 

Δειτε Επισης

«Κόμβος αλληλεγγύης για τον κόσμο η Κύπρος»-Τιμήθηκε η επέτειος της ένταξης στην ΕΕ
Χειροπέδες σε τέταρτο άτομο για τα ναρκωτικά στη Λευκωσία
Η ανακοίνωση του ΡΙΚ για το θάνατο της Γεωργίας Ψαριά-«Φωτεινός χαρακτήρας»
LIVE: Σε εξέλιξη η εκδήλωση για την επέτειο της ένταξης της Κύπρου στην ΕΕ παρουσία της Φον ντερ Λάιεν
Συνεχίζονται οι απάτες με τα email που παριστάνουν την Αστυνομία-Οι συστάσεις προς το κοινό
ΒΙΝΤΕΟ: Από το καλοκαίρι στο χειμώνα-Άνοιξαν οι κρουνοί του ουρανού στη Λευκωσία
Νέα βίντεο από την έφοδο της Αστυνομίας στο πανεπιστήμιο στις ΗΠΑ-Ο απολογισμός των ζημιών
Πολιτική κρίση στη Γεωργία μετά την άγρια καταστολή της διαδήλωσης κατά του «ρωσικού νόμου»
Επανέλαβε στήριξη της ΕΕ για λύση του Κυπριακού η Φον ντερ Λάιεν-«Έχετε γίνει ευρωπαϊκό επίκεντρο»
Μάχη για τη ζωή δίνει 26χρονος μοτοσικλετιστής-Συγκρούστηκε με όχημα