Οι άδειες των δικαστών, τα ανείσπρακτα εκατομμύρια και… η αυξημένη κατανάλωση ρεύματος
15:10 - 09 Οκτωβρίου 2017
Στη δημοσιότητα η ετήσια έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για τη δικαστική υπηρεσία.
Στην Ειδική Έκθεση με θέμα "Έλεγχος Δικαστικής Υπηρεσίας για το έτος 2016 (ΔΥ-01-2017)" καταγράφονται τα ευρήματα του Γενικού Ελεγκτή, με 1η διαπίστωση ότι οι δικαστές δεν συμπληρώνουν έντυπα αιτήσεων άδειας ανάπαυσης, με αποτέλεσμα οι άδειες που λαμβάνουν να μην καταγράφονται και να μην είναι εφικτή η τεκμηρίωση του υπολοίπου της ετήσιας/συσσωρευμένης άδειας.
Επίσης μεταξύ άλλων, διαπιστώνονται καθυστερήσεις στα έσοδα των δικαστηρίων, τα οποία αφορούν σε πρόστιμα που επιβάλλονται από τα Δικαστήρια και σε έσοδα από επιδικασθέντα έξοδα, για τα οποία εκδόθηκαν εντάλματα ποινικών υποθέσεων, τα οποία παραμένουν ανεκτέλεστα, ανέρχονταν σε €48.715.370 σε σύγκριση με €44.495.625 του προηγούμενου έτους, δηλαδή σημειώθηκε αύξηση κατά €4.219.744 ή ποσοστό 9,5%.
Επιπρόσθετα διαπιστώθηκε ότι, κατά την εκδίκαση διαφόρων ποινικών υποθέσεων, τα Επαρχιακά Δικαστήρια απαιτούν την κατάθεση εγγύησης, προς εξασφάλιση της παρουσίας του κατηγορουμένου στην επόμενη ακροαματική διαδικασία. Σε αρκετές από τις περιπτώσεις αυτές επιβάλλεται, βάσει απόφασης του Επαρχιακού Δικαστηρίου, πρόστιμο, το οποίο πολύ συχνά δεν εισπράττεται άμεσα.
Μεταξύ άλλων, η έκθεση του Γενικού Ελεγκτή αναφέρει ότι από τον έλεγχο των πληρωμών για την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος του κτιρίου του Ανωτάτου Δικαστηρίου, διαπιστώθηκε σημαντικά αυξημένη κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος, ύψους 31%, σε σχέση με το 2015.
Αναλυτικά τα ευρήματα της Ελεγκτικής Υπηρεσίας
Άδειες ανάπαυσης και ασθενείας Δικαστών.
Οι Δικαστές των πρωτόδικων Δικαστηρίων δεν συμπληρώνουν έντυπα αιτήσεων άδειας ανάπαυσης, με αποτέλεσμα οι άδειες που λαμβάνουν να μην καταγράφονται και να μην είναι εφικτή η τεκμηρίωση του υπολοίπου της ετήσιας/συσσωρευμένης άδειας σε πίστη τους.
Παρά τα πιο πάνω, κατά την αφυπηρέτηση ή παραίτηση κάποιου Δικαστή, αυτός λαμβάνει χρηματική, συνήθως, αποζημίωση, για το μέγιστο επιτρεπτό όριο συσσωρευμένης άδειας (70 ημέρες), πλέον της αναλογίας της ετήσιας άδειας μέχρι την ημερομηνία της αφυπηρέτησης/παραίτησής του. Επίσης, διαπιστώθηκε ότι δεν ακολουθούνται οι περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Χορήγηση Αδειών) Κανονισμοί που αφορούν στις άδειες ασθενείας.
Το θέμα εμπίπτει στην αρμοδιότητα του Ανώτατου Δικαστηρίου. Όπως μας ανέφερε ο Πρόεδρος του Ανωτάτου Δικαστηρίου, το Ανώτατο Δικαστήριο εξετάζει και μελετά το ζήτημα των αδειών ανάπαυσης και ασθενείας Δικαστών των πρωτόδικων Δικαστηρίων. Σεβόμενη πλήρως την ανεξαρτησία της δικαστικής εξουσίας, η Υπηρεσία μας δεν υποβάλλει οποιαδήποτε σύσταση.
Αντιμισθία Επαρχιακών Δικαστών.
Με απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου ημερ. 14.6.2013, οι αποκοπές στις απολαβές των μελών της Δικαστικής Υπηρεσίας κρίθηκαν ως αντισυνταγματικές, αφού σύμφωνα με το άρθρο 158.3 του Συντάγματος, η αντιμισθία και οι λοιποί όροι υπηρεσίας οποιουδήποτε Δικαστού δεν δύνανται να μεταβληθούν δυσμενώς μετά τον διορισμό τους. Επιπρόσθετα, μετά από προσωπικές προσφυγές των Δικαστών, το Ανώτατο Δικαστήριο έκδωσε αποφάσεις με τις οποίες διατάσσει το Γενικό Λογιστήριο να παραχωρεί ετήσιες προσαυξήσεις στους Επαρχιακούς Δικαστές.
Επισημαίνεται ότι, οι πιο πάνω ρυθμίσεις, δηλαδή η εξαίρεση από τη μείωση απολαβών και παγοποίηση προσαυξήσεων, εφαρμόζεται και στους Δικαστές που προσλήφθηκαν μετά τις σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις.
Οι Δικαστές αποφάσισαν όπως προβαίνουν σε εθελοντική εισφορά ύψους 20%, επί των απολαβών τους. Η εθελοντική αποκοπή έχει τερματιστεί από 1.1.2017.
Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονότος ότι το σχετικό άρθρο του Συντάγματος αναφέρεται σε δυσμενή μεταβολή των απολαβών των Δικαστών μετά τον διορισμό τους, θεωρούμε ότι, στους Δικαστές οι οποίοι διορίστηκαν μετά τις ημερομηνίες ισχύος των Νόμων σχετικά με τις μνημονιακές αποκοπές και τις παγοποιήσεις των προσαυξήσεων και τιμαριθμικού επιδόματος, θα έπρεπε να εφαρμοστούν τα όσα προβλέπονται από τους σχετικούς Νόμους.
Σχετική είναι η γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας με ημερ. 28.9.2016, σύμφωνα με την οποία, στην προσφορά διορισμού των Δικαστών, θα έπρεπε να περιληφθούν οι Νόμοι περί παγοποιήσεως των προσαυξήσεων και τιμαριθμικού επιδόματος και οι μνημονιακές αποκοπές και όχι μόνο η εθελοντική αποκοπή. Όπως επίσης αναφέρεται, η αποδοχή των διορισμών από τους Δικαστές χωρίς τις πρόνοιες των πιο πάνω Νόμων, ενδεχομένως να προκαλέσει πρόβλημα στη μη παραχώρηση προσαυξήσεων σε μεταγενέστερο χρόνο.
Έγκαιρη έκδοση αποφάσεων των Δικαστηρίων.
Έγκαιρη έκδοση αποφάσεων των Δικαστηρίων.
Σύμφωνα με τον Διαδικαστικό Κανονισμό για την Έγκαιρη Έκδοση Αποφάσεων των Δικαστηρίων του 1986, όπως αυτός τροποποιήθηκε με τον τροποποιητικό Διαδικαστικό Κανονισμό του 2002, κάθε απόφαση/τελική ετυμηγορία και ενδιάμεση απόφαση εκδίδονται το συντομότερο δυνατό μετά το πέρας της διαδικασίας και δεν επιφυλάσσονται για διάστημα μεγαλύτερο των έξι και δύο μηνών, αντίστοιχα.
Επίσης, αν η απόφαση ή ενδιάμεση απόφαση παραμένει επιφυλαγμένη για διάστημα μεγαλύτερο των εννέα και τριών μηνών, αντίστοιχα, η υπόθεση ορίζεται αυτεπάγγελτα ενώπιον του Ανωτάτου Δικαστηρίου για έκδοση σχετικού διατάγματος, είτε για επανεξέταση της υπόθεσης ενώπιον άλλου Δικαστηρίου, είτε για έκδοση απόφασης μέσα σε τακτή προθεσμία, είτε για έκδοση οποιουδήποτε άλλου διατάγματος κριθεί αναγκαίο για την ορθή και έγκαιρη απονομή της δικαιοσύνης.
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με στοιχεία του Ανώτατου Δικαστηρίου, στις 31.12.2016 εκκρεμούσαν συνολικά 5 και 24 πολιτικές υποθέσεις, για τις οποίες η τελική και ενδιάμεση απόφαση, αντίστοιχα, εκκρεμούσαν για περίοδο πέραν της καθορισμένης από τους Κανονισμούς.
Το θέμα εμπίπτει στην αρμοδιότητα του Ανώτατου Δικαστηρίου και όπως μας ανάφερε ο Πρόεδρος του Ανωτάτου Δικαστηρίου, το Ανώτατο Δικαστήριο καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια, μέσα στα πλαίσια των δυνατοτήτων της Πολιτείας, για επίσπευση της δικαστικής διαδικασίας και έγκαιρη έκδοση των δικαστικών αποφάσεων. Σεβόμενη πλήρως την ανεξαρτησία της δικαστικής εξουσίας, η Υπηρεσία μας δεν υποβάλλει οποιαδήποτε σύσταση.
Ανάθεση υπηρεσιών για τη συντακτική επιμέλεια των αποφάσεων του Ανωτάτου Δικαστηρίου.
Η συντακτική επιμέλεια των αποφάσεων του Ανωτάτου Δικαστηρίου ανατίθεται σε ιδιώτες νομικούς, μέσω της προκήρυξης σχετικών διαγωνισμών. Κατά τον έλεγχο διαπιστώθηκαν καθυστερήσεις στην υλοποίηση των συμβάσεων, με αποτέλεσμα να εκκρεμεί η συντακτική επιμέλεια μέρους αποφάσεων από το 2012. Παράλληλα διαπιστώθηκε ότι δεν επιβάλλονται οι προβλεπόμενες ρήτρες καθυστέρησης και δεν απαιτήθηκε η κατάπτωση των εγγυήσεων πιστής εκτέλεσης.
Σημειώνεται ότι, ο ανάδοχος των συμβάσεων που αφορούν στα Μέρη 3 και 4, για όλα τα έτη, διορίστηκε από τις 14.12.2015, ως Πρόεδρος του νεοσύστατου Διοικητικού Δικαστηρίου.
Σύσταση: Η Αναθέτουσα Αρχή θα πρέπει να επιληφθεί τη ρύθμιση των πιο πάνω θεμάτων.
Όπως μας ανάφερε η Αρχιπρωτοκολλητής, στις 24.7.2017 τερματίστηκε η σύμβαση για το Μέρος 4 σε σχέση με τα έτη 2012-2015 και αποφασίστηκε η κατακράτηση ποσού ύψους €1.101. Επίσης, εγκρίθηκε παράταση μέχρι 15.1.2018 αναφορικά με τα Μέρη 1 και 2, για τα έτη 2014-2015.
Αποκατάσταση παλαιού κτιρίου Ανωτάτου Δικαστηρίου.
Αποκατάσταση παλαιού κτιρίου Ανωτάτου Δικαστηρίου.
Έχει προωθηθεί διαδικασία για αποκατάσταση, ενίσχυση και ανακαίνιση του πιο πάνω κτιρίου. Στα πλαίσια αυτά, το Υπουργείο Οικονομικών ενέκρινε πρόνοια, στους Προϋπολογισμούς του Ανωτάτου Δικαστηρίου, για τα έτη 2017 και 2018, ύψους €1,5 εκ. και €1,24 εκ., αντίστοιχα. Παρόλο που σε επιστολή του ΥΔΔΤ αναφέρετε ότι ο διαγωνισμός θα προκηρυσσόταν εντός του 2016, εντούτοις, όπως μας αναφέρθηκε, το Τμήμα Δημοσίων Έργων δεν είχε ετοιμάσει τα έγγραφα του διαγωνισμού. Σύμφωνα με νεότερη πληροφόρηση, το έργο αναμένεται να αποπερατωθεί τον Ιούλιο 2019.
Ζητήσαμε όπως τηρούμαστε ενήμεροι ως προς τις εξελίξεις.
Καθυστερημένα Έσοδα.
Στις 31.12.2016 τα καθυστερημένα έσοδα των Επαρχιακών Δικαστηρίων, τα οποία αφορούν σε πρόστιμα που επιβάλλονται από τα Δικαστήρια και σε έσοδα από επιδικασθέντα έξοδα, για τα οποία εκδόθηκαν εντάλματα ποινικών υποθέσεων, τα οποία παραμένουν ανεκτέλεστα, ανέρχονταν σε €48.715.370 σε σύγκριση με €44.495.625 του προηγούμενου έτους, δηλαδή σημειώθηκε αύξηση κατά
€4.219.744 ή ποσοστό 9,5%.
Επισημάναμε ότι, το ύψος των καθυστερημένων εσόδων από ανεκτέλεστα εντάλματα ποινικών υποθέσεων συνεχίζει να παρουσιάζει, διαχρονικά, σημαντική αύξηση.
Επίσης εντοπίστηκαν λάθη και παραλείψεις στην ετοιμασία των καταστάσεων καθυστερημένων εσόδων, με αποτέλεσμα να μην είναι εφικτή η επιβεβαίωση του ακριβούς ποσού των καθυστερημένων εσόδων.
Σύσταση: Η εκτέλεση των ποινικών ενταλμάτων είναι ευθύνη της Αστυνομίας. Τα Δικαστήρια θα πρέπει να εντοπίσουν ποια από τα εντάλματα που επιστρέφονται από την Αστυνομία ως ανεκτέλεστα, είναι αποδεδειγμένα ανεπίδεκτα είσπραξης και να προωθήσει διαδικασίες για διαγραφή τους, σύμφωνα με τους σχετικούς Νόμους και Κανονισμούς. Επίσης θα πρέπει να δοθούν οδηγίες για λεπτομερή έλεγχο των καταστάσεων καθυστερημένων εσόδων, για εντοπισμό τυχόν λαθών καθώς, όπως προκύπτει, ενδεχομένως να μην είναι πλήρως και ορθά ενημερωμένες.
Η Αρχιπρωτοκολλητής μάς ανέφερε ότι τα εντάλματα για τα οποία είναι αδύνατη η εκτέλεση τους, γίνονται οι απαραίτητες ενέργειες για διαγραφή τους.
Εγγυήσεις.
Διαπιστώθηκε ότι, κατά την εκδίκαση διαφόρων ποινικών υποθέσεων, τα Επαρχιακά Δικαστήρια απαιτούν την κατάθεση εγγύησης, προς εξασφάλιση της παρουσίας του κατηγορουμένου στην επόμενη ακροαματική διαδικασία. Σε αρκετές από τις περιπτώσεις αυτές επιβάλλεται, βάσει απόφασης του Επαρχιακού Δικαστηρίου, πρόστιμο, το οποίο πολύ συχνά δεν εισπράττεται άμεσα, με αποτέλεσμα να ακολουθείται η διαδικασία έκδοσης εντάλματος προστίμου, ενώ παράλληλα η εγγύηση που υποβλήθηκε επιστρέφεται στον οφειλέτη του προστίμου. Εισηγηθήκαμε όπως, για απλοποίηση της διαδικασίας και μείωση του αριθμού ενταλμάτων που εκδίδονται, καθώς και του διοικητικού κόστους παρακολούθησης και εκτέλεσής τους, το ποσό του προστίμου αποκόπτεται από το ποσό της εγγύησης, πριν την επιστροφή του στον οφειλέτη. Σύμφωνα με τις απαντητικές επιστολές της Δικαστικής Υπηρεσίας, τα Επαρχιακά Δικαστήρια Λευκωσίας και Πάφου εφαρμόζουν την τακτική αυτή στη βάση σημειώματος του Λογιστηρίου προς τους Πρωτοκολλητές, ενώ στα Επαρχιακά Δικαστήρια Λεμεσού και Λάρνακας, αυτό γίνεται μετά από γραπτή αποδοχή του διαδίκου ή κατηγορούμενου που υπέβαλε την εγγυητική.
Επισημαίνεται ότι, η αποκοπή του προστίμου διενεργείται μόνο εάν υπάρχει οδηγία από τον Δικαστή.
Σύσταση: Εισηγούμαστε και πάλι όπως το Δικαστήριο προβεί σε παραστάσεις στα αρμόδια Τμήματα, έτσι ώστε να εξεταστεί το ενδεχόμενο τροποποίησης της σχετικής νομοθεσίας και επιβολής γενικής εγγύησης, η οποία να καλύπτει και την άμεση αποκοπή του επιδικασμένου προστίμου μετά την έκδοση της απόφασης.
Η Αρχιπρωτοκολλητής μάς ανέφερε ότι το Ανώτατο Δικαστήριο δεν έχει νομοπαρασκευαστική εξουσία και ως εκ τούτου, θα σταλεί ενημερωτική επιστολή στο Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξεως για να προχωρήσουν, εάν συμφωνούν, με τις προτεινόμενες τροποποιήσεις της σχετικής Νομοθεσίας.
Χώροι στάθμευσης Επαρχιακών Δικαστηρίων.
Σε όλα τα Επαρχιακά Δικαστήρια παραχωρούνται δωρεάν ειδικοί χώροι στάθμευσης εντός του χώρου των Δικαστηρίων, στα μέλη των Δικηγορικών Συλλόγων.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι, το 2009 το Δημόσιο επιβαρύνθηκε με €3,5 εκ. πλέον Φ.Π.Α. για την ανέγερση του νέου χώρου στάθμευσης του Επαρχιακού Δικαστηρίου Λεμεσού. Παρόλο που μετά από αίτημα του Επαρχιακού Δικαστηρίου Λεμεσού, η Επαρχιακή Επιτροπή Ενοικίων Λεμεσού, κατά τη συνεδρίασή της στις 3.6.2009, καθόρισε το ύψος του μηναίου ενοικίου για κάθε χώρο στάθμευσης για τα μέλη του Δικηγορικού Συλλόγου στο ποσό των €42 για τον κάθε ισόγειο αστέγαστο χώρο στάθμευσης, €53 για τον κάθε ισόγειο στεγασμένο χώρο και €70 για τον κάθε υπόγειο χώρο στάθμευσης, τα οποία έτυχαν έγκρισης από το Υπουργείο Οικονομικών, διαπιστώθηκε ότι η παραχώρηση χώρων στάθμευσης στα μέλη του Δικηγορικού Συλλόγου γίνεται δωρεάν, με μόνο αντίτιμο το εφάπαξ ποσό ύψους €7 για την έκδοση κάρτας εισόδου στον χώρο στάθμευσης.
Σύμφωνα με επιστολές του Επαρχιακού Δικαστηρίου Λεμεσού, η μη υλοποίηση της απόφασης για επιβολή τελών στάθμευσης οφείλεται στην παρέμβαση και απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξεως (πρώην Υπουργού - 2009), μετά από αντιδράσεις των δικηγόρων της Λεμεσού.
Σύσταση: Λαμβάνοντας υπόψη το σημαντικό κόστος που επιβαρύνθηκε το Δημόσιο για κατασκευή των χώρων στάθμευσης και το γεγονός ότι, κατά τις ώρες λειτουργίας των Δικαστηρίων, δημιουργείται πρόβλημα στάθμευσης του κοινού, με αυτοκίνητα, όπως έχουμε διαπιστώσει, να σταθμεύουν στα πεζοδρόμια των χώρων στάθμευσης και στους χώρους που είναι σηματοδοτημένοι για τους ανάπηρους, τη στιγμή που παρατηρούνται κενοί χώροι στάθμευσης στους χώρους που διατέθηκαν στους δικηγόρους, εισηγούμαστε και πάλι όπως εξεταστεί το ενδεχόμενο επιβολής μηνιαίου ενοικίου στους δικηγόρους, για τη χρήση των πιο πάνω χώρων.
Ασφάλεια Ανωτάτου Δικαστηρίου.
Η εγκατάσταση κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης, το οποίο θα καλύπτει περιμετρικά όλο τον χώρο των Δικαστηρίων Λευκωσίας και του Ανωτάτου Δικαστηρίου, εκκρεμεί από το 2007.
Σύσταση: Καθορισμός χρονοδιαγράμματος για εγκατάσταση κλειστού κυκλώματος στο Ανώτατο Δικαστήριο.
Η Αρχιπρωτοκολλητής μάς ανέφερε ότι έχει ζητηθεί από την Ηλεκτρομηχανολογική Υπηρεσία η εκπόνηση μελέτης και εκτίμησης δαπάνης για την τοποθέτηση κλειστού κυκλώματος παρακολούθησης.
Καταβολή δόσεων μετά από απόφαση Δικαστηρίου.
Τα τελευταία χρόνια, ενόψει των οικονομικών δυσμενών συνθηκών που επικρατούν, οι Δικαστές, στις αποφάσεις τους, δίνουν το δικαίωμα στους κατηγορούμενους αποπληρωμής των προστίμων τους σε αριθμό ισόποσων δόσεων. Όπως μας αναφέρθηκε, η πρακτική αυτή επέφερε σημαντική αύξηση του διοικητικού κόστους στα Δικαστήρια, σε σχέση με την παρακολούθηση των υποθέσεων αυτών, χωρίς ωστόσο, να προκύπτει ιδιαίτερο όφελος, αφού οι περισσότεροι οφειλέτες φαίνεται ότι δεν παρουσιάζονται για την καταβολή της δόσης τους, με αποτέλεσμα να καθίσταται ούτως ή άλλως αναγκαία η μεταγενέστερη έκδοση εντάλματος για είσπραξη του ποσού.
Σύσταση: Για καλύτερη παρακολούθηση των υποθέσεων που αφορούν σε αποπληρωμή με δόσεις, εισηγηθήκαμε όπως ετοιμαστεί σχετικό μητρώο στο οποίο να καταγράφονται όλες οι εν λόγω υποθέσεις και το οποίο θα ενημερώνεται με κάθε αποπληρωμή δόσης. Με τον τρόπο αυτό θα μπορούν να εντοπίζονται οι περιπτώσεις καθυστέρησης καταβολής δόσεων και να τροχοδρομείται άμεσα η έκδοση του εντάλματος. Επίσης θα μπορούν να εξαχθούν στατιστικά στοιχεία σχετικά με την αποτελεσματικότητα της πρακτικής αυτής.
Έκδοση ποινικών ενταλμάτων του Επαρχιακού Δικαστηρίου Λεμεσού.
Όπως αναφέρετε εκτενέστερα σε επιστολές της Υπηρεσίας μας, οι Δικαστές του Επαρχιακού Δικαστηρίου Λεμεσού σταμάτησαν να υπογράφουν διατάγματα για έκδοση ενταλμάτων τύπου Δ24 μετά από απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, ημερ. 18.11.2011, για ακύρωση εντάλματος τύπου Δ24 "Ένταλμα φυλάκισης για την είσπραξη χρηματικής ποινής", που αφορούσε σε διατροφή, για τον λόγο ότι το ένταλμα εκδόθηκε χωρίς να δοθεί στον οφειλέτη η δυνατότητα να ακουστεί ενώπιον του Δικαστηρίου.
Παρόλο που με την τροποποίηση του περί Ποινικού Δικονομίας Νόμου (21(Ι)/2012) το θέμα των ενταλμάτων διατροφής έχει ρυθμιστεί από τους πλείστους Δικαστές, εξακολουθεί να εκκρεμεί η υπογραφή διαταγμάτων, για την έκδοση ενταλμάτων τύπου Δ24 σε 285 ποινικές υποθέσεις, από ένα Δικαστή, με αποτέλεσμα να εκκρεμεί η έκδοση μεγάλου αριθμού ενταλμάτων. Ως αποτέλεσμα, οι δικαιούχοι δεν μπορούν να εισπράξουν τα οφειλόμενα σε αυτούς ποσά, τα οποία ανέρχονται στο συνολικό ποσό ύψους €145.145.
Το πιο πάνω θέμα εκκρεμή από το 2011, χωρίς να έχουν προωθηθεί οι απαιτούμενες ενέργειες για επίλυσή του.
Σύσταση: Θα πρέπει να προωθηθούν αμέσως ενέργειες για εξεύρεση νόμιμων τρόπων επίλυσης του προβλήματος που προέκυψε με την υπογραφή των 285 διαταγμάτων, ώστε να δρομολογηθεί η έκδοση των ενταλμάτων.
Φυλακιστήρια εντάλματα διατροφής
Σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στις 13.6.2005 στο γραφείο του Γενικού Διευθυντή του Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, με συμμετοχή και εκπροσώπων του Αρχιπρωτοκολλητή του Ανωτάτου Δικαστηρίου, καθορίστηκαν διαδικασίες σε σχέση με την παραλαβή των φυλακιστήριων ενταλμάτων διατροφής από την Αστυνομία και την κατάθεση των εισπράξεων από την εκτέλεσή τους, που αποσκοπούσαν στη μείωση του χρονικού διαστήματος καταβολής του επιδόματος στους δικαιούχους, από δύο μέχρι τρεις μήνες που απαιτείτο, σε 20 μέρες.
Όπως προέκυψε, από τους ελέγχους που διενήργησε διαχρονικά η Υπηρεσία μας, η κατάσταση όχι μόνο δεν παρουσίασε βελτίωση, αλλά αντίθετα επιδεινώθηκε, αφού ο αριθμός των ημερών αυξήθηκε και ο χρόνος που μεσολαβεί απέχει πολύ από τον στόχο των 20 ημερών που τέθηκε.
Η μεγαλύτερη καθυστέρηση στην όλη διαδικασία παρουσιάζεται στις περιόδους από την ημερομηνία της ένορκης δήλωσης μέχρι την έκδοση των ενταλμάτων και από την παραλαβή των ενταλμάτων από την Αστυνομία μέχρι την εκτέλεσή τους. Σημειώνεται ότι, η σημαντική καθυστέρηση που παρατηρείται στην περίοδο από την ημερομηνία ένορκης δήλωσης μέχρι την έκδοση του εντάλματος, οφείλεται σε τροποποίηση του περί Ποινικής Δικονομίας Νόμου Ν.21(Ι)/2012, που κατέστη αναγκαία βάσει απόφασης του Ανωτάτου Δικαστηρίου. Σύμφωνα με την τροποποίηση του Νόμου, μετά την καταχώριση της ένορκης δήλωσης από την αιτήτρια και πριν την έκδοση του εντάλματος, το Δικαστήριο καλεί γραπτώς το επηρεαζόμενο πρόσωπο να εμφανιστεί ενώπιων του σε συγκεκριμένη ημερομηνία η οποία ορίζεται το αργότερο σε 15 ημέρες από την ημερομηνία ένορκης δήλωσης, για να εξηγήσει τους λόγους μη συμμόρφωσής του και τον πληροφορεί ότι σε περίπτωση μη εμφάνισής του θα εκδοθεί το ένταλμα εναντίον του.
Σύσταση: Εισηγηθήκαμε όπως, λαμβάνοντας υπόψη τις νέες πρόνοιες της νομοθεσίας, επαναξιολογηθούν οι στόχοι που τέθηκαν, σε συνεργασία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, αφού ενδεχομένως να μην είναι πρακτικά εφικτή η επίτευξή τους, και παράλληλα ληφθούν μέτρα για τη μείωση των ημερών που απαιτούνται για την εκτέλεση των φυλακιστήριων ενταλμάτων διατροφής.
Κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος.
Από τον έλεγχο των πληρωμών για την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος του κτιρίου του Ανωτάτου Δικαστηρίου, διαπιστώθηκε σημαντικά αυξημένη κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος, ύψους 31%, σε σχέση με το 2015.
Σύσταση: Θα πρέπει να διενεργείται έλεγχος της κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος, να διερευνώνται μεγάλες αποκλίσεις σε σύγκριση με προηγούμενες περιόδους και να λαμβάνονται μέτρα εκεί και όπου χρειάζεται. Στο πλαίσιο επίτευξης εξοικονομήσεων, καθώς και εφαρμογής πρακτικών φιλικών προς το περιβάλλον, εισηγηθήκαμε όπως εξεταστεί το ενδεχόμενο τοποθέτησης φωτοβολταϊκών συστημάτων.
Η Αρχιπρωτοκολλητής μάς ανέφερε ότι η αυξημένη κατανάλωση ενέργειας οφείλεται κατά κύριο λόγο στην ανεπάρκεια των συστημάτων κλιματισμού, για το οποίο βρίσκεται σε διαδικασία διαιτησίας με τον εργολάβο κατασκευής του έργου. Μας ανέφερε επίσης ότι στο νέο συμβόλαιο συντήρησης των μηχανολογικών εγκαταστάσεων, θα ληφθεί πρόνοια για αποκατάσταση της σωστής λειτουργίας του κεντρικού συστήματος διαχείρισης κτιρίου.
Όσον αφορά στο ενδεχόμενο τοποθέτησης φωτοβολταϊκών συστημάτων, η Αρχιπρωτοκολλητής μάς ανέφερε ότι το Ανώτατο Δικαστήριο αποφάσισε να προχωρήσει στην εκπόνηση ενεργειακών μελετών για το κτίριο του Ανωτάτου Δικαστηρίου.