Καδής: «Τα σχολεία της Κύπρου δεν υστερούν σε κάτι σε σύγκριση με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες»

Με αφορμή την ολοκλήρωση του προγράμματος «Breaking the Mould: Promoting Gender Equality in Cyprus», το οποίο υλοποιείται από τα Υπουργεία Παιδείας και Δικαιοσύνης, την IMH, την Επίτροπο Ισότητας και το Μεσογειακό Ινστιτούτο Μελετών Κοινωνικού Φύλου με στόχο την ενημέρωση του κοινού για θέματα ισότητας και οικονομικής ανεξαρτησίας ανδρών και γυναικών​​​​​​, ο Υπουργός Παιδείας Κώστας Καδής μίλησε στο Reporter για την ισότητα των φύλων στο σχολικό χώρο, επισημαίνοντας ότι στόχος είναι η καταπολέμηση των στερεοτύπων των φύλων από μικρή ηλικία.

 

Το  ζήτημα της ισότητας των φύλων στον σχολικό χώρο, είναι ένα θέμα που απασχολεί έντονα την κυπριακή κοινωνία. Στο σχολικό περιβάλλον ποιες δράσεις έγιναν ή προγραμματίζονται με σκοπό την εξάλειψη στερεοτύπων; 

Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού (ΥΠΠ) έχει δώσει, τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερη έμφαση στην προώθηση της έμφυλης ισότητας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.  Για τον σκοπό αυτό, λειτουργεί ειδική Διατμηματική επιτροπή στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι όλων των τμημάτων και υπηρεσιών του ΥΠΠ (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Διευθύνσεις Δημοτικής, Μέσης, Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής και Ανώτερης και Ανώτατης Εκπαίδευσης, Υπηρεσία Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας και Υπηρεσία Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής). Την επιτροπή αυτή συντονίζει η Διευθύντρια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Αθηνά Μιχαηλίδου.

 Στο πλαίσιο αυτής της επιτροπής, έχει αναπτυχθεί και υλοποιείται Στρατηγικό Σχέδιο Δράσης για την Ισότητα Ανδρών και Γυναικών 2014-2017. Το σχέδιο αυτό σχεδιάστηκε για την επίτευξη των πιο κάτω στόχων:
  • τη συμπερίληψη της ισότητας των φύλων σε θέματα που σχετίζονται με τις δομές του εκπαιδευτικού μας συστήματος,
  • τη συμπερίληψη της αρχής της ισότητας των φύλων σε θέματα που σχετίζονται με την ενδοϋπηρεσιακή επιμόρφωση και
  • την ενδυνάμωση του ρόλου της οικογένειας στην προώθηση του στόχου της ισότητας των φύλων.
  •  

 Με ποιο τρόπο πιστεύετε ότι το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα «Breaking the Mould: Promoting Gender Equality in Cyprus», έχει βοηθήσει εκπαιδευτικούς και μαθητές κατ’ επέκταση να αντιληφθούν τη σημασία της ισότητας;  


 Βασικός στόχος του συγκεκριμένου έργου ήταν η προώθηση ευέλικτων ρυθμίσεων εργασίας για τους άνδρες, προκειμένου να συμβάλλουν ισότιμα στην οικογενειακή ζωή. Επίσης, το έργο στόχευε στην ενθάρρυνση των επιχειρήσεων και κυρίως των ΜΜΕ για την εφαρμογή απλών, φιλικών μέτρων προς την οικογένεια, αλλά και στη μείωση του στερεότυπου ότι η οικιακή εργασία δεν ταιριάζει στην παραδοσιακή εικόνα της αρρενωπότητας.
 Το σχολείο ως θεσμός αποτελεί ένα από τα κυρίαρχα πολιτισμικά πλαίσια μέσα στα οποία δομούνται οι έμφυλες ταυτότητες. Παρά το γεγονός ότι πολλές φορές το σχολείο συμβάλλει στην αναπαραγωγή των κοινωνικών ανισοτήτων που έχουν βάση το φύλο, έχει την ίδια στιγμή τη δυνατότητα να τις ανατρέψει όπως φάνηκε από πολλές κοινωνικές μελέτες στην εκπαίδευση και καταγεγραμμένες καλές πρακτικές. Επομένως, μέσα από το πρόγραμμα αναπτύχθηκε σχέδιο μαθήματος με γενικό σκοπό να μπορέσουν οι μαθητές/τριες να αναγνωρίσουν τις έμφυλες ανισότητες στον εργασιακό και οικιακό χώρο, να διερευνήσουν τα κοινωνικά αίτιά τους και να προτείνουν δράσεις για την εξάλειψή τους.
 Πιο συγκεκριμένα, οι στόχοι ήταν οι μαθητές/τριες μέσα από το μάθημα να κληθούν να διερευνήσουν και να αναγνωρίσουν:
•Τη ρευστότητα των κοινωνικών ρόλων στον χώρο και στον χρόνο και την κοινωνική και πολιτισμική κατασκευή τους.
•Τη δόμηση του κοινωνικού φύλου και των έμφυλων στερεοτύπων ως στοιχείων της ταυτότητας, στη βάση των οποίων κτίζονται κοινωνικές ανισότητες όπως, για παράδειγμα, η ανισομισθία, η ανισόρροπη συμμετοχή των αντρών και των γυναικών σε θέσεις ισχύος.
• Την αναγνώριση στατιστικά αποδεδειγμένων έμφυλων ανισοτήτων.
• Πώς η δόμηση των ταυτοτήτων των φύλων επηρεάζει την επιλογή μαθημάτων, επαγγέλματος, συνθηκών εργασίας και τον καταμερισμό των εργασιών εντός του σπιτιού.
• Να ευαισθητοποιηθούν σε ζητήματα έμφυλων ανισοτήτων. • Να αποκτήσουν δεξιότητες διερεύνησης της κοινωνικής πραγματικότητας και ερμηνείας των έμφυλων ανισοτήτων.
• Να καλλιεργήσουν την αίσθηση της ευθύνης των πολιτών για παρέμβαση ως πολιτική πράξη, ώστε να αμφισβητηθούν τα έμφυλα στερεότυπα και να ζητηθούν δομικές αλλαγές για την προώθηση της ισότητας των φύλων.

 

Πόσο σημαντική είναι κατά την άποψή σας η διεξαγωγή τέτοιου είδους προγραμμάτων που προωθούν την ισότητα των δύο φύλων;  

Στην Κύπρο καταγράφονται υψηλά ποσοστά συμμετοχής των γυναικών στο εργατικό δυναμικό της χώρας και υψηλότερο ποσοστό γυναικών αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Παρά τα πιο πάνω στοιχεία, στην Κύπρο οι έμφυλες ανισότητες εξακολουθούν να υφίστανται.
 Επομένως είναι εξαιρετικά σημαντικό, να διεξάγονται προγράμματα που στοχεύουν σε ένα επίπεδο καλλιέργειας κουλτούρας ισότητας των φύλων και συνευθύνης στη φροντίδα του σπιτιού. Θα πρέπει να προωθείται μέσα από τέτοια προγράμματα η αναγνώριση ότι οι κοινωνικοί ρόλοι και τα στερεότυπα των φύλων συντηρούν δομικές ανισότητες σε βάρος των γυναικών τόσο στον εργασιακό όσο και στον οικιακό χώρο.

 

Τι είναι εκείνο που πιστεύετε ότι εξακολουθεί να απουσιάζει από τα σχολεία της Κύπρου; Συγκριτικά με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες θα λέγατε ότι τα δημόσια σχολεία μας υστερούν σε κάτι;

 Μέσα από την ανάπτυξη και εφαρμογή του Κώδικα Συμπεριφοράς Κατά του Ρατσισμού και του Οδηγού διαχείρισης και καταγραφής ρατσιστικών περιστατικών διασφαλίζεται για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας ένα περιβάλλον ασφάλειας, ανεκτικότητας, σεβασμού της διαφορετικότητας, μη διάκρισης και ισότητας, όπου όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες θα μπορούν να απολαύσουν στο μέγιστο τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες που τους προσφέρονται.
 Επιπρόσθετα, στα σχολεία της Κύπρου χρησιμοποιείται σύγχρονο εκπαιδευτικό υλικό που περιλαμβάνει τη διάσταση του φύλου με στόχο την καταπολέμηση των στερεοτύπων των φύλων από μικρή ηλικία, ιδιαίτερα μέσα από την ενθάρρυνση των αγοριών για ενεργότερη συμμετοχή στην οικογενειακή ζωή και των γυναικών στην πολιτική/δημόσια ζωή και την καλλιέργεια σχέσεων ισότητας και αλληλοσεβασμού μεταξύ των φύλων.
 Με βάση λοιπόν τα πιο πάνω τα δημόσια σχολεία της Κύπρου δεν υστερούν σε κάτι σε σύγκριση με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες.
 

*H ΙΜΗ σε συνεργασία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, τον Εθνικό Μηχανισμό για τα Δικαιώματα της Γυναίκας, την Επίτροπο Ισότητας, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και το Μεσογειακό Ινστιτούτο Μελετών Κοινωνικού Φύλου υλοποιεί το πρόγραμμα “Breaking the Mould: Promoting Gender Equality in Cyprus”. Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Για περισσότερες πληροφορίες: ΙΜΗ, email: events@imhbusiness.com

Δειτε Επισης

Προθεσμία ως την Τετάρτη το βράδυ στη Χαμάς από Ισραήλ για να απαντήσει στην πρόταση εκεχειρίας
Ανακήρυξη 29 κοινοταρχών χωρίς ανθυποψήφιο στην εκλογική περιφέρεια Πάφου
Ανακηρύχθηκαν χωρίς ανθυποψήφιο οκτώ Κοινοτάρχες της Εκλογικής Περιφέρειας Λάρνακας
Ρωσικός βομβαρδισμός σε σιδηροδρομική υποδομή του Χαρκόβου-Σκοτώθηκε ένας 20χρονος
Η μάχη της πρωτιάς και οι διαφορετικές αφετηρίες του ΔΗΣΥ και του ΑΚΕΛ
Στα σχολεία της Τουρκίας η «Γαλάζια πατρίδα»-Πώς θα παρουσιάζεται το Κυπριακό και η Γενοκτονία των Ποντίων
Βίντεο-ντοκουμέντα από την έκρηξη σε βενζινάδικο και τοποθέτηση βόμβας σε κάβα στην Ελλάδα
Ηγετικό περιφερειακό ρόλο αναγνώρισε στην Κύπρο ο Σούνακ-Συζήτησε τις εξελίξεις με τον Πρόεδρο
Γάζωσαν με καλάσνικοφ αυτοκίνητο στην Ελλάδα-Τραυματίστηκε ένας 23χρονος
7280 υποψήφιοι διεκδικούν 3227 θέσεις την 9η Ιουνίου-Όλες οι λεπτομέρειες ενόψει εκλογών