Το ευαγγέλιο για την εξοικονόμηση στην οδήγηση

Η οικονομική, οικολογική και ασφαλής οδήγηση, είναι ένας έξυπνος τρόπος οδήγησης ο οποίος συμβάλλει στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και συνεπώς  στη μείωση των εκπομπών CO2, που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου, καθώς και στον περιορισμό της ηχορύπανσης και των τροχαίων ατυχημάτων. 

Το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα για την Κλιματική Αλλαγή (ECCP) του 2001, υπολογίζει πως το δυναμικό αποφυγής έκλυσης CO2 με την εκπαίδευση των οδηγών στην οικονομική οδήγηση, ανέρχεται σε τουλάχιστον 50 εκατ. τόνους CO2 μέχρι το 2010 ή αλλιώς όσες είναι οι ετήσιες εκπομπές CO2 από 15 εκατ. οχήματα.

Οι 10 "εντολές" της Οικονομικής, Οικολογικής και Ασφαλούς Οδήγησης για την εξοικονόμηση καυσίμου και την προστασία του περιβάλλοντος: 
1. Όταν επιταχύνουμε πρέπει να αλλάζουμε ταχύτητα όσο το δυνατό πιο γρήγορα. Αυξάνοντας στροφές δεν πρέπει να καθυστερούμε την αλλαγή στην ταχύτητα πχ από 2η σε 3η, από 3η σε 4η κ.λπ. αν θέλουμε να εξοικονομούμε καύσιμο. 

2. Οδηγούμε σε μια λογική και σταθερή ταχύτητα. Οι υψηλές ταχύτητες συνεπάγονται μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου. Η οδήγηση με σταθερή ταχύτητα, χρησιμοποιώντας τη μεγαλύτερη δυνατή σχέση μετάδοσης, χωρίς άσκοπες επιταχύνσεις, αλλαγές ταχυτήτων και φρεναρίσματα, εξοικονομεί καύσιμο και μειώνει τις εκπομπές CO2. 

3. Προβλέπουμε τις συνθήκες κυκλοφορίας. Όταν οδηγούμε, παρατηρούμε όσο πιο μακριά μπροστά μπορούμε, ώστε να είμαστε σε θέση να προβλέπουμε τις συνθήκες κυκλοφορίας γύρω μας και να ενεργούμε κατάλληλα και έγκαιρα.

4. Επιβραδύνουμε ομαλά το όχημα. Αν χρειαστεί να σταματήσουμε πρέπει να μειώνουμε σταδιακά την ταχύτητα αφήνοντας το γκάζι και αλλάζοντας εγκαίρως την ταχύτητα.

5. Σβήνουμε τον κινητήρα σε σύντομες στάσεις. Σβήνουμε τον κινητήρα όταν χρειάζεται να σταματήσουμε το όχημά μας για σύντομο χρονικό διάστημα, μεγαλύτερο του ενός λεπτού, π.χ. όταν είμαστε ακινητοποιημένοι λόγω της κυκλοφορίας. 

6. Ελέγχουμε την πίεση των ελαστικών τουλάχιστον μια φορά τον μήνα. Η σωστή πίεση ελαστικών βελτιώνει την οικονομία καυσίμου και την οδική ασφάλεια. Πίεση μικρότερη κατά 25% σημαίνει περίπου 2% περισσότερο καύσιμο.

7. Κάνουμε σωστή και τακτική συντήρηση του αυτοκινήτου μας. Τα καλά συντηρημένα οχήματα λειτουργούν πιο αποδοτικά και εκπέμπουν λιγότερο CO2.

8. Aποφεύγουμε τη μεταφορά περιττών φορτίων. Ο σημαντικότερος παράγοντας που επηρεάζει την μέση κατανάλωση καυσίμου ενός οχήματος είναι το βάρος του. Ένα αυτοκίνητο μεσαίας κατηγορίας βάρους 1.500 kg, με ένα επιπλέον φορτίο 100 kg καταναλώνει περίπου 6,7% περισσότερη ποσότητα καυσίμου. 

9. Αποφεύγουμε τα άσκοπα ανοίγματα των παραθύρων, τη χρήση σχαρών οροφής και την τοποθέτηση αεροτομών. Ο δεύτερος σημαντικότερος παράγοντας που επηρεάζει την κατανάλωση καυσίμων είναι η αεροδυναμική αντίσταση του οχήματος. Κάθε πρόσθετο μέρος ή εξάρτημα που τοποθετείται στο βασικό όχημα, όπως αεροτομές, σχάρες ή μπαγκαζιέρες οροφής, πρόσθετες μεγάλες κεραίες κ.λπ., προκαλεί αύξηση στην αεροδυναμική αντίσταση του οχήματος και συνεπώς αύξηση στην κατανάλωση καυσίμου. Τα ανοιχτά παράθυρα σε ένα αυτοκίνητο δημιουργούν πρόσθετα ρεύματα αέρα που αυξάνουν την αεροδυναμική αντίσταση. Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου. Ενδεικτικά, μια σχάρα ή μπαγκαζίερα οροφής με ταχύτητα του οχήματος τα 120 km/h αυξάνει την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές CO2 κατά τουλάχιστον 20%.

10. Χρησιμοποιούμε το κλιματιστικό με σύνεση. Ο κλιματισμός πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο όταν είναι απαραίτητο και να μη ρυθμίζεται κάτω από τους 23ο C. Ενδεικτικά, η χρήση κλιματιστικού αυξάνει περίπου 10% την κατανάλωση καυσίμου και εκπομπών CO2.