Προβληματισμοί και ανησυχίες στην Επ. Ελέγχου για τα λιμάνια
16:15 - 05 Ιουλίου 2016
Οι πρόνοιες του συμβολαίου με τον ιδιώτη επενδυτή του λιμανιού Λεμεσού για επιβολή πλαφόν στις εμπορικές δραστηριότητες του λιμανιού της Λάρνακας και οι συνέπειες στην ανάπτυξη της πόλης, όπως επίσης οι προσφορές για τη διαχείριση των υπηρεσιών στο λιμάνι Λεμεσού που αφορούν το τερματικό εμπορευματοκιβωτίων, το τερματικό πολλαπλών χρήσεων και τις θαλάσσιες υπηρεσίες συζητήθηκαν σήμερα στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ελέγχου.
Ο σκοπός του Υπουργείου είναι να προχωρήσει μπροστά με αλλαγές που μπορούν να φέρουν την πραγματική ανάπτυξη, υπογράμμισε σε δηλώσεις του ο Υπουργός Μεταφορών Μάριος Δημητριάδης, που παρέστη στη συνεδρία.
«Πιστεύω ότι όπως πετύχαμε στην περίπτωση της Λεμεσού, μπορούμε να πετύχουμε και στην περίπτωση της Λάρνακας αφού είμαι σίγουρος ότι όλοι έχουμε κοινό στόχο να γίνει ένα έργο που θα συμβάλει στην ανάπτυξη της πόλης» είπε.
Ανέφερε δε ότι όταν γίνονται τέτοια μεγάλα έργα άλλοι επηρεάζονται αρνητικά άλλοι θετικά, αλλά ο στόχος μας είναι να βρούμε την κοινή συνισταμένη και να προχωρήσουμε μπροστά.
«Είναι ώρα ευθύνης αυτή τη στιγμή να προχωρήσουμε μπροστά όπως προχωρήσαμε για τη Λεμεσό, να προχωρήσουμε μπροστά και στην περίπτωση της Λάρνακας. Δεν μπορούμε να μένουμε στάσιμοι σε πρακτικές του παρελθόντος οι οποίες εξάλλου είχαν υπαγορεύσει και την καθολική απαίτηση της πόλης να κάνουμε μια συγκεκριμένη ανάπτυξη» είπε ο κ. Δημητρίαδης.
Πρόσθεσε ότι κάποια θέματα πρέπει να ρυθμιστούν και να «ακούσουμε τις ανησυχίες και κει που μπορούμε να τα διευθετήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο».
Η βουλευτής ΔΗΣΥ Αννίτα Δημητρίου δήλωσε ότι κατά τη διάρκεια της συζήτησης για τα λιμάνια Λάρνακας και Λεμεσού «τέθηκαν προβληματισμοί και ανησυχίες συγκεκριμένα για το θέμα της ανάπτυξης της πόλης της Λάρνακας και συγκεκριμένα η συζήτηση εστιάστηκε στο πλαφόν που έχει τοποθετηθεί όσον αφορά τον όγκο των εμπορικών δραστηριοτήτων».
Ανέφερε ότι «η ανησυχία έγκειται στο κατά πόσον θα επηρεάσει δυσμενώς ή αρνητικά την ανάπτυξη της πόλης της Λάρνακας και κατά πόσον θα χάσει τον ρόλο της, η πόλη και επαρχία Λάρνακας όσον αφορά τις βιομηχανικές χρήσεις».
Η κ. Δημητρίου είπε ότι «τέθηκε, επίσης, θέμα, μη ενημέρωσης των τοπικών φορέων και έτσι με πρωτοβουλία του Υπουργού Μεταφορών θα συγκληθεί η Επιτροπή Ανάπτυξης Λάρνακας και εκεί θα συζητηθούν τα θέματα εκτενώς».
«Θα αναμένουμε, κατόπιν κατάθεσης και των δικών μας προβληματισμών, τις απαντήσεις του Υπουργού, για να ξέρουμε και εμείς πώς θα προχωρήσουμε στη συνέχεια», είπε η βουλευτής του ΔΗΣΥ.
Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Γιώργος Γεωργίου είπε πως «μέσα από ένα καταιγισμό ερωτημάτων αλλά και παρατηρήσεων, τόσο από τον Γενικό Ελεγκτή, τον Έφορο Κρατικών Ενισχύσεων, την Επίτροπο Εσωτερικού Ελέγχου, κόμματα, οργανώσεις, συντεχνίες, τους φορείς της Λάρνακας, αμφισβητήθηκε έντονα και η νομιμότητα, και η χρησιμότητα και η ωφελιμότητα της συμφωνίας που υπέγραψε το υπουργείο συγκοινωνιών αναφορικά με το λιμάνι της Λεμεσού».
Ιδιαίτερα καυτηριάστηκε, είπε, «το πλαφόν που επιβλήθηκε για το λιμάνι της Λάρνακας και αναδείχθηκε η θανάτωση του λιμανιού μέσα από αυτή την εξέλιξη».
Ο κ. Γεωργίου σημείωσε πως είναι έντονες οι διαμαρτυρίες ιδιαίτερα των Λαρνακέων βουλευτών, κομμάτων, του Δημαρχεύοντα, του ΕΒΕΛ αλλά και άλλων φορέων της πόλης.
«Θα επανέλθουμε στην Επιτροπή Ελέγχου για να ελέγξουμε τη νομιμότητα αυτής της συμφωνίας αλλά και τις όποιες διεξόδους μπορούν να προσφερθούν για να επανέλθει σε μια ζωτική λειτουργία το λιμάνι της Λάρνακας» είπε.
Ο βουλευτής ΔΗΚΟ Γεώργιος Προκοπίου αναφέρθηκε σε στοιχεία που καταδεικνύουν ότι υπάρχει αυξητική τάση στις δραστηριότητες του λιμανιού της Λάρνακας.
«Βάσει τούτων ζητήσαμε από τον Υπουργό να μας ξεκαθαρίσει εφόσον υπάρχει αυτή η αυξητική τάση στις δραστηριότητες του λιμανιού της Λάρνακας γιατί επιβλήθηκε αυτό το πλαφόν και βάσει αυτού του πλαφόν ποιος είναι ο στόχος της Κυβέρνησης. Πώς συνάδει η απόφαση επιβολής πλαφόν όταν περιορίζει τις εμπορικές δραστηριότητες και η εξαγγελία της κυβέρνησης ήταν να προχωρήσει σε προκήρυξη έργων ανάπτυξης του λιμανιού και της μαρίνας της Λάρνακας; Με αυτό το δεδομένο μπορεί να βρεθεί επενδυτής όταν υπάρχει περιορισμός στον όγκο των εμπορικών δραστηριοτήτων; Έχουν λάβει υπόψη τους ενδεχόμενες οικονομικές επιπτώσεις στην τοπική κοινωνία και παράλληλα ότι μπορεί να οδηγηθεί σε πλήρη κατάργηση η εμπορική μορφή του λιμανιού της Λάρνακας; Αυτά και άλλα πάμπολλα ερωτήματα υπεβλήθησαν στον Υπουργό και περιμένουμε τις απαντήσεις» σημείωσε.
Η βουλευτής της Συμμαχίας Πολιτών, Άννα Θεολόγου, δήλωσε πως «είναι λυπηρό το ότι παρά όλες τις προσπάθειες τις οποίες κατέβαλαν και οι συντεχνίες και ο Δήμος Λάρνακας σε σχέση με το Λιμάνι Λάρνακας, να προχωρούν σε απεργιακά μέτρα γιατί δεν υπάρχει κατάλληλη ανταπόκριση από το συγκεκριμένο Υπουργείο».
Πρόσθεσε ότι «έχουν τεθεί κάποια ζητήματα του ελέγχου των προσφορών που έχουν κατοχυρωθεί για το Λιμάνι Λεμεσού και τα συμφέροντα τα οποία εξυπηρετούν τις εν λόγω εταιρείες και έχουν τεθεί πάρα πολλές ερωτήσεις σχετικά με τους μετόχους των εταιρειών και κατά πόσον το κράτος έχει κατοχυρώσει συμφωνίες που είναι επικερδής για τον φορολογούμενο πολίτη».
«Θα αναμένουμε τις απαντήσεις του Υπουργού Μεταφορών, γραπτώς,γιατί θα κατατεθούν και γραπτώς», είπε η κ. Θεολόγου.
Ο Πρόεδρος του Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασίας Πολιτών Γιώργος Περδίκης είπε πως «η κυβέρνηση οφείλει να διαφωτίσει τη Βουλή για τους ακριβείς όρους των συμβολαίων για τη διαχείριση των λιμανιών».
«Κρατώ με ιδιαίτερη ανησυχία τις επισημάνσεις του Εφόρου Κρατικών Ενισχύσεων σύμφωνα με τις οποίες πρέπει να υπάρχει προφανής κίνδυνος για όρους μέσα στα συμβόλαια οι οποίοι να είναι υπέρ των διαχειριστών του λιμανιού Λεμεσού, όροι που μπορεί τυχόν να είναι αρνητικοί για την ανάπτυξη του λιμανιού της Λάρνακας» σημείωσε.
Ανέφερε πως «φαίνεται ότι είναι βάσιμη η αντίδραση των Λαρνακέων γιατί μέσα από τους όρους της διαχείρισης των συμβολαίων του λιμανιού της Λεμεσού δημιουργούνται φραγμοί στην ανάπτυξη του λιμανιού της Λάρνακα αλλά και επικινδυνότητας σε σχέση με την εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τον ελεύθερο ανταγωνισμό».
Προειδοποιούν με απεργίες οι πλοηγοί
--------------------------
Ο Πρόεδρος της Ανεξάρτητης Συντεχνίας Υπαλλήλων της Αρχής Λιμένων Δημήτρης Πάτσαλος προειδοποίησε ότι εάν ο Υπουργός δεν υλοποιήσει της γραπτές δεσμεύσεις του προς τους πλοηγούς ότι η πλοήγηση στα λιμάνια θα διεκπεραιώνεται από Κύπριους πλοηγούς, θα προχωρήσουν με εξαγγελία απεργιακών μέτρων.
«Έχουμε δώσει πάρα πολύ περιθώριο αλλά βλέπουμε οι ενέργειες του αναδόχου στη Λεμεσό για τις θαλάσσιες υπηρεσίες να είναι τέτοιες που μας γεμίζουν με το αίσθημα της ανησυχίας ότι είτε το Υπουργείο δεν έχει δώσει σαφείς οδηγίες ή τους έχει δώσει το δικαίωμα να θεωρούν ότι μπορούν να παρακάμψουν τη νομοθεσία αναφορικά με την ιθαγένεια των πλοηγών που θα παρέχουν τις υπηρεσίες» ανέφερε.
Σαν αποτέλεσμα, πρόσθεσε, «δεν μένει άλλη διέξοδος εκτός από το να αναγκάσουμε τον Υπουργό να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις προς τους υπαλλήλους της ΑΛΚ».
Δεν έχουμε εξαγγείλει απεργία, έχει αποφασιστεί ότι αν δούμε ότι δεν υπάρχει η βούληση του Υπουργού να υλοποίηση αυτό για το οποίο δεσμεύτηκε γραπτώς προς εμάς, να κινηθούμε να εξαγγείλουμε απεργία.
Κληθείς να σχολιάσει την τοποθέτηση του κ. Πάτσαλου, ο Υπουργός Μεταφορών δήλωσε ότι αυτή τη στιγμή καθορίζεται ότι οι πλοηγοί πρέπει να είναι Κύπριοι πολίτες και αυτό μπορεί να αλλάξει με απόφαση του Υπουργικού.
«Οσον αφορά τους πλοηγούς υπάρχει αυτή η ρύθμιση και ο διαχειριστής πρέπει να βρει Κύπριους πλοηγούς. Όμως αυτή η ρύθμιση μπορεί να αλλάξει με απόφαση του Υπουργικού. Το τι έχει όμως σημασία είναι να προσφέρονται αυτές οι υπηρεσίες στα λιμάνια μας» σημείωσε.
Ο Υπουργός είπε ότι υπάρχει παρεξήγηση όσον αφορά τις γραπτές δεσμεύσεις του και ότι στην επιστολή του προς τις συντεχνίες είχε αναφέρει ότι θα τους φέρει σε επαφή με τους διαχειριστές για να συζητήσουν τους όρους εργοδότησης.
Ο σκοπός του Υπουργείου είναι να προχωρήσει μπροστά με αλλαγές που μπορούν να φέρουν την πραγματική ανάπτυξη, υπογράμμισε σε δηλώσεις του ο Υπουργός Μεταφορών Μάριος Δημητριάδης, που παρέστη στη συνεδρία.
«Πιστεύω ότι όπως πετύχαμε στην περίπτωση της Λεμεσού, μπορούμε να πετύχουμε και στην περίπτωση της Λάρνακας αφού είμαι σίγουρος ότι όλοι έχουμε κοινό στόχο να γίνει ένα έργο που θα συμβάλει στην ανάπτυξη της πόλης» είπε.
Ανέφερε δε ότι όταν γίνονται τέτοια μεγάλα έργα άλλοι επηρεάζονται αρνητικά άλλοι θετικά, αλλά ο στόχος μας είναι να βρούμε την κοινή συνισταμένη και να προχωρήσουμε μπροστά.
«Είναι ώρα ευθύνης αυτή τη στιγμή να προχωρήσουμε μπροστά όπως προχωρήσαμε για τη Λεμεσό, να προχωρήσουμε μπροστά και στην περίπτωση της Λάρνακας. Δεν μπορούμε να μένουμε στάσιμοι σε πρακτικές του παρελθόντος οι οποίες εξάλλου είχαν υπαγορεύσει και την καθολική απαίτηση της πόλης να κάνουμε μια συγκεκριμένη ανάπτυξη» είπε ο κ. Δημητρίαδης.
Πρόσθεσε ότι κάποια θέματα πρέπει να ρυθμιστούν και να «ακούσουμε τις ανησυχίες και κει που μπορούμε να τα διευθετήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο».
Η βουλευτής ΔΗΣΥ Αννίτα Δημητρίου δήλωσε ότι κατά τη διάρκεια της συζήτησης για τα λιμάνια Λάρνακας και Λεμεσού «τέθηκαν προβληματισμοί και ανησυχίες συγκεκριμένα για το θέμα της ανάπτυξης της πόλης της Λάρνακας και συγκεκριμένα η συζήτηση εστιάστηκε στο πλαφόν που έχει τοποθετηθεί όσον αφορά τον όγκο των εμπορικών δραστηριοτήτων».
Ανέφερε ότι «η ανησυχία έγκειται στο κατά πόσον θα επηρεάσει δυσμενώς ή αρνητικά την ανάπτυξη της πόλης της Λάρνακας και κατά πόσον θα χάσει τον ρόλο της, η πόλη και επαρχία Λάρνακας όσον αφορά τις βιομηχανικές χρήσεις».
Η κ. Δημητρίου είπε ότι «τέθηκε, επίσης, θέμα, μη ενημέρωσης των τοπικών φορέων και έτσι με πρωτοβουλία του Υπουργού Μεταφορών θα συγκληθεί η Επιτροπή Ανάπτυξης Λάρνακας και εκεί θα συζητηθούν τα θέματα εκτενώς».
«Θα αναμένουμε, κατόπιν κατάθεσης και των δικών μας προβληματισμών, τις απαντήσεις του Υπουργού, για να ξέρουμε και εμείς πώς θα προχωρήσουμε στη συνέχεια», είπε η βουλευτής του ΔΗΣΥ.
Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Γιώργος Γεωργίου είπε πως «μέσα από ένα καταιγισμό ερωτημάτων αλλά και παρατηρήσεων, τόσο από τον Γενικό Ελεγκτή, τον Έφορο Κρατικών Ενισχύσεων, την Επίτροπο Εσωτερικού Ελέγχου, κόμματα, οργανώσεις, συντεχνίες, τους φορείς της Λάρνακας, αμφισβητήθηκε έντονα και η νομιμότητα, και η χρησιμότητα και η ωφελιμότητα της συμφωνίας που υπέγραψε το υπουργείο συγκοινωνιών αναφορικά με το λιμάνι της Λεμεσού».
Ιδιαίτερα καυτηριάστηκε, είπε, «το πλαφόν που επιβλήθηκε για το λιμάνι της Λάρνακας και αναδείχθηκε η θανάτωση του λιμανιού μέσα από αυτή την εξέλιξη».
Ο κ. Γεωργίου σημείωσε πως είναι έντονες οι διαμαρτυρίες ιδιαίτερα των Λαρνακέων βουλευτών, κομμάτων, του Δημαρχεύοντα, του ΕΒΕΛ αλλά και άλλων φορέων της πόλης.
«Θα επανέλθουμε στην Επιτροπή Ελέγχου για να ελέγξουμε τη νομιμότητα αυτής της συμφωνίας αλλά και τις όποιες διεξόδους μπορούν να προσφερθούν για να επανέλθει σε μια ζωτική λειτουργία το λιμάνι της Λάρνακας» είπε.
Ο βουλευτής ΔΗΚΟ Γεώργιος Προκοπίου αναφέρθηκε σε στοιχεία που καταδεικνύουν ότι υπάρχει αυξητική τάση στις δραστηριότητες του λιμανιού της Λάρνακας.
«Βάσει τούτων ζητήσαμε από τον Υπουργό να μας ξεκαθαρίσει εφόσον υπάρχει αυτή η αυξητική τάση στις δραστηριότητες του λιμανιού της Λάρνακας γιατί επιβλήθηκε αυτό το πλαφόν και βάσει αυτού του πλαφόν ποιος είναι ο στόχος της Κυβέρνησης. Πώς συνάδει η απόφαση επιβολής πλαφόν όταν περιορίζει τις εμπορικές δραστηριότητες και η εξαγγελία της κυβέρνησης ήταν να προχωρήσει σε προκήρυξη έργων ανάπτυξης του λιμανιού και της μαρίνας της Λάρνακας; Με αυτό το δεδομένο μπορεί να βρεθεί επενδυτής όταν υπάρχει περιορισμός στον όγκο των εμπορικών δραστηριοτήτων; Έχουν λάβει υπόψη τους ενδεχόμενες οικονομικές επιπτώσεις στην τοπική κοινωνία και παράλληλα ότι μπορεί να οδηγηθεί σε πλήρη κατάργηση η εμπορική μορφή του λιμανιού της Λάρνακας; Αυτά και άλλα πάμπολλα ερωτήματα υπεβλήθησαν στον Υπουργό και περιμένουμε τις απαντήσεις» σημείωσε.
Η βουλευτής της Συμμαχίας Πολιτών, Άννα Θεολόγου, δήλωσε πως «είναι λυπηρό το ότι παρά όλες τις προσπάθειες τις οποίες κατέβαλαν και οι συντεχνίες και ο Δήμος Λάρνακας σε σχέση με το Λιμάνι Λάρνακας, να προχωρούν σε απεργιακά μέτρα γιατί δεν υπάρχει κατάλληλη ανταπόκριση από το συγκεκριμένο Υπουργείο».
Πρόσθεσε ότι «έχουν τεθεί κάποια ζητήματα του ελέγχου των προσφορών που έχουν κατοχυρωθεί για το Λιμάνι Λεμεσού και τα συμφέροντα τα οποία εξυπηρετούν τις εν λόγω εταιρείες και έχουν τεθεί πάρα πολλές ερωτήσεις σχετικά με τους μετόχους των εταιρειών και κατά πόσον το κράτος έχει κατοχυρώσει συμφωνίες που είναι επικερδής για τον φορολογούμενο πολίτη».
«Θα αναμένουμε τις απαντήσεις του Υπουργού Μεταφορών, γραπτώς,γιατί θα κατατεθούν και γραπτώς», είπε η κ. Θεολόγου.
Ο Πρόεδρος του Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασίας Πολιτών Γιώργος Περδίκης είπε πως «η κυβέρνηση οφείλει να διαφωτίσει τη Βουλή για τους ακριβείς όρους των συμβολαίων για τη διαχείριση των λιμανιών».
«Κρατώ με ιδιαίτερη ανησυχία τις επισημάνσεις του Εφόρου Κρατικών Ενισχύσεων σύμφωνα με τις οποίες πρέπει να υπάρχει προφανής κίνδυνος για όρους μέσα στα συμβόλαια οι οποίοι να είναι υπέρ των διαχειριστών του λιμανιού Λεμεσού, όροι που μπορεί τυχόν να είναι αρνητικοί για την ανάπτυξη του λιμανιού της Λάρνακας» σημείωσε.
Ανέφερε πως «φαίνεται ότι είναι βάσιμη η αντίδραση των Λαρνακέων γιατί μέσα από τους όρους της διαχείρισης των συμβολαίων του λιμανιού της Λεμεσού δημιουργούνται φραγμοί στην ανάπτυξη του λιμανιού της Λάρνακα αλλά και επικινδυνότητας σε σχέση με την εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τον ελεύθερο ανταγωνισμό».
Προειδοποιούν με απεργίες οι πλοηγοί
--------------------------
Ο Πρόεδρος της Ανεξάρτητης Συντεχνίας Υπαλλήλων της Αρχής Λιμένων Δημήτρης Πάτσαλος προειδοποίησε ότι εάν ο Υπουργός δεν υλοποιήσει της γραπτές δεσμεύσεις του προς τους πλοηγούς ότι η πλοήγηση στα λιμάνια θα διεκπεραιώνεται από Κύπριους πλοηγούς, θα προχωρήσουν με εξαγγελία απεργιακών μέτρων.
«Έχουμε δώσει πάρα πολύ περιθώριο αλλά βλέπουμε οι ενέργειες του αναδόχου στη Λεμεσό για τις θαλάσσιες υπηρεσίες να είναι τέτοιες που μας γεμίζουν με το αίσθημα της ανησυχίας ότι είτε το Υπουργείο δεν έχει δώσει σαφείς οδηγίες ή τους έχει δώσει το δικαίωμα να θεωρούν ότι μπορούν να παρακάμψουν τη νομοθεσία αναφορικά με την ιθαγένεια των πλοηγών που θα παρέχουν τις υπηρεσίες» ανέφερε.
Σαν αποτέλεσμα, πρόσθεσε, «δεν μένει άλλη διέξοδος εκτός από το να αναγκάσουμε τον Υπουργό να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις προς τους υπαλλήλους της ΑΛΚ».
Δεν έχουμε εξαγγείλει απεργία, έχει αποφασιστεί ότι αν δούμε ότι δεν υπάρχει η βούληση του Υπουργού να υλοποίηση αυτό για το οποίο δεσμεύτηκε γραπτώς προς εμάς, να κινηθούμε να εξαγγείλουμε απεργία.
Κληθείς να σχολιάσει την τοποθέτηση του κ. Πάτσαλου, ο Υπουργός Μεταφορών δήλωσε ότι αυτή τη στιγμή καθορίζεται ότι οι πλοηγοί πρέπει να είναι Κύπριοι πολίτες και αυτό μπορεί να αλλάξει με απόφαση του Υπουργικού.
«Οσον αφορά τους πλοηγούς υπάρχει αυτή η ρύθμιση και ο διαχειριστής πρέπει να βρει Κύπριους πλοηγούς. Όμως αυτή η ρύθμιση μπορεί να αλλάξει με απόφαση του Υπουργικού. Το τι έχει όμως σημασία είναι να προσφέρονται αυτές οι υπηρεσίες στα λιμάνια μας» σημείωσε.
Ο Υπουργός είπε ότι υπάρχει παρεξήγηση όσον αφορά τις γραπτές δεσμεύσεις του και ότι στην επιστολή του προς τις συντεχνίες είχε αναφέρει ότι θα τους φέρει σε επαφή με τους διαχειριστές για να συζητήσουν τους όρους εργοδότησης.