Αδιόρθωτοι πίσω από το τιμόνι οι Κύπριοι
21:12 - 05 Ιουνίου 2016
Το «εν τζαι πάω μακριά», «τώρα ξεκίνησα», «ως το περίπτερο...φούρνο... μπακάλη πάω δαμέ στη γωνιά» και διάφορα άλλα, άλλοτε λιγότερο και άλλοτε περισσότερο ευφάνταστα, εξακολουθούν να χρησιμοποιούν οι Κύπριοι οδηγοί σαν δικαιολογία για τη μη χρήσης ζώνης ασφαλείας κατά την οδήγηση.
Όσον αφορά στη χρήση ζώνης ασφαλείας στα πίσω καθίσματα που είναι υποχρεωτική με βάση τον Nόμο, σχεδόν όλοι όσοι συλλαμβάνονται να παρανομούν «δικαιολογούνται», προτάσσοντας άγνοια του Νόμου.
Την εικόνα της άγνοιας και των δικαιολογιών αντιμετώπισαν για άλλη μια φορά τα μέλη της Τροχαίας Αρχηγείου και των Επαρχιακών Κλάδων Τροχαίας, στο πλαίσιο της Παγκύπριας εκστρατείας της Αστυνομίας για πρόληψη και μείωση των οδικών συγκρούσεων και για εμπέδωση της οδικής συνείδησης και της εκστρατείας ελέγχου χρήσης ζώνης ασφαλείας, τόσο στα μπροστινά όσο και στα πίσω καθίσματα. Η εκστρατεία άρχισε στις 23 και ολοκληρώθηκε στις 29 Μαΐου.
Ιδιαίτερη σημασία κατά τη διάρκεια της εκστρατείας δόθηκε στη χρήση ζώνης ασφαλείας στα πίσω καθίσματα, όπου το ποσοστό χρήσης είναι χαμηλότερο σε σχέση με τη χρήση στα μπροστινά καθίσματα, καθώς και στη χρήση παιδικών καθισμάτων. Η Τροχαία επικεντρώθηκε σε αυτό το σημείο, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία ποσοστό 54% των θυμάτων των θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων την περσινή χρονιά δεν έφεραν ζώνη ασφαλείας, ενώ κατά την πενταετία 2010-2015 το ποσοστό αυτό είχε ανέλθει στο 66%.
Μοίρασαν εξώδικα
«Κατά τη διάρκεια της εκστρατείας καταγγέλθηκαν και εκδόθηκαν ισάριθμα εξώδικα πρόστιμα σε 622 οδηγούς, οι οποίοι δεν έφεραν ζώνη ασφαλείας», είπε στον ΡΕΠΟΡΤΕΡ, ο Αναπληρωτής Αστυνομικός Διευθυντής Τροχαίας Αρχηγείου, Ανώτερος Υπαστυνόμος Ανδρέας Κωνσταντίνου.
Ο κ. Κωνσταντίου ανέφερε ότι «από τις καταγγελίες οι 600 αφορούσαν μη χρήση ζώνης ασφαλείας στα μπροστινά καθίσματα, οδηγός και συνοδηγός, 21 άτομα για μη χρήση ζώνης στα πίσω καθίσματα, συνεπιβάτες, ενώ καταγγέλθηκε και οδηγός, ο οποίος ενώ είχε στο πίσω κάθισμα το παιδί του δεν είχε στο αυτοκίνητο το ειδικό παιδικό κάθισμα, αλλά ούτε και το είχε δεμένο έστω με τη ζώνη ασφαλείας». «Από τις δικαιολογίες που προβάλλουν οι οδηγοί οι οποίοι καταγγέλθηκαν», πρόσθεσε ο κ. Κωνσταντίνου, «έγινε αντιληπτό ότι οι περισσότεροι, για να μην πω όλοι, αγνοούσαν ότι από τις 21/12/2001, εδώ και 15 χρόνια, υπάρχει νομοθεσία η οποία επιβάλλει την υποχρεωτική χρήση ζώνης ασφαλείας και στους συνεπιβάτες, αυτούς που κάθονται δηλαδή στα πίσω καθίσματα του οχήματος. Δυστυχώς οι Κύπριοι οδηγοί δεν έχουν εμπεδώσει ότι ακόμα και σε μικρές αποστάσεις, ακόμα και μέχρι την άκρη του δρόμου, το κακό μπορεί να γίνει και πρέπει να είναι προετοιμασμένοι να το αντιμετωπίσουν. Δεν έχουν αποκτήσει οδική συνείδηση τέτοια που να τους επιβάλλει να ακολουθούν τους σωστούς κανόνες οδικής συμπεριφοράς». «Το έχουμε πει και δεν θα κουραστούμε να το επαναλαμβάνουμε ότι στην Κύπρο η πρώτη αιτία των θανατηφόρων είναι η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και δεύτερη η μη χρήση ζώνης ασφαλείας. Μετρούμε κάθε χρόνο πέραν των 50 νεκρών και είναι άδικο να ξέρεις ότι οι περισσότεροι θα μπορούσαν να βρίσκονται ακόμα στη ζωή εάν φορούσαν τη ζώνη τους», υπέδειξε ο κ. Κωνσταντίνου.
Η νομοθεσία
Ερωτηθείς για τη νομοθεσία, ο Αναπληρωτής Αστυνομικός Διευθυντής Τροχαίας Αρχηγείου, σημείωσε ότι «ο οδηγός, ο συνοδηγός, αλλά και οι επιβάτες στα πίσω καθίσματα είναι υποχρεωμένοι να φέρουν ζώνη ασφαλείας. Ο οδηγός είναι υπεύθυνος για τη μη τήρηση του νόμου εντός του οχήματός του, γι' αυτό και καταγγέλλεται και πληρώνει πρόστιμο και αυτός όταν στο όχημά του οι συνεπιβάτες του δεν φορούν ζώνη ασφαλείας. Ο οδηγός είναι υπόχρεος και θα πρέπει να απαιτεί από αυτούς που μεταφέρει να φορούν τις ζώνες τους ειδάλλως σύμφωνα με τον νόμο θα πληρώνει και αυτός τις συνέπειες», τόνισε ο κ. Κωνσταντίνου. «Η άγνοια του νόμου δεν αποτελεί δικαιολογία και φυσικά δεν αποτρέπει τους αστυνομικούς από το να καταγγέλλουν τις παραβάσεις», πρόσθεσε.
Ενημερωτικές διαλέξεις
Το Τμήμα Τροχαίας Αρχηγείου αλλά και οι Επαρχιακοί Κλάδοι Τροχαίας, εκτός από τις εκστρατείες οργανώνουν και διαλέξεις σε σχολεία, στρατόπεδα καθώς και σε κοινότητες με σκοπό την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση, τόσο των νέων όσο και των γονιών τους σε θέματα οδικής ασφάλειας. Στις διαλέξεις συμμετέχουν και άτομα τα οποία είχαν εμπλοκή σε σοβαρά τροχαία ατυχήματα, τα οποία μοιράζονται τις εμπειρίες και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους μετά από τα ατυχήματα αυτά. «Η παρουσία των ατόμων αυτών βοηθά στο να έρθουν αντιμέτωποι με την πραγματικότητα όσοι παρακολουθούν τις διαλέξεις και να αντιληφθούν τη σκληρή πραγματικότητα που υπάρχει πίσω από κάθε τροχαία σύγκρουση», κατέληξε ο κ. Κωνσταντίνου.
Ιδιαίτερη σημασία κατά τη διάρκεια της εκστρατείας δόθηκε στη χρήση ζώνης ασφαλείας στα πίσω καθίσματα, όπου το ποσοστό χρήσης είναι χαμηλότερο σε σχέση με τη χρήση στα μπροστινά καθίσματα, καθώς και στη χρήση παιδικών καθισμάτων. Η Τροχαία επικεντρώθηκε σε αυτό το σημείο, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία ποσοστό 54% των θυμάτων των θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων την περσινή χρονιά δεν έφεραν ζώνη ασφαλείας, ενώ κατά την πενταετία 2010-2015 το ποσοστό αυτό είχε ανέλθει στο 66%.
Μοίρασαν εξώδικα
«Κατά τη διάρκεια της εκστρατείας καταγγέλθηκαν και εκδόθηκαν ισάριθμα εξώδικα πρόστιμα σε 622 οδηγούς, οι οποίοι δεν έφεραν ζώνη ασφαλείας», είπε στον ΡΕΠΟΡΤΕΡ, ο Αναπληρωτής Αστυνομικός Διευθυντής Τροχαίας Αρχηγείου, Ανώτερος Υπαστυνόμος Ανδρέας Κωνσταντίνου.
Ο κ. Κωνσταντίου ανέφερε ότι «από τις καταγγελίες οι 600 αφορούσαν μη χρήση ζώνης ασφαλείας στα μπροστινά καθίσματα, οδηγός και συνοδηγός, 21 άτομα για μη χρήση ζώνης στα πίσω καθίσματα, συνεπιβάτες, ενώ καταγγέλθηκε και οδηγός, ο οποίος ενώ είχε στο πίσω κάθισμα το παιδί του δεν είχε στο αυτοκίνητο το ειδικό παιδικό κάθισμα, αλλά ούτε και το είχε δεμένο έστω με τη ζώνη ασφαλείας». «Από τις δικαιολογίες που προβάλλουν οι οδηγοί οι οποίοι καταγγέλθηκαν», πρόσθεσε ο κ. Κωνσταντίνου, «έγινε αντιληπτό ότι οι περισσότεροι, για να μην πω όλοι, αγνοούσαν ότι από τις 21/12/2001, εδώ και 15 χρόνια, υπάρχει νομοθεσία η οποία επιβάλλει την υποχρεωτική χρήση ζώνης ασφαλείας και στους συνεπιβάτες, αυτούς που κάθονται δηλαδή στα πίσω καθίσματα του οχήματος. Δυστυχώς οι Κύπριοι οδηγοί δεν έχουν εμπεδώσει ότι ακόμα και σε μικρές αποστάσεις, ακόμα και μέχρι την άκρη του δρόμου, το κακό μπορεί να γίνει και πρέπει να είναι προετοιμασμένοι να το αντιμετωπίσουν. Δεν έχουν αποκτήσει οδική συνείδηση τέτοια που να τους επιβάλλει να ακολουθούν τους σωστούς κανόνες οδικής συμπεριφοράς». «Το έχουμε πει και δεν θα κουραστούμε να το επαναλαμβάνουμε ότι στην Κύπρο η πρώτη αιτία των θανατηφόρων είναι η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και δεύτερη η μη χρήση ζώνης ασφαλείας. Μετρούμε κάθε χρόνο πέραν των 50 νεκρών και είναι άδικο να ξέρεις ότι οι περισσότεροι θα μπορούσαν να βρίσκονται ακόμα στη ζωή εάν φορούσαν τη ζώνη τους», υπέδειξε ο κ. Κωνσταντίνου.
Η νομοθεσία
Ερωτηθείς για τη νομοθεσία, ο Αναπληρωτής Αστυνομικός Διευθυντής Τροχαίας Αρχηγείου, σημείωσε ότι «ο οδηγός, ο συνοδηγός, αλλά και οι επιβάτες στα πίσω καθίσματα είναι υποχρεωμένοι να φέρουν ζώνη ασφαλείας. Ο οδηγός είναι υπεύθυνος για τη μη τήρηση του νόμου εντός του οχήματός του, γι' αυτό και καταγγέλλεται και πληρώνει πρόστιμο και αυτός όταν στο όχημά του οι συνεπιβάτες του δεν φορούν ζώνη ασφαλείας. Ο οδηγός είναι υπόχρεος και θα πρέπει να απαιτεί από αυτούς που μεταφέρει να φορούν τις ζώνες τους ειδάλλως σύμφωνα με τον νόμο θα πληρώνει και αυτός τις συνέπειες», τόνισε ο κ. Κωνσταντίνου. «Η άγνοια του νόμου δεν αποτελεί δικαιολογία και φυσικά δεν αποτρέπει τους αστυνομικούς από το να καταγγέλλουν τις παραβάσεις», πρόσθεσε.
Ενημερωτικές διαλέξεις
Το Τμήμα Τροχαίας Αρχηγείου αλλά και οι Επαρχιακοί Κλάδοι Τροχαίας, εκτός από τις εκστρατείες οργανώνουν και διαλέξεις σε σχολεία, στρατόπεδα καθώς και σε κοινότητες με σκοπό την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση, τόσο των νέων όσο και των γονιών τους σε θέματα οδικής ασφάλειας. Στις διαλέξεις συμμετέχουν και άτομα τα οποία είχαν εμπλοκή σε σοβαρά τροχαία ατυχήματα, τα οποία μοιράζονται τις εμπειρίες και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους μετά από τα ατυχήματα αυτά. «Η παρουσία των ατόμων αυτών βοηθά στο να έρθουν αντιμέτωποι με την πραγματικότητα όσοι παρακολουθούν τις διαλέξεις και να αντιληφθούν τη σκληρή πραγματικότητα που υπάρχει πίσω από κάθε τροχαία σύγκρουση», κατέληξε ο κ. Κωνσταντίνου.