Σε λειτουργία το μεγαλύτερο και βαθύτερο τούνελ του κόσμου
09:07 - 02 Ιουνίου 2016
Τις πύλες της άνοιξε επίσημα την Τετάρτη η μεγαλύτερη και βαθύτερη σιδηροδρομική σήραγγα που έχει φτιαχτεί ποτέ παγκοσμίως, 17 χρόνια μετά την έναρξη των εργασιών κάτω από τις ελβετικές Άλπεις.
Η "κατασκευή του αιώνα", όπως χαρακτηρίζεται στην Ελβετία το τούνελ Γκοτάρντ, εγκαινιάστηκε με κάθε επισημότητα, υπό το βλέμμα υψηλών προσκεκλημένων, όπως η Γερμανίδα καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ, ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ και ο Ιταλός πρωθυπουργός Ματέο Ρέντσι. Οι προαναφερόμενοι μάλιστα, είχαν την τύχη να απολαύσουν και την πρώτη βόλτα στη σήραγγα, μαζί με τον Ελβετό πρόεδρο Γιόχαν Σνάιντερ-Άμαν.
Πέρα από το τούνελ πάντως, τα βλέμματα τράβηξε και η τελετή που πραγματοποιήθηκε, κατά την οποία παρέλασαν άμαξες με άλογα, καλλιτέχνες ντυμένοι εργάτες, κριάρια και διάφορα άλλα αμφιβόλου αισθητικής.
Φτάνοντας σε βάθος 2,3 χιλιομέτρων, η σήραγγα μειώνει κατά μία ώρα το ταξίδι από την Ζυρίχη της Ελβετίας στο Μιλάνο της Ιταλίας. Τα τρένα θα διασχίζουν το τούνελ σε μόλις 20 λεπτά, πιάνοντας ταχύτητες έως 250χλμ./ώρα, σύμφωνα με τους αρμόδιους.
Για την ιστορία, μέχρι πριν τη λειτουργία του ελβετικού τούνελ, τα πρωτεία ως η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στον κόσμο, κρατούσε η σήραγγα Σεϊκάν στη βόρεια Ιαπωνία με 53,9 χιλιόμετρα μήκος και ακολουθούσε η σήραγγα της Μάγχης μεταξύ της Βρετανίας και της Γαλλίας, με 50,5 χιλιόμετρα.
Η γραμμή, η οποία θα λειτουργήσει πλήρως τον ερχόμενο Δεκέμβριο, θα αποτελέσει έναν κύριο σιδηροδρομικό διάδρομο σε όλη την Ευρώπη, από το Ρότερνταμ, στα βόρεια της Ολλανδίας, ως τη Γένοβα, στη Μεσόγειο.
"Ο κύριος λόγος κατασκευής της σήραγγας ήταν η μετακίνηση των εμπορευμάτων να φύγει από τον αυτοκινητόδρομο και να γίνει αποκλειστικώς με τρένα", δήλωσε εκπρόσωπος της κατασκευάστριας εταιρίας. Τα οικονομικά οφέλη από την αύξηση του εμπορίου και τα ταξίδια μέσω του τούνελ αναμένεται να υπερκαλύψουν το ποσό των περίπου 10,7 δισ. ευρώ που κόστισε το έργο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η νέα σήραγγα πήρε το "πράσινο φως" από τους Ελβετούς πολίτες με δημοψήφισμα το 1992. Περίπου 2.600 άτομα εργάστηκαν στην κατασκευή της, με 9 να χάνουν τη ζωή τους στην πορεία των εργασιών ενώ χρησιμοποιήθηκαν περίπου 3.200 χιλιόμετρα καλωδίων, τα οποία αν ήταν τεντωμένα θα έφταναν από τη Μαδρίτη έως τη Μόσχα.
"Όσο πιο βαθιά πηγαίνεις, τόσο υψηλότερη είναι η θερμοκρασία στα βράχια", είπε εκπρόσωπος της εταιρίας, προσθέτοντας ότι χωρίς τον κατάλληλο εξαερισμό, οι θερμοκρασίες στο τούνελ θα μπορούσαν να φτάσουν τους 45 βαθμούς Κελσίου. "Η σήραγγα είναι 10 φορές ασφαλέστερη από το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ελβετία" επεσήμανε.