Η αερομαχία στο Αιγαίο που έβαλε σε συναγερμό τα επιτελεία στρατού

Ήταν 8 Οκτωβρίου του 1996, όταν τέσσερα τουρκικά βομβαρδιστικά τύπου F4 Phantom συνοδευόμενα από δυο τουρκικά F16, απογειώνονται από την αεροπορική βάση Μπαλίκεσιρ προκειμένου να πραγματοποιήσουν μια “εκπαιδευτική πτήση ρουτίνας” όπως αργότερα υποστήριξε η Άγκυρα.

Τα τουρκικά μαχητικά κινήθηκαν στο χώρο ευθύνης της Ελλάδας νοτιοδυτικά της Χίου και συγκεκριμένα στον εναέριο χώρο μεταξύ Χίου και Σάμου. Όταν στη συνέχεια εντοπίσθηκαν από τα ελληνικά ραντάρ, απογειώθηκαν από την Τανάγρα δυο ελληνικά αεροσκάφη τύπου Μιράζ 2000 προς αναγνώριση και αναχαίτιση.

Στις 3 το μεσημέρι περίπου τουρκικά και ελληνικά μαχητικά ερχονται αντιμέτωπα με τα ελληνικά να αρχίζουν τη διαδικασία αναγνώρισης και αναχαίτισης. Κάποια στιγμή και μετά από σκληρούς ελιγμούς αποφυγής, ένα από τα δυο τουρκικά αεροσκάφη αναφέρει ότι βρίσκεται εκτός ελέγχου και θα εγκαταλειφθεί από τους χειριστές του, κάτι που επιτυχώς έκανε ο συγκυβερνήτης, Οσμάν Τσιτσικλί που διασώθηκε από ελληνικά σκάφη μέσα στο χώρο ευθύνης της Ελλάδας. Αυτό άλλωστε επιβεβαίωνε και τους ισχυρισμούς της Αθήνας ότι το ατύχημα συνέβη κατά την παραβίαση του ελληνικού εναέριου χώρου.
 


Ακολούθως οι ελληνικές αρχές προχωρούν σε συντονισμένες εππιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης για τον εντοπισμό των συντριμμιών του αεροσκάφους αλλά και του χαμένου συγκυβερνήτη, Ναΐλ Ερντογάν, η σορός του οποίου όμως δεν βρέθηκε ποτέ, αλλά ούτε και το κουφάρι του αεροσκάφους.

 
 


Στην επιχείρηση διάσωσης η Τουρκία αρνήθηκε να συμμετάσχει με τα πτητικά της μέσα, μόνο και μόνο για να μην βρεθούν τα αεροπλάνα της, υπό τις διαταγές του κυβερνήτη της φρεγάτας "Έλλη" που συντόνιζε την όλη διαδικασία.


Ο διασωθείς Τούρκος πιλότος εξάλλου, δεν ευχαρίστησε τις ελληνικές αρχές που τον περισυνέλλεξαν και περιέθαλψαν στο νοσοκομείο της Χίου, και που αργότερα τον μετέφεραν με ένα ελληνικό C-130 στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Σμύρνης.

Για την ιστορία να πούμε πως η απόφαση που πάρθηκε από τις τουρκικές αρχές την 8η Οκτωβίου για πραγματοποίηση “άσκησης” στο Αιγαίο δεν ήταν τυχαία, αφού σύμφωνα με τα όσα έγιναν αργότερα γνωστά, οι Τούρκοι ήθελαν διακαώς να προχωρήσουν σε αντιπερισπασμό της ελληνοκυπριακής άσκησης "Νικηφόρος" που ήταν ήδη σε εξέλιξη.


Σήμερα 20 χρόνια μετά, και σε μια περίοδο κλιμακούμενων τουρκικών παραβιάσεων στον ελληνικό εναέριο χώρο, γίνεται γνωστό στην Ελλάδα ότι ο Εισαγγελέας της Άγκυρας ζητά, εγγράφως, τη δικαστική συνδρομή του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου στην Αθήνα, προκειμένου να κινηθεί διαδικασία αγωγής αποζημίωσης κατά του πιλότου της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας (στο έγγραφο αναφέρεται το όνομα του) τον οποίο κατηγορούν για την κατάρριψη του τουρκικού F16 τότε το 1996, και μάλιστα με πύραυλο.

Με βάση το τουρκικό κατηγορητήριο, ο Έλληνας κυβερνήτης της πολεμικής Αεροπορίας κατηγορείται ότι αναχαιτίζοντας το τουρκικό αεροσκάφος με το αεροσκάφος τύπου Μιράζ 2000, το κατέρριψε μέσα σε διεθνή χωρικά ύδατα και μάλιστα κάνοντας χρήση πυραύλου. Ο Έλληνας αξιωματικός κατηγορείται επίσης και για παράβαση νόμων του τουρκικού κράτους, όπως αυτοί της προστασίας της ανεξαρτησίας, της ενότητας, της ακεραιότητας και της ασφάλειας του τουρκικού κράτους.
 
 
 
 
 

Δειτε Επισης

ΒΙΝΤΕΟ: Η στιγμή που διαρρήκτης κλέβει αυτοκίνητο και εξαφανίζεται στο Παλαιό Φάληρο
Νέα στοιχεία για τον θάνατο του βρέφους στη Ελλάδα-«Γεννήθηκε με κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις»
ΒΙΝΤΕΟ: Η στιγμή που η ΕΛΑΣ καταστρέφει 211 δέματα ναρκωτικών
«Κίνημα Δημοκρατίας» το νέο κόμμα του Στέφανου Κασσελάκη-Η παρουσίαση της ιδρυτικής διακήρυξης
Νέες αποκαλύψεις για την Ειρήνη Μουρτζούκου-Παρίστανε τη μητέρα του μικρού Παναγιώτη
Τραγωδία στην Άμφισσα-«Το παιδί ήταν νεκρό με παραμορφωμένο κεφάλι από τη χρήση της βεντούζας»
Κρίθηκε προφυλακιστέος ο Ρωμανός για την έκρηξη στους Αμπελόκηπου-Επεισόδια στην Ευελπίδων
Αφέθηκε ελεύθερη η Ειρήνη Μουρτζούκου-Αναβλήθηκε η δίκη της
«Υπήρξαν στιγμές έντασης κατά τη σύλληψη της Μουρτζούκου»-Οδηγείται στο αυτόφωρο
Πέρασε τη νύχτα στη ΓΑΔΑ η Μουρτζούκου-«Δεν είμαι καλά, αλλά είμαι ήρεμη»