Κλήση ασθενοφόρου με το πάτημα ενός κουμπιού
17:54 - 18 Μαΐου 2016
Στη λειτουργία του πρωτοποριακού συστήματος άμεσης βοήθειας, με την εφαρμογή επείγουσας κλήσης και άμεσου γεωγραφικού εντοπισμού των ασθενών, μέσω του κινητού τηλεφώνου, προχώρησαν οι Ιατρικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας.
Από την 1η Ιουνίου του 2016, η εφαρμογή επείγουσας κλήσης, θα βρίσκεται στη διάθεση των πολιτών προς χρήση, ενώ οι κλήσεις ασθενοφόρων θα γίνονται με το πάτημα ενός κουμπιού.
Πρόκειται για να ένα σύστημα, το οποίο στοχεύει στην άμεση ανταπόκριση της Υπηρεσίας Ασθενοφόρων, στη μείωση του χρόνου μετάβασης των ασθενοφόρων στα περιστατικά, καθώς και στον άμεσο εντοπισμό των ασθενών.
Η πρωτοβουλία, για την ανάπτυξη του εν λόγω συστήματος, ανήκει στις Ιατρικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας, οι οποίες έχουν ήδη προχωρήσει στη δημιουργία Συντονιστικού Κέντρου Ελέγχου Κλήσεων, το οποίο είναι σε θέση σήμερα να κατευθύνει όλες τις πληροφορίες, να δίδει τις πρώτες βοήθειες από το τηλέφωνο, καθώς επίσης να εντοπίζει τη γεωγραφική θέση του ατόμου, που καλεί σε βοήθεια.
Αυτό που θα πρέπει να κάνουν οι πολίτες από 1η Ιουνίου είναι να κατεβάσουν στο κινητό τους την εφαρμογή επείγουσας κλήσης και να κάνουν προεγγραφή στην υπηρεσία “ΖΟΟΜ”, δίδοντας τα στοιχεία τους. Από εκεί και έπειτα, σε περίπτωση επείγουσας ανάγκης, θα μπορούν να καλέσουν ασθενοφόρο, με το πάτημα ενός κουμπιού.
Το μήνυμα λαμβάνεται άμεσα από το Συντονιστικό Κέντρο Ελέγχου Κλήσεων, το οποίο εντοπίζει την ακριβή θέση του χρήστη και ακολούθως επιστρέφει την κλήση, ζητώντας του περισσότερα στοιχεία σε σχέση με τη σοβαρότητα του περιστατικού, τον αριθμό των θυμάτων, το φύλο, την ηλικία και για τυχόν κινδύνους ή δυσκολία προσέγγισης του σημείου.
Επίσης, ενημερώνεται άμεσα ο χρήστης, για τον χρόνο που θα χρειαστεί το ασθενοφόρο να φτάσει κοντά του.
Σε χαιρετισμό του, κατά την παρουσίαση της εφαρμογής επείγουσας κλήσης και άμεσου γεωγραφικού εντοπισμού των ασθενών μέσω κινητού τηλεφώνου, ο Υπουργός Υγείας, Γιώργος Παμπορίδης είπε πως “το λογισμικό διαχείρισης των ασθενοφόρων και η εφαρμογή επείγουσας κλήσης και άμεσου γεωγραφικού εντοπισμού των ασθενών μέσω κινητού τηλεφώνου, αποτελούν δύο ξεχωριστές εφαρμογές και μαζί ένα πρωτοποριακό σύστημα άμεσης βοήθειας, που αναπτύχθηκε και εφαρμόζεται στην Κύπρο ως τη χώρα πρώτης εφαρμογής διεθνώς”.
“Στόχος μας”, είπε, “πίσω από την ανάπτυξη του συστήματος, είναι όπως η ανταπόκριση και ο χρόνος μετάβασης των ασθενοφόρων στα περιστατικά να ελαχιστοποιηθεί ακόμη περισσότερο από ό,τι ορίζουν οι επιταγές μετάβασης χρόνου των ασθενοφόρων, βάσει των διεθνών προτύπων που ακολουθούνται και από την Κύπρο και παγκοσμίως, ούτως ώστε το εξειδικευμένο πλήρωμα που στελεχώνει την Υπηρεσία Ασθενοφόρων να μπορεί να προσφέρει αμεσότερη, αποτελεσματικότερη και ποιοτικότερη προνοσοκομειακή φροντίδα υγείας, η οποία είναι ουσιώδης για την πορεία έκβασης της υγείας των πασχόντων”.
Όπως σημείωσε ο κ. Παμπορίδης “συνεχίζοντας τις ενέργειες για αναβάθμιση και αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Ασθενοφόρων –η οποία ξεκίνησε από το 2015 με τη λειτουργία του Συντονιστικού Κέντρου Κλήσεων Ασθενοφόρων και την παγκυπρια επέκτασή του στο άμεσο μέλλον, την περαιτέρω εξειδίκευση των πληρωμάτων ασθενοφόρων και την επικείμενη λειτουργία τεσσάρων νέων Σταθμών για να καλύψουν πρόσθετες γεωγραφικές περιοχές της Κύπρου– θέτουμε σε λειτουργία και το νέο αυτό σύστημα επείγουσας κλήσης και άμεσου γεωγραφικού εντοπισμού των ασθενών μέσω κινητού τηλεφώνου, του οποίου η χρησιμότητά και το όφελος ενισχύουν τις προσπάθειες για αποτελεσματικότερη διάσωση της ανθρώπινης ζωής δια της ελαχιστοποίησης του χρόνου μετάβασης των ασθενοφόρων στα περιστατικά”.
Παρουσιάζοντας το νέο σύστημα, η Προϊστάμενη της Υπηρεσίας Ασθενοφόρων, Ριάνα Κωνσταντίνου, ανέφερε ότι η υπηρεσία της ανταποκρίθηκε το 2015 σε περισσότερα από 40 χιλιάδες περιστατικά και διαχειρίστηκε περισσότερες από 100 χιλιάδες τηλεφωνικές κλήσεις, προσφέροντας και τηλεφωνικώς τις Πρώτες Βοήθειες, όπου αυτό κρινόταν ως αναγκαίο από εκπαιδευμένο προσωπικό, το οποίο είναι σε θέση, ακολουθώντας διεθνή πρωτόκολλα, να αξιολογήσει και να εκτιμήσει το περιστατικό.
Ανέφερε ότι το προσωπικό της Υπηρεσίας Ασθενοφόρων έχει ήδη εκπαιδευτεί, για να μπορεί να αντιμετωπίζει σοβαρά περιστατικά, σημειώνοντας πως θυσιάστηκαν πολλές ώρες στην εκπαίδευσή τους και αφιλοκερδώς.
Πρόσθεσε ακόμα ότι αν και το σύστημα δεν θα μπορεί να λειτουργήσει ακόμα παγκύπρια, εντούτοις ήδη τροχοδρομούνται τα σχέδια, για δημιουργία νέων σταθμών ασθενοφόρων εντός των πόλεων.
Προς το παρόν το καινοτόμο σύστημα θα καλύψει μόνο τις Επαρχίες Λευκωσίας και Αμμοχώστου, ενώ θα προωθηθούν άμεσα οι διαδικασίες για την κάλυψη και των υπόλοιπων πόλεων.
Σε ερώτηση πότε θα είναι σε θέση να συντονιστούν με το σύστημα και οι υπόλοιπες πόλεις, ο Υπουργός Υγείας δεν ήταν σε θέση να απαντήσει, ωστόσο, διαβεβαίωσε πως θα κάνει προσπάθειες ώστε αυτό να γίνει σύντομα, αφού δεν εξαρτάται από τον ίδιο, αλλά από το Υπουργείο Οικονομικών.
Από την 1η Ιουνίου του 2016, η εφαρμογή επείγουσας κλήσης, θα βρίσκεται στη διάθεση των πολιτών προς χρήση, ενώ οι κλήσεις ασθενοφόρων θα γίνονται με το πάτημα ενός κουμπιού.
Πρόκειται για να ένα σύστημα, το οποίο στοχεύει στην άμεση ανταπόκριση της Υπηρεσίας Ασθενοφόρων, στη μείωση του χρόνου μετάβασης των ασθενοφόρων στα περιστατικά, καθώς και στον άμεσο εντοπισμό των ασθενών.
Η πρωτοβουλία, για την ανάπτυξη του εν λόγω συστήματος, ανήκει στις Ιατρικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας, οι οποίες έχουν ήδη προχωρήσει στη δημιουργία Συντονιστικού Κέντρου Ελέγχου Κλήσεων, το οποίο είναι σε θέση σήμερα να κατευθύνει όλες τις πληροφορίες, να δίδει τις πρώτες βοήθειες από το τηλέφωνο, καθώς επίσης να εντοπίζει τη γεωγραφική θέση του ατόμου, που καλεί σε βοήθεια.
Αυτό που θα πρέπει να κάνουν οι πολίτες από 1η Ιουνίου είναι να κατεβάσουν στο κινητό τους την εφαρμογή επείγουσας κλήσης και να κάνουν προεγγραφή στην υπηρεσία “ΖΟΟΜ”, δίδοντας τα στοιχεία τους. Από εκεί και έπειτα, σε περίπτωση επείγουσας ανάγκης, θα μπορούν να καλέσουν ασθενοφόρο, με το πάτημα ενός κουμπιού.
Το μήνυμα λαμβάνεται άμεσα από το Συντονιστικό Κέντρο Ελέγχου Κλήσεων, το οποίο εντοπίζει την ακριβή θέση του χρήστη και ακολούθως επιστρέφει την κλήση, ζητώντας του περισσότερα στοιχεία σε σχέση με τη σοβαρότητα του περιστατικού, τον αριθμό των θυμάτων, το φύλο, την ηλικία και για τυχόν κινδύνους ή δυσκολία προσέγγισης του σημείου.
Επίσης, ενημερώνεται άμεσα ο χρήστης, για τον χρόνο που θα χρειαστεί το ασθενοφόρο να φτάσει κοντά του.
Σε χαιρετισμό του, κατά την παρουσίαση της εφαρμογής επείγουσας κλήσης και άμεσου γεωγραφικού εντοπισμού των ασθενών μέσω κινητού τηλεφώνου, ο Υπουργός Υγείας, Γιώργος Παμπορίδης είπε πως “το λογισμικό διαχείρισης των ασθενοφόρων και η εφαρμογή επείγουσας κλήσης και άμεσου γεωγραφικού εντοπισμού των ασθενών μέσω κινητού τηλεφώνου, αποτελούν δύο ξεχωριστές εφαρμογές και μαζί ένα πρωτοποριακό σύστημα άμεσης βοήθειας, που αναπτύχθηκε και εφαρμόζεται στην Κύπρο ως τη χώρα πρώτης εφαρμογής διεθνώς”.
“Στόχος μας”, είπε, “πίσω από την ανάπτυξη του συστήματος, είναι όπως η ανταπόκριση και ο χρόνος μετάβασης των ασθενοφόρων στα περιστατικά να ελαχιστοποιηθεί ακόμη περισσότερο από ό,τι ορίζουν οι επιταγές μετάβασης χρόνου των ασθενοφόρων, βάσει των διεθνών προτύπων που ακολουθούνται και από την Κύπρο και παγκοσμίως, ούτως ώστε το εξειδικευμένο πλήρωμα που στελεχώνει την Υπηρεσία Ασθενοφόρων να μπορεί να προσφέρει αμεσότερη, αποτελεσματικότερη και ποιοτικότερη προνοσοκομειακή φροντίδα υγείας, η οποία είναι ουσιώδης για την πορεία έκβασης της υγείας των πασχόντων”.
Όπως σημείωσε ο κ. Παμπορίδης “συνεχίζοντας τις ενέργειες για αναβάθμιση και αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Ασθενοφόρων –η οποία ξεκίνησε από το 2015 με τη λειτουργία του Συντονιστικού Κέντρου Κλήσεων Ασθενοφόρων και την παγκυπρια επέκτασή του στο άμεσο μέλλον, την περαιτέρω εξειδίκευση των πληρωμάτων ασθενοφόρων και την επικείμενη λειτουργία τεσσάρων νέων Σταθμών για να καλύψουν πρόσθετες γεωγραφικές περιοχές της Κύπρου– θέτουμε σε λειτουργία και το νέο αυτό σύστημα επείγουσας κλήσης και άμεσου γεωγραφικού εντοπισμού των ασθενών μέσω κινητού τηλεφώνου, του οποίου η χρησιμότητά και το όφελος ενισχύουν τις προσπάθειες για αποτελεσματικότερη διάσωση της ανθρώπινης ζωής δια της ελαχιστοποίησης του χρόνου μετάβασης των ασθενοφόρων στα περιστατικά”.
Παρουσιάζοντας το νέο σύστημα, η Προϊστάμενη της Υπηρεσίας Ασθενοφόρων, Ριάνα Κωνσταντίνου, ανέφερε ότι η υπηρεσία της ανταποκρίθηκε το 2015 σε περισσότερα από 40 χιλιάδες περιστατικά και διαχειρίστηκε περισσότερες από 100 χιλιάδες τηλεφωνικές κλήσεις, προσφέροντας και τηλεφωνικώς τις Πρώτες Βοήθειες, όπου αυτό κρινόταν ως αναγκαίο από εκπαιδευμένο προσωπικό, το οποίο είναι σε θέση, ακολουθώντας διεθνή πρωτόκολλα, να αξιολογήσει και να εκτιμήσει το περιστατικό.
Ανέφερε ότι το προσωπικό της Υπηρεσίας Ασθενοφόρων έχει ήδη εκπαιδευτεί, για να μπορεί να αντιμετωπίζει σοβαρά περιστατικά, σημειώνοντας πως θυσιάστηκαν πολλές ώρες στην εκπαίδευσή τους και αφιλοκερδώς.
Πρόσθεσε ακόμα ότι αν και το σύστημα δεν θα μπορεί να λειτουργήσει ακόμα παγκύπρια, εντούτοις ήδη τροχοδρομούνται τα σχέδια, για δημιουργία νέων σταθμών ασθενοφόρων εντός των πόλεων.
Προς το παρόν το καινοτόμο σύστημα θα καλύψει μόνο τις Επαρχίες Λευκωσίας και Αμμοχώστου, ενώ θα προωθηθούν άμεσα οι διαδικασίες για την κάλυψη και των υπόλοιπων πόλεων.
Σε ερώτηση πότε θα είναι σε θέση να συντονιστούν με το σύστημα και οι υπόλοιπες πόλεις, ο Υπουργός Υγείας δεν ήταν σε θέση να απαντήσει, ωστόσο, διαβεβαίωσε πως θα κάνει προσπάθειες ώστε αυτό να γίνει σύντομα, αφού δεν εξαρτάται από τον ίδιο, αλλά από το Υπουργείο Οικονομικών.