Λάμπουσα - Όταν τα παραβατικά παιδιά πήγαιναν σε... Σχολή

 
Ο τελευταίος διευθυντής της Λάμπουσας, Μιχάλης Κοκκινίδης (πατέρας της βουλευτού της ΕΔΕΚ, Ρούλας Μαυρονικόλα) μιλά στον ΡΕΠΟΡΤΕΡ και μοιράζεται παλιές φωτογραφίες από δραστηριότητες της Σχολής Λάμπουσας.
 
 
Ο Μιχάλης Κοκκινίδης, 87 χρόνων σήμερα, θυμάται με κάθε λεπτομέρεια τη ζωή στην Αναμορφωτική Σχολή της Λαπήθου. Εκεί, κοντά στο μοναστήρι της Αχειροποιήτου, όπου κάποτε υπήρχε μια αποθήκη χαρουπιών. Μια αποθήκη που άρχισε να μετατρέπεται σε ξενοδοχείο, το ξενοδοχείο του Ταλιαδώρου. Η αρχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου έβαλε τέρμα στην ολοκλήρωσή του. Δεν φιλοξένησε ποτέ τουρίστα. Αντίθετα, το 1943 έγινε σχολή. Μια ιδιαίτερη σχολή για παιδιά από 12 έως 18 χρόνων. Η εν λόγω Σχολή αντικατέστησε τις φυλακές ανηλίκων της Αθαλάσσας. Δεν είχε όμως ούτε συρματοπλέγματα, ούτε κελιά, ούτε βαριάνους. Άλλωστε, αρκετά παιδιά που κατέληγαν στο αναμορφωτήριο δεν είχαν κάνει καμία παράβαση, αλλά είχαν ανάγκη από «φροντίδα και προστασία» σύμφωνα με τις τότε δικαστικές Αρχές. Κι αυτά που έκαναν αφορούσαν συνήθως μικροκλοπές ή ήταν μπλεγμένα σε συμμορίες και έπρεπε να φύγουν από το περιβάλλον αυτό.

 
Η ΔΟΜΗ


 
Το μισοτελειωμένο ξενοδοχείο, με τη βοήθεια των παιδιών που φοίτησαν εκεί, μετατράπηκε σε ολόκληρο χωριό. Έγιναν νέες οικοδομές, σπίτια, τάξεις, εργαστήρια, αίθουσα γυμναστικής με γήπεδο καλαθόσφαιρας – η πρώτη στην Κύπρο. Καλλιεργήθηκε η γη και δημιουργήθηκε φάρμα με ζώα. Η Σχολή έγινε αυτάρκης. Το προσωπικό με τις οικογένειές τους έμεναν εκεί ολόχρονα. Ποτέ δεν έκλεινε εντελώς. Υπήρχαν τρεις κοιτώνες για τις τρεις ομάδες παιδιών: τους Πιτσιρίκους (12-13 ετών), τους Πράσινους (14-16 ετών) και τους Βένετους (17-18 ετών). Σε κάθε κοιτώνα χώραγαν 24 παιδιά, αλλά στην ανάγκη έμπαιναν και επιπρόσθετα κρεβάτια. Κάθε τμήμα είχε τον κήπο του, τα μπάνια του, τις αποθήκες του και το σπίτι του δασκάλου - υπεύθυνου του κοιτώνα, και του βοηθού του, με τις οικογένειές τους. Το κεντρικό κτίριο μετατράπηκε σε τάξεις, έπειτα ήταν τα γραφεία, οι κουζίνες και οι τραπεζαρίες. Υπήρχε ένα τμήμα που ονομαζόταν «νοσοκομείο». Αυτό ήταν το βασίλειο της οικονόμου και της βοηθού της. Είχε γραφεία, αποθήκες με ρουχισμό, τμήμα πρώτων βοηθειών και νοσηλείας.
Εκτός από το διδακτικό προσωπικό και τις οικονόμους, υπήρχαν κτιστάδες, πελεκάνοι, ένας μπογιατζής, ένας υδραυλικός, ένας δάσκαλος χειροτεχνίας και ένας κηπουρός. Αυτοί μάθαιναν με τη σειρά τους στα παιδιά την τέχνη τους.
 
ΝΕΑΡΟΙ ΠΑΡΑΒΑΤΕΣ


 
«Η φιλοσοφία της σχολής δεν ήταν τιμωρητική», τονίζει ο Μιχάλης Κοκκινίδης ο οποίος διορίστηκε στη Σχολή ως δάσκαλος, το 1950. Όταν ερχόταν ένα νέο παιδί περνούσε μία περίοδο, ένα μήνα, προσαρμογής. Σε αυτόν τον μήνα, συνεχίζει ο κ. Κοκκινίδης, έπρεπε να αξιολογήσουμε τις ανάγκες του παιδιού και το παιδί το ίδιο να μάθει πώς ήταν η ζωή μέσα στη Σχολή. «Αφού μιλούσε με τον διευθυντή, θα πήγαινε στην οικονόμο, η οποία θα του έδινε ρούχα και παπούτσια για τη δουλειά, τη γυμναστική, την εκκλησία… τέσσερα από όλα. Στην συνέχεια, ο επίτροπος (υπήρχε ένας επίτροπος για κάθε 6 παιδιά) θα οδηγούσε τον νεαρό στην τραπεζαρία, όπου κάθονταν και τα υπόλοιπα παιδιά της ομάδας του επιτρόπου. Έτσι το παιδί μάθαινε να ανήκει σε μια ομάδα και ήξερε ποιος είναι ο άμεσα υπεύθυνός του. Σε αυτόν τον πρώτο μήνα, ο επίτροπος του εξηγούσε πώς να στρώνει το κρεβάτι του, πώς να καθαρίζει τα παπούτσια του, τι να φορά για την εκκλησία, τι για τη γυμναστική κλπ. Από την άλλη, ο δάσκαλος έδινε προσοχή στο επίπεδο των γνώσεών του στα διάφορα μαθήματα. Κάθε δάσκαλος είχε 5-10 μαθητές», συμπληρώνει δάσκαλος.
 
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ

 


 
Οι γονείς λάμβαναν ενημέρωση μέσω επιστολών για το παιδί τους (μόνο αγόρια γίνονταν δεχτά) και προσκαλούνταν να επισκεφθούν τη Σχολή, η οποία πλήρωνε τα οδοιπορικά τους. Όσοι, μάλιστα, έρχονταν από μακριά, μπορούσαν να διανυκτερεύσουν στο «νοσοκομείο». Θυμάμαι, λέει ο κ. Κοκκινίδης, ότι όταν οι γονείς έβλεπαν τα ρούχα που πήρε το παιδί τους και ότι έτρωγε καλά, έμεναν ικανοποιημένοι. «Πολλοί άλλωστε δεν είχαν τόσα να προσφέρουν στα παιδιά τους. Ήταν πολύ ευχαριστημένοι οι γονείς και μάλιστα μας έλεγαν αστειευόμενοι ότι ‘‘επατταλέψετέ μας τα κοπελούδκια’’, διότι πρώτα μαγειρεύαμε φασόλια, ετρώαν τη νύχτα, τζιαι την άλλην ημέρα, τζιαι την άλλην νύχτα. Τωρά έρχονται με άδεια τζιαι δεν τρων το φαΐ που μαειρέφκουμεν», προσθέτει χαμογελώντας.

 
ΚΑΡΟΤΟ ΚΑΙ ΜΑΣΤΙΓΙΟ
 

 
Μετά τον πρώτο μήνα προσαρμογής, κάθε μέρα το παιδί βαθμολογείτο από το 1 μέχρι το 5 (5 ήταν το άριστα) για τη συμπεριφορά του στον κοιτώνα, για την πρόοδο στα μαθήματά του, για τη δουλειά του στην τέχνη, για τη δουλειά του στην έπαυλη, για την καθαριότητά του γενικά. Στο τέλος κάθε μήνα όλες αυτές οι βαθμολογίες μαζεύονταν και έβγαινε ένα αποτέλεσμα το οποίο πήγαινε στον διευθυντή. Αν το παιδί είχε καλούς βαθμούς, λάμβανε επίδομα καλής διαγωγής ανάλογα και με την τάξη που ήταν. Σύμφωνα με τον κ. Κοκκινίδη, αυτό το επίδομα μπορούσε να ήταν ενάμιση λίρα τον μήνα ή και περισσότερα χρήματα. «Αν το παιδί ήταν της δευτέρας τάξης, θα ήταν δυο λίρες τον μήνα. Ανεξάρτητα από αυτό το επίδομα υπήρχε και το μηνιαίο επίδομα που λάμβαναν τα παιδιά ούτως ή άλλως. Αυτό ίσχυε για όλους ανεξάρτητα από τη βαθμολογία. Και αυτό το επίδομα ήταν για να μπορεί το παιδί να αγοράζει από το μικρό παντοπωλείο της σχολής, τις μπογιές του, τις βούρτσες του, τις κρέμες του, τα ξυριστικά του. Αλλά το επίδομα της καλής διαγωγής ήταν κάτι επιπλέον», συμπληρώνει. Οι τιμωρίες από την άλλη ήταν διαφόρων ειδών. Μπορούσε να ήταν ακριβώς η στέρηση αυτού το επιδόματος καλής διαγωγής ή μείωση των ημερών άδειας. Η σωματική τιμωρία ήταν κάτι σπάνιο, έπρεπε να γίνει μετά από διαδικασία, και να καταγραφεί στο «Βιβλίο Τιμωρίας». Σημειώνεται ότι η σωματική τιμωρία -την οποία εφήρμοζαν πολλά σχολεία της Κύπρου- καταργήθηκε το 1960.
 
Η ΑΠΟΛΥΣΗ

 
Η απόλυση ενός παιδιού από την Αναμορφωτική Σχολή της Λαπήθου δεν γινόταν με τον αναμενόμενο τρόπο, δηλαδή ότι «σήμερα τελειώνει η περίοδος παραμονής στη Σχολή και όλα τελείωσαν». Όταν κρινόταν ότι ένα παιδί ήταν έτοιμο να φύγει και είχε μάθει μια τέχνη, το έστελναν σε ξενώνες του σχολείου που υπήρχαν σε όλες σχεδόν τις πόλεις. Το παιδί, ή μάλλον ο νέος πια, μπορούσε να βρει δουλειά και να μένει εκεί μέχρι να σταθεί γερά στα πόδια του. Αν κάτι δεν πήγαινε καλά, η Σχολή διατηρούσε το δικαίωμα για ένα χρονικό διάστημα να τον ανακαλέσει.
 
ΜΕΤΟΝΟΜΑΣΙΑ

 


 
Η ιδέα να μετονομαστεί η Σχολή από Αναμορφωτική σε «Λάμπουσα» ανήκε στη Στέλλα Σουλιώτη, την πρώτη υπουργό Δικαιοσύνης της Κυπριακής Δημοκρατίας. Η Στέλλα Σουλιώτη που επισκεπτόταν συχνά το σχολείο, αφού αυτό υπαγόταν στο υπουργείο της, θεωρούσε ότι οι λέξεις «αναμορφωτήριο» ή «σωφρονιστήριο», δεν άρμοζαν στη Σχολή, τη φιλοσοφία της οποίας στήριζε. Έτσι επέλεξε να δώσει το όνομα «Λάμπουσα» -από την αρχαία Λάπηθο- και επιπρόσθετα επέτρεψε στα παιδιά που διέμεναν στη Σχολή να μπορούν να εργάζονται και έξω από αυτή.
 
ΚΑΙ ΤΟΥΡΚΟΚΥΠΡΙΟΙ


 
Πρώτος διευθυντής της Σχολής ήταν ο Ευριπίδης Ιακώβου και βοηθός διευθυντής ο Δημήτρης Παπαδόπουλος, ενώ ο κ. Κοκκινίδης ανέλαβε καθήκοντα βοηθού διευθυντή το 1967, όταν ήταν ήδη διευθυντής ο Παπαδόπουλος. Το προσωπικό και τα παιδιά της Σχολής προέρχονταν και από τις δυο κοινότητες, και μάλιστα δεν υπήρξε ποτέ πρόβλημα μεταξύ τους, σημειώνει ο κ. Κοκκινίδης. Πρόβλημα παρουσιάστηκε το 1960, όταν αποφασίστηκε ότι πέρα από τον Ελληνοκύπριο διευθυντή, θα έπρεπε να υπάρχει ένας Ελληνοκύπριος βοηθός και ένας Τουρκοκύπριος. Σύμφωνα με τον Μιχάλη Κοκκινίδη, ο Τουρκοκύπριος βοηθός διευθυντής, ήθελε οι Τουρκοκύπριοι να κοιμούνται σε διαφορετικούς κοιτώνες, πράγμα που δεν μπορούσε να γίνει αποδεκτό, αφού θα έμεναν τα μικρότερα παιδιά με μεγαλύτερα. Με τη σύμφωνο γνώμη της Στέλλας Σουλιώτη, αυτό απορρίφθηκε. Έγινε αποδεκτό όμως το αίτημα των Τουρκοκυπρίων να πηγαίνουν κάθε Παρασκευή στο τζαμί και να παίρνουν άδεια κατά το Μπαϊράμι. Το 1964, μετά τις δικοινοτικές ταραχές, αποχώρησαν οριστικά από τη Σχολή όλοι οι Τουρκοκύπριοι.

«Είδαμε την τουρκική εισβολή»
 

 

 


Η τουρκική εισβολή του 1974 έγινε 500 μέτρα ανατολικά της Αναμορφωτικής Σχολής της Λαπήθου. «Όταν σηκωθήκαμε είδαμε τα αεροπλάνα, και οι θάλασσες ήταν γεμάτες από πλοία. Στάθηκε αδύνατο να επικοινωνήσουμε με τη Λευκωσία. Με όσα παιδιά ήταν ακόμα στη Σχολή, περίπου 40, και τις οικογένειές μας, ξεκινήσαμε για τη Λάπηθο. Πήγαμε στο δημαρχείο της Λαπήθου, η οικογένεια μου πήγε προς τον Καραβά. Από το δημαρχείο είχαμε καλύτερη εικόνα της εισβολής. Επιστρέψαμε στο σχολείο να πάρουμε τρόφιμα και είδαμε ότι είχε κτυπηθεί. Ξημερωθήκαμε στο δημαρχείο της Λαπήθου. Το μεσημέρι ξεκινήσαμε για τη Μόρφου, αν και είχα εισηγηθεί τη Σχολή Μιτσή στη Λεμύθου όπου είχα φοιτήσει. Στη Μόρφου φιλοξενηθήκαμε για ένα βράδυ και μετά ξεκινήσαμε για την Κακοπετριά. Μου έκανε εντύπωση που μερικοί, οι οποίοι δεν είχαν δει τίποτα από την εισβολή, μας έλεγαν δειλούς και ότι θα έπρεπε να ντρεπόμαστε και να πάμε πίσω απ’ εκεί που ήρθαμε. Με τα αυτοκίνητα γεμάτα από τις οικογένειες και τα παιδιά της Σχολής φτάσαμε τελικά στη Λεμύθου, όπου μας άνοιξαν τη Σχολή και σιγά-σιγά γέμισε από κόσμο. Εκεί μπορέσαμε να στείλουμε τα παιδιά στα σπίτια τους, ενώ εγώ και το άλλο προσωπικό μείναμε να βοηθήσουμε τον κόσμο», θυμάται ο κ. Κοκκινίδης.

 


 
Η ΝΕΑ ΣΧΟΛΗ
Η Σχολή Λάμπουσα επαναλειτούργησε στη Λεμεσό το 1980 με διευθυντή τον Μιχάλη Κοκκινίδη, ο οποίος ήταν και ο τελευταίος, αφού το 1986 αποφασίστηκε να κλείσει οριστικά η Σχολή. «Λειτουργήσαμε ξανά στα Πολεμίδια με την ίδια ονομασία και φιλοσοφία. Με τα παιδιά μετατρέψαμε γρήγορα τον χώρο σε έναν παράδεισο με κήπους. Δυστυχώς, η φιλελεύθερη φιλοσοφία δεν άρεσε σε όλους και εμάς δεν μας ενδιέφερε να έχουμε ένα κλειστό ίδρυμα όπως τις φυλακές. Έτσι η Σχολή έκλεισε», κατέληξε ο κ. Κοκκινίδης.
 



 

Φωτογραφίες: Αντρέας Λουκαΐδης 

 

 
 
 

Δειτε Επισης

«Ξεδοντιασμένος» ο θεσμός του Black Friday στην Κύπρο-Συνηθισμένη μέρα για την αγορά
Από 80-100 εκ. ευρώ η ζημιά από την απεργία στο σκυρόδεμα
Ουρές στο οδόφραγμα του Αγίου Δομετίου από Τουρκοκύπριους-Ήθελαν να ψωνίσουν στο Black Friday
Δεν βλέπει ακτίνα συμφωνίας στο σκυρόδεμα...«Επιστρατεύει» τους βουλευτές για να ασκήσουν την επιρροή τους
Απογείωση εσόδων και φουλ για διπλό ρεκόρ ο τουρισμός-«Καθιερώνεται ως έτος αναφοράς για την χώρα μας το 2024»
Πάνω από 30 ταυτοποιήσεις αγνοουμένων μέσα σε 1,5 χρόνο-Εκκρεμεί το 49%, ύψιστη προτεραιότητα
Για «ξεπούλημα» λιμανιού Λάρνακας κάνει λόγο η ΣΗΔΗΚΕΚ-ΠΕΟ
Ελπίδα συντεχνιών η συνάντηση με Δαμιανό για επίλυση εργατικής διαφοράς να τελεσφορήσει
Τα έβαλε με το ΥΠΑΝ η ΟΕΛΜΕΚ και άνοιξε μέτωπο για ΚΙΕ-Η απάντηση των συντεχνιών
Ποιοι κινδυνεύουν να μείνουν εκτός ανταγωνιστικής αγοράς ηλεκτρισμού-Προειδοποίηση ΔΣΜΚ