Ο "Όρκος του Ιπποκράτη" μόνο για τους τύπους στην Κύπρο

  Τα πρόσφατα σκάνδαλα στο χώρο της υγείας με τις μίζες που δίνουν και παίρνουν ανάμεσα σε γιατρούς, καθιστούν τον Όρκο του Ιπποκράτη, ο οποίος αναφέρεται στην ηθική εξάσκηση της ιατρικής και εθεωρείτω ως τελετή περάσματος για αυτούς που ασκούν την ιατρική, πιο επίκαιρο από ποτέ.

Παρόλα αυτά το γεγονός ότι πλέον δεν είναι αναγκαστικός και δεν λαμβάνεται από όλους τους ιατρούς φαίνεται πως αφήνει ελεύθερο το πεδίο στους γιατρούς- και της Κύπρου- να προβαίνουν σε πράξεις που όχι μόνο προσβάλλουν ένα από τα σημαντικότερα επαγγέλματα αλλά δείχνουν και ασέβεια προς τους ασθενείς.

Για την ιστορία, ο περίφημος Όρκος του Ιπποκράτη έχει ως εξής:

Ο ΟΡΚΟΣ ΣΤΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Ορκίζομαι στο θεό Απόλλωνα τον ιατρό και στο θεό Ασκληπιό και στην Υγεία και στην Πανάκεια και επικαλούμενος τη μαρτυρία όλων των θεών ότι θα εκτελέσω κατά τη δύναμη και την κρίση μου τον όρκο αυτόν και τη συμφωνία αυτή.
Να θεωρώ τον διδάσκαλό μου της ιατρικής τέχνης ίσο με τους γονείς μου και την κοινωνό του βίου μου. Και όταν χρειάζεται χρήματα να μοιράζομαι μαζί του τα δικά μου. Να θεωρώ την οικογένειά του αδέλφια μου και να τους διδάσκω αυτήν την τέχνη αν θέλουν να την μάθουν χωρίς δίδακτρα ή άλλη συμφωνία.
Να μεταδίδω τους κανόνες ηθικής, την προφορική διδασκαλία και όλες τις άλλες ιατρικές γνώσεις στους γιους μου, στους γιους του δασκάλου μου και στους εγγεγραμμένους μαθητές που πήραν τον ιατρικό όρκο, αλλά σε κανέναν άλλο.
Θα χρησιμοποιώ τη θεραπεία για να βοηθήσω τους ασθενείς κατά τη δύναμη και την κρίση μου, αλλά ποτέ για να βλάψω ή να αδικήσω. Ούτε θα δίνω θανατηφόρο φάρμακο σε κάποιον που θα μου το ζητήσει, ούτε θα του κάνω μια τέτοια υπόδειξη.
Παρομοίως, δεν θα εμπιστευτώ σε έγκυο μέσο που προκαλεί έκτρωση. Θα διατηρώ αγνή και άσπιλη και τη ζωή και την τέχνη μου. Δεν θα χρησιμοποιώ νυστέρι ούτε σε αυτούς που πάσχουν από λιθίαση, αλλά θα παραχωρώ την εργασία αυτή στους ειδικούς της τέχνης.
Σε όσα σπίτια πηγαίνω, θα μπαίνω για να βοηθήσω τους ασθενείς και θα απέχω από οποιαδήποτε εσκεμμένη βλάβη και φθορά, και ιδίως από γενετήσιες πράξεις με άνδρες και γυναίκες, ελεύθερους και δούλους. Και όσα τυχόν βλέπω ή ακούω κατά τη διάρκεια της θεραπείας ή και πέρα από τις επαγγελματικές μου ασχολίες στην καθημερινή μου ζωή, αυτά που δεν πρέπει να μαθευτούν παραέξω δεν θα τα κοινοποιώ, θεωρώντας τα θέματα αυτά μυστικά.
Αν τηρώ τον όρκο αυτό και δεν τον παραβώ, ας χαίρω πάντοτε υπολήψεως ανάμεσα στους ανθρώπους για τη ζωή και για την τέχνη μου. Αν όμως τον παραβώ και επιορκήσω, ας πάθω τα αντίθετα.

 

Ο ΑΡΧΙΚΟΣ ΟΡΚΟΣ

Ὄμνυμι Ἀπόλλωνα ἰητρὸν, καὶ Ἀσκληπιὸν, καὶ Ὑγείαν, καὶ Πανάκειαν, καὶ θεοὺς πάντας τε καὶ πάσας, ἵστορας ποιεύμενος, ἐπιτελέα ποιήσειν κατὰ δύναμιν καὶ κρίσιν ἐμὴν ὅρκον τόνδε καὶ ξυγγραφὴν τήνδε.
Ἡγήσασθαι μὲν τὸν διδάξαντά με τὴν τέχνην ταύτην ἴσα γενέτῃσιν ἐμοῖσι, καὶ βίου κοινώσασθαι, καὶ χρεῶν χρηίζοντι μετάδοσιν ποιήσασθαι, καὶ γένος τὸ ἐξ ωὐτέου ἀδελφοῖς ἴσον ἐπικρινέειν ἄῤῥεσι, καὶ διδάξειν τὴν τέχνην ταύτην, ἢν χρηίζωσι μανθάνειν, ἄνευ μισθοῦ καὶ ξυγγραφῆς, παραγγελίης τε καὶ ἀκροήσιος καὶ τῆς λοιπῆς ἁπάσης μαθήσιος μετάδοσιν ποιήσασθαι υἱοῖσί τε ἐμοῖσι, καὶ τοῖσι τοῦ ἐμὲ διδάξαντος, καὶ μαθηταῖσι συγγεγραμμένοισί τε καὶ ὡρκισμένοις νόμῳ ἰητρικῷ, ἄλλῳ δὲ οὐδενί.
Διαιτήμασί τε χρήσομαι ἐπ' ὠφελείῃ καμνόντων κατὰ δύναμιν καὶ κρίσιν ἐμὴν, ἐπὶ δηλήσει δὲ καὶ ἀδικίῃ εἴρξειν.
Οὐ δώσω δὲ οὐδὲ φάρμακον οὐδενὶ αἰτηθεὶς θανάσιμον, οὐδὲ ὑφηγήσομαι ξυμβουλίην τοιήνδε. Ὁμοίως δὲ οὐδὲ γυναικὶ πεσσὸν φθόριον δώσω. Ἁγνῶς δὲ καὶ ὁσίως διατηρήσω βίον τὸν ἐμὸν καὶ τέχνην τὴν ἐμήν.
Οὐ τεμέω δὲ οὐδὲ μὴν λιθιῶντας, ἐκχωρήσω δὲ ἐργάτῃσιν ἀνδράσι πρήξιος τῆσδε.
Ἐς οἰκίας δὲ ὁκόσας ἂν ἐσίω, ἐσελεύσομαι ἐπ' ὠφελείῃ καμνόντων, ἐκτὸς ἐὼν πάσης ἀδικίης ἑκουσίης καὶ φθορίης, τῆς τε ἄλλης καὶ ἀφροδισίων ἔργων ἐπί τε γυναικείων σωμάτων καὶ ἀνδρῴων, ἐλευθέρων τε καὶ δούλων.
Ἃ δ' ἂν ἐν θεραπείῃ ἢ ἴδω, ἢ ἀκούσω, ἢ καὶ ἄνευ θεραπηίης κατὰ βίον ἀνθρώπων, ἃ μὴ χρή ποτε ἐκλαλέεσθαι ἔξω, σιγήσομαι, ἄῤῥητα ἡγεύμενος εἶναι τὰ τοιαῦτα.
Ὅρκον μὲν οὖν μοι τόνδε ἐπιτελέα ποιέοντι, καὶ μὴ ξυγχέοντι, εἴη ἐπαύρασθαι καὶ βίου καὶ τέχνης δοξαζομένῳ παρὰ πᾶσιν ἀνθρώποις ἐς τὸν αἰεὶ χρόνον. παραβαίνοντι δὲ καὶ ἐπιορκοῦντι, τἀναντία τουτέων.

 

Είναι λυπηρό, ενώ υπάρχουν εξαίρετοι ιατροί που ασκούν την ιατρική επιστήμη, αφιερώνοντας τη ζωή τους στην υπηρεσία της ανθρωπότητας, με ευσυνειδησία και αξιοπρέπεια, κάποιοι άλλοι στο βωμό του κέρδους να εκμεταλλεύονται τον ανθρώπινο πόνο.

 

Δειτε Επισης

Τα Google Maps τους οδήγησαν στο θάνατο στην Ινδία
ΒΙΝΤΕΟ: Στην Παναγία των Παρισίων για πρώτη φορά πέντε χρόνια μετά την καταστροφική πυρκαγιά
Ειρήνη Μουρτζούκου: Για κάθε εικονικό γάμο έπαιρνα 700 ευρώ
Προς ανατροπή η απόφαση για μη επιβολή ποινής στους τρεις για Δημητρούι-Εκ πρώτης όψεως λανθασμένος χειρισμός
Ελπίδα συντεχνιών η συνάντηση με Δαμιανό για επίλυση εργατικής διαφοράς να τελεσφορήσει
Βολές ΟΕΛΜΕΚ κατά Υπουργού Παιδείας-«Προσπαθείτε να καλύψετε δικές σας αδυναμίες και λάθη»
Πυρά Κωνσταντίνου κατά Παπαθεοδώρου-«Τον έβλεπα αραχτό και μου λέει δεν θα γίνει ο αγώνας»
Ποιοι κινδυνεύουν να μείνουν εκτός ανταγωνιστικής αγοράς ηλεκτρισμού-Προειδοποίηση ΔΣΜΚ
Πραγματοποιήθηκε η τελετή απονομής των πράσινων μπερέ στους νέους καταδρομείς (pics)
Έργο για ψηφιοποίηση του συστήματος επιτήρησης λοιμωδών νοσημάτων θα υλοποιηθεί επόμενα χρόνια στην Κύπρο