Κύπρια ντύνει τους χορευτές και τις ιέρειες

Άρωμα από Κύπρο θα έχει η φετινή Τελετή Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας καθώς, η Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή εμπιστεύθηκε τον επανασχεδιασμό των τελετουργικών ενδυμάτων στη συμπατριώτισσά μας Ελένη Κυριάκου.  Η Ελένη  γεννήθηκε στην Αγγλία από Κύπριους γονείς. Σπούδασε στο Λονδίνο Αρχιτεκτονική και ακολούθως,  στράφηκε στις σπουδές μόδας και στο φημισμένο κολέγιο Central St Martins. Αφού εργάστηκε για επτά χρόνια στους Alexander McQueen και Emilio de la Morena, εγκαινίασε το δικό της brand, με την επωνυμία Eleni Kyriacou, το 2011. 
Σε συνέντευξή της στον ΡΕΠΟΡΤΕΡ, η κυπριακής καταγωγής Βρετανίδα σχεδιάστρια, που έδωσε χρώμα στο αρχαίο ελληνικό ύφασμα, μιλά γι’ αυτή την ξεχωριστή τιμή, αλλά και το πώς οι ρίζες της επηρέασαν την καριέρα της στον χώρο της μόδας. 

 

 
Πώς αισθάνεστε που η Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή σας εμπιστεύτηκε τον επανασχεδιασμό των ενδυμάτων της Τελετής Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας;
Ήταν για μένα μεγάλη τιμή αλλά και μεγάλη ευθύνη. Επιπλέον, ήμουν αποφασισμένη να κάνω ένα τολμηρό εγχείρημα και να υλοποιήσω μια καινούρια ιδέα.
 
Ήταν ένας στόχος που είχατε βάλει καιρό πριν;
Η αλήθεια είναι ότι ο στόχος και προπαντός η ιδέα υπήρχαν στο μυαλό μου για μήνες προτού συναντήσω, το Μάιο του 2015, την Άρτεμη Ιγνατίου η οποία υπογράφει την χορογραφία και τη Τελετή Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας. Ως σχεδιάστρια θέλησα να μελετήσω σε βάθος τη Κλασσική Ελλάδα από την οποία έχω αντλήσει σε μεγάλο βαθμό τη θεματολογία μου. Οι συλλογές μου, Η Μούσα της Αμφίπολης και 12 Ελληνικά Ορθογώνια, που παρουσιάστηκαν το 2015 στην εβδομάδα μόδας της Αθήνας (Athens Xclusive) ήταν και οι δύο εμπνευσμένες από την Αρχαία Ελλάδα.
 
Ποιες ήταν οι πρώτες αντιδράσεις εκείνων που είδαν το αποτέλεσμα;
Στη συνέντευξη τύπου της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής (ΕΟΕ) που έγινε τη Τρίτη 5 Απριλίου, 2016 παρουσιάστηκαν δύο από τα σημαντικότερα σχέδια των ενδυμάτων που θα φορεθούν στην Τελετή Αφής. Οι αντιδράσεις ήταν εξαιρετικά θετικές. Τα σχέδια χαρακτηρίστηκαν «καινοτόμα και παράλληλα κλασσικά» κάτι το οποίο με χαροποίησε διότι αυτός ήταν και ο δικός μου στόχος.

Για χρόνια το αρχαίο Ελληνικό ύφασμα ήταν «άχρωμο». Ποιες καινοτομίες έχετε εισάγει;
Έδωσα σημασία στο χρώμα και στη κίνηση. Έχω εισάξει μια πολυχρωμία που δεν υπήρχε στο παρελθόν. Κάθε ένδυμα έχει τουλάχιστον τρία χρώματα, δύο χρώματα που υπάρχουν στο φόρεμα καθώς επίσης και το χρώμα της δερμάτινης ζώνης. Εμπνεύστηκα τα χρώματα από την Ελληνική φύση και τη θάλασσα. Επίσης, συνέδεσα την ιδέα του χρώματος με την κίνηση. Έτσι, όταν οι χορευτές και οι ιέρειες κινούνται αποκαλύπτονται οι εσωτερικοί χρωματισμοί και ενισχύεται η αίσθηση της κίνησης.

Πόσο δύσκολο ήταν για σας να διατηρήσετε την ιστορική ακρίβεια εξελίσσοντας παράλληλα το κλασσικό ενδυματολογικό σχέδιο;
Εξαρτάται από το πώς κάποιος ορίζει την «ιστορική ακρίβεια.» Αν την ορίζει σε σχέση με το πνεύμα, την ιδέα και το ήθος ή αν την καταλαβαίνει ως μια ακαδημαϊκή μίμηση. Δεν με ενδιέφερε να αναπαράξω ένα Ελληνικό φόρεμα, κυρίως διότι τα ενδύματα αυτά είναι κατά κύριο λόγο χορευτικά κοστούμια, και άρα η κίνηση ήταν το στοιχείο που θα έπρεπε να προβληθεί από το σχέδιο. Πιστεύω ότι έχω μείνει πιστή στο Κλασσικό Ελληνικό πνεύμα όπως εγώ το αντιλαμβάνομαι.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά στοιχεία των ενδυμάτων;
Το κύριο στοιχείο είναι το ανοιγοκλείσιμο των πτυχώσεων. Κατ’ αυτόν τον τρόπο ένα χρώμα κυριαρχεί όταν οι χορευτές είναι ακίνητοι ενώ άλλα χρώματα και σχέδια αποκαλύπτονται όταν οι χορευτές κινούνται. Η χρήση του δέρματος στις ζώνες είναι επίσης κάτι που γίνεται για πρώτη φορά.
 

Πώς προέκυψε η ενασχόλησή σας με τη μόδα και τι σημαίνει για εσάς;
Σκέφτηκα να γίνω σχεδιάστρια μόδας για πρώτη φορά όταν ήμουν στην εφηβεία. Τελικά πήρα την απόφαση μετά από μια δεκαετία σχεδόν όταν είδα την έκθεση Paper Fahion στο Μουσείο Μπενάκη. Το θέμα της έκθεσης ήταν η μελέτη της χρήσης του χαρτιού στην ιστορία του ενδύματος. Συνδύαζε μια συλλογή χάρτινων φορεμάτων του ’60, μια ευρεία γκάμα χάρτινων ενδυμάτων από ιαπωνικά κιμονό της περιόδου Έντο ως ενδύματα υγειονομικής χρήσης, και δείγματα δημιουργιών επώνυμων σχεδιαστών όπως ο Hussein Chalayan και η Ιssey Miyake. Είχα πραγματικά ενθουσιαστεί. Τότε ήταν που αποφάσισα να ασχοληθώ με τη μόδα. Η μόδα ως η σύλληψη μιας ιδέας και η σχεδιαστική της απόδοση και δημιουργία σε συνδυασμό με τη χρηστική της ιδιότητα με συναρπάζει. Με ενδιαφέρει ακριβώς αυτός ο συνδυασμός μιας καινοτόμου ιδέας και της χρήσης της ως ένδυμα.

Από ποιο μέρος της Κύπρου είστε; Επισκέπτεστε το νησί για να δείτε δικούς σας ανθρώπους;
Από το πατέρα μου κατάγομαι από το κατεχόμενο τμήμα της επαρχίας Λευκωσίας και από τη μητέρα μου από την Κακοπετριά. Οι γονείς μου έχουν επιστρέψει πρόσφατα από το Λονδίνο και έχουν εγκατασταθεί στην παλιά Λευκωσία. Προσπαθώ να επισκέπτομαι τη Κύπρο τουλάχιστον δύο φορές το χρόνο.

Έχετε επηρεαστεί από τις ρίζες και τις καταβολές σας ως προς τον τρόπο που δημιουργείτε;
Φυσικά και έχω επηρεαστεί αλλά δεν είναι κάτι που επιζητώ ή που κάνω συνειδητά. Οι καταβολές μου εν μέρει με καθορίζουν, όπως και κάθε άνθρωπο και δημιουργό. Κυριαρχούν στο πνεύμα της δουλειάς μου και πάντα βρίσκουν τον τρόπο να κάνουν αισθητή την παρουσία τους.
 

Κύπριες συνάδελφοί σας έχουν δημιουργήσει σειρές γυναικείων ρούχων βασισμένες στην κυπριακή παράδοση. Θα σας ενδιέφερε κάτι τέτοιο;
Ο Βρετανός σχεδιαστής Hussein Chalayan αντλεί έμπνευση από την Κυπριακή του καταγωγή και την εμπειρία του ως μετανάστης. Αυτές οι ιδέες, που είναι τόσο έντονες και σχετικές με τη Κυπριακή πραγματικότητα με εμπνέουν να τις μελετήσω σε βάθος.

Πιστεύετε ότι η μόδα θα μπορούσε να γίνει δίαυλος προώθησης του πολιτισμού μας στο εξωτερικό;
Ως χώρα έχουμε πολλά ταλέντα και μπορούμε να προσφέρουμε πολλά στο παγκόσμιο χώρο της μόδας. Με τη σειρά μου κάνω ότι μπορώ για να συνεισφέρω προς αυτή τη κατεύθυνση. Επίσης, η μόδα, ίσως περισσότερο από άλλους τομείς, βρίσκεται στα φώτα της δημοσιότητας. Θεωρώ λοιπόν ότι η μόδα μπορεί να συνεισφέρει κι έχει κάθε δυνατότητα και ευκαιρία να το κάνει.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
Δουλεύω πάνω σε μια συλλογή ready-to-wear η οποία θεωρώ ότι είναι εξέλιξη της τωρινής μου δουλειάς και ήδη συζητώ καινούριες ενδυματολογικές συνεργασίες.
 


Τελετές αφής με Ρουβά και Λέχου
Στις 21 Απριλίου θα πραγματοποιηθεί στην αρχαία Ολυμπία η αφή της φλόγας για τους Ολυμπιακούς αγώνες «Ρίο 2016». Θα ακολουθήσει Λαμπαδηδρομία για επτά ημέρες σε όλη την Ελλάδα και στις 27 Απριλίου η φλόγα θα παραδοθεί στους Βραζιλιάνους διοργανωτές, σε ειδική τελετή η οποία θα γίνει στο Καλλιμάρμαρο στάδιο. Η ηθοποιός Κατερίνα Λέχου επιλέχθηκε να είναι η πρωθιέρεια της Ολυμπιακής Φλόγας ενώ ο Σάκης Ρουβάς θα είναι επικεφαλής του προγράμματος στήριξης της Ελληνικής Ολυμπιακής Ομάδας και της Τελετής Παράδοσης Ολυμπιακής Φλόγας «ΕΛΛΑΔΑ ΜΠΟΡΕΙΣ».Η Φλόγα στο Ρίο θα ανάψει στις 5 Αυγούστου, στο στάδιο Μαρακανά.
 
 
 

Δειτε Επισης

Κοινή αντίληψη ΠΣΕΜ-Συμβουλίου Νεολαίας για τα ζητήματα Παιδείας
Απαραίτητος ο διαρκής εκσυγχρονισμός πλαισίου για βία κατά γυναικών
Την μεταφορά ζεύγους από χώρο περιορισμού Αερoδρομίου Λάρνακας ζητά η Επίτροπος Διοικήσεως
Ξεκαθαρίζει η Κυβέρνηση για φοιτητική χορηγία-«Καμία πρόθεση για μείωσή της»
Κίνδυνος για την Οικοδομική Βιομηχανία και την Οικονομία η κρίση στο κλάδο έτοιμου σκυροδέρματος
Πράσινο Υπουργικού για παροχή μηνιαίας επιδότησης σε φοιτητές επανεγκατασταθέντων
Περισσότεροι από 17.500 πολίτες θα βοηθηθούν κατά την εβδομάδα εθελοντισμού ΠΣΣΕ
Μαλλιά κουβάρια στην Επ. Υγείας-Η θέση του ελεγκτικού οίκου και η αντίδραση του ΟΚΥπΥ
Εκτονώθηκε η κρίση, δεν θα υπάρχει κλιμάκωση μέτρων από τους γιατρούς-Όσα συμφώνησαν με Δαμιανό
Ξεκινούν διαβουλεύσεις με το Υπ. Υγείας οι γιατροί-Χρονοδιάγραμμα μέχρι τέλος Φεβρουαρίου