Βουλευτικές: Η στρατηγική και οι εκστρατείες κομμάτων και υποψηφίων
12:52 - 17 Απριλίου 2016
ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΚΑΙ ΑΦΙΣΕΣ
Ωστόσο, αρκετοί είναι οι υποψήφιοι που ήδη πλασάρουν τον εαυτό τους, είτε στο διαδίκτυο είτε με αφίσες στους δρόμους. Προφανής τους στόχος, να εμπεδωθούν ως υποψήφιοι στη συνείδηση των ψηφοφόρων και να αρχίσει να γεμίζει το καλάθι των σταυρών προτίμησης που ευελπιστούν να εξασφαλίσουν. Με κάποιους από τους υποψήφιους να κερδίζουν τις εντυπώσεις, όμως και αρκετούς άλλους να γίνονται αντικείμενο αρνητικού σχολιασμού. Αυτό που φαντάζει ως το πιο σημαντικό για τους περισσότερους, είναι απλώς να ακουστεί σωστά το όνομά τους.
ΠΡΟΒΟΛΗ ΜΕ ΡΙΣΚΟ
Στόχο κάθε υποψηφίου αποτελεί η αποτύπωση του ονόματός του στη μνήμη του ψηφοφόρου, ώστε να λάβει τον σταυρό προτίμησης την ώρα της κάλπης. Με το ρίσκο, να έγκειται στην επιλογή της διαφήμισης εκείνης που θα ξεχωρίσει, αλλά και της σωστής χρονικής στιγμής που αυτή θα κυκλοφορήσει. Όπως αναφέρει στον ΡΕΠΟΡΤΕΡ ο επικοινωνιολόγος, Ανδρέας Χατζήκυριακος, οι περισσότεροι υποψήφιοι επιλέγουν να κυκλοφορήσουν τις διαφημίσεις τους (κυρίως αφίσες στους δρόμους) όσο χρονικά πιο κοντά γίνεται στις εκλογές, ώστε το όνομα τους να παραμείνει στη μνήμη των ψηφοφόρων. Από την άλλη, όπως σημειώνει, αν η συντριπτική πλειοψηφία των υποψηφίων κάνει το ίδιο, οι ψηφοφόροι θα εκτεθούν σε πολλές διαφημίσεις ταυτόχρονα, με αποτέλεσμα την μη επίτευξη του στόχου του διαφημιζόμενου. Γι’ αυτό, όπως εξηγεί ο κ. Χατζήκυριακος, κάποιοι επέλεξαν ν’ αρχίσουν από νωρίς την εκστρατεία τους. Για να προλάβουν, δηλαδή, να αποτυπωθούν στη μνήμη και τη συνείδηση του ψηφοφόρου.
ΦΘΗΝΟΤΕΡΟ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Βασικό χαρακτηριστικό της παρούσας προεκλογικής εκστρατείας είναι η λιτότητα, ως απότοκο της οικονομικής κρίσης. Εξ’ ου και τα κόμματα, αλλά και οι υποψήφιοι, επιλέγουν πλέον να διαφημιστούν σχεδόν εξ ολοκλήρου στο διαδίκτυο. Αφενός λόγω έλλειψης πόρων, όπως αναφέρουν, και αφετέρου για να μην προκαλέσουν την κοινή γνώμη με δαπανηρές και φανταχτερές διαφημιστικές καμπάνιες. Εξάλλου, μετά την έντονη δημόσια συζήτηση που έγινε για τα οικονομικά των κομμάτων, περισσότερη ζημιά θα προκαλούσε στα κόμματα κάτι τέτοιο, παρά θα συνέβαλλε στην επίτευξη των στόχων τους. Και αυτό φαίνεται πως το γνωρίζουν πολύ καλά οι ηγεσίες των κομμάτων.
ΕΞΑΦΑΝΙΣΤΗΚΑΝ ΟΙ ΧΟΡΗΓΟΙ
Όπως υποδεικνύει στον ΡΕΠΟΤΕΡ ο πολιτικός αναλυτής, Βασίλης Πρωτοπαπάς, πάντοτε οι καμπάνιες των κομμάτων γίνονταν και με τις γενναίες χορηγίες ανώνυμων ιδιωτών. «Μέσα στο γενικότερο κλίμα της κρίσης είναι δύσκολο τα κόμματα να βρουν σήμερα τέτοιους χορηγούς. Αλλά και όσοι έχουν χορηγούς, αν προχωρήσουν σε ακριβές καμπάνιες, θα κληθούν να δώσουν εξηγήσεις για το πού βρήκαν τα χρήματα», τονίζει ο κ. Πρωτοπαπάς. Στον αντίποδα, το διαδίκτυο είναι πιο φθηνό μέσο διαφήμισης, ενώ προσφέρει και τη δυνατότητα στους ψηφοφόρους να διαβάσουν εκτενέστερα τις θέσεις του κάθε κόμματος, εφόσον το επιδιώξουν. Είναι επίσης ένας τρόπος για τα κόμματα, να πλησιάσουν τους αναποφάσιστους και κυρίως τη νέα γενιά, η οποία σε μεγάλο βαθμό δεν δείχνει ενδιαφέρον για την πολιτική και τις εκλογές.
«ΣΛΟΓΚΑΝ ΧΩΡΙΣ ΔΥΝΑΜΙΚΗ»
Ο κ. Πρωτοπαπάς εκφράζει τη θέση ότι σε αυτές τις εκλογές δεν υπάρχει κάποιο ευφάνταστο σλόγκαν, το οποίο να δίνει τη δυναμική που απαιτεί η εποχή. «Τα κεντρικά συνθήματα των κομμάτων είναι θολά, χωρίς αιχμή και γωνία και παραπέμπουν σε περιόδους που η επικοινωνία στερείτο φαντασίας και δημιουργικότητας», πρόσθεσε. Πάντως, σε γενικές γραμμές, τα θέματα που κυριαρχούν στις εκστρατείες των μεγάλων κομμάτων είναι περισσότερο η οικονομία, η ανεργία και η διαφθορά και λιγότερο το κυπριακό, το οποίο, όπως αναφέρουν επικοινωνιολόγοι, δεν τοποθετείται ψηλά στη δημόσια ατζέντα, κυρίως λόγω της στασιμότητας που παρατηρείται στις συνομιλίες. Κάτι που αποτελεί πρόβλημα για κόμματα του κέντρου, τα οποία επέλεξαν να επικεντρώσουν την προεκλογική τους ατζέντα στο κυπριακό.
Ο ΔΗΣΥ ΕΠΕΝΔΥΕΙ ΣΤΗΝ ΕΞΟΔΟ ΑΠΟ ΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ
Ο ΔΗΣΥ επενδύει επικοινωνιακά στην οικονομία και τα μέχρι στιγμής θετικά αποτελέσματα της διακυβέρνησης Αναστασιάδη, την έξοδο από το Μνημόνιο, την επιστροφή στις διεθνείς αγορές και τη μείωση των δεικτών της ανεργίας. Με το σύνθημα «σταθερή προοπτική», ο ΔΗΣΥ θέτει ένα δίλημμα στους ψηφοφόρους: Τη σταθερότητα που επήλθε τα τελευταία τρία χρόνια, έναντι των πεπραγμένων της προηγούμενης κυβέρνησης, κυρίως στον πυλώνα της οικονομίας. «Με αυτό τον τρόπο, πατά σε πραγματικές ανησυχίες των πολιτών», τονίζει ο κ. Πρωτοπαπάς. Την ίδια ώρα, το Κυπριακό είναι υποβαθμισμένο στα κεντρικά μηνύματα του κόμματος, είτε γιατί δεν υπάρχει μεγάλη εξέλιξη, είτε γιατί το κόμμα επιθυμεί να αντλήσει ψήφους και από πολίτες που είναι κριτικοί απέναντι στη βάση της λύσης.
Ο ΔΗΣΥ δεν θα επενδύσει σε τηλεοπτικές διαφημίσεις. Στέλεχος του κόμματος ανέφερε στον ΡΕΠΟΡΤΕΡ ότι το κόμμα θα προχωρήσει με έντυπη και διαδικτυακή διαφήμιση και περιορισμένη ραδιοφωνική, ενώ μεγάλο βάρος δίνεται στις διαλέξεις - συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης που διοργάνωσε το κόμμα, με διάφορες θεματικές ενότητες (παιδεία, υγεία, ενέργεια κτλ.). Όσο για το κόστος, η ίδια πηγή ανέφερε ότι υπάρχει σαφής εντολή να μην ξεπεραστεί το ποσό της έκτακτης προεκλογικής χορηγίας. Υπενθυμίζεται ότι ο ΔΗΣΥ έχει σταθερή συνεργασία με ομάδα επικοινωνιολόγων από την Κύπρο και την Ελλάδα, με τη βοήθεια των οποίων χαράσσεται και εφαρμόζεται η εκάστοτε προεκλογική στρατηγική του.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΤΑΣΣΕΙ ΤΟ ΑΚΕΛ
Στη δική του εκστρατεία, το ΑΚΕΛ επιχειρεί να εμφανιστεί ως το ανάχωμα στις κυβερνητικές πολιτικές, που πλήττουν τα συμφέροντα των εργαζομένων και γενικότερα των ασθενέστερων οικονομικά τάξεων. «Μπορείς να κάνεις τη διαφορά», είναι το κεντρικό σύνθημα του κόμματος της αντιπολίτευσης, ένα κόμμα με αμυντική προσέγγιση, όπως παρατήρησε ο κ. Πρωτοπαπάς. Το ΑΚΕΛ, σε αυτές τις εκλογές επενδύει κυρίως σε κοινωνικά και εσωτερικής διακυβέρνησης θέματα. Στο κομμάτι της οικονομίας, επιτίθεται στον ΔΗΣΥ. Το ΑΚΕΛ έχει να αντιμετωπίσει την εντύπωση που επικρατεί ανάμεσα σε μερίδα ψηφοφόρων ότι η οικονομική καταστροφή του τόπου επήλθε κατά τη διάρκεια της θητείας της προηγούμενης κυβέρνησης. Γι’ αυτό και βρίσκεται σε στάση αυτοάμυνας, εφαρμόζοντας την τακτική που λέει ότι η καλύτερη άμυνα είναι η επίθεση, όπως αναφέρουν αναλυτές. Επενδύει επίσης στο Κυπριακό, αναδεικνύοντάς το ως στοιχείο ταυτότητας, με δεδομένη τη σταθερότητα του κόμματος σε αυτό το θέμα. Γενικά, το ΑΚΕΛ θα προσπαθήσει να αποφύγει την τηλεοπτική διαφήμιση. Όπως μας ανέφερε στέλεχός του ΑΚΕΛ, το κόμμα θα ακολουθήσει την τάση του διαδικτύου και των πινακίδων στους δρόμους, ενώ το κόστος της προεκλογικής εκστρατείας υπολογίζεται σε λιγότερο από το 25% του ποσού που ξοδεύθηκε κατά τις βουλευτικές εκλογές του 2011. Σημειώνεται ότι στην Εζεκία Παπαϊωάννου, η επικοινωνιακή στρατηγική χαράσσεται από το Γραφείο Επικοινωνιακής Πολιτικής του ΑΚΕΛ.
ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΚΟ
Το ΔΗΚΟ έχει δώσει ξεκάθαρα το στίγμα της πολιτικής του στο Κυπριακό. Ωστόσο, επιλέγει παράλληλα να επενδύει και στην προοπτική της οικονομίας. Στήριξε μνημονιακά νομοσχέδια της κυβέρνησης και ως εκ τούτου θεωρεί ότι έχει μερίδιο στη θετική πορεία της οικονομίας, στοιχείο το οποίο κεφαλαιοποιεί στις βουλευτικές εκλογές, σύμφωνα με τον κ. Πρωτοπαπά. Παράλληλα, όμως, το ΔΗΚΟ έχει μια κριτική προσέγγιση στο κομμάτι της ανάπτυξης και της ανεργίας και αυτή είναι η διαφοροποίησή του από τα υπόλοιπα κόμματα του κέντρου που παίζουν Κυπριακό. Στόχος να συσπειρώσει δυνάμεις, οι οποίες θα μετουσιωθούν σε ένα αξιοπρεπές ποσοστό. Σε γενικές γραμμές το ΔΗΚΟ επενδύει στρατηγικά σε διαφήμιση τόσο στο διαδίκτυο όσο και σε ηλεκτρονικά και έντυπα ΜΜΕ, στη βάση των διαθέσιμων πόρων, όπως μας επισημάνθηκε. Το κόμμα συνεργάζεται με ομάδα επικοινωνιολόγων.
ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΚΑΙ …ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΔΕΚ
Για την ΕΔΕΚ, τα πράγματα θα είναι πιο δύσκολα, εκτιμούν πολιτικοί αναλυτές, καθώς η επιλογή της να στηριχθεί κυρίως στο Κυπριακό, την αποδυναμώνει από την ιδιότητά της ως σοσιαλιστικό κόμμα. «Στηρίζει της εκστρατεία της σε έναν πυλώνα, ο οποίος σήμερα δεν δίδει πολιτικό πλεονέκτημα», σημείωσε ο κ. Πρωτοπαπάς. Σε ό,τι αφορά το επικοινωνιακό κομμάτι, η ΕΔΕΚ επέλεξε να πρωτοτυπήσει, με διαφημίσεις επάνω σε αστικά λεωφορεία (πέραν του διαδικτύου). Η κίνηση αυτή έγινε αρκετά νωρίς από την ΕΔΕΚ και στηρίζει τη λογική της στο γεγονός ότι πρόκειται για φθηνή, καινοτόμα και οικολογική διαφήμιση. Το Κίνημα κάνει λόγο για ιδιαίτερα μειωμένο budget και περιορισμένες διαφημιστικές δαπάνες. Σημειώνεται ότι το κόμμα δεν συνεργάζεται με επικοινωνιολόγο και η στρατηγική του αποφασίζεται από τον πρόεδρό του.
ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ
Η Συμμαχία Πολιτών, επέλεξε επικοινωνιακά να υποβαθμίσει το Κυπριακό και να στηρίξει την εκστρατεία της σε θέματα διαφθοράς, σκανδάλων, ανεργίας και ανάγκης για ανανέωση και εκσυγχρονισμό. Είναι φανερό ότι η ατζέντα της είναι διαφοροποιημένη από τα υπόλοιπα κόμματα, καθώς επιχειρεί να αντλήσει ψήφους από δυσαρεστημένους ψηφοφόρους, οι οποίοι προέρχονται από τον χώρο του Κέντρου και της Αριστεράς. Διαφημιστικά, το κόμμα επενδύει στο διαδίκτυο και πιο συγκεκριμένα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook και Twitter), δηλώνοντας πως επί του παρόντος τουλάχιστον δεν προτίθεται να προχωρήσει σε διαφημίσεις, λόγω έλλειψης οικονομικών πόρων. Όπως μας αναφέρθηκε, επειδή στόχος είναι να υπάρχει διάλογος με τους πολίτες, το κόμμα διοργανώνει καθημερινά συνάξεις σε σπίτια και πιο ανοικτές συγκεντρώσεις. Την επικοινωνιακή στρατηγική του κόμματος ανέλαβαν στελέχη, με επικεφαλής τον πρόεδρό του, Γιώργο Λιλλήκα, ο οποίος εργάστηκε για χρόνια στον χώρο της διαφήμισης και της επικοινωνίας.
Maria.stylianou@imhbusiness.com
Follow @stylianou_maria