Η υγραεριοκίνηση στη ζωή μας

 
Αφού πέρασε από συμπληγάδες και έγιναν επ’ αυτού συζητήσεις επί συζητήσεων, εντέλει η νόμιμη χρήση υγραερίου κίνησης ως καυσίμου για τα μηχανοκίνητα οχήματα, είναι γεγονός, αν και ακόμη δεν υπάρχει δυνατότητα διάθεσής του από πρατήρια πετρελαιοειδών. Οι εταιρείες πετρελαιοειδών θέτουν θέμα μεγάλου κόστους για την εγκατάσταση δεξαμενών στα πρατήρια, και επιπλέον θέτουν θέμα ασφάλειας των πολιτών, εάν δεν τηρούνται οι κανόνες ασφαλείας. Ταυτόχρονα, οι εταιρείες πετρελαιοειδών, σε δυο περίπου μήνες θα είναι έτοιμες να διαθέσουν υγραέριο κίνησης στην αγορά.
 
ΑΣΥΜΦΟΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ
 
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΡΕΠΟΡΤΕΡ, οι εταιρείες πετρελαιοειδών έχουν αρχίσει τις διαδικασίες εγκατάστασης συστημάτων ανεφοδιασμού στα πρατήριά τους παρά το υψηλό κόστος. Όπως εξήγησαν άνθρωποι, οι οποίοι είχαν σημαντική εμπλοκή στην εφαρμογή της υγραεριοκίνησης, το κόστος για τη δημιουργία δεξαμενών σε πρατήρια φτάνει τις 150 - 200 χιλιάδες ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με τον κώδικα πρακτικής, σε αστικές περιοχές τα ντεπόζιτα αποθήκευσης υγραερίου θα πρέπει να είναι υπόγεια, για την αποφυγή ατυχημάτων (η εγκατάσταση υπέργειων δεξαμενών θα σήμαινε χαμηλότερο κόστος, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν επιτρέπεται από τον κώδικα πρακτικής για σκοπούς ασφάλειας). Πέραν από αυτό, οι εταιρείες έχουν να επωμιστούν ένα ποσό που θα φτάνει περίπου τα 100.000 ευρώ, για τη δημιουργία των κεντρικών δεξαμενών αποθήκευσης του συγκεκριμένου είδους υγραερίου που θα εισάγεται και από τις οποίες θα γίνεται η διανομή στα πρατήρια καθώς και οχημάτων διανομής. Συνεπώς, το κόστος για την υλοποίηση όλων των πιο πάνω απαιτήσεων ενδεχομένως να ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο ευρώ. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που οι εταιρείες πετρελαιοειδών θα εφαρμόσουν το σύστημα ένα πρατήριο υγραερίου ανά εταιρεία ανά επαρχία. Υπολογίζεται δε, πως σε δυο με τρεις μήνες περίπου θα είναι όλα έτοιμα, ώστε να αρχίσει η διάθεση του υγραερίου κίνησης σε πρατήρια, αφού ήδη έχουν δοθεί τέσσερεις άδειες από το κράτος και ακολουθούν και άλλες, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και επενδύσεις από ιδιώτες εκτός εταιρειών πετρελαιοειδών.
 
ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΛΕΓΧΟΣ
 
Πέραν όμως του κόστους, τίθεται και ένα άλλο πολύ σημαντικό ζήτημα, το οποίο έχει να κάνει με την ασφάλεια των πολιτών. Με βάση τους υπολογισμούς που έγιναν, το υγραέριο κίνησης θα είναι ακριβότερο από το υγραέριο θέρμανσης περίπου 15 με 20 σεντ το λίτρο. Η διαφορά αυτή προκύπτει από τη μειωμένη φορολογία που επιβάλλεται στο υγραέριο θέρμανσης. Ως εκ τούτου, αυτό ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα με πολίτες να στρέφονται στην παρανομία, κάνοντας χρήση υγραερίου θέρμανσης στα οχήματά τους, με σκοπό την εξοικονόμηση περισσοτέρων χρημάτων. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό μπορεί να γίνει εύκολα με αγορά συγκεκριμένου είδους αντλίας, η οποία έχει τη δυνατότητα να μετατρέπει το υγραέριο θέρμανσης σε υγραέριο κίνησης. Όπως χαρακτηριστικά μας έχει λεχθεί, σήμερα σε όλη την Κύπρο υπάρχουν πέραν των 30.000 φιαλών υγραερίου σε σπίτια και επιχειρήσεις. Το κόστος αγοράς ενός συστήματος μετατροπής υγραερίου κυμαίνεται από 300 – 2.000 ευρώ, ποσό το οποίο δεν είναι απαγορευτικό. Κατά συνέπεια, δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο κάποιοι να χρησιμοποιούν το υγραέριο θέρμανσης από τις οικιακές φιάλες, στο αυτοκίνητό τους, και χωρίς μάλιστα τη δυνατότητα ελέγχου από το ίδιο το κράτος, θέτοντας με τον τρόπο αυτό, σε σοβαρό κίνδυνο τους ιδίους αλλά και άλλους πολίτες.
 
ΑΣΦΑΛΕΣΤΕΡΟ
 
Από την άλλη όμως, αυτό που τονίζουν εμφαντικά όλοι οι εμπλεκόμενοι, είναι το γεγονός ότι εάν οι οδηγοί προμηθεύονται υγραέριο κίνησης από εγκεκριμένα σημεία όπως τα πρατήρια πετρελαιοειδών, τότε δεν θα υπάρχει κανένας απολύτως κίνδυνος για την ασφάλεια. Να σημειώσουμε πως μελέτες με θέμα τη χρήση υγραερίου σε οχήματα σε όλη την Ευρώπη, έχουν δείξει ότι το υγραέριο είναι πιο ασφαλές καύσιμο από τη βενζίνη, λόγω της πιο ισχυρής δεξαμενής καυσίμου, η οποία είναι πιο ανθεκτική στα χτυπήματα.
 
ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΑ ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ
 
Το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών έχει ήδη παραχωρήσει πέντε άδειες εγκατάστασης συστημάτων υγραεριοκίνησης και άλλες 14 έχουν πάρει σειρά. Πρόκειται για συνεργεία, οι τεχνικοί των οποίων παρακολούθησαν τα σεμινάρια και έχουν λάβει πιστοποίηση ως εξειδικευμένοι τεχνίτες για εγκατάσταση συστημάτων υγραεριοκίνησης. Όπως αρμοδίως μας έχει λεχθεί από το Υπουργείο Ενέργειας, μέχρι στιγμής έχουν παραχωρηθεί τέσσερις άδειες σε ισάριθμα πρατήρια, ενώ εκκρεμεί και η εξέταση και άλλων αιτήσεων. Σύμφωνα με συνεργεία, με τα οποία ήρθε σε επαφή ο ΡΕΠΟΡΤΕΡ, οι τιμές εγκατάστασης του συστήματος στο αυτοκίνητο διαφοροποιούνται από τα κυβικά της μηχανής και την τεχνολογία της. Οι τιμές αυτές, κυμαίνονται από 700 συν ΦΠΑ και μπορούν να φθάσουν και μέχρι τις 3.000 ευρώ επιπλέον ΦΠΑ. Για τις μηχανές άμεσου ψεκασμού, που είναι από τις πλέον διαδεδομένες στους δρόμους της Κύπρου, το κόστος μετατροπής υπολογίζεται στα 1.200 ευρώ συν ΦΠΑ. Αυτό ωστόσο που τονίστηκε με ιδιαίτερα εμφαντικό τρόπο είναι το γεγονός ότι οι οδηγοί θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στην επιλογή του συνεργείου που θα προτιμήσουν για τη μετατροπή του οχήματος και πάντα να ζητούν τη βεβαίωση που έχει παραχωρηθεί στους τεχνίτες μετά και τη σχετική εκπαίδευσή τους.
 
ΛΙΓΟΤΕΡΑ ΕΞΟΔΑ
 
Αν και το κόστος της μετατροπής ενδεχομένως να ακούγεται απαγορευτικό, ωστόσο, με βάση τις σημερινές τιμές των καυσίμων, το όφελος για την τσέπη του οδηγού μπορεί να ξεπεράσει το 40% σε σχέση με τη βενζίνη, αν και το υγραέριο δεν είναι οικονομικότερο σε σχέση με τη βενζίνη. Για την κίνηση ενός αυτοκινήτου με υγραέριο απαιτείται 10% περισσότερη ποσότητα υγραερίου απ’ ό,τι βενζίνης. Είναι όμως πιο φθηνή η τιμή του και γι’ αυτό τον λόγο συμφέρει περισσότερο σε σχέση με τη χρήση βενζίνης. Το όφελος για τον ιδιοκτήτη που χρησιμοποιεί ως καύσιμο το υγραέριο, συγκριτικά με τη βενζίνη, αγγίζει το 40% - 50%. Για παράδειγμα, αν ένα μοντέλο χρειάζεται 8 λίτρα αμόλυβδης/100 χλμ. με κόστος 1,80 ευρώ/λίτρο, στα 100 χλμ. απαιτεί 14,4 ευρώ. Το ίδιο μοντέλο, κάνοντας χρήση υγραερίου απαιτεί 9 λίτρα/100 χλμ., αλλά με κόστος 0,90 ευρώ/λίτρο, το συνολικό κόστος είναι 8,1 ευρώ. Σε ετήσια βάση, όταν ένας οδηγός ξοδεύει για βενζίνη 2.100 ευρώ, υπολογίζεται ότι με το υγραέριο θα ξοδεύει περίπου 1.200 ευρώ.
 
Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΓΓΡΑΦΗΣ
 
Σε ό,τι αφορά τώρα τη διαδικασία εγγραφής του οχήματος, θα γίνεται στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ) από τους ίδιους του οδηγούς οι οποίοι θα πρέπει να προσκομίζουν τα απαραίτητα έγγραφα. Συγκεκριμένα, αφού γίνει η μετατροπή του οχήματος, ο εγκεκριμένος από το κράτος τεχνικός, θα βεβαιώνει τη μετατροπή του οχήματος. Ο ιδιοκτήτης θα παρουσιάζει τη βεβαίωση αυτή στα Κέντρα Ελέγχου Οχημάτων (ΜΟΤ) από όπου θα λαμβάνουν και δεύτερη βεβαίωση. Τέλος, οι ιδιοκτήτες είναι υποχρεωμένοι να προσκομίζουν τις δυο βεβαιώσεις στα ΤΟΜ ή στα Γραφεία Εξυπηρέτησης του Πολίτη για αλλαγή του τίτλου ιδιοκτησίας του οχήματος.
 
___________________________
 
Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα
 
 
Το πλεονέκτημα της χρήσης του υγραερίου ως καυσίμου κίνησης, είναι η δυνατότητα εξοικονόμησης χρημάτων. Μπορεί να είναι μέχρι 50% φθηνότερο από τη βενζίνη, σε σύγκριση με την τιμή ανά λίτρο. Σημειώνεται ότι υπάρχει προοπτική για ακόμα καλύτερες τιμές, όταν θα αρχίσει η εκμετάλλευση των αποθεμάτων φυσικού αερίου της κυπριακής ΑΟΖ. Άλλα πλεονεκτήματα είναι οι μειωμένες εκπομπές καυσαερίων και ενδεχομένως η μεγαλύτερη διάρκεια ζωής του κινητήρα. Το αέριο για υγραεριοκίνηση προσφέρεται ως ένα καλά αναπτυγμένο, γνήσιο εναλλακτικό καύσιμο έναντι της βενζίνης. Σε ό,τι αφορά τώρα τα μειονεκτήματα, όπως αρμοδίως έχουμε πληροφορηθεί αυτά δεν είναι πολλά. Πρώτο και ουσιαστικότερο, ίσως, είναι το κόστος της μετατροπής του αυτοκινήτου. Επίσης, σε ορισμένες περιπτώσεις, η τοποθέτηση της δεξαμενής αερίου στον χώρο των αποσκευών του αυτοκινήτου μπορεί να καταλαμβάνει μεγάλο χώρο. Στα 4WD οχήματα, όπου η δεξαμενή τοποθετείται κάτω από το πάτωμα, μπορεί να υπάρχει κάποια απώλεια της απόστασης από το έδαφος. Το υγραέριο επίσης δεν είναι τόσο ευρέως διαθέσιμο, όπως η βενζίνη.
 
 
 
 

Δειτε Επισης

Κοινή αντίληψη ΠΣΕΜ-Συμβουλίου Νεολαίας για τα ζητήματα Παιδείας
Απαραίτητος ο διαρκής εκσυγχρονισμός πλαισίου για βία κατά γυναικών
Την μεταφορά ζεύγους από χώρο περιορισμού Αερoδρομίου Λάρνακας ζητά η Επίτροπος Διοικήσεως
Ξεκαθαρίζει η Κυβέρνηση για φοιτητική χορηγία-«Καμία πρόθεση για μείωσή της»
Κίνδυνος για την Οικοδομική Βιομηχανία και την Οικονομία η κρίση στο κλάδο έτοιμου σκυροδέρματος
Πράσινο Υπουργικού για παροχή μηνιαίας επιδότησης σε φοιτητές επανεγκατασταθέντων
Περισσότεροι από 17.500 πολίτες θα βοηθηθούν κατά την εβδομάδα εθελοντισμού ΠΣΣΕ
Μαλλιά κουβάρια στην Επ. Υγείας-Η θέση του ελεγκτικού οίκου και η αντίδραση του ΟΚΥπΥ
Εκτονώθηκε η κρίση, δεν θα υπάρχει κλιμάκωση μέτρων από τους γιατρούς-Όσα συμφώνησαν με Δαμιανό
Ξεκινούν διαβουλεύσεις με το Υπ. Υγείας οι γιατροί-Χρονοδιάγραμμα μέχρι τέλος Φεβρουαρίου