FlyDubai: “Περίμενε. Πού πας; Σταμάτα! Σταμάτα!”
09:34 - 29 Μαρτίου 2016
Τα τελευταία λεπτά της μοιραίας πτήσης της Flydubai FZ 981 φέρεται να ήταν γεμάτα φωνές, διαφωνίες των πιλότων, πανικό και κραυγές τρόμου, όπως μεταδίδει η ρωσική εφημερίδα Kommersant.
Απ’ ότι φαίνεται από τα στοιχεία των μαύρων κουτιών, όπως ανέφερε πηγή στην εφημερίδα, μετά από ανεπιτυχείς προσπάθειες προσγείωσης σε κακές καιρικές συνθήκες, έγινε προσπάθεια από τον ένα πιλότο το αεροσκάφος να πάρει πάλι ύψος, ενώ ο άλλος τράβηξε το μοχλό για να αποτρέψει αυτή την απότομη ανάβαση, με αποτέλεσμα το αεροσκάφος να οδηγηθεί σε μία ανεξέλεγκτη βουτιά προς το έδαφος.
Η Επιτροπή αεροπορίας πιστεύει ότι τα επίσημα αποτελέσματα της αποκωδικοποίησης θα δημοσιοποιηθούν μέσα σε μια ή δύο εβδομάδες.
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με πηγές της Kommersant, ο καταγραφέας πτήσης αποκάλυψε ότι FZ981 είχε κάνει δύο απόπειρες να προσγειωθεί με την αυτόματη λειτουργία, και δεδομένου ότι οι κακές καιρικές συνθήκες εμπόδισαν και την δεύτερη προσπάθεια, ο πιλότος αποφάσισε να κάνει μια τρίτη προσέγγιση χειροκίνητα.
Συγκεκριμένα ένας από τους πιλότους, αναφέρει η Kommersant ,πάτησε το κουμπί TOGA (Take off. Go around) και απενεργοποίησε τον αυτόματο πιλότο.
Εμπειρογνώμονες που μίλησαν υπό το καθεστώς της ανωνυμίας στη ρωσική εφημερίδα, εξέφρασαν την άποψη ότι ο πιλότος δεν κατάφερε να χειριστεί σωστά το πηδάλιο κατάδυσης και τον οριζόντιο σταθεροποιητή, που κατευθύνουν το αεροπλάνο προς αντίθετες κατευθύνσεις - κάτω και πάνω, αντίστοιχα.
Όταν ο πιλότος προσπάθησε να πάρει ύψος, έβαλε τόσο το πηδάλιο όσο και τον σταθεροποιητή σε μια κατάσταση απότομης ανάβασης, όπως κάνουν τα μαχητικά αεροσκάφη. Παράλληλα είχε ενργοποιηθεί και το κουμπί TOGA, ανεβάζοντας τα πτερύγια του αεροσκάφους, με αποτέλεσμα αυτό να χάσει ταχύτητα, αλλά και τη σωστή γωνία προσέγγισης του εδάφους. Όλα αυτά καταλήγουν οι ειδικοί, οδήγησαν σε μια ανεξέλεγκτη κατάδυση.
Τα μαύρα κουτιά φέρονται να έχουν καταγράψει μια έντονη διαφωνία μεταξύ των δύο πιλότων. Ο πιλότος που προσπάθησε να ανεβάσει το αεροσκάφος, ούτως ώστε αυτό να πάρει ύψος, προφανώς γύρισε τις μηχανές στην ισχυρή λειτουργία απογείωσης, αναγκάζοντας το αεροσκάφος να συνεχίσει την αναρρίχησή του. Ο άλλος πιλότος πίστευε ότι η κατάσταση ήταν επικίνδυνη και προφανώς έκανε το αντίθετο: έσπρωξε δηλαδή τη μύτη του Boeing προς τα κάτω για να αποτρέψει το απότομο ανέβασμα, και την ίδια στιγμή φώναζε στο συνάδελφό του, να σταματήσει να το κάνει αυτό.
“Wait! Where are you flying? Stop! Stop!”
“Περίμενε. Πού πετάς; Σταμάτα! Σταμάτα!” ,
φέρεται να λέει ο ένας εκ των πιλότων, φωνάζοντας, στον άλλο δευτερόλεπτα πριν τη συντριβή.
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων δευτερόλεπτα πριν τη σύγκρουση από την οποία σκοτώθηκαν και οι 62 επιβαίνοντες του αεροσκάφους, ανάμεσά τους και ο Κύπριος πιλότος της πτήσης, Άριστος Σωκράτους, οι χειριστές φέρονται να φώναζαν με τρόμο, όπως αναφέρει η Kommersant.
Ωστόσο, δεν είναι ακόμη σαφές ποιος πιλότος κάνει τι. Στην αρχή πάντως οι ερευνητές πίστευαν ότι μόνο ένας άνθρωπος μιλούσε καθ’ όλη τη διάρκεια της καταγραφής.
Πηγή: Kommersant, RT