Καύση νεκρών: Ήρθε η ώρα και για την Κύπρο

Εάν είχατε επιλογή να ταφείτε ή να γίνετε στάχτη, τι θα διαλέγατε; Είναι ένα από τα ερωτήματα που θα πρέπει ο καθένας να απαντήσει για τον εαυτό του, καθώς το νομοσχέδιο για την καύση νεκρών μπαίνει στην τελική ευθεία προς ψήφιση. Πριν βιαστείτε να αποφασίσετε, διαβάστε και ενημερωθείτε και για μια άλλη επιλογή, οικονομική και άκρως περιβαλλοντική.
Αν εξαιρέσουμε τα άτομα που επιλέγουν την καύση νεκρών λόγω θρησκείας ή κουλτούρας, πολλοί καταλήγουν σε αυτή την απόφαση για περιβαλλοντικούς λόγους, αλλά και για το χαμηλό κόστος. Όσον αφορά στο πρώτο, οι υποστηρικτές της ιδέας τονίζουν την αυξανόμενη έλλειψη χώρου για κοιμητήρια, ενώ για το δεύτερο, όντως σε πολλά μέρη του κόσμου αυτή η μέθοδος στοιχίζει μέχρι και 65% λιγότερο από την ταφή. Κι ο λόγος είναι ότι παρακάμπτονται ορισμένα έξοδα, όπως της αγοράς τάφου, της τελετής της κηδείας, του φερέτρου, της συντήρησης του τάφου κλπ. Στην Κύπρο, προς το παρόν, είναι διαφορετικά τα κόστη. Σύμφωνα με τον Γιώργο Μελά, του Γραφείου Κηδειών G&P Melas, στο εξωτερικό το κόστος μιας κηδείας είναι πολύ μεγαλύτερο απ’ αυτό της Κύπρου, γι’ αυτό φαίνεται η καύση φθηνότερη. Επιτέλους, τονίζει μιλώντας στον ΡΕΠΟΡΤΕΡ, θα πρέπει και στον τόπο μας να υπάρχει η επιλογή της αποτέφρωσης. «Κάθε φορά που πεθαίνει ένα άτομο που είχε εκφράσει την επιθυμία να αποτεφρωθεί, οι συγγενείς του αναγκάζονται να τον μεταφέρουν στο εξωτερικό, ακριβοπληρώνοντας το ταξίδι και τα έξοδα μεταφοράς», συμπληρώνει.

Ο ιατροδικαστής
Τελευταία πινελιά στο σχετικό νομοσχέδιο που εκκρεμεί από το 2013, είναι μια ασφαλιστική δικλίδα που ζήτησαν οι υπουργοί Εσωτερικών και Υγείας. Συγκεκριμένα, ζήτησαν να γίνεται ιατροδικαστική εξέταση στη σορό πριν από την έκδοση άδειας αποτέφρωσης από τον οικείο έπαρχο. Έτσι θα αποκλείεται το ενδεχόμενο ο θάνατος να προήλθε από εγκληματική ενέργεια ή ιατρική αμέλεια. Σύμφωνα με τον ιατροδικαστή Σοφοκλή Σοφοκλέους, η πρόνοια αυτή είναι ορθή, αφού κανείς δεν μπορεί να είναι βέβαιος για τα αίτια του θανάτου, ακόμα και για μια γριά σε ένα απόμακρο χωριό.

Η Εκκλησία σκέφτεται την Ανάσταση
Σύμφωνα με την Εκκλησία, η αναμενόμενη Ανάσταση Νεκρών μπορεί να γίνει και από την τέφρα. «Πολλοί, εξάλλου, κατά καιρούς, έγιναν τροφή άγριων θηρίων σε ξηρά και σε θάλασσα, χωρίς τούτο να σημαίνει ότι δεν θα αναστηθούν κατά τη Δευτέρα Παρουσία του Χριστού», λέει σχετική ανακοίνωση. Αποδίδοντας τιμή στο σώμα, σύμφωνα και με την προτροπή του Αποστόλου Παύλου, η Εκκλησία προχωρεί στην κηδεία του. Η περιγραφή της ταφής του Χριστού, του Λαζάρου, του Ιακώβ, του Ιωσήφ κλπ. παραπέμπει στην ίδια παράδοση, λέει η Εκκλησία. Η υμνολογία της Εκκλησίας αναφέρεται συχνά σε τάφους και διάλυση των σωμάτων «εις τα εξ ων συνετέθη», παραπέμποντας πάλι στην ίδια παράδοση της ταφής και όχι της καύσης των σωμάτων. Πάντως, ενδιαφέρουσα είναι η αναφορά στη σχετική ανακοίνωση της Εκκλησίας, ότι δεν μπορεί να εμποδίσει τα μέλη της από την επιλογή της καύσης. Συμβουλεύει, όμως, όλους όπως μείνουν πιστοί στην παράδοσή της. Σημειώνεται πως για όσους επιλέξουν την αποτέφρωση από την κηδεία, η Εκκλησία δεν θα τελεί γι’ αυτούς την εξόδιο ακολουθία, «γιατί κάτι τέτοιο θα ήταν αντίθετο προς τα πιστεύω και την παράδοσή της», όπως αιτιολογεί αυτή της την απόφαση.

Στους πέντε ανέμους
Σε ό,τι αφορά το τι θα μπορεί να κάνει κάποιος την τέφρα του αγαπημένου προσώπου του –όλοι έχουμε δει συγκινητικές χολιγουντιανές σκηνές, όπου ο ήρωας σκορπά τη στάχτη της αγαπημένης του στα κύματα της θάλασσας κλπ.– στον τόπο μας θα υπάρχουν κάποιοι περιορισμοί. Για παράδειγμα, η τεφροδόχος θα μπορεί να ποντίζεται σε απόσταση δύο ναυτικών μιλίων από την ακτή, με την προϋπόθεση ότι αυτή είναι υδατοδιαλυτή και δεν περιέχει ρυπογόνα στοιχεία. Επίσης, θα απαγορεύεται να ποντίζεται σε οποιοδήποτε ποταμό, λίμνη, υδατοφράκτη ή κανάλι μεταφοράς ύδατος. Ακόμη, θα μπορεί να διασκορπιστεί, μεταξύ άλλων, στον κήπο ιδιωτικής περιουσίας οποιουδήποτε προσώπου που συγκατατίθεται σ’ αυτό και οπουδήποτε στη θάλασσα, εκτός από περιοχή προστασίας λουομένων. Η τέφρα απαγορεύεται να διασκορπίζεται σε δημόσιους δρόμους, δημόσια πάρκα, κοίτες ποταμών, λίμνες, υδατοφράκτες ή κανάλια μεταφοράς ύδατος.
 


Υπάρχει ζωή μετά τη ζωή
Σημειώνεται ότι τον τελευταίο καιρό φαίνεται να εισχωρεί και μια τρίτη επιλογή ανάμεσα στο θέμα ταφής ή καύσης, που μπορεί να εφαρμοστεί με την επιλογή της αποτέφρωσης. Σύνθημά της είναι «Ας μετατρέψουμε τα νεκροταφεία σε δάση». Μια νέα εταιρεία (https://urnabios.com) έχει κατασκευάσει μια οικολογική τεφροδόχο (The Bios Urn). Σε αυτήν τοποθετείται μέρος της ανθρώπινης τέφρας ή και όλη, ανάλογα με την επιθυμία του καθενός, με βιοδιασπώμενα υλικά και ένα σπόρο της επιλογής σας. Μέσα από αυτό το ειδικό δοχείο θα αναπτυχθεί ένα νέο φυτό, ένα νέο δέντρο, δίνοντας συνέχεια στην ανθρώπινη ύπαρξη – ένα ζωντανό ενθύμιο ενός αγαπημένου προσώπου. Η ανάπτυξη του δέντρου αυτού είναι ελεγχόμενη, για να είναι δεδομένη η επιτυχία.

Η τελευταία επιθυμία
Τέλος, αν και εφόσον ψηφιστεί το σχετικό νομοσχέδιο στο άμεσο μέλλον, τότε θα μπορεί κανείς να ζητά να γίνει αποτέφρωσή του μέσω των ακόλουθων (με σειρά προτεραιότητας):
1. Μέσω του προσωπικού του αντιπροσώπου, που κατονομάζεται στη διαθήκη του αποθανόντος
2. Αν ο αποθανών ήταν ανήλικος, μέσω του νόμιμου κηδεμόνα
3. Μέσω του συζύγου
4. Μέσω του ενήλικου τέκνου του αποθανόντος
5. Μέσω του γονέα του αποθανόντος
6. Μέσω του ενήλικου εγγονού/εγγονής του αποθανόντος
7. Μέσω του ενήλικου αδελφού/αδελφής του αποθανόντος
8. Μέσω οποιουδήποτε προσώπου που έχει προσωπική ή συγγενική σχέση με τον αποθανόντα, πέραν των πιο πάνω προσώπων.

Στα αζήτητα
Αν μετά από έξι μήνες από την ημερομηνία θανάτου κανένα από τα πιο πάνω πρόσωπα δεν επιδείξει ενδιαφέρον να εμπλακεί στον τρόπο διάθεσης των λειψάνων του αποθανόντος, το δικαίωμα στην απόφαση για διάθεση με αποτέφρωση δύναται να ασκηθεί σε περίπτωση που ο αποθανών είναι Κύπριος ή αγνώστων στοιχείων ή άλλης ιθαγένειας, από τον διευθυντή του νοσοκομείου όπου φυλάσσεται η σορός και σε περίπτωση που ο αποθανών είναι αλλοδαπής ιθαγένειας, από τον διαπιστευμένο στη Δημοκρατία διπλωματικό ή προξενικό αξιωματούχο της χώρας ιθαγένειας του αποθανόντος. Η οποιαδήποτε δε δαπάνη θα ανακτάται στη συνέχεια από την περιουσία που τυχόν καταλείπει ο αποθανών.

Ανά τον κόσμο
Παρόλο που οι περισσότερες χώρες του κόσμου δίνουν την επιλογή της αποτέφρωσης, η Κύπρος μόλις που πλησιάζει την ιδέα –ετοιμάζει σχετική νομοθεσία–, αν και στην αρχαία Ελλάδα η καύση των νεκρών δεν ήταν καθόλου άγνωστη. Ενάντια σε αυτήν είναι κυρίως χώρες με πλειοψηφία Ορθόδοξους Χριστιανούς, Ρωμαιοκαθολικούς, Εβραίους ή και Μουσουλμάνους, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η αποτέφρωση αποκλείεται. Το μεγαλύτερο ποσοστό στην καύση νεκρών έχει η Ιαπωνία 99%, ενώ χώρες όπως η Ιταλία και η Ρουμανία κυμαίνονται στο 10%. Σε χώρες όπως η Σουηδία, η Ελβετία, η Βρετανία, η Ολλανδία, η Νορβηγία και η Δανία, τα ποσοστά ξεπερνούν το 50%. Πολλές χώρες είχαν μάλιστα αποδεχθεί από νωρίς αυτή την πρακτική. Η Βρετανία το 1884 και η Γαλλία το 1789. Στις ΗΠΑ, η επιλογή της αποτέφρωσης κερδίζει ολοένα έδαφος, και σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Αποτέφρωσης Βορείου Αμερικής, μέχρι το 2025 το ποσοστό της καύσης νεκρών θα φτάσει το 58,8%. Επιπρόσθετα, τα πιστεύω πολλών λαών ή και μεμονωμένων ανθρώπων τείνουν σε αυτή την κατεύθυνση, διότι πιστεύουν, όπως οι Θιβετιανοί, ότι με την ταφή θάβεται και η ψυχή, ή όπως οι Ινδουιστές, που πιστεύουν ότι ο άνθρωπος αποτελείται από τέσσερα στοιχεία και πρέπει να επιστρέψει σε αυτά, και με την καύση θεωρούν ότι αυτό γίνεται.  
 

Δειτε Επισης

Κυρίως αίθριος σήμερα ο καιρός-Στους 32 βαθμούς θα ανέλθει η θερμοκρασία
Βγάζει το mute και ανοίγει τη συζήτηση για απαγόρευση κινητών στα σχολεία η Βουλή
Κραυγή απόγνωσης από οργανώσεις ΑμεΑ για επιδόματα-«Υπάρχουν άνθρωποι εγκλωβισμένοι στο σπίτι»
Αυτοί είναι οι μαγικοί αριθμοί για τα 15,7 εκατομμύρια του Τζόκερ
Πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ «Σκάμματα» για τα 50 χρόνια από την τουρκική εισβολή
Τις εισηγήσεις για τις τ/κ περιουσίες κατέθεσε η ΠΕΠ ενώπιον της Επ. Προσφύγων
Δαπάνες €0,5 εκ. για αναβάθμιση παραλιών στον Προϋπολογισμό 2025
Μέχρι τέλος έτους η μελέτη για τον εκσυγχρονισμό επιδομάτων-Καταγράφηκαν 42 διαφορετικά
Στήριξη στο αναπτυξιακό πρόγραμμα του ΤΕΠΑΚ εξέφρασε η Υπουργός Παιδείας
Γύρω στις έξι χιλιάδες τα διαφιλονικούμενα κτήματα παγκυπρίως