Ο Μαλάς ζητά έρευνα από τον Γενικό Ελεγκτή για τα φάρμακα

Το Γενικό Ελεγκτή Οδυσσέα Μιχαηλίδη καλεί ο πρώην Υπουργός Υγείας Σταύρος Μαλάς να διερευνήσει άμεσα τι εξελίχτηκε πριν παρθεί η απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου της 2ης Σεπτεμβρίου 2015 για αλλαγή της διαδικασίας για ονομαστικά αιτήματα και να ζητήσει από όλους τους εμπλεκόμενους τα στοιχεία που κατέχουν.
 
Σε γραπτή δήλωσή του σε σχέση με το θέμα που προέκυψε με τις φαρμακευτικές υπηρεσίες και την έγκριση αιτημάτων για χορήγηση φαρμάκων και συνεπεία, όπως αναφέρει, «δηλώσεων περί ατεκμηρίωτων ισχυρισμών μου» ο κ. Μαλάς αναφέρει ότι «μέχρι και πριν λίγους μήνες λειτουργούσε μια δωδεκαμελής Επιτροπή Φαρμάκων, αποτελούμενη από επτά γιατρούς και πέντε φαρμακοποιούς, και είχε αρμοδιότητα να εξετάζει όλα τα αιτήματα για χορήγηση φαρμάκων, είτε εντός είτε εκτός επιστημονικού πρωτοκόλλου».
 
«Ο εκάστοτε Υπουργός Υγείας είχε την αρμοδιότητα να εγκρίνει κατ’εξαίρεση ένα αίτημα, έστω και αν η Επιτροπή Φαρμάκων απέρριπτε το αίτημα. Αυτό επιβεβαιώθηκε και με απόφαση του ΥΣ στις 22/07/2015», προσθέτει.
 
Το Υπουργικό Συμβούλιο, συμπληρώνει ο κ. Μαλάς, «μετά από 40 ημέρες με απόφαση του στις 2/09/2015 αφαίρεσε τις εξουσίες για εξέταση ονομαστικών αιτημάτων εκτός πρωτοκόλλων και τις εκχώρησε σε μια νέα πρωτοβάθμια επιτροπή που θα εξετάζει μόνο τα ονομαστικά αιτήματα και αρχικά αποτελείτο από ένα γιατρό παθολόγο και δύο φαρμακοποιούς». Παράλληλα, αναφέρει, «διορίστηκε μια άλλη Αναθεωρητική Επιτροπή με εξουσίες να αναθεωρεί αποφάσεις της πρωτοβάθμιας επιτροπής».
 
Ο κ. Μαλάς θέτει το ερώτημα: «ο Γενικός Ελεγκτής εισηγήθηκε μεν την αφαίρεση της κατ’ εξαίρεσης διάθεσης φαρμακευτικού προϊόντος από τον Υπουργό ανεξαρτήτως της εισήγησης της Επιτροπής Φαρμάκων, αλλά εισηγήθηκε επίσης και την δημιουργία δύο άλλων επιτροπών που να χειρίζονται ονομαστικά αιτήματα»;
 
Σε σχέση με την αφορμή πίσω από την αλλαγή απόφασης διερωτάται «μήπως η αφορμή ήταν τα αιτήματα για χορήγηση φαρμάκων σε δύο ασθενείς (κατέχω τα ονόματα) τα οποία αιτήματα αρχικά απορρίφτηκαν και τελικά εγκρίθηκαν κατ’ έξαίρεσην πριν αφαιρεθούν οι εξουσίες του Υπουργού»;
 
Αφού, συνεχίζει ο πρώην Υπουργός Υγείας, «οι κατ’εξαίρεση εξουσίες του ΥΥ ήταν δυνητικά αδιαφανής, γιατί διορίστηκε τριμελής Αναθεωρητική Επιτροπή κάτω από τον εκάστοτε Γενικό Διευθυντή του Υπ Υγείας»;
 
Μήπως, θέτει το ερώτημα, «για να μεταφέρονται οι παρεμβάσεις σε υπηρεσιακό επίπεδο και όχι στον Υπουργό και να γίνεται μια εξυπηρέτηση χωρίς επίσημη άσκηση εξουσίας από τον Υπουργό»;
 
Παράλληλα, αναφέρει ότι «την ευθύνη για αγορά φαρμάκων από το κονδύλι για ονομαστικά αιτήματα την έχει αποκλειστικά η διοίκηση του Υπ Υγείας και όχι οι Φαρμακευτικές Υπηρεσίες».
 
Σύμφωνα με τον κ. Μαλά «το Υπουργικό Συμβούλιο με την απόφαση του της 02/09/2015 εξουσιοδότησε επίσης τον Υ. Υγείας να μεταφέρει όλες τις αρμοδιότητες για την αγορά και προμήθεια φαρμάκων στη διοίκηση του Υπουργείου Υγείας». Αφού, προσθέτει, «οι Φαρμακευτικές Υπηρεσίες είναι ανεπαρκείς σε αυτό το τομέα γιατί δεν εφαρμόστηκε η Απόφαση 02/09/2015 και τώρα γίνεται επίρριψη ευθυνών στους υπηρεσιακούς»;
 
“Προς τη σωστή κατεύθυνση η απόφαση” απαντά ο Μιχαηλίδης
 
Ο κ. Μιχαηλίδης που κλήθηκε από το ΚΥΠΕ να σχολιάσει δήλωση του πρώην Υπουργού Σταύρου Μαλά, απάντησε πως η απόφαση του Υπουργικού της 2ας Σεπτεμβρίου 2015 να αφαιρέσει την κατ` εξαίρεση έγκριση από πλευράς του Υπουργού Υγείας της χορήγησης φαρμάκων είναι προς την ορθή κατεύθυνση, ενώ έδωσε στη δημοσιότητα τις τέσσερις περιπτώσεις και τα ποσά που ενέκρινε κατ` εξαίρεση ο Υπουργός Υγείας Γιώργος Παμπορίδης έχοντας πρώτα λάβει τη θετική άποψη ad hoc επιτροπής που διόρισε για τις τρεις και γνωμάτευση ανεξάρτητου ογκολόγου για την τέταρτη.

«Η απόφαση του Υπουργικού ανέκαθεν και από τον Ιούλιο που ήταν η τελευταία απόφαση του 2015 επέτρεπε στον Υπουργό Υγείας να εγκρίνει κατ` εξαίρεση την χορήγηση φαρμάκων, έστω και αν είχε διαφωνήσει προηγουμένως είτε η Επιτροπή Φαρμάκων είτε και σε περιπτώσεις που το θέμα παραπεμπόταν κοντά του απευθείας», είπε.
 
Ο Γενικός Ελεγκτής ανέφερε στο ΚΥΠΕ ότι η Υπηρεσία του γνωρίζει τέσσερις συγκεκριμένες περιπτώσεις τις οποίες ο νυν Υπουργός ενέκρινε κατ` εξαίρεση παροχή φαρμακευτικής θεραπείας και ότι στις τρεις εκ των οποίων προτού ασκήσει αυτή του την εξουσία ο Υπουργός Υγείας διόρισε ad hoc επιτροπή για τον συμβουλέψει, «κάτι που δεν φαίνεται να γινόταν στα προηγούμενα χρόνια».
 
Ο κ. Μιχαηλίδης ανέφερε ότι “η υπηρεσία μας γνωρίζει η πρώτη περίπτωση αφορά γυναίκα που πάσχει σπάνια αιματολογική κακοήθεια στην οποία ο Υπουργός ενέκρινε θεραπεία τριών μηνών, ύψους €11.700 συνολικά μετά από τη θετική γνωμάτευση ad hoc επιτροπής που διόρισε”.
 
Η δεύτερη, πρόσθεσε, αφορά άνδρα ο οποίος έπασχε από πολλαπλό μυέλωμα για την περίπτωση του οποίου επίσης ο Υπουργός διόρισε ad hoc επιτροπή, η οποία τον συμβούλεψε να εγκρίνει την παραχώρηση φαρμάκου για περίοδο 4 μηνών με κόστος €34.000.
 
Η τρίτη περίπτωση, είπε, αφορά νεαρό 18 χρόνων με οστεοσάρκωμα, για το οποίο η θεραπεία ήταν ύψους €57.000. Ο Υπουργός ενέκρινε την δαπάνη και πάλι μετά από θετική γνωμοδότηση ad hoc επιτροπής.
 
Η τέταρτη περίπτωση αφορά μητέρα, 34 χρονών με καρκίνο στο μαστό, για την οποία ο Υπουργός ενέκρινε την κατ` εξαίρεση χορήγηση φαρμάκου με κόστος €5.000 λαμβάνοντας υπόψη γνωμάτευση ανεξάρτητου ογκολόγου αφού κρίθηκε ότι δεν θα ήταν ορθό να διακοπεί θεραπεία που είχε ήδη ξεκινήσει.
 
Ο Γενικός Ελεγκτής πρόσθεσε ότι «εν πάση περιπτώσει ο ίδιος ο Υπουργός θεώρησε ότι δεν θα ήταν ορθό να καλείται ο ίδιος να εγκρίνει ονομαστικά αιτήματα κατ` εξαίρεση» θέση με την οποία, όπως είπε, ο ίδιος συμφωνεί.
 
«Ως εκ τούτου η απόφαση του Σεπτέμβρη για να αφαιρεθεί από τον Υπουργό η εξουσία εξέτασης ονομαστικών αιτημάτων ήταν προς την ορθή κατεύθυνση», σημείωσε.
 
Κληθείς να σχολιάσει αναφορά του κ. Μαλά στο γεγονός ότι η προηγούμενη επιτροπή ήταν πολυμελής σε αντίθεση με την τωρινή, ο κ. Μιχαηλίδης είπε ότι «θεωρητικά θα μπορούσε οι δύο Επιτροπές να συμπτυχθούν σε μια, αφού όμως πρώτα διασφαλιστεί η αντικειμενικότητα μιας τέτοιας Επιτροπής, αφού δεν είναι ορθό την εξέταση ονομαστικών αιτημάτων να τη χειρίζεται μια επιτροπή η πλειοψηφία των μελών της οποίας έχει τον ίδιο προϊστάμενο».

 
 

Δειτε Επισης

Εντός του 2026 έργα ενίσχυσης προσβασιμότητας ποδηλατιστών, πεζών και ΑμεΑ στη Λεμεσό
Έντονη ανησυχία για τα θανατηφόρα-Ανοίγει η συζήτηση για εισαγωγή μαθήματος οδικής συνείδησης
Μπαλάκι ευθυνών μεταξύ ΟΚΥπΥ και γιατρών, πληρώνουν τα σπασμένα οι ασθενείς-Δεύτερη μέρα απεργίας
Σε διαδικασία υλοποίησης τα μέτρα ασφαλείας στο Βασιλικό-Διαβεβαιώσεις Παπαναστασίου
Προσαρμογή νομοθετικού πλαισίου στις πραγματικές ανάγκες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ζητά η Ένωση Δήμων
Στη γραμμή ΥΠΕΣ και η Έφορος Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων για τις Τ/κ περιουσίες και τα ευτελή μισθώματα
Κατσάδα Λοττίδου για ανισότητες στις εξετάσεις του δημοσίου για παιδιά εγκλωβισμένων-Εισηγείται λύσεις
Επίθεση Παγκυπρίου Συνδέσμου Σκυροποιών-«Το κράτος να αναλάβει τις ευθύνες του»
Άλλοι εργάζονταν κανονικά και άλλοι έκαναν απεργία στα νοσοκομεία Πάφου και Πόλης
Καλεί σε διαβούλευση το Νομοσχέδιο για την διάσταση Φύλων η Επίτροπος