ΔΗΣΥ: Οι σύγχρονες προκλήσεις της Παιδείας στην Κύπρο

Οι σύγχρονες προκλήσεις της παιδείας στην Κύπρο και η εν εξελίξει προσπάθεια για μεταρρυθμίσεις στο τομέα της εκπαίδευσης βρέθηκαν στο επίκεντρο συζήτησης στρογγυλής τραπέζης που διοργάνωσε ο ΔΗΣΥ. Επί τάπητος τέθηκαν οι μεταρρυθμίσεις του εκπαιδευτικού συστήματος, η ιδιωτική παιδεία και η αναβάθμισή της, θέματα γύρω από τον τρόπο συμβολής της πανεπιστημιακής κοινότητας στην ανάπτυξη της κοινωνίας καθώς επίσης και προβληματισμοί για τον στόχο μετατροπής της Κύπρου σε περιφερειακό κέντρο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
 
Στη συζήτηση συμμετείχαν οι Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού, Κώστας Καδής,  Χριστόφορος Χατζηκυπριανού, Διευθύνων Σύμβουλος  του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου, Λεωνίδας Κυριακίδης, Καθηγητής του Πανεπιστημίου Κύπρου, Άντρη Σάββα, Πρόεδρος  της επαρχιακής Ομοσπονδίας Συνδέσμων Γονέων, Γιώργος Κρητικός, Πρόεδρος Συνδέσμου ιδιωτικών σχολείων Κύπρου και Νάτια Καραγιάννη, Αντιπρόεδρος του Οργανισμού Νεολαίας Κύπρου.  Τη συζήτηση άνοιξε  ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ, Αβέρωφ Νεοφύτου.

 

«Τιμωρούμε την αριστεία» 

«Φτάσαμε να είμαστε ικανοποιημένοι με τη μετριότητα και να  τιμωρούμε την αριστεία», τόνισε στον χαιρετισμό του ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ.  Ο κ. Νεοφύτου έψεξε τα κακώς έχοντα ενός συστήματος που είναι ακόμα κολλημένο σε κομματικές και άλλες αγκυλώσεις, σημειώνοντας ότι για πολλά χρόνια αφιερώναμε περισσότερο χρόνο στο να ρυθμίζουμε τα θέματα εργοδότησης των μελλοντικών αποφοίτων, χωρίς να κάνουμε τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις για τη σωστή μόρφωση των παιδιών μας. «Τα κόμματα λειτουργούμε ως σουπερμαρεκτ που απλά ικανοποιούν τους πελάτες τους. Αποτέλεσμα αυτού είναι ακόμη και τώρα να υλοποιούμε μια μεταρρύθμιση που θα εφαρμοστεί στην ολότητά της μετά το 2027», τόνισε ο κ. Νεοφύτου, αφήνοντας αιχμές για τη στάση βουλευτών να ζητήσουν παράταση της κατάργησης του καταλόγου διοριστέων μέχρι το 2027.  
 

 


Τάχθηκε υπέρ της εισδοχής των αποφοίτων ιδιωτικών σχολείων στα δημόσια πανεπιστήμια, εκφράζοντας την ελπίδα η σχετική πρόνοια να ψηφιστεί από τη βουλή.  Εισηγήθηκε επίσης τον καθορισμό κριτηρίων εισδοχής φοιτητών από τα ίδια τα πανεπιστημιακά ιδρύματα,  για να δημιουργηθεί ανταγωνισμός και να ξεχωρίσουν επιτέλους οι άριστοι από τους μέτριους.
 
Ο κ. Νεοφύτου τόνισε την ανάγκη αλλαγής νοοτροπίας και τρόπου σκέψεις. «Θέλουμε να δημιουργήσουμε μια καλύτερη Κύπρο», σημείωσε, υποδεικνύοντας την ανάγκη η κυπριακή ακαδημαϊκή κοινότητα να εμπλακεί στην έρευνα, προκειμένου να ξεχωρίσει.  
  
«Θέλουμε νέους με γνώσεις και δεξιότητες»
Ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Καδής ανέλυσε τους βασικούς πυλώνες της προωθούμενης εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης: Δομή του σχολικού προγράμματος, περιεχόμενο της εκπαίδευσης
σύστημα διορισμών, σύστημα αξιολόγησης και σύστημα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. «Όραμα μας», σημείωσε ο υπουργός, «είναι να συμβάλουμε στη διαμόρφωση πολιτών που να έχουν γνώσεις, δεξιότητες, ήθος αξίες, ολοκληρωμένη προσωπικότητα και όλα τα εφόδια για να μπουν στο στίβο της ζωής, και να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις του μέλλοντος».
 
Αναφέρθηκε επίσης στις επιπρόσθετε προωθούμενες μεταρρυθμίσεις, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται ο εκσυγχρονισμός των κανονισμών λειτουργίας των
σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης και του συστήματος αξιολόγησης των μαθητών, η ηλεκτρονική διακυβέρνηση όλων των δημόσιων σχολείων της Κύπρου και ο εκσυγχρονισμός του πλαισίου λειτουργίας των ιδιωτικών σχολείων. Σε ότι αφορά τη βελτίωση του πλαισίου λειτουργίας ιδιωτικών φροντιστηρίων, σύντομα οδηγείται στην Ολομέλεια για ψήφιση σχετικό νομοσχέδιο.
 
Ο υπουργός εστίασε και στον σχεδιασμό για την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (2015 - 2020) καθώς επίσης και στην προσπάθεια αναβάθμισης των Μεταλυκειακών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΜΙΕΕΚ) σε σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, υποδεικνύοντας ότι η αγορά εργασίας χρειάζεται αποφοίτους μεταλυκιακών ινστιτούτων.
 
Εστίασε επίσης στη βελτίωση της ποιότητας  της παρεχόμενης εκπαίδευσης από τα πανεπιστημιακά ιδρύματα, με τη δημιουργία του Φορέα Διασφάλισης και Πιστοποίησης Ποιότητας, ενώ εστίασε στα θετικά της εναλλακτικής διαδικασίας πρόσβασης στα δημόσια πανεπιστήμια, η οποία διευκολύνει την πρόσβαση αποφοίτων ιδιωτικών σχολείων στα δημόσια πανεπιστήμια. «Τα επόμενα χρόνια θα δούμε στην πράξη τη θετική επίδραση των μεταρρυθμίσεων στην παιδεία, προς όφελος των πολιτών και της κοινωνίας», κατέληξε ο υπουργός.


 
Τα πανεπιστήμια κάτω από την ίδια ομπρέλα
 Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου, Χριστόφορος Χατζηκυπριανού τόνισε ότι για χρόνια η Κύπρος παρουσιάζει αγκυλώσεις και νοοτροπίες που δύσκολα αλλάζουν. Αναφέρθηκε θετικά στην επιχειρούμενη μεταρρύθμιση της εκπαίδευσης.  Ο κ. Χατζηκυπριανού εστίασε στη δημιουργία του Φορέα Διασφάλισης και Πιστοποίησης Ποιότητας, τονίζοντας ότι αυτή η μεταρρύθμιση μπορεί να αποτελέσει σημαντικό βήμα ώστε τα πανεπιστήμια της χώρας-δημόσια και ιδιωτικά- να μπουν κάτω από τις ίδια ομπρέλα. «Πρέπει να λειτουργήσουμε πιο στρατηγικά. Μόνο έτσι θα καταστεί η Κύπρος κέντρο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης», υπέδειξε.
 
Εστιάζοντας στο γεγονός ότι ανοίγονται θέσεις στα διάφορα πανεπιστήμια, για κλάδους που οδηγούν στην ανεργία, ο κ. Χατζηκυπριανού υπέδειξε ότι χρειάζεται να εκσυγχρονιστούν τα προγράμματα σπουδών και να συνδεθούν τα πανεπιστήμια με την κοινωνία, την οικονομία και την επιχειρηματικότητα. «Η Κύπρος πρέπει να μπει σε προγράμματα που να προσελκύσουν φοιτητές, οι οποίοι ζητούν εξειδίκευση. Έτσι είναι που θα αναπτύξουμε την τριτοβάθμια εκπαίδευση», σημείωσε, για να συμπληρώσει πως «χρειάζεται να δούμε τα πράγματα με πιο κριτική σκέψη και προσέγγιση».
 
Αντλώντας γνώση από την έρευνα
 Την ίδια ώρα, ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Κύπρου, Λεωνίδας Κυριακίδης εισηγήθηκε όπως υιοθετηθεί μια πιο συστηματική προσπάθεια ανάπτυξης μηχανισμών που θα παρακολουθούν την εξέλιξη δράσεων και πολιτικών γύρω από την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση.  «Κάποιες από τις δράσεις που προωθούνται κινούνται προς τη στη σωστή κατεύθυνση, όμως πρέπει να εξετάζεται και η επίδραση που έχουν στην ίδια τη μάθηση. Για παράδειγμα, πως αλλάζω τα ωρολόγια προγράμματα αν δεν ξέρω ότι οι αλλαγές οδηγούν σε καλύτερα αποτελέσματα», διερωτήθηκε. Για να τονίσει πως χρειάζεται να ακολουθούνται συγκεκριμένα κριτήρια για το πώς αξιολογείται η οποιαδήποτε δράση.  «Το κριτήριο για μένα πρέπει να είναι το αν τα παιδιά μας αποκτούν γνωστικές ιδιότητες. Ένας τέτοιος μηχανισμός είναι που λείπει από τη χώρα μας», υπέδειξε.
 
Αίτημα για επιχορήγηση διδάκτρων ιδιωτικών σχολείων

 Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων Κύπρου, Γιώργος Κρητικός, εισηγήθηκε το μέτρο της χορηγίας από το κράτος, μέρος των διδάκτρων των μαθητών των ιδιωτικών σχολείων. Όπως εξήγησε, η κρίση αναμένεται να μειώσει περαιτέρω τον αριθμό των μαθητών των ιδιωτικών σχολείων και θα αυξήσει αντίστοιχα του μαθητές στα δημόσια σχολεία.  Κάτι τέτοιο, υπέδειξε, συνεπάγεται κατακόρυφη αύξηση των κονδυλίων στο δημόσιο. Η τάση αυτή, σημείωσε, πρέπει να αναχαιτιστεί, με μερική επιδότηση διδάκτρων των μαθητών, καθώς, όπως πρόσθεσε, το μέτρο αυτό συμφέρει περισσότερο στο κράτος, το οποίο με αυτό τον τρόπο θα εξοικονομήσει  δαπάνες.
 


Γονείς: «Εντοπίσαμε παραλείψεις και συζητάμε με το υπουργείο»
 
Η Πρόεδρος της Επαρχιακής Ομοσπονδίας Συνδέσμων Γονέων, Άντρη Σάββα χαιρέτισε τις αλλαγές που προωθούνται στην παιδεία, σημειώνοντας ωστόσο τη θέση της ότι πρώτα θα έπρεπε να ξεκινήσει η καθολική επιμόρφωση και αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και μετά να ακολουθήσουν τα νέα ωρολόγια προγράμματα. «Διαφωνήσαμε με συγκεκριμένες πολιτικές που προωθούνται, είμαστε σε διάλογο με τον υπουργό, εντοπίσαμε κάποιες παραλείψεις και εισηγηθήκαμε βελτιώσεις», τόνισε, προσθέτοντας πως ο υπουργός λαμβάνει σοβαρά υπόψην του τις παρατηρήσεις και ανησυχίες των γονιών.
 
Φοβούνται το μέλλον οι νέοι
 Στη δική της τοποθέτηση, η Αντιπρόεδρος του Οργανισμού Νεολαίας, Νάτια Καραγιάννη παρέθεσε τα αποτελέσματα ερευνών του Οργανισμού, βάση των οποίων οι νέοι σήμερα αγωνιούν για το μέλλον και την επαγγελματική τους αποκατάσταση. Πολύ μεγάλος αριθμός νέων δηλώνουν πρόθυμου να φύγουν από την Κύπρο, ενώ ένα εξίσου σημαντικό ποσοστό δηλώνει ότι η καθοδήγηση που έχει λάβει κατά τη διάρκεια της σχολικής του εκπαίδευσης σε σχέση με τις επιλογές περαιτέρω εκπαίδευσης και κατάρτισης και τις μελλοντικές ευκαιρίες απασχόλησης, είναι πολύ περιορισμένη. «Θέλουμε στρατηγική που θα καθορίζει το εθνικό όραμα για τους νέους …θέλουμε μια παιδεία που θα δίνει δεξιότητες στους νέους για
μια πιο ενεργή συμμετοχή στην κοινωνία αλλά και ευκολότερη πρόσβαση στην αγορά εργασίας», κατέληξε η κα Καραγιάννη.
 
Τη συζήτηση συντόνισε ο Δημοσιογράφος της εφημερίδας Ρεπόρτερ, Γιώργος Πλουτάρχου. 
 

 

Δειτε Επισης

Αυτοί είναι οι μαγικοί αριθμοί για τα 15,7 εκατομμύρια του Τζόκερ
Αποδέχεται τριμερή ο Ερντογάν αλλά για να συζητηθούν... εναλλακτικές της ομοσπονδίας
Πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ «Σκάμματα» για τα 50 χρόνια από την τουρκική εισβολή
Ούτε λέξη για το Κυπριακό από την Άγκυρα μετά την συνάντηση Μητσοτάκη-Ερντογάν
Τις εισηγήσεις για τις τ/κ περιουσίες κατέθεσε η ΠΕΠ ενώπιον της Επ. Προσφύγων
Δαπάνες €0,5 εκ. για αναβάθμιση παραλιών στον Προϋπολογισμό 2025
Για μισή ώρα συνομιλούσαν Μητσοτάκης-Ερντογάν στη Νέα Υόρκη
Μέχρι τέλος έτους η μελέτη για τον εκσυγχρονισμό επιδομάτων-Καταγράφηκαν 42 διαφορετικά
Αμετακίνητα αδιάλλακτος ο Ερντογάν-Ζήτησε από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης αναγνώριση του ψευδοκράτους
Δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι έφυγαν για να γλιτώσουν από τη βία στον Λίβανο-Δεν κάνει πίσω ο Νετανιάχου