Στραγγάλισαν το μάθημα της φωτογραφίας
11:17 - 11 Μαρτίου 2016
Έντονες αντιδράσεις προκαλεί η απόφαση της Επιτροπής Αναδόμησης του Ωρολογίου Προγράμματος να περιορίσει στο ελάχιστο την παρουσία του μαθήματος της φωτογραφίας στα νέα ωρολόγια προγράμματα. Οι συνολικά 10 καθηγητές φωτογραφικής τέχνης εκφράζουν έντονες αντιδράσεις, αφήνοντας αιχμές για κατεστημένα στο χώρο της παιδείας.
Μετά την αλλαγή των προγραμμάτων, στο πλαίσιο της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης, η αρμόδια επιτροπή περιόρισε το συγκριμένο μάθημα στη δέσμη των επιλεγόμενων μαθημάτων της κατεύθυνσης καλών τεχνών και μόνο για τη Β΄λυκείου.
Το γεγονός αυτό προκάλεσε τις έντονες αντιδράσεις του κλάδου Καθηγητών Φωτογραφικής Τέχνης Μέσης Εκπαίδευσης, οι οποίοι, σύμφωνα με πληροφορίες έχουν έλθει σε ρήξη τόσο με την επιτροπή όσο και με την ΟΕΛΜΕΚ, εκφράζοντας τη θέση ότι με τον περιορισμό του μαθήματος στη δέσμη των επιλεγόμενων μιας και μόνο κατεύθυνσης και μόνο στη Β’ λυκείου, στραγγαλίζεται το μάθημα της φωτογραφίας.
Μιλώντας στο reporter.com.cy o Πρόεδρος του κλάδου, Χρίστος Μιλτιάδης, εξέφρασε τη θέση ότι το μάθημα της φωτογραφίας δεν έτυχε ίσης μεταχείρισης σε σχέση με τα υπόλοιπα επιλεγόμενα μαθήματα, και παρά το γεγονός ότι τόσο ο υπουργός όσο και το υπουργείο σε πολλές περιπτώσεις έχουν τονίσει τη σημαντικότητα της φωτογραφίας ως μάθημα και ως πρακτική (η φιλοσοφία της οποίας μπορεί να εφαρμοστεί και σε άλλα μαθήματα).
Μιλώντας στο reporter.com.cy o Πρόεδρος του κλάδου, Χρίστος Μιλτιάδης, εξέφρασε τη θέση ότι το μάθημα της φωτογραφίας δεν έτυχε ίσης μεταχείρισης σε σχέση με τα υπόλοιπα επιλεγόμενα μαθήματα, και παρά το γεγονός ότι τόσο ο υπουργός όσο και το υπουργείο σε πολλές περιπτώσεις έχουν τονίσει τη σημαντικότητα της φωτογραφίας ως μάθημα και ως πρακτική (η φιλοσοφία της οποίας μπορεί να εφαρμοστεί και σε άλλα μαθήματα).
«Στραγγαλίζουν τη φωτογραφία»
Με βάση το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα, η φωτογραφία διδάσκεται μόνο ως επιλεγόμενο μάθημα της Β’ λυκείου, και προσφέρεται μόνο στη δέσμη μαθημάτων της κατεύθυνσης καλών τεχνών. Ωστόσο, οι καθηγητές του κλάδου εκτιμούν ότι δύσκολα θα υπάρξει ικανοποιητικός αριθμός μαθητών που θα επιλέξουν το συγκεκριμένο μάθημα, με δεδομένο ότι δεν προσφέρεται στη Γ’ λυκείου, όπως τα υπόλοιπα επιλεγόμενα μαθήματα της κατεύθυνσης Καλών Τεχνών (εικαστικές εφαρμογές, ελεύθερο προοπτικό σχέδιο, μουσική, αγγλικά ή γαλλικά ή άλλη ξένη γλώσσα). Σημειώνεται ότι στη Γ’ λυκείου η φωτογραφία αντικαθίσταται, από το μάθημα Γραφικές Τέχνες, το οποίο, ωστόσο, προσφέρεται επίσης ως επιλεγόμενο Β΄ και Γ΄ Λυκείου στην κατεύθυνση των Θετικών Επιστημών. Ο κ. Μιλτιάδης άφησε αιχμές και για την κίνηση της Επιτροπής να προχωρήσει σε προσθήκη των Γραφικών Τεχνών και στην κατεύθυνση των Θετικών επιστημών, μετά από έντονες παραστάσεις των καθηγητών του συγκεκριμένου κλάδου.
Με βάση το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα, η φωτογραφία διδάσκεται μόνο ως επιλεγόμενο μάθημα της Β’ λυκείου, και προσφέρεται μόνο στη δέσμη μαθημάτων της κατεύθυνσης καλών τεχνών. Ωστόσο, οι καθηγητές του κλάδου εκτιμούν ότι δύσκολα θα υπάρξει ικανοποιητικός αριθμός μαθητών που θα επιλέξουν το συγκεκριμένο μάθημα, με δεδομένο ότι δεν προσφέρεται στη Γ’ λυκείου, όπως τα υπόλοιπα επιλεγόμενα μαθήματα της κατεύθυνσης Καλών Τεχνών (εικαστικές εφαρμογές, ελεύθερο προοπτικό σχέδιο, μουσική, αγγλικά ή γαλλικά ή άλλη ξένη γλώσσα). Σημειώνεται ότι στη Γ’ λυκείου η φωτογραφία αντικαθίσταται, από το μάθημα Γραφικές Τέχνες, το οποίο, ωστόσο, προσφέρεται επίσης ως επιλεγόμενο Β΄ και Γ΄ Λυκείου στην κατεύθυνση των Θετικών Επιστημών. Ο κ. Μιλτιάδης άφησε αιχμές και για την κίνηση της Επιτροπής να προχωρήσει σε προσθήκη των Γραφικών Τεχνών και στην κατεύθυνση των Θετικών επιστημών, μετά από έντονες παραστάσεις των καθηγητών του συγκεκριμένου κλάδου.
Τμήματα με λιγότερους μαθητές;
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι βάσει των κανονισμών, απαραίτητη προϋπόθεση για τη δημιουργία ενός τμήματος, είναι η επιλογή του μαθήματος (που θα διδαχθεί) από τουλάχιστον οκτώ μαθητές. Το γεγονός αυτό αυξάνει τις ανησυχίες των καθηγητών φωτογραφίας ότι τα τμήματα θα είναι λίγα και επομένως το μάθημα θα διδάσκεται σε ακόμα πιο περιορισμένη έκταση. Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Παιδείας έχει ενώπιον του μελέτη για τη δημιουργία τμημάτων με λιγότερο αριθμό μαθητών. Στον ίδιο εναπόκειται η λήψη σχετικής απόφασης, ωστόσο σημαντικό παράγοντα αποτελεί το γεγονός πως όσο λιγότερους μαθητές έχει ένα τμήμα, τόσο υψηλότερο είναι το κόστος.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι βάσει των κανονισμών, απαραίτητη προϋπόθεση για τη δημιουργία ενός τμήματος, είναι η επιλογή του μαθήματος (που θα διδαχθεί) από τουλάχιστον οκτώ μαθητές. Το γεγονός αυτό αυξάνει τις ανησυχίες των καθηγητών φωτογραφίας ότι τα τμήματα θα είναι λίγα και επομένως το μάθημα θα διδάσκεται σε ακόμα πιο περιορισμένη έκταση. Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Παιδείας έχει ενώπιον του μελέτη για τη δημιουργία τμημάτων με λιγότερο αριθμό μαθητών. Στον ίδιο εναπόκειται η λήψη σχετικής απόφασης, ωστόσο σημαντικό παράγοντα αποτελεί το γεγονός πως όσο λιγότερους μαθητές έχει ένα τμήμα, τόσο υψηλότερο είναι το κόστος.
«Θύμα η φωτογραφία»
Πηγή από το υπουργείο, η οποία θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία της, παραδέχθηκε ότι το μάθημα της φωτογραφίας αποτελεί «θύμα» της μετάβασης από το Ενιαίο στο Λύκειο με κατευθύνσεις. Τόνισε ωστόσο ότι δύσκολα θα καταστεί εφικτό στο μέλλον να γίνουν αλλαγές υπέρ του συγκεκριμένου μαθήματος. Από την πλευρά του, ο Διευθυντής Μέσης Εκπαίδευσης, Κυπριανός Λούης δήλωσε στο reporter.com.cy πως ο τρόπος με τον οποίο τοποθετήθηκε η φωτογραφία στα νέα ωρολόγια προγράμματα ήταν καθαρά απόφαση της Επιτροπής Αναδόμησης του Ωρολογίου Προγράμματος. Επισήμανε ωστόσο ότι η αξία του συγκεκριμένου μαθήματος είναι αδιαμφισβήτητη για το υπουργείο.
Πηγή από το υπουργείο, η οποία θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία της, παραδέχθηκε ότι το μάθημα της φωτογραφίας αποτελεί «θύμα» της μετάβασης από το Ενιαίο στο Λύκειο με κατευθύνσεις. Τόνισε ωστόσο ότι δύσκολα θα καταστεί εφικτό στο μέλλον να γίνουν αλλαγές υπέρ του συγκεκριμένου μαθήματος. Από την πλευρά του, ο Διευθυντής Μέσης Εκπαίδευσης, Κυπριανός Λούης δήλωσε στο reporter.com.cy πως ο τρόπος με τον οποίο τοποθετήθηκε η φωτογραφία στα νέα ωρολόγια προγράμματα ήταν καθαρά απόφαση της Επιτροπής Αναδόμησης του Ωρολογίου Προγράμματος. Επισήμανε ωστόσο ότι η αξία του συγκεκριμένου μαθήματος είναι αδιαμφισβήτητη για το υπουργείο.
«Δεν θα βρεθεί καθηγητής στην ανεργία»
Πάντως, η πηγή μας από το υπουργείο Παιδείας τόνισε πως κανένας από τους καθηγητές φωτογραφίας δεν θα βρεθεί χωρίς δουλειά, ακόμα και αν τα τμήματα που θα δημιουργηθούν θα είναι λίγα. Σε παγκύπρια βάση, οι καθηγητές είναι συνολικά δέκα, πέντε μόνιμοι και πέντε έκτακτοι. Όπως μας λέχθηκε, αν κάποιοι μείνουν χωρίς τμήματα, θα απασχοληθούν σε άλλα τμήματα της δημόσιας υπηρεσίας. Το θέμα το εξετάζει η επιτροπή.
Πάντως, η πηγή μας από το υπουργείο Παιδείας τόνισε πως κανένας από τους καθηγητές φωτογραφίας δεν θα βρεθεί χωρίς δουλειά, ακόμα και αν τα τμήματα που θα δημιουργηθούν θα είναι λίγα. Σε παγκύπρια βάση, οι καθηγητές είναι συνολικά δέκα, πέντε μόνιμοι και πέντε έκτακτοι. Όπως μας λέχθηκε, αν κάποιοι μείνουν χωρίς τμήματα, θα απασχοληθούν σε άλλα τμήματα της δημόσιας υπηρεσίας. Το θέμα το εξετάζει η επιτροπή.
Παρασκήνιο και κατεστημένα
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως κατά τις πρώτες αλλαγές των ωρολογίων προγραμμάτων, η αρμόδια επιτροπή είχε αφήσει εντελώς εκτός το μάθημα της φωτογραφίας. Η περίληψη του στα νέα προγράμματα με τον τρόπο που προαναφέρθηκε, έγινε κατόπιν έντονων αντιδράσεων και κινητοποίησης των καθηγητών του συγκεκριμένου κλάδου. Τότε ήταν που δόθηκαν και οι διαβεβαιώσεις ότι κανείς εκ των καθηγητών δεν θα χάσει τη δουλειά του. Πέραν όμως του μαθήματος της φωτογραφίας, είναι εύλογο το εξής ερώτημα. Τελικά ποιά είναι τα κριτήρια, βάσει των οποίων η αρμόδια επιτροπή αποφασίζει ποιά μαθήματα είναι σημαντικά και ποιά όχι; Και στην τελική τί προέχει, η αναβάθμιση της παιδείας ή η ικανοποίηση των «θέλω» αυτών που παίρνουν τις αποφάσεις και των διαφόρων κατεστημένων στον χώρο της παιδείας;
maria.stylianou@imhbusiness.com
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως κατά τις πρώτες αλλαγές των ωρολογίων προγραμμάτων, η αρμόδια επιτροπή είχε αφήσει εντελώς εκτός το μάθημα της φωτογραφίας. Η περίληψη του στα νέα προγράμματα με τον τρόπο που προαναφέρθηκε, έγινε κατόπιν έντονων αντιδράσεων και κινητοποίησης των καθηγητών του συγκεκριμένου κλάδου. Τότε ήταν που δόθηκαν και οι διαβεβαιώσεις ότι κανείς εκ των καθηγητών δεν θα χάσει τη δουλειά του. Πέραν όμως του μαθήματος της φωτογραφίας, είναι εύλογο το εξής ερώτημα. Τελικά ποιά είναι τα κριτήρια, βάσει των οποίων η αρμόδια επιτροπή αποφασίζει ποιά μαθήματα είναι σημαντικά και ποιά όχι; Και στην τελική τί προέχει, η αναβάθμιση της παιδείας ή η ικανοποίηση των «θέλω» αυτών που παίρνουν τις αποφάσεις και των διαφόρων κατεστημένων στον χώρο της παιδείας;
maria.stylianou@imhbusiness.com