Η Επίτροπος Διοικήσεως ζητά εφαρμογή της ρύθμισης για ποινικοποίηση του πελάτη υπηρεσιών trafficking
17:26 - 10 Μαρτίου 2016
Παραμένει ζητούμενο η ενεργοποίηση της πρόνοιας για ποινικοποίηση της χρήσης υπηρεσιών θυμάτων εμπορίας προσώπων, αναφέρει η Επίτροπος Διοικήσεως και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Ελίζα Σαββίδου, σε δημόσια τοποθέτησή της με αφορμή την πρόσφατη συζήτηση αναφορικά με την ευθύνη πελατών των σεξουαλικών υπηρεσιών από θύματα εμπορίας.
Η Ελίζα Σαββίδου διατυπώνει προβληματισμούς καθώς, όπως αναφέρει, δύο σχεδόν χρόνια από την εισαγωγή της ρύθμισης δεν φαίνεται να έχει ασκηθεί δίωξη σε πελάτη υπηρεσιών trafficking στη βάση της υπό αναφορά νομοθετικής πρόνοιας σε καμία από τις υποθέσεις εμπορίας που εντοπίστηκαν και διερευνήθηκαν από την Αστυνομία έκτοτε.
«Το γεγονός και μόνο ότι η στοιχειοθέτηση του αδικήματος δεν απαιτεί την άμεση γνώση του πελάτη για το ποιόν των υπηρεσιών που αγοράζει, συνιστά από μόνο του μια προχωρημένη νομοθετική προσέγγιση που θα διευκόλυνε την άσκηση δίωξης στη βάση του συνολικού περιεχομένου των καταθέσεων και των περιστάσεων υπό τις οποίες έγινε η συνδιαλλαγή με το θύμα της εμπορίας ή/ και τον διακινητή του» σημειώνει η Επίτροπος.
Η Κύπρος προχώρησε σε νομοθετική ρύθμιση τον Απρίλιο του 2014, με την εισαγωγή σχετικής πρόνοιας στο νέο Νόμο για την εμπορία προσώπων. Με την εισαγωγή της εν λόγω ρύθμισης, θεωρείται πλέον ποινικά υπεύθυνος και υπόκειται σε ποινή φυλάκισης (μέχρι 3 έτη) ή/ και σε χρηματική ποινή (μέχρι €15,000), «όποιος εύλογα δύναται να υποθέσει» ότι οι υπηρεσίες που χρησιμοποιεί αποτελούν αντικείμενο αδικημάτων εμπορίας και εκμετάλλευσης.
Μάλιστα, ενώ η Οδηγία και άλλα νομικά κείμενα σε ευρωπαϊκό επίπεδο περιέχουν προβλέψεις για ποινικές κυρώσεις εναντίον του πελάτη που «εν γνώσει του» κάνει χρήση υπηρεσιών θυμάτων εμπορίας, ο εγχώριος νομοθέτης προχώρησε σε ευνοϊκότερη για την προστασία του θύματος και αυστηρότερη για τον χρήστη ρύθμιση, αφού δεν απαιτείται καν η άμεση γνώση για στοιχειοθέτηση του εγκλήματος.
Η Ελίζα Σαββίδου διατυπώνει προβληματισμούς καθώς, όπως αναφέρει, δύο σχεδόν χρόνια από την εισαγωγή της ρύθμισης δεν φαίνεται να έχει ασκηθεί δίωξη σε πελάτη υπηρεσιών trafficking στη βάση της υπό αναφορά νομοθετικής πρόνοιας σε καμία από τις υποθέσεις εμπορίας που εντοπίστηκαν και διερευνήθηκαν από την Αστυνομία έκτοτε.
«Το γεγονός και μόνο ότι η στοιχειοθέτηση του αδικήματος δεν απαιτεί την άμεση γνώση του πελάτη για το ποιόν των υπηρεσιών που αγοράζει, συνιστά από μόνο του μια προχωρημένη νομοθετική προσέγγιση που θα διευκόλυνε την άσκηση δίωξης στη βάση του συνολικού περιεχομένου των καταθέσεων και των περιστάσεων υπό τις οποίες έγινε η συνδιαλλαγή με το θύμα της εμπορίας ή/ και τον διακινητή του» σημειώνει η Επίτροπος.
Η Κύπρος προχώρησε σε νομοθετική ρύθμιση τον Απρίλιο του 2014, με την εισαγωγή σχετικής πρόνοιας στο νέο Νόμο για την εμπορία προσώπων. Με την εισαγωγή της εν λόγω ρύθμισης, θεωρείται πλέον ποινικά υπεύθυνος και υπόκειται σε ποινή φυλάκισης (μέχρι 3 έτη) ή/ και σε χρηματική ποινή (μέχρι €15,000), «όποιος εύλογα δύναται να υποθέσει» ότι οι υπηρεσίες που χρησιμοποιεί αποτελούν αντικείμενο αδικημάτων εμπορίας και εκμετάλλευσης.
Μάλιστα, ενώ η Οδηγία και άλλα νομικά κείμενα σε ευρωπαϊκό επίπεδο περιέχουν προβλέψεις για ποινικές κυρώσεις εναντίον του πελάτη που «εν γνώσει του» κάνει χρήση υπηρεσιών θυμάτων εμπορίας, ο εγχώριος νομοθέτης προχώρησε σε ευνοϊκότερη για την προστασία του θύματος και αυστηρότερη για τον χρήστη ρύθμιση, αφού δεν απαιτείται καν η άμεση γνώση για στοιχειοθέτηση του εγκλήματος.