Ιωνάς: 6-7 εκατομμύρια τον χρόνο στοίχιζε η ασφάλεια των αεροδρομίων
13:05 - 05 Φεβρουαρίου 2016
Στην ανάθεση σε ιδιωτική εταιρεία μέρους της ασφάλειας των αεροδρομίων, αναφέρθηκε, σε συνέντευξη του στο κρατικό ραδιόφωνο ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως Ιωνάς Νικολάου. Σύμφωνα με τον Υπουργό, υπολογίζεται ότι η ασφάλεια των αεροδρομίων σε σχέση με τις υπηρεσίες που παρείχε η Αστυνομία στοίχιζε περίπου 6-7 εκατομμύρια τον χρόνο. «Με την αποδέσμευση των 110 αστυνομικών θα έχουμε 370 αστυνομικούς για την ασφάλεια των αεροδρομίων, πέραν από αυτούς που χρησιμοποιούμε για τα έκτακτα μέτρα που έχουμε πάρει για τα θέματα της τρομοκρατίας», τόνισε ο Υπουργός.
Σχετικά με τα αεροδρόμια, πάει η ασφάλεια; Ιδιωτικοποιείται;
Έχει γίνει μια μελέτη από ανθρώπους που έχουν την ευθύνη για τα θέματα αυτά, δηλαδή από την Αστυνομία και την Πολιτική Αεροπορία, οι οποίοι έχουν την ευθύνη για την ασφάλεια των αεροδρομίων. Έγινε μια μελέτη η οποία κατέδειξε τρία βασικά σημεία. Η μελέτη κατέδειξε ποιες θα είναι οι συνέπειες, οι επιπτώσεις και ποιο είναι το όφελος, το οποίο μπορεί να προκύψει σε περίπτωση που παραχωρηθεί η ασφάλεια των χειραποσκευών, του ελέγχου των αποσκευών, του ελέγχου των επιβατών όταν εισέρχονται στο αεροδρόμιο, καθώς και των οχημάτων. Δεν αφορά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την εθνική ασφάλεια γιατί βάσει κανονισμού καθορίζεται ότι δέκα αρμοδιότητες θα μπορούσαν να παραχωρηθούν σε ιδιωτική εταιρεία με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου.
Υπάρχουν δύο ειδών αρμοδιότητες. Υπάρχουν αυτές που αφορούν την εθνική ασφάλεια και αυτές που αφορούν την ασφάλεια χειραποσκευών κτλ. Η εθνική ασφάλεια, που αφορά το μεγαλύτερο μέρος της ασφάλειας των αεροδρομίων, παραμένουν στην Αστυνομία. Αυτό είναι ένα μέρος της ασφάλειας των αεροδρομίων. Η εθνική ασφάλεια είναι ο έλεγχος των διαβατηρίων με την είσοδο και έξοδό μας από το αεροδρόμιο, ο έλεγχος του ίδιου του αεροδρομίου με περιπόλους, οι αστυνομικοί που ελέγχουν τα αεροπλάνα πριν αναχωρήσουν. Όλα αυτά τα θέματα αφορούν την Αστυνομία.
Αυτές οι αρμοδιότητες, σε 42 από τις 44 χώρες που μετέχουν στον ευρωπαϊκό οργανισμό, έχουν παραχωρηθεί σε ιδιωτικές εταιρείες και από την πρακτική που ακολουθούν αυτές οι χώρες, έχει διαφανεί ότι το επίπεδο ασφάλειας είναι υψηλότερο. Μόνο εμείς και η Ρουμανία δεν την εφαρμόζαμε μέχρι τώρα.
Θέλω να μου πείτε ποια ήταν η αφετηρία για την απόφαση ιδιωτικοποίησης μέρους της ασφαλείας των αεροδρομίων.
Η αφετηρία ήταν να απαλλάξουμε την Αστυνομία από την εκτέλεση των οποιονδήποτε καθηκόντων και να ασχοληθεί με τα βασικά καθήκοντα. Σήμερα, η Αστυνομία έχει την ευθύνη για την επίβλεψη του καπνίσματος σε κλειστούς χώρους, μέχρι την ηχορύπανση, τα πάρκινγκ και φτάνουμε μέχρι την τρομοκρατία. Στόχος ήταν να εξετάσουμε κατά πόσο κάποια από αυτά τα καθήκοντα που κάνει η Αστυνομία, μπορούν να τα ασκήσουν άλλοι -είτε άλλοι οργανισμοί, είτε ιδιωτικές εταιρείας ασφάλειας- και η Αστυνομία να περιοριστεί στα βασικότερα καθήκοντα τα οποία πρέπει να έχει.
Από την μελέτη διαπιστώθηκε ότι η ανάληψη καθηκόντων από εξειδικευμένες εταιρείες όσον αφορά το επίπεδο ασφάλειας των αεροδρομίων είναι πιο υψηλό. Για παράδειγμα, να έχουμε ένα αστυνομικό, ο οποίος έχει τύχει κάποια ειδίκευσης, να παραμένει στη ίδια θέση, όπως μπροστά από μια οθόνη ελέγχου χειραποσκευών, για μερικά χρόνια επειδή έχει αυτή την ειδίκευση; Μπορεί ένας αστυνομικός να γίνει λοχίας ή υπαστυνόμος και να είναι μπροστά από την οθόνη να παρακολουθεί την χειραποσκευή; Η ιδιωτική εταιρεία μπορεί να έχει ένα άτομο το οποίο να κάνει αυτή τη δουλειά. Το δεύτερο σημείο στο οποίο είχε καταλήξει η μελέτη ήταν ότι θα αποδεσμευτούν 110 αστυνομικοί. Σε πρώτο στάδιο θα αποδεσμευτούν 60 αστυνομικοί, οι οποίοι θα μπορούν να αξιοποιηθούν άμεσα για επιπρόσθετες ανάγκες που θα έχουμε κατά τους θερινούς μήνες λόγω άφιξης τουριστών στα αεροδρόμιά μας.
Πόσο στοίχιζε συνολικά η ασφάλεια των αεροδρομίων;
Υπολογίζεται ότι η ασφάλεια των αεροδρομίων σε σχέση με τις υπηρεσίες που παρείχε η Αστυνομία στοίχιζε περίπου 6-7 εκατομμύρια τον χρόνο. Με την αποδέσμευση των 110 αστυνομικών θα έχουμε 370 αστυνομικούς για την ασφάλεια των αεροδρομίων, πέραν από αυτούς που χρησιμοποιούμε για τα έκτακτα μέτρα που έχουμε πάρει για τα θέματα της τρομοκρατίας. Από την αποδέσμευση των 110 αστυνομικών το όφελος για το κράτος είναι περίπου μισό εκατομμύριο και 138 χιλιάδες για την πολιτική αεροπορία, συνολικά δηλαδή γύρω στις 650 χιλιάδες. Οι αστυνομικοί που θα αποδεσμευτούν θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν, και θα χρησιμοποιηθούν αρκετοί από αυτούς, για επιπρόσθετες ανάγκες που προκύπτουν στα αεροδρόμια είτε λόγω της αυξημένης επιβατικής κίνησης από τον ερχόμενο Απρίλιο λόγω της έναρξης της τουριστικής περιόδου, είτε επειδή έχουμε αυξημένες απαιτήσεις από την ΕΕ. Εντούτοις, γι’ αυτές τις ανάγκες θα χρειαστούμε επιπρόσθετους αστυνομικούς. Αν παρέμεναν οι 110 όπως είναι το σημερινό σύστημα θα χρειαζόμασταν άλλους 50-60 ή και περισσότερους.
Την εταιρεία ασφάλειας ποιός θα την πληρώνει;
Τα συγκεκριμένα καθήκοντα μέχρι σήμερα πληρώνονταν από το κράτος. Θα γίνει μια συμφωνία μεταξύ του Υπουργείου Μεταφορών και του Διαχειριστή. Θα εξεταστεί και η ανάθεση στην διαχειρίστρια εταιρεία των θεμάτων αυτών, η οποία θα βγει σε προσφορές για να βρει τον επιτυχών προσφοροδότη για να αναλάβει αυτή την εργασία και αναλόγως με την τιμή που θα υποβληθεί, θα υπολογιστεί στο κόστος της ασφάλειας που πλήρωνε μέχρι σήμερα το κράτος. Και με αυτό υπολογίζουμε ότι θα υπάρχει εξοικονόμηση του μισού εκατομμυρίου.
Θα γίνουν δηλαδή διεθνείς προσφορές και ότι προκύψει θα τα πληρώνει το κράτος;
Το κράτος θα συνεχίσει να καταβάλει αυτό που καταβάλει τώρα. Δεν θα υπάρξει οποιαδήποτε, και το τονίζω αυτό, μετακύλιση στον επιβάτη.
Σχετικά με τα αεροδρόμια, πάει η ασφάλεια; Ιδιωτικοποιείται;
Έχει γίνει μια μελέτη από ανθρώπους που έχουν την ευθύνη για τα θέματα αυτά, δηλαδή από την Αστυνομία και την Πολιτική Αεροπορία, οι οποίοι έχουν την ευθύνη για την ασφάλεια των αεροδρομίων. Έγινε μια μελέτη η οποία κατέδειξε τρία βασικά σημεία. Η μελέτη κατέδειξε ποιες θα είναι οι συνέπειες, οι επιπτώσεις και ποιο είναι το όφελος, το οποίο μπορεί να προκύψει σε περίπτωση που παραχωρηθεί η ασφάλεια των χειραποσκευών, του ελέγχου των αποσκευών, του ελέγχου των επιβατών όταν εισέρχονται στο αεροδρόμιο, καθώς και των οχημάτων. Δεν αφορά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την εθνική ασφάλεια γιατί βάσει κανονισμού καθορίζεται ότι δέκα αρμοδιότητες θα μπορούσαν να παραχωρηθούν σε ιδιωτική εταιρεία με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου.
Υπάρχουν δύο ειδών αρμοδιότητες. Υπάρχουν αυτές που αφορούν την εθνική ασφάλεια και αυτές που αφορούν την ασφάλεια χειραποσκευών κτλ. Η εθνική ασφάλεια, που αφορά το μεγαλύτερο μέρος της ασφάλειας των αεροδρομίων, παραμένουν στην Αστυνομία. Αυτό είναι ένα μέρος της ασφάλειας των αεροδρομίων. Η εθνική ασφάλεια είναι ο έλεγχος των διαβατηρίων με την είσοδο και έξοδό μας από το αεροδρόμιο, ο έλεγχος του ίδιου του αεροδρομίου με περιπόλους, οι αστυνομικοί που ελέγχουν τα αεροπλάνα πριν αναχωρήσουν. Όλα αυτά τα θέματα αφορούν την Αστυνομία.
Αυτές οι αρμοδιότητες, σε 42 από τις 44 χώρες που μετέχουν στον ευρωπαϊκό οργανισμό, έχουν παραχωρηθεί σε ιδιωτικές εταιρείες και από την πρακτική που ακολουθούν αυτές οι χώρες, έχει διαφανεί ότι το επίπεδο ασφάλειας είναι υψηλότερο. Μόνο εμείς και η Ρουμανία δεν την εφαρμόζαμε μέχρι τώρα.
Θέλω να μου πείτε ποια ήταν η αφετηρία για την απόφαση ιδιωτικοποίησης μέρους της ασφαλείας των αεροδρομίων.
Η αφετηρία ήταν να απαλλάξουμε την Αστυνομία από την εκτέλεση των οποιονδήποτε καθηκόντων και να ασχοληθεί με τα βασικά καθήκοντα. Σήμερα, η Αστυνομία έχει την ευθύνη για την επίβλεψη του καπνίσματος σε κλειστούς χώρους, μέχρι την ηχορύπανση, τα πάρκινγκ και φτάνουμε μέχρι την τρομοκρατία. Στόχος ήταν να εξετάσουμε κατά πόσο κάποια από αυτά τα καθήκοντα που κάνει η Αστυνομία, μπορούν να τα ασκήσουν άλλοι -είτε άλλοι οργανισμοί, είτε ιδιωτικές εταιρείας ασφάλειας- και η Αστυνομία να περιοριστεί στα βασικότερα καθήκοντα τα οποία πρέπει να έχει.
Από την μελέτη διαπιστώθηκε ότι η ανάληψη καθηκόντων από εξειδικευμένες εταιρείες όσον αφορά το επίπεδο ασφάλειας των αεροδρομίων είναι πιο υψηλό. Για παράδειγμα, να έχουμε ένα αστυνομικό, ο οποίος έχει τύχει κάποια ειδίκευσης, να παραμένει στη ίδια θέση, όπως μπροστά από μια οθόνη ελέγχου χειραποσκευών, για μερικά χρόνια επειδή έχει αυτή την ειδίκευση; Μπορεί ένας αστυνομικός να γίνει λοχίας ή υπαστυνόμος και να είναι μπροστά από την οθόνη να παρακολουθεί την χειραποσκευή; Η ιδιωτική εταιρεία μπορεί να έχει ένα άτομο το οποίο να κάνει αυτή τη δουλειά. Το δεύτερο σημείο στο οποίο είχε καταλήξει η μελέτη ήταν ότι θα αποδεσμευτούν 110 αστυνομικοί. Σε πρώτο στάδιο θα αποδεσμευτούν 60 αστυνομικοί, οι οποίοι θα μπορούν να αξιοποιηθούν άμεσα για επιπρόσθετες ανάγκες που θα έχουμε κατά τους θερινούς μήνες λόγω άφιξης τουριστών στα αεροδρόμιά μας.
Πόσο στοίχιζε συνολικά η ασφάλεια των αεροδρομίων;
Υπολογίζεται ότι η ασφάλεια των αεροδρομίων σε σχέση με τις υπηρεσίες που παρείχε η Αστυνομία στοίχιζε περίπου 6-7 εκατομμύρια τον χρόνο. Με την αποδέσμευση των 110 αστυνομικών θα έχουμε 370 αστυνομικούς για την ασφάλεια των αεροδρομίων, πέραν από αυτούς που χρησιμοποιούμε για τα έκτακτα μέτρα που έχουμε πάρει για τα θέματα της τρομοκρατίας. Από την αποδέσμευση των 110 αστυνομικών το όφελος για το κράτος είναι περίπου μισό εκατομμύριο και 138 χιλιάδες για την πολιτική αεροπορία, συνολικά δηλαδή γύρω στις 650 χιλιάδες. Οι αστυνομικοί που θα αποδεσμευτούν θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν, και θα χρησιμοποιηθούν αρκετοί από αυτούς, για επιπρόσθετες ανάγκες που προκύπτουν στα αεροδρόμια είτε λόγω της αυξημένης επιβατικής κίνησης από τον ερχόμενο Απρίλιο λόγω της έναρξης της τουριστικής περιόδου, είτε επειδή έχουμε αυξημένες απαιτήσεις από την ΕΕ. Εντούτοις, γι’ αυτές τις ανάγκες θα χρειαστούμε επιπρόσθετους αστυνομικούς. Αν παρέμεναν οι 110 όπως είναι το σημερινό σύστημα θα χρειαζόμασταν άλλους 50-60 ή και περισσότερους.
Την εταιρεία ασφάλειας ποιός θα την πληρώνει;
Τα συγκεκριμένα καθήκοντα μέχρι σήμερα πληρώνονταν από το κράτος. Θα γίνει μια συμφωνία μεταξύ του Υπουργείου Μεταφορών και του Διαχειριστή. Θα εξεταστεί και η ανάθεση στην διαχειρίστρια εταιρεία των θεμάτων αυτών, η οποία θα βγει σε προσφορές για να βρει τον επιτυχών προσφοροδότη για να αναλάβει αυτή την εργασία και αναλόγως με την τιμή που θα υποβληθεί, θα υπολογιστεί στο κόστος της ασφάλειας που πλήρωνε μέχρι σήμερα το κράτος. Και με αυτό υπολογίζουμε ότι θα υπάρχει εξοικονόμηση του μισού εκατομμυρίου.
Θα γίνουν δηλαδή διεθνείς προσφορές και ότι προκύψει θα τα πληρώνει το κράτος;
Το κράτος θα συνεχίσει να καταβάλει αυτό που καταβάλει τώρα. Δεν θα υπάρξει οποιαδήποτε, και το τονίζω αυτό, μετακύλιση στον επιβάτη.
ΑΚΕΛ: Δογματισμός των κυβερνώντων υπέρ των ιδιωτικοποιήσεων
«Ο δογματισμός των κυβερνώντων υπέρ των ιδιωτικοποιήσεων τίθεται πάνω από το δημόσιο συμφέρον», απαντά το ΑΚΕΛ.
Το μέλος του Πολιτικού Γραφείου της Κ.Ε. ΑΚΕΛ, Βουλευτής Άριστο Δαμιανού, δήλωσε ότι «σε μια περίοδο που οι κίνδυνοι από τρομοκρατικά χτυπήματα είναι αυξημένοι, οι Υπουργοί Δικαιοσύνης και Συγκοινωνιών ισχυρίζονται ότι οι ιδιώτες μπορούν να προσφέρουν περισσότερη ασφάλεια από την αστυνομία. Ενώ κατά γενική ομολογία έχουμε από τα ακριβότερα αεροδρόμια στην Ευρώπη και πάλι οι δύο Υπουργοί προχωρούν σε ιδιωτικοποίηση της ασφάλειας των αεροδρομίων με αναφορές του τύπου “προτιμούμε το κόστος να το επωμιστεί το κράτος”. Δηλαδή ο φορολογούμενος πολίτης και βέβαια το επιβατικό κοινό».
Σύμφωνα με τον Άριστο Δαμιανού, «εδώ και δύο μήνες καλούμε την κυβέρνηση Αναστασιάδη- Συναγερμού να αφήσει κατά μέρος τη δογματική θέση ότι «οι ιδιώτες μπορούν καλύτερα από το κράτος», τερματίζοντας κάθε ενέργεια για ιδιωτικοποίηση μέρους της αστυνόμευσης των αεροδρομίων μας. Δυστυχώς ο ετσιθελισμός επικράτησε του δημοσίου συμφέροντος».
Το ΑΚΕΛ απευθύνει παράλληλα τα εξής ερωτήματα προς στους Ιωνά Νικολάου και Μάριο Δημητριάδη:
- Πώς τεκμηριώνεται ο ισχυρισμός τους ότι μια ιδιωτική εταιρεία μπορεί να προσφέρει περισσότερη ασφάλεια από την αστυνομία;
- Ποιο είναι το πραγματικό κόστος των αποφάσεων τους; Αν ισχύουν οι αριθμοί που είδαν το φως της δημοσιότητας (αφού η μελέτη ούτε χθες δόθηκε στους Βουλευτές) μέχρι το 2020 θα απαιτηθεί εξοπλισμός που θα στοιχίσει γύρω στα €16εκ. Συνυπολογίζοντας το κόστος της ιδιωτικής εταιρείας πιθανόν το τέλος για κάθε επιβάτη να υπερδιπλασιαστεί.
- Τελικά τι ισχύει; Θα υπάρξει εξοικονόμηση 200 αστυνομικών όπως λέχθηκε αρχικά ή 110 όπως λέχθηκε πιο πρόσφατα; Ή καθόλου αν ισχύει το επιχείρημα ότι θα ασκούν άλλα καθήκοντα αστυνόμευσης εντός των αεροδρομίων;
- Μήπως με τις διαδικασίες για προσφορές που τροχοδρομήθηκαν φωτογραφίζονται συγκεκριμένες ή συγκεκριμένη εταιρεία, κατά παράβαση της νομοθεσίας και του κοινοτικού δικαίου;
- Υπάρχει γνωμάτευση της νομικής υπηρεσίας, του νομικού συμβούλου της κυβέρνησης, που να επιτρέπει την εκχώρηση αστυνομικών καθηκόντων σε ιδιώτες;
Αντί λοιπόν, συμπληρώνει ο κ. Δαμιανού, «οι κυβερνώντες να επιδίδονται σε φτηνή προπαγάνδα ότι τάχατες επειδή η δυνατότητα να αποφασίζει το Υπουργικό Συμβούλιο για εκχώρηση αρμοδιοτήτων λήφθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση, ας βρουν το θάρρος να πουν στους πολίτες την αλήθεια: Ότι στον οίστρο τους να ξεπουλήσουν δημόσιο πλούτο εμφανίζονται έτοιμοι να ιδιωτικοποιήσουν ακόμα και την αστυνόμευση, ακόμα και την ασφάλεια των πολιτών. Για το ΑΚΕΛ το θέμα ουδόλως έχει τελειώσει. Προχωρούμε άμεσα σε αυτεπάγγελτη εγγραφή του όλου θέματος στην Επιτροπή Ελέγχου της Βουλής, αναμένοντας πειστικές απαντήσεις από τους αρμόδιους Υπουργούς».