Κι όμως ο Πάνω Αμίαντος γέννησε τον Εναέριο της Λεμεσού

Γνωστό σημείο στην Πόλη της Λεμεσού, τόσο για τους Λεμεσιανούς όσο και για τους υπόλοιπους Κύπριους ο Εναέριος στο ανατολικό παραλιακό μέτωπο της πόλης.
Ποια η σχέση του Εναέριου και του Πάνω Αμιάντου;  Στενή και άμεσα συνδεδεμένη. Στον Πάνω Αμίαντο οφείλει το όνομά τους ο Εναέριος.

Σε εκείνο το σημείο κατέληγε ο εναέριος «σιδηρόδρομος» που ξεκινούσε μεταφέροντας αμίαντο από το μεταλλείο στις παρυφές του Τροόδους . Στην παραλία ήταν κτισμένη μια αποθήκη όπου συγκέντρωναν τους σάκκους  αμιάντου που κατέφθαναν από το ορυχείο. Από την αποθήκη το ορυκτό φορτωνόταν σε μεγάλες μαούνες, οι οποίες μεταφέροντο με ρυμουλκό προς το πλοίο που ήταν αγκυροβολημένο στα βαθιά.

Η διαδρομή από τον Πάνω Αμίαντο μέχρι την αποθήκη στην παραλία ήταν περίπου 30χιλιόμετρα. Στο μήκος της διαδρομής του εναέριου υπήρχαν δύο υποσταθμοί, ένας στο χωριό Σπιτάλλι και ένας στο χωριό Άγιος Μάμας.
Τα βαγόνια του εναέριου σιδηρόδρομου άρχιζαν τη διαδρομή τους από τις αποθήκες του εργοστασίου στον Πάνω Αμίαντο. Εκεί υπήρχε μια μηχανή ντήζελ  που έδινε κίνηση στα βαγόνια τα οποία ήταν προσαρμοσμένα σε χοντρό συρματόσχοινο. Τα βαγόνια ήταν βασικά μιά απλή πλατφόρμα από σίδηρο. Το σύστημα με τα συρματόσχοινα και τα βαγόνια εσυγκρατήτο ψηλά πάνω σε σιδηρόπυργους, σαν αυτούς περίπου που μεταφέρουν τις γραμμές υψηλής τάσης της ΑΗΚ.
Το ταξίδι από τον Πάνω Αμίαντο μέχρι την παραλία Λεμεσού διαρκούσε περίπου δυο ώρες.

Ο εναέριος σιδηρόδρομος κατασκευάστηκε στην Ιταλία και εγκαταστάθηκε στην Κύπρο από Ιταλούς τεχνικούς το 1920.
Ο Εναέριος λειτούργησε μέχρι το 1943,όταν άρχισε να γίνεται καλύτερο το οδικό δίκτυο και άρχισε η μεταφορά του αμιάντου από το μεταλλείο με φορτηγά αυτοκίνητα στο λιμάνι. Τότε ο Εναέριος ξηλώθηκε και τα κομμάτια του μεταφέρθηκαν στο εξωτερικό.
 
Έμειναν μόνο τα κτήρια στον Πάνω Αμίαντο και στο Σπιτάλλι, καθώς επίσης και οι κούγκρινες βάσεις των σιδηρόπυργων σ’ όλη τη διαδρομή του Εναέριου μέσα στα βουνά.
 
 
 

Δειτε Επισης

Έντονη ανησυχία για τα θανατηφόρα-Ανοίγει η συζήτηση για εισαγωγή μαθήματος οδικής συνείδησης
Μπαλάκι ευθυνών μεταξύ ΟΚΥπΥ και γιατρών, πληρώνουν τα σπασμένα οι ασθενείς-Δεύτερη μέρα απεργίας
Σε διαδικασία υλοποίησης τα μέτρα ασφαλείας στο Βασιλικό-Διαβεβαιώσεις Παπαναστασίου
Προσαρμογή νομοθετικού πλαισίου στις πραγματικές ανάγκες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ζητά η Ένωση Δήμων
Στη γραμμή ΥΠΕΣ και η Έφορος Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων για τις Τ/κ περιουσίες και τα ευτελή μισθώματα
Κατσάδα Λοττίδου για ανισότητες στις εξετάσεις του δημοσίου για παιδιά εγκλωβισμένων-Εισηγείται λύσεις
Επίθεση Παγκυπρίου Συνδέσμου Σκυροποιών-«Το κράτος να αναλάβει τις ευθύνες του»
Άλλοι εργάζονταν κανονικά και άλλοι έκαναν απεργία στα νοσοκομεία Πάφου και Πόλης
Καλεί σε διαβούλευση το Νομοσχέδιο για την διάσταση Φύλων η Επίτροπος
Διευκρινίσεις ΥΠΑΝ για επίσκεψη μαθητών στο Ευρωκοινοβούλιο από τον Φειδία-«Δεν τελεί υπό την ευθύνη μας»