Τέρμα η μεταφορά μπαταριών κινητών και λάπτοπ στο χώρο αποσκευών των αεροπλάνων
07:08 - 23 Φεβρουαρίου 2016
Ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας (ΔΟΠΑ, ή ICAO) των Ηνωμένων Εθνών απαγόρευσε τη μεταφορά μπαταριών ιόντων λιθίου στον χώρο φορτίου επιβατικών αεροσκαφών, λόγω ανησυχιών που έχουν εκφράσει πιλότοι και αεροπορικές εταιρείες για το ενδεχόμενο πυρκαγιάς σε αεροπλάνα.
Οι μεταλλικές μπαταρίες λιθίου, που χρησιμοποιούνται κυρίως στα ρολόγια, έχει ήδη απαγορευτεί να μεταφέρονται από επιβατικά αεροσκάφη παγκοσμίως. Οι μπαταρίες αυτές δεν είναι επαναφορτιζόμενες, αντίθετα με τις μπαταρίες ιόντων λιθίου, οι οποίες χρησιμοποιούνται σε φορητούς υπολογιστές και κινητά τηλέφωνα.
Το διοικητικό συμβούλιο του ΔΟΠΑ, στο οποίο συμμετέχουν 36 κράτη, ανέφερε ότι η απαγόρευση θα τεθεί σε ισχύ την 1η Απριλίου, ενώ θα παραμείνει σε ισχύ έως ότου σχεδιαστεί ένα νέο πρότυπο πυρίμαχων συσκευασιών για τη μεταφορά των μπαταριών λιθίου.
Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου θα μπορούν πάντως να μεταφέρονται από αεροσκάφη που εκτελούν εμπορευματικές πτήσεις. Το νέο πρότυπο συσκευασίας αναμένεται να είναι έτοιμο ως το 2018, σύμφωνα με τον ΔΟΠΑ.
Η απαγόρευση είναι υποχρεωτική για όλα τα κράτη μέλη του Οργανισμού. Πιλότοι και εταιρείες που κατασκευάζουν αεροσκάφη ανησυχούν ότι τα ισχύοντα πρότυπα δεν αρκούν για την αποτροπή πυρκαγιών που οφείλονται σε μπαταρίες λιθίου.
Ενα έγγραφο εργασίας του 2015 το οποίο είχε προετοιμάσει ένας οργανισμός που εκπροσωπεί βιομηχανίες κατασκευής αεροσκαφών, περιλαμβανομένης της Boeing Co, διαπίστωνε πως τα σημερινά συστήματα πυρόσβεσης στα επιβατικά αεροσκάφη δεν είναι σε θέση "να θέσουν υπό έλεγχο ή να κατασβέσουν μια πυρκαγιά στην οποία εμπλέκεται μεγάλη ποσότητα μπαταριών λιθίου".
Ομως ένας ειδικός σε επικίνδυνες πρώτες ύλες και εμπορεύματα, που είναι σε γνώση του σκεπτικού του ΔΟΠΑ, αμφισβήτησε το κατά πόσον η απαγόρευση της μεταφοράς μπαταριών ιόντων λιθίου θα καταστήσει τις επιβατικές πτήσεις πιο ασφαλείς.
Οπως σημείωσε, τα συμβάντα στα οποία ξέσπασαν τέτοιες πυρκαγιές συνήθως οφείλονταν στο ότι οι αποστολείς τους δεν φρόντιζαν να υπάρχει σωστή σήμανση του φορτίου. "Οταν η βιομηχανία είχε απαγορεύσει τη μεταφορά μεταλλικών μπαταριών λιθίου, είδαμε περιπτώσεις που πέρναγαν" από τους ελέγχους με ετικέτες που ανέγραφαν ψευδώς ότι ήταν "μπαταρίες ιόντων λιθίου", εξήγησε ο ειδικός αυτός, που ζήτησε να μην κατονομαστεί. "Οι άνθρωποι που δεν συμμορφώθηκαν τότε δεν θα συμμορφωθούν τώρα λόγω της απαγόρευσης", πρόσθεσε ο ίδιος.
Οι μεταλλικές μπαταρίες λιθίου, που χρησιμοποιούνται κυρίως στα ρολόγια, έχει ήδη απαγορευτεί να μεταφέρονται από επιβατικά αεροσκάφη παγκοσμίως. Οι μπαταρίες αυτές δεν είναι επαναφορτιζόμενες, αντίθετα με τις μπαταρίες ιόντων λιθίου, οι οποίες χρησιμοποιούνται σε φορητούς υπολογιστές και κινητά τηλέφωνα.
Το διοικητικό συμβούλιο του ΔΟΠΑ, στο οποίο συμμετέχουν 36 κράτη, ανέφερε ότι η απαγόρευση θα τεθεί σε ισχύ την 1η Απριλίου, ενώ θα παραμείνει σε ισχύ έως ότου σχεδιαστεί ένα νέο πρότυπο πυρίμαχων συσκευασιών για τη μεταφορά των μπαταριών λιθίου.
Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου θα μπορούν πάντως να μεταφέρονται από αεροσκάφη που εκτελούν εμπορευματικές πτήσεις. Το νέο πρότυπο συσκευασίας αναμένεται να είναι έτοιμο ως το 2018, σύμφωνα με τον ΔΟΠΑ.
Η απαγόρευση είναι υποχρεωτική για όλα τα κράτη μέλη του Οργανισμού. Πιλότοι και εταιρείες που κατασκευάζουν αεροσκάφη ανησυχούν ότι τα ισχύοντα πρότυπα δεν αρκούν για την αποτροπή πυρκαγιών που οφείλονται σε μπαταρίες λιθίου.
Ενα έγγραφο εργασίας του 2015 το οποίο είχε προετοιμάσει ένας οργανισμός που εκπροσωπεί βιομηχανίες κατασκευής αεροσκαφών, περιλαμβανομένης της Boeing Co, διαπίστωνε πως τα σημερινά συστήματα πυρόσβεσης στα επιβατικά αεροσκάφη δεν είναι σε θέση "να θέσουν υπό έλεγχο ή να κατασβέσουν μια πυρκαγιά στην οποία εμπλέκεται μεγάλη ποσότητα μπαταριών λιθίου".
Ομως ένας ειδικός σε επικίνδυνες πρώτες ύλες και εμπορεύματα, που είναι σε γνώση του σκεπτικού του ΔΟΠΑ, αμφισβήτησε το κατά πόσον η απαγόρευση της μεταφοράς μπαταριών ιόντων λιθίου θα καταστήσει τις επιβατικές πτήσεις πιο ασφαλείς.
Οπως σημείωσε, τα συμβάντα στα οποία ξέσπασαν τέτοιες πυρκαγιές συνήθως οφείλονταν στο ότι οι αποστολείς τους δεν φρόντιζαν να υπάρχει σωστή σήμανση του φορτίου. "Οταν η βιομηχανία είχε απαγορεύσει τη μεταφορά μεταλλικών μπαταριών λιθίου, είδαμε περιπτώσεις που πέρναγαν" από τους ελέγχους με ετικέτες που ανέγραφαν ψευδώς ότι ήταν "μπαταρίες ιόντων λιθίου", εξήγησε ο ειδικός αυτός, που ζήτησε να μην κατονομαστεί. "Οι άνθρωποι που δεν συμμορφώθηκαν τότε δεν θα συμμορφωθούν τώρα λόγω της απαγόρευσης", πρόσθεσε ο ίδιος.