Η κομματικοποίηση της Δημόσιας Υπηρεσίας
11:54 - 11 Φεβρουαρίου 2016
Πώς θα νιώθατε αν το αφεντικό σας, λόγω των πολιτικών πεποιθήσεων της μητέρας σας, σας απέλυε ή σας υποβίβαζε σε κατώτερη θέση; Και πώς θα νιώθατε αν αυτό γινόταν, όχι σε ιδιωτική εταιρεία, αλλά σε δημόσια υπηρεσία; Αυτό ακριβώς ένιωσε και ο Jeffrey Heffernan, λοχίας (detective) στην αστυνομική διεύθυνση του Paterson, New Jersey της Αμερικής. Το 2006, η μητέρα του υποστήριζε τον Lawrence Spagnola για δήμαρχο, ενώ το αφεντικό του, ο James Wittig, υποστήριζε τον αντίπαλο του Spagnola για τη δημαρχία, τον Jose Torres. Και λόγω των πολιτικών πεποιθήσεων της μητέρας του, ο Jeffrey, με 20 χρόνια εμπειρία, υποβιβάστηκε σε απλό τροχονόμο.
Γι’ αυτό ακριβώς τον λόγο, οι κομματικές και πολιτικές πεποιθήσεις του καθενός μας, δεν έχουν θέση στη Δημόσια Υπηρεσία. Επί του θέματος, το 2014 ο γενικός εισαγγελέας. κ. Κώστας Κληρίδης, σε σχετική ερώτηση σε ημερίδα του Πανεπιστημίου Κύπρου ανάφερε ότι στο Σύνταγμα της Κυπριακής Δημοκρατίας είναι διάχυτη η καθιέρωση της αρχής της διάκρισης των εξουσιών, ότι είναι απαράδεκτο συνταγματικά δημόσιος υπάλληλος να ασκεί και κάποια πολιτικής υφής εξουσία και ότι δεν είναι επιτρεπτό, κατά τη γνώμη του, κομματικός αξιωματούχος να ασκεί παράλληλα και καθήκοντα διοικητικής-εκτελεστικής φύσεως. Μια σωστότατη, κατά τη γνώμη μου τοποθέτηση, που επιβεβαιώθηκε πρόσφατα από τη δικαστή του Διοικητικού Δικαστηρίου, Έλενα Μιχαήλ, αποδεχόμενη την προσφυγή της Αρχής Τηλεπικοινωνιών Κύπρου κατά απόφασης που εξέδωσε στις 13 Ιουνίου 2013 η Επιτροπή Προστασίας του Ανταγωνισμού (ΕΠΑ). Όπως δημοσιεύθηκε στα τοπικά ΜΜΕ, η δικαστής, αναφέροντας ότι πολιτικά κόμματα δεν πρέπει να παρεμβαίνουν με το σοβαρό έργο της ΕΠΑ, έκρινε ότι παραβιαζόταν η αρχή της διάκρισης των εξουσιών λόγω του ότι ο κ. Τσίγκης ήταν συνάμα μέλος της ΕΠΑ και μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΔΗΚΟ.
Και όμως, με βάση το άρθρο 4 του περί των Πολιτικών Δικαιωμάτων Δημόσιων Υπαλλήλων, Εκπαιδευτικών Λειτουργών, Δημοτικών Υπαλλήλων, Κοινοτικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Νομικών Προσώπων Δημόσιου Δικαίου Νόμου του 2015 (102(I)/2015), επιτρέπεται σε υπάλληλο (δημόσιο, δημοτικό, κτλ.) να εκλέγεται ή να διορίζεται σε κομματικό αξίωμα πολιτικού κόμματος της επιλογής του. Δεν θα έπρεπε να εξεταστεί εάν ο εν λόγω Νόμος είναι αντισυνταγματικός; Και ας μην ξεχνούμε ότι σε δήλωση της Συνόδου Κορυφής για το ευρώ (SN4070/15), αναφέρεται ρητά ότι «οι ελληνικές αρχές οφείλουν να θέσουν σε εφαρμογή ένα πρόγραμμα για την αποπολιτικοποίηση της ελληνικής διοίκησης».
Και ήδη στο μυαλό μου έρχονται διάφορα σενάρια. Για παράδειγμα, το ΑΚΕΛ να καταψηφίζει τον προϋπολογισμό Πανεπιστημίου, ο όποιος κατατέθηκε από τον διευθυντή Διοίκησης και Οικονομικών του Πανεπιστημίου και μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΑΚΕΛ. Ή μέλος του Πολιτικού Γραφείου του ΔΗΣΥ, να είναι συνάμα και λειτουργός στο Υπουργείο Οικονομικών και υπεύθυνος για την κρατική χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων. Ποιος θα είναι άραγε, ο Jeffrey Heffernan της Κύπρου;
Επίκουρος καθηγητής στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου
Γι’ αυτό ακριβώς τον λόγο, οι κομματικές και πολιτικές πεποιθήσεις του καθενός μας, δεν έχουν θέση στη Δημόσια Υπηρεσία. Επί του θέματος, το 2014 ο γενικός εισαγγελέας. κ. Κώστας Κληρίδης, σε σχετική ερώτηση σε ημερίδα του Πανεπιστημίου Κύπρου ανάφερε ότι στο Σύνταγμα της Κυπριακής Δημοκρατίας είναι διάχυτη η καθιέρωση της αρχής της διάκρισης των εξουσιών, ότι είναι απαράδεκτο συνταγματικά δημόσιος υπάλληλος να ασκεί και κάποια πολιτικής υφής εξουσία και ότι δεν είναι επιτρεπτό, κατά τη γνώμη του, κομματικός αξιωματούχος να ασκεί παράλληλα και καθήκοντα διοικητικής-εκτελεστικής φύσεως. Μια σωστότατη, κατά τη γνώμη μου τοποθέτηση, που επιβεβαιώθηκε πρόσφατα από τη δικαστή του Διοικητικού Δικαστηρίου, Έλενα Μιχαήλ, αποδεχόμενη την προσφυγή της Αρχής Τηλεπικοινωνιών Κύπρου κατά απόφασης που εξέδωσε στις 13 Ιουνίου 2013 η Επιτροπή Προστασίας του Ανταγωνισμού (ΕΠΑ). Όπως δημοσιεύθηκε στα τοπικά ΜΜΕ, η δικαστής, αναφέροντας ότι πολιτικά κόμματα δεν πρέπει να παρεμβαίνουν με το σοβαρό έργο της ΕΠΑ, έκρινε ότι παραβιαζόταν η αρχή της διάκρισης των εξουσιών λόγω του ότι ο κ. Τσίγκης ήταν συνάμα μέλος της ΕΠΑ και μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΔΗΚΟ.
Και όμως, με βάση το άρθρο 4 του περί των Πολιτικών Δικαιωμάτων Δημόσιων Υπαλλήλων, Εκπαιδευτικών Λειτουργών, Δημοτικών Υπαλλήλων, Κοινοτικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Νομικών Προσώπων Δημόσιου Δικαίου Νόμου του 2015 (102(I)/2015), επιτρέπεται σε υπάλληλο (δημόσιο, δημοτικό, κτλ.) να εκλέγεται ή να διορίζεται σε κομματικό αξίωμα πολιτικού κόμματος της επιλογής του. Δεν θα έπρεπε να εξεταστεί εάν ο εν λόγω Νόμος είναι αντισυνταγματικός; Και ας μην ξεχνούμε ότι σε δήλωση της Συνόδου Κορυφής για το ευρώ (SN4070/15), αναφέρεται ρητά ότι «οι ελληνικές αρχές οφείλουν να θέσουν σε εφαρμογή ένα πρόγραμμα για την αποπολιτικοποίηση της ελληνικής διοίκησης».
Και ήδη στο μυαλό μου έρχονται διάφορα σενάρια. Για παράδειγμα, το ΑΚΕΛ να καταψηφίζει τον προϋπολογισμό Πανεπιστημίου, ο όποιος κατατέθηκε από τον διευθυντή Διοίκησης και Οικονομικών του Πανεπιστημίου και μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΑΚΕΛ. Ή μέλος του Πολιτικού Γραφείου του ΔΗΣΥ, να είναι συνάμα και λειτουργός στο Υπουργείο Οικονομικών και υπεύθυνος για την κρατική χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων. Ποιος θα είναι άραγε, ο Jeffrey Heffernan της Κύπρου;
Επίκουρος καθηγητής στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου