Γιατί μια παράταση το 2018 συμφέρει την Total αλλά όχι την Κυβέρνηση

Ο πονοκέφαλος για την Κυβέρνηση από την ένσταση που φέρουν οι νέοι ιδιοκτήτες στο λιμάνι της Λεμεσού στη συμφωνία που υπεγράφη μεταξύ Total και EDT Offshore καλά κρατεί.

Το ταξίδι του υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Μάριου Δημητριάδη στο Ντουμπάι όπου συναντήθηκε με επικεφαλής της DP World δεν φαίνεται να απέδωσε καρπούς. Σύμφωνα με πληροφορίες του EnergyNews οι επαφές συνεχίζονται αναζητώντας τη χρυσή τομή στο θέμα. Όπως ήταν αναμενόμενο η εταιρεία δεν φαίνεται διατεθειμένη να οπισθοχωρήσει τόσο εύκολο και να δημιουργήσει προηγούμενο σε μια συμφωνία που έχει για την εκμετάλλευση του κυπριακού λιμανιού τα επόμενα 25 χρόνια.

Επί της ουσίας, όπως έχουμε ξαναπεί, οι επιλογές της κυβέρνησης είναι περιορισμένες καθώς αν δεν υποχωρήσει η DP World και επιμείνει στη θέση της, ότι η συμφωνίας μεταξύ Total και EDT Offshore για την παροχή υποστηρικτικών υπηρεσιών κατά τη διάρκεια των γεωτρήσεων της πρώτης παραβιάζει όρο στη συμφωνία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού Λεμεσού, τότε το γεωτρητικό πλάνο της Total στο οικόπεδο 11 βρίσκεται στον αέρα.
Να θυμίσουμε εξάλλου ότι η Total έδωσε τελεσίγραφο μιας βδομάδας στην κυβέρνηση για να προσφέρει εναλλακτική λύση. Ένα τελεσίγραφο το οποίο έληξε την Τετάρτη.

Για να αποφευχθούν τα παρατράγουδα η κυβέρνηση είχε δύο επιλογές. Είτε να επιμηκύνει το συμβόλαιο της Total, δίνοντάς της το περιθώριο να τρυπήσει εντός του 2018, παρά το γεγονός ότι το αρχικό χρονοδιάγραμμα έλεγε πως πρέπει να πραγματοποιήσει γεώτρηση μέχρι το τέλος του 2017, είτε να ανοίξει την επιλογή του λιμανιού στη Λάρνακα όπου υπάρχουν έτοιμες και διαθέσιμες εγκαταστάσεις.

Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφέρουμε πως σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές το Λιμάνι της Λάρνακας εξακολουθεί να είναι η πρώτη επιλογή της Total, η οποία κατάληξε στη Λεμεσό μετά από την υπόδειξη του δημοτικού συμβουλίου για αποχώρηση του κλάδου από την περιοχή.

Εδώ να εξηγήσουμε πως η Total δεν θα πει όχι σε μια παράταση. Κάθε άλλο, μια παράταση ως το 2018 θα είναι προς το συμφέρον της Total καθώς ήδη έχει κάνει προσφορά στον Γ’ Γύρο Αδειοδοτήσεων μαζί με την ΕΝΙ και σίγουρα έχει πολύ καλές πιθανότητες να κερδίσει. Αν συμβεί αυτό θα το γνωρίζει τον Ιανουάριο του 2017 και από τότε θα περάσει τουλάχιστον ένας χρόνος ώστε να γίνουν οι απαραίτητες γεωλογικές αναλύσεις και να προχωρήσει σε γεώτρηση το 2018. Κατ’ επέκταση αν πραγματοποιήσει και τις δύο γεωτρήσεις το ίδιος έτος θα καταφέρει μεγάλη εξοικονόμηση.

Την ίδια στιγμή όμως, μια παράταση δεν θα είναι προς το συμφέρον της κυβέρνησης καθώς τον Φεβρουάριο θα έχουμε προεδρικές εκλογές και σίγουρα η κυβέρνηση ελπίζει ότι θα έχει την ευκαιρία να ανακοινώσει μια πετυχημένη γεώτρηση πριν τη λήξη της θητεία της.