Total: Τρυπάνε το 2018 ή πάνε Λάρνακα
08:52 - 21 Οκτωβρίου 2016
Σε εξαιρετικά δύσκολη θέση φαίνεται πως έχει βρεθεί κυβέρνηση μετά το χουνέρι στο λιμάνι της Λεμεσού, αφήνοντας για άλλη μια φορά εκτεθειμένο τον γαλλικό πετρελαϊκό κολοσσό Total.
Μετά από την αποκάλυψη του EnergyNews ότι όρος στο συμβόλαιο για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Λεμεσού μπορεί να τινάξει στον αέρα το γεωτρητικό πρόγραμμα της Total, η τελευταία με τελεσίγραφο ξεκαθαρίζει πως θα δώσει μόνο μια εβδομάδα περιθώριο στην κυβέρνηση για να βρει λύση. Σε αντίθετη περίπτωση θα παγώσει τις διαδικασίες για το γεωτρητικό της πρόγραμμα.
Με αυτό το τελεσίγραφο η Total προσπαθεί να είναι καλυμμένη νομικά σε περίπτωση που χρειαστεί να σπάσει το συμβόλαιό της με την EDT Offshore για την παροχή υποστηρικτικών υπηρεσιών κατά τη διάρκεια των γεωτρήσεων της.
Ταυτόχρονα, όμως η εταιρεία με αυτό τον τρόπο θέλει να ξεκαθαρίσει πως δεν θα φέρει καμία ευθύνη σε περίπτωση που η γεώτρηση στο οικόπεδο 11 δεν πραγματοποιηθεί εντός του 2017, όπως προνοεί η συμφωνία της με την κυβέρνηση και να είναι καλυμμένη απέναντι στους υπεργολάβους που δέσμευσε για τον Απρίλιο του 2017.
Αξίζει να σημειωθεί πως για να ξεκινήσει μια γεώτρηση χρειάζεται προετοιμασία τουλάχιστον ενός έτους καθώς η εταιρεία θα πρέπει να δεσμευτεί με υπεργολάβους, γερανούς, γεωτρύπανο και άλλες μεγάλες και πολυδάπανες υπηρεσίες τις οποίες δεν μπορεί να δεσμεύει άσκοπα. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι το κόστος για ένα γεωτρύπανο είναι γύρω στο ένα εκατομμύριο δολάρια την ημέρα και σίγουρα δεν μπορεί να το φέρει στην περιοχή και να το αφήσει αναξιοποίητο ούτε για μια μέρα.
Προς το παρόν, η Total δεν γνωρίζει καν που θα βρίσκεται η χερσαία υποστηρικτική της βάση, πόσο μάλλον να μπορεί να προχωρήσει σε ένα γεωτρητικό πλάνο.
Εδώ να θυμίσουμε πως το κράτος αφήνει για δεύτερη φορά εκτεθειμένη την Total, η οποία υπολόγιζε ότι θα ξεκινήσει γεωτρήσεις τον Σεπτέμβριο του 2016 χρησιμοποιώντας ως βάση της το λιμάνι της Λάρνακας. Σύμφωνα με έγκυρες πηγές του EnergyNews οι εξελίξεις βρίσκουν τον πετρελαϊκό κολοσσό φανερά εκνευρισμένο.
Πλέον, οι επιλογές που έχει μπροστά της η κυβέρνηση κάθε άλλο παρά πλούσιες μπορούν να χαρακτηριστούν. Αν δεν βρεθεί λύση ως τις 26 Οκτωβρίου η κυβέρνηση θα αναγκαστεί είτε να επεκτείνει το συμβόλαιο της με την Total ώστε να πραγματοποιήσει γεωτρήσεις το 2018 είτε να στραφεί προς το λιμάνι της Λάρνακας, παρακάμπτοντας την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, μιας και η τελική απόφαση ήταν πάντα στα χέρια της κυβέρνησης.
Προς το παρόν η κυβερνητική πλευρά ευελπιστεί ότι θα καταφέρει έναν διακανονισμό με την κοινοπραξία των DP World και GAP Vassilopoulos, η οποία ανέλαβε την αποκλειστική χρήση του λιμανιού στη Λεμεσό. Ωστόσο, πηγές αναφέρουν πως κάτι τέτοιο θα είναι πολύ δύσκολο μιας και θα δημιουργούσε ένα διόλου ευνοϊκό προηγούμενο για την κοινοπραξία, η οποία έχει τη διαχείριση του λιμανιού για τα επόμενα 25 χρόνια.
Μετά από την αποκάλυψη του EnergyNews ότι όρος στο συμβόλαιο για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Λεμεσού μπορεί να τινάξει στον αέρα το γεωτρητικό πρόγραμμα της Total, η τελευταία με τελεσίγραφο ξεκαθαρίζει πως θα δώσει μόνο μια εβδομάδα περιθώριο στην κυβέρνηση για να βρει λύση. Σε αντίθετη περίπτωση θα παγώσει τις διαδικασίες για το γεωτρητικό της πρόγραμμα.
Με αυτό το τελεσίγραφο η Total προσπαθεί να είναι καλυμμένη νομικά σε περίπτωση που χρειαστεί να σπάσει το συμβόλαιό της με την EDT Offshore για την παροχή υποστηρικτικών υπηρεσιών κατά τη διάρκεια των γεωτρήσεων της.
Ταυτόχρονα, όμως η εταιρεία με αυτό τον τρόπο θέλει να ξεκαθαρίσει πως δεν θα φέρει καμία ευθύνη σε περίπτωση που η γεώτρηση στο οικόπεδο 11 δεν πραγματοποιηθεί εντός του 2017, όπως προνοεί η συμφωνία της με την κυβέρνηση και να είναι καλυμμένη απέναντι στους υπεργολάβους που δέσμευσε για τον Απρίλιο του 2017.
Αξίζει να σημειωθεί πως για να ξεκινήσει μια γεώτρηση χρειάζεται προετοιμασία τουλάχιστον ενός έτους καθώς η εταιρεία θα πρέπει να δεσμευτεί με υπεργολάβους, γερανούς, γεωτρύπανο και άλλες μεγάλες και πολυδάπανες υπηρεσίες τις οποίες δεν μπορεί να δεσμεύει άσκοπα. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι το κόστος για ένα γεωτρύπανο είναι γύρω στο ένα εκατομμύριο δολάρια την ημέρα και σίγουρα δεν μπορεί να το φέρει στην περιοχή και να το αφήσει αναξιοποίητο ούτε για μια μέρα.
Προς το παρόν, η Total δεν γνωρίζει καν που θα βρίσκεται η χερσαία υποστηρικτική της βάση, πόσο μάλλον να μπορεί να προχωρήσει σε ένα γεωτρητικό πλάνο.
Εδώ να θυμίσουμε πως το κράτος αφήνει για δεύτερη φορά εκτεθειμένη την Total, η οποία υπολόγιζε ότι θα ξεκινήσει γεωτρήσεις τον Σεπτέμβριο του 2016 χρησιμοποιώντας ως βάση της το λιμάνι της Λάρνακας. Σύμφωνα με έγκυρες πηγές του EnergyNews οι εξελίξεις βρίσκουν τον πετρελαϊκό κολοσσό φανερά εκνευρισμένο.
Πλέον, οι επιλογές που έχει μπροστά της η κυβέρνηση κάθε άλλο παρά πλούσιες μπορούν να χαρακτηριστούν. Αν δεν βρεθεί λύση ως τις 26 Οκτωβρίου η κυβέρνηση θα αναγκαστεί είτε να επεκτείνει το συμβόλαιο της με την Total ώστε να πραγματοποιήσει γεωτρήσεις το 2018 είτε να στραφεί προς το λιμάνι της Λάρνακας, παρακάμπτοντας την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, μιας και η τελική απόφαση ήταν πάντα στα χέρια της κυβέρνησης.
Προς το παρόν η κυβερνητική πλευρά ευελπιστεί ότι θα καταφέρει έναν διακανονισμό με την κοινοπραξία των DP World και GAP Vassilopoulos, η οποία ανέλαβε την αποκλειστική χρήση του λιμανιού στη Λεμεσό. Ωστόσο, πηγές αναφέρουν πως κάτι τέτοιο θα είναι πολύ δύσκολο μιας και θα δημιουργούσε ένα διόλου ευνοϊκό προηγούμενο για την κοινοπραξία, η οποία έχει τη διαχείριση του λιμανιού για τα επόμενα 25 χρόνια.