Πρύτανης Παν. Κύπρου: Στους τελευταίους της Ευρώπης οι Kύπριοι μαθητές
12:37 - 04 Ιανουαρίου 2016
Τα σοβαρότατα προβλήματα της κυπριακής εκπαίδευσης και του δημόσιου σχολείου ανακινεί με άρθρο του ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου, Κωνσταντίνος Χριστοφίδης.
Εν μέσω διεργασιών για εφαρμογή της πολυσυζητημένης εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, λάδι ση φωτιά έρχεται να ρίξει η αναφορά του κ. Χριστοφίδη στα αποτελέσματα μελέτης, βάσει της οποίας οι μαθητές μας παρουσιάζουν πολύ ψηλά επίπεδα σχολικής αποτυχίας.
Συγκεκριμένα, ο Πρύτανης επικαλείται το πρόγραμμα PISA (Programme for International Student Assessment) για την περίοδο 2009-2012, με τίτλο «Τι γνωρίζουν και τι μπορούν να κάνουν οι μαθητές – Μαθητική επίδοση στην Ανάγνωση, τα Μαθηματικά και την Επιστήμη».
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της εν λόγω έρευνας, "στην κατηγορία «Ανάγνωση» η Κύπρος συγκαταλέγεται ανάμεσα στις τρεις τελευταίες χώρες που αξιολογήθηκαν εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης (μετά τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία.). Και ενώ ο μέσος συνολικός όρος υστέρησης στην Ανάγνωση για την Ε.Ε. είναι το 17,8%, η Κύπρος παρουσιάζει πολύ υψηλότερο ποσοστό υστέρησης στην κατηγορία της «Ανάγνωσης» που φτάνει μέχρι το 33% (δηλ. 1 στους 3 μαθητές)".
Στην κατηγορία «Μαθηματικά» "η επίδοση των μαθητών της Κύπρου είναι ακόμα χειρότερη κατατάσσοντας τη χώρα μας στην προτελευταία θέση με συνολικό ποσοστό υστέρησης της τάξης του 42%, όταν στην Ε.Ε. το ποσοστό αυτό είναι μόνο 22,1%".
Απογοητευτικό χαρακτηρίζει επίσης το αποτέλεσμα αναφορικά με την υστέρηση στην κατηγορία «Επιστήμη», όπου "η Κύπρος εμφανίζεται στην τελευταία θέση με ποσοστό 38% έναντι του συνόλου της Ε.Ε. που ανέρχεται στο 16,6%.
Υπενθυμίζεται πως η Κύπρος δαπανεί κάθε χρόνο περίπου ένα δισεκατομμύριο ευρώ για τη δημόσια εκπαίδευση".
Προχωρώντας ένα βήμα πιο πέρα, ο κ. Χριστοφίδης ρίχνει τα βέλη του στο υπουργείο Παιδείας, κάνοντας λόγο για ατολμία, αποποίηση ευθυνών, αναβλητικότητα και σκόρπιες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις για ενδεχόμενη κατάργηση του καταλόγου διοριστέων το 2027.
Καλεί επίσης σε ουσιαστικό εξυγχρονισμό της εκπαιδευτικής μας πολιτικής, αντλώντας παραδείγματα από πετυχημένα μοντέλα άλλων χωρών. Παράλληλα, ρίχνει για άλλη μια φορά τα βέλη τους στις εκπαιδευτικές συνδικαλίστηκες οργανώσεις, εκφράζοντας τη θέση ότι πρέπει να απουσιάζουν από το διάλογο για τη μεταρρύθμιση, λόγω ενδεχόμενης σύγκρουσης συμφερόντων με τα όσα συζητούνται.
Στην αντεπίθεση οι εκπαιδευτικές οργανώσεις
Άμεση ήταν η αντίδραση των εκπαιδευτικών οργανώσεων, στο άρθρο του κ. Χριστοφίδη. Γραφικό τον αποκάλεσε η ΟΕΛΜΕΚ. Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Οργάνωσης, Δημήτρη Ταλιαδώρο, ο Πρύτανης παρουσιάζει σήμερα μια διεθνή έρευνα που έγινε το 2009 και δημοσιοποιήθηκε το 2012. «Νομίζουμε πλέον ότι είναι σαφές ότι οι στόχοι του κ. Πρύτανη είναι αλλότριοι και σε καμία περίπτωση δεν εξυπηρετούν τη δημόσια εκπαίδευση», τόνισε.
Από την πλευρά της η ΠΟΕΔ σχολίασε ότι ο Πρύτανης σερβίρει ξαναζεσταμένο φαγητό. «Οι τοποθετήσεις του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Κύπρου κ. Κωνσταντίνου Χριστοφίδη είναι άκαιρες, άστοχες και πολύ περισσότερο απογοητευτικές, γιατί θα περίμενε κάποιος από το στόμα του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Κύπρου να ακούσει σοβαρές τοποθετήσεις και τεκμηριωμένη επιχειρηματολογία που να ανταποκρίνεται σε σωστή κριτική για την ποιότητα της δημόσιας εκπαίδευσης, ιδιαίτερα, βάσει των διεθνών ερευνών που διεξάγονται. Δυστυχώς, προτίμησε τον λαϊκισμό και την εστίαση στην παράμετρο της σύγκρισης με τις άλλες χώρες, που δεν αποτελεί την ουσία της διεξαγωγής αυτών των ερευνών», τόνισε ο Πρόεδρος της Οργάνωσης, Φίλιος Φυλακτού.
Από την πλευρά του, πάντως, ο Πρύτανης απαντά ότι τα στοιχεία αυτά μπορεί να δημοσιοποιήθηκαν το 2012, ωστόσο αυτά είναι που επικαλείται η Κομισιόν στην έκθεσή της για τα αποτελέσματα της εκπαίδευσης στα κράτη μέλη. Όπως επισημαίνει η Κομισιόν, η Κύπρος αντιμετωπίζει προβλήματα αποτελεσματικότητας των σχετικών δαπανών, σε σύγκριση με την χαμηλή ποιότητα της εκπαίδευσης.
Από την πλευρά της η ΠΟΕΔ σχολίασε ότι ο Πρύτανης σερβίρει ξαναζεσταμένο φαγητό. «Οι τοποθετήσεις του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Κύπρου κ. Κωνσταντίνου Χριστοφίδη είναι άκαιρες, άστοχες και πολύ περισσότερο απογοητευτικές, γιατί θα περίμενε κάποιος από το στόμα του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Κύπρου να ακούσει σοβαρές τοποθετήσεις και τεκμηριωμένη επιχειρηματολογία που να ανταποκρίνεται σε σωστή κριτική για την ποιότητα της δημόσιας εκπαίδευσης, ιδιαίτερα, βάσει των διεθνών ερευνών που διεξάγονται. Δυστυχώς, προτίμησε τον λαϊκισμό και την εστίαση στην παράμετρο της σύγκρισης με τις άλλες χώρες, που δεν αποτελεί την ουσία της διεξαγωγής αυτών των ερευνών», τόνισε ο Πρόεδρος της Οργάνωσης, Φίλιος Φυλακτού.
Από την πλευρά του, πάντως, ο Πρύτανης απαντά ότι τα στοιχεία αυτά μπορεί να δημοσιοποιήθηκαν το 2012, ωστόσο αυτά είναι που επικαλείται η Κομισιόν στην έκθεσή της για τα αποτελέσματα της εκπαίδευσης στα κράτη μέλη. Όπως επισημαίνει η Κομισιόν, η Κύπρος αντιμετωπίζει προβλήματα αποτελεσματικότητας των σχετικών δαπανών, σε σύγκριση με την χαμηλή ποιότητα της εκπαίδευσης.
Στο μεταξύ, κάλεσμα σε συνεργασία προς όλους, απηύθυνε ο υπουργός Παιδείας.
maria.stylianou@imhbusiness.com