Twitter: Η δύναμη των 140 χαρακτήρων

Μπορεί ένα μήνυμα μόλις 140 χαρακτήρων να ασκήσει πίεση σε κράτη, κυβερνήσεις, κοινωνίες, επιχειρήσεις, κόμματα, ομάδες, ανθρώπους; Μπορεί ν’ αλλάξει πολιτικές, στρατηγικές, συμφέροντα; Μπορεί. Τα παραδείγματα πολλά και εντυπωσιακά. Η λεγόμενη Αραβική Άνοιξη γεννήθηκε στο Twitter, ο Πρόεδρος της Τουρκίας, Ταγίπ Ερντογάν, κατά διαστήματα τρομοκρατείται τόσο πολύ από τη δύναμη του Twitter, που το μπλοκάρει για κάποιες ώρες/μέρες, ώσπου να καταφέρει να κοντρολάρει την πληροφόρηση. Πρώτο θέμα παγκοσμίως έγινε η είσοδος στο Twitter του Έντουαρντ Σνόουντεν, του ανθρώπου που αποκάλυψε τα μυστικά προγράμματα κατασκοπείας των ΗΠΑ. Στην Αμερική, ο Mπαράκ Ομπάμα, ο οποίος αξιοποίησε το Twitter στον μέγιστο βαθμό στην προεκλογική εκστρατεία για τη δεύτερη θητεία του, ξεκίνησε τους βομβαρδισμούς Τζιχαντιστών για να προστατέψει τους Κούρδους στο Κομπάνι (το οποίο θεωρούσε χαμένο), υπό το βάρος έντονης πίεσης που ασκήθηκε από την κοινή γνώμη μέσω του Twitter.
 
100.000 Κύπριοι χρήστες
 
Οι Κύπριοι χρήστες υπολογίζονται στις 100 χιλιάδες περίπου (δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία), εκ των οποίων το μεγαλύτερο ποσοστό επιλέγει να παρακολουθεί χωρίς να εκφράζεται δημοσίως. Αντιστοίχως, στην Ελλάδα οι χρήστες υπολογίζονται στις 700 χιλιάδες. Συγκρίνοντας τη συμπεριφορά Κυπρίων και Ελλαδιτών στο Twitter, οι δεύτεροι είναι πιο επιθετικοί και καυστικοί από τους πρώτους. Υπάρχουν και Κύπριοι χρήστες με τέτοια χαρακτηριστικά, σε πιο περιορισμένη όμως κλίμακα.
 
Οι Κύπριοι πολιτικοί τουιτεράδες
 
Στην Κύπρο, το Twitter μπήκε για τα καλά στη ζωή μας με την οικονομική κρίση και ειδικά μετά το κούρεμα τον Μάρτιο του 2013, καθώς οι πολίτες ένιωθαν έντονα την ανάγκη να ανταλλάξουν απόψεις και προβληματισμούς. Η δύναμη του συγκεκριμένου μέσου θα φανεί στις επόμενες εκλογικές αναμετρήσεις και αυτό το γνωρίζουν καλά οι Κύπριοι πολιτικοί και κρατικοί αξιωματούχοι. Ένας-ένας αποκτούν τον δικό τους λογαριασμό, τιτιβίζοντας άλλοι περισσότερο και άλλοι λιγότερο. Κάποιοι τολμούν να μπουν σε συζητήσεις με πολίτες, άλλοι πάλι τρέμουν το τρολάρισμα (πείραγμα/δούλεμα) από πολλούς ανώνυμους λογαριασμούς. «Δεν είναι δυνατόν όμως να μιλούν για εσένα και εσύ να απουσιάζεις. Όταν μπεις στο παιχνίδι πρέπει να μάθεις πώς να προστατεύεσαι από τους αντιπάλους σου», επισημαίνει ο Μάριος Καρατζιάς, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας «SocialWiz» που παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες στρατηγικής στα κοινωνικά δίκτυα. Οι πιο ενεργοί Κύπριοι πολιτικοί του Twitter είναι οι Αβέρωφ Νεοφύτου, Χάρης Γεωργιάδης, Μάριος Δημητριάδης, Γιώργος Παμπορίδης, Γιώργος Λιλλήκας, Νίκος Τορναρίτης, Κωνσταντίνος Πετρίδης. Από τους πρώτους πολιτικούς που αξιοποίησαν το συγκεκριμένο μέσο είναι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης, ενώ καλός τουιτεράς είναι και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Νίκος Χριστοδουλίδης, ο οποίος ενημερώνει μέσω Twitter για σημαντικές εξελίξεις.
 
Η εφημερίδα του 21ου αιώνα
 
Παγκοσμίως, το Twitter είναι το δεύτερο πιο viral (δημοφιλές) μέσο από όλα τα κοινωνικά δίκτυα, μετά το Facebook. «Πρόκειται επί της ουσίας για ένα ζωντανό πάρτι από sms», ανέφερε στον «Ρεπόρτερ» ο κ. Καρατζιάς. Η κάθε δημοσίευση έχει όριο μόνον 140 χαρακτήρες. Για να είναι αποτελεσματικό ένα tweet, πρέπει να λειτουργεί όπως μια εφημερίδα. Να έχει ωραίο τίτλο (μήνυμα) και να συνοδεύεται από τον ηλεκτρονικό σύνδεσμο (link) της είδησης (παραπέμποντας σε περισσότερες λεπτομέρειες) και από μια φωτογραφία. Με αυτό τον τρόπο γίνεται πιο ελκυστικό και αυξάνονται οι πιθανότητες να διαβαστεί από τους υπόλοιπους χρήστες.
 
#MinKsexnasToHashtag
 
Και επειδή το Twitter έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει ένα μήνυμα σε μισό δισεκατομμύριο δυνητικούς αναγνώστες, μπορεί κανείς να ενισχύσει τις δυνατότητες ανάγνωσης τού tweet του, χρησιμοποιώντας hashtags (#). Εάν για παράδειγμα δίπλα από ένα tweet που θα αναρτήσει, ο χρήστης προσθέσει το #cyprus, το μήνυμα του θα διαβαστεί από όσους θα αναζητήσουν να διαβάσουν νέα για την Κύπρο. Εάν σε αυτά προστεθεί ένα δεύτερο hashtag, π.χ. #marketing, το μήνυμα θα διαβαστεί και από όσους θα αναζητήσουν πιο συγκεκριμένα ειδήσεις για το marketing και ούτω καθεξής. Ένα εξίσου σημαντικό εργαλείο του Twitter είναι οι λίστες ομαδοποίησης. Όταν οι followers (ακόλουθοι) αυξάνονται και τα χαρακτηριστικά τους διαφέρουν, ο χρήστης μπορεί να δημιουργήσει λίστες για να διαχειρίζεται καλύτερα τον λογαριασμό του. Σε κάθε λίστα μπορεί να εντάξει χρήστες και followers του, αναλόγως θεματολογίας, ώστε να μπορεί να παρακολουθεί ευκολότερα τις αναρτήσεις τους.
 
  
Τα μυστικά του Twitter
 
Εκτός από σχολιασμό, αστεϊσμό και για χαλάρωση, το Twitter μπορεί επίσης να αξιοποιηθεί ως επαγγελματικό εργαλείο ή ως μέσο άσκησης επιρροής στις μάζες. Αλλά χρειάζεται στρατηγική. Απαραίτητη προϋπόθεση για να μπορεί κανείς να επηρεάζει με τις θέσεις και τις απόψεις του, είναι να έχει μεγάλο αριθμό followers, οι οποίοι συνειδητά θα επιλέξουν να τον ακολουθήσουν, εφόσον κρίνουν ότι πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα προσωπικότητα, της οποίας επιθυμούν να διαβάζουν καθημερινά τις απόψεις. «Οι followers έχουν σημασία, εφόσον θέλεις να επηρεάζεις συγκεκριμένες κοινότητες του Twitter. Μπορείς να τους αποκτήσεις με δυο τρόπους. Είτε κτίζοντας σιγά - σιγά το προφίλ σου, γράφοντας για ενδιαφέροντα θέματα και οικοδομώντας έτσι μια σχέση εμπιστοσύνης με τους υπόλοιπους χρήστες (οι οποίοι σε εντοπίζουν μέσα από το timeline τους), είτε βρίσκοντας άλλους χρήστες με παρόμοια θεματολογία. Τους ακολουθείς, δημιουργείται μια διαδραστική σχέση και αν τους αρέσεις σε ακολουθούν και εκείνοι με τη σειρά τους», σημειώνει ο κ. Καρατζιάς, προειδοποιώντας ωστόσο ότι αν ακολουθείς μια τυφλή στρατηγική με μοναδικό στόχο την αύξηση των followers, δεν θα υπάρξει ουσιαστικό αποτέλεσμα στην προσπάθεια επιρροής.
 
Πρέπει να έχεις άποψη
 
Εάν επιθυμείς να είσαι αποτελεσματικός, πρέπει να εκφράζεις με σοβαρό τρόπο τις θέσεις σου, χωρίς να φοβάσαι. «Αν δεν έχεις άποψη, δεν έχεις οπαδούς και followers», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Μάριος Καρατζιάς. Με τους ακόλουθους σου, εξηγεί, πρέπει να χτιστεί μια σχέση εκτίμησης και αλληλοϋποστήριξης. «Μπορεί με ένα follower να διαφωνείς και να τσακώνεσαι, δεν σημαίνει όμως ότι δεν υπάρχει αλληλοεκτίμηση. Αν κάποιος σε βρίζει και είναι ανώνυμος, απλώς δεν του δίνεις σημασία. Αν του απαντήσεις, του κάνεις άνοιγμα στο δικό σου κοινό, και αυτό ακριβώς είναι που επιδιώκει», προσθέτει.
 
Πόσο συχνά να τουιτάρω;
 
Εάν κάποιος επιδιώκει να αυξήσει τους followers του και να επηρεάζει με τις απόψεις του, πρέπει να λειτουργεί συστηματικά, όχι όμως μαζικά. «Είναι προτιμότερο να τουιτάρεις μια φορά τη μέρα ή να κάνεις retweet ενός μηνύματος άλλου χρήστη με το δικό σου σχόλιο από πάνω, φτάνει αυτά που λες να έχουν ουσία. Δεν πρέπει να αποτελεί αυτοσκοπό το να στέλνεις συνεχώς μηνύματα. Δεν γίνεται χωρίς κόπο αυτή η ιστορία, εκτός και αν είσαι ένας πολύ γνωστός celebrity και οι οπαδοί σου θα σε ακολουθήσουν έτσι κι αλλιώς», υπογραμμίζει ο κ. Καρατζιάς. Όσον αφορά στις ώρες, ένα tweet έχει πιθανότητες να διαβαστεί από περισσότερο κόσμο αν σταλεί απόγευμα ή νωρίς το βράδυ. Σημειώνεται πως υπάρχουν εφαρμογές, οι οποίες καταγράφουν τις ώρες που οι followers ενός χρήστη είναι στο Twitter. Παρέχονται, επίσης, δωρεάν τα analytics του Twitter (analytics.twitter.com) μέσω ξεχωριστής εφαρμογής, ώστε ένας χρήστης να μπορεί να βλέπει ποια tweets του διαβάζονται περισσότερο, ποιες ώρες, καθώς και ένα σωρό δημογραφικά στοιχεία των followers του. Αποτελούν επομένως χρήσιμο εργαλείο για χάραξη στρατηγικής.
 
Τwitter ή Facebook;
 
Στην Κύπρο, το πιο διαδεδομένο μέσο κοινωνικής δικτύωσης είναι το Facebook, το οποίο το χρησιμοποιούν οι πάντες. Ωστόσο, οι δυνατότητες μετάδοσης μηνυμάτων στο Facebook δεν συγκρίνονται με αυτές του Twitter. Ένα facebook message μπορεί να διαβαστεί το πολύ από δύο ή τρεις χιλιάδες χρήστες, καθώς υπάρχουν περιορισμοί. Ένα tweet μπορεί να διαβαστεί δυνητικά σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου, από μισό δισεκατομμύριο ανθρώπους. «Το  Twitter έχει αντικαταστήσει το παραδοσιακό καφενείο, πολλαπλασιάζοντας το επί εκατομμύρια. Στο καφενείο έλεγες μια κουβέντα και την άκουγαν 20 άνθρωποι. Με το Twitter πατάς ένα κουμπί και μπορεί να σε διαβάζουν μερικές εκατοντάδες χιλιάδες τον μήνα. Επομένως, η διαφορά της δυνατότητας εμβέλειας (reach) είναι πολύ μεγάλη», καταλήγει ο Μάριος Καρατζιάς.
 
maria.stylianou@imhbusiness.com



 
 
 

Δειτε Επισης

Το ετήσιο ευρωπαϊκό πρωτάθλημα σέρφινγκ σκύλων πραγματοποιήθηκε στην Ισπανία
Έφηβος στις ΗΠΑ πέθανε από καυτερό πατατάκι που έφαγε μετά από challenge στα social media
BINTEO: Ξέγνοιαστες στιγμές για μια αρκούδα-Έκανε κούνια σε αυλή σπιτιού
Βίντεο: Τα κάγκελα... νίκησαν υποψήφια κλέφτρα στη Χιλή-Έμεινε ημίγυμνη για να ξεφύγει
Πήγε να ανταλλάξει φθαρμένα χαρτονομίσματα 40.000 ευρώ και κατέληξε με χειροπέδες
ΒΙΝΤΕΟ: Κοριτσάκι που γεννήθηκε κωφό, άκουσε για πρώτη φορά χάρη σε νέα γονιδιακή θεραπεία
Ορειβάτες στην Κίνα κόλλησαν σε γκρεμό για περισσότερο από μία ώρα λόγω συνωστισμού-Απίστευτη εικόνα
Τύπος ισχυρίζεται ότι τρώει κάθε μέρα πίτσα τα τελευταία έξι χρόνια-«Νιώθω υγιής»
Η φύση έχει τις λύσεις-Ουρακοτάγκος θεράπευσε τραύμα φτιάχνοντας αλοιφή με ιαματικό φυτό
Επιστήμονες ανακάλυψαν τεράστιο «ωκεανό» που κρύβεται κάτω από την επιφάνεια της Γης