4 μεγάλα έργα που έμειναν στα συρτάρια
13:59 - 26 Ιανουαρίου 2016
Μπορεί η κατάσταση της οικονομίας του τόπου να βελτιώνεται και κάποια έργα να παίρνουν σιγά σιγά το δρόμο της υλοποίησης, ωστόσο υπάρχουν συγκεκριμένα έργα υποδομής, τα οποία όπως φαίνεται, θα παραμείνουν για χρόνια ακόμα στα συρτάρια.
Πρόκειται για μεγάλα έργα, υψηλού κόστους, τα πλείστα εκ των οποίων φρεναρίστηκαν εξ αιτίας της οικονομικής κρίσης που χτύπησε τον τόπο το 2013. Η κατασκευή τους μπήκε στον πάγο και παρά το γεγονός ότι πηγές του υπουργείου Μεταφορών επιμένουν ότι δεν ξεχάστηκαν, εντούτοις ουδείς γνωρίζει μετά βεβαιότητας πότε θα μπορέσουν να ξεπαγώσουν και να μπουν σε τροχιά κατασκευής. «Τα έργα αυτά δεν έχουν φύγει από τους σχεδιασμούς μας, μελετώνται και καταβάλλεται προσπάθεια για την εξεύρεση τρόπων υλοποίησης και χρηματοδότησης τους λόγω της κρίσης», μας ανέφερε χαρακτηριστικά πηγή από το υπουργείο.
Ο αυτοκινητόδρομος Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς
Το έργο που θα μπορούσε να παρομοιαστεί με σήριαλ! Παρά το γεγονός ότι η απόφαση για κατασκευή του συγκεκριμένου δρόμου λήφθηκε το 2001 από το Υπουργικού Συμβούλιο, μια σειρά από γεγονότα όπως γραφειοκρατικές καθυστερήσεις, διαφωνίες μεταξύ κοινοπραξιών, οικονομικές διαφορές με το κράτος, προσφυγές στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών και επανάληψης του διαγωνισμού , καθυστέρησαν για χρόνια το έργο, η κατασκευή του οποίου μπήκε τελικά στα συρτάρια εξ αιτίας της κρίσης το 2013.
Το συγκεκριμένο έργο αξιολογείται ως ένα σημαντικό τμήμα του εθνικού οδικού δικτύου, το οποίο θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό την προοπτική ανάπτυξης ολόκληρης της Πάφου και ιδιαίτερα του διαμερίσματος Πόλης Χρυσοχούς. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο το γεγονός ότι με κάθε ευκαιρία, οι εκάστοτε πρόεδροι της Κυπριακής Δημοκρατίας διαβεβαίωναν ότι υπάρχει η πολιτική απόφαση και βούληση για προώθηση και υλοποίηση του. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι εκατομμύρια ευρώ έχουν καταβληθεί σε ιδιώτες, ως αποζημιώσεις για τις απαλλοτριώσεις εκτάσεων τους που θα χρησιμοποιούνταν για την κατασκευή του έργου, ενώ για κάποιες εκτάσεις έγιναν και ανακλήσεις. Πηγές από το υπουργείο μεταφορών ανέφεραν στο reporter.com.cy ότι η ιδέα για κατασκευή του συγκεκριμένου αυτοκινητοδρόμου δεν έχει εγκαταλειφθεί, ωστόσο δεν βρίσκεται στις άμεσες προτεραιότητες εξαιτίας του υψηλού κόστους κατασκευής του.
Ο αυτοκινητόδρομος Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς
Το έργο που θα μπορούσε να παρομοιαστεί με σήριαλ! Παρά το γεγονός ότι η απόφαση για κατασκευή του συγκεκριμένου δρόμου λήφθηκε το 2001 από το Υπουργικού Συμβούλιο, μια σειρά από γεγονότα όπως γραφειοκρατικές καθυστερήσεις, διαφωνίες μεταξύ κοινοπραξιών, οικονομικές διαφορές με το κράτος, προσφυγές στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών και επανάληψης του διαγωνισμού , καθυστέρησαν για χρόνια το έργο, η κατασκευή του οποίου μπήκε τελικά στα συρτάρια εξ αιτίας της κρίσης το 2013.
Το συγκεκριμένο έργο αξιολογείται ως ένα σημαντικό τμήμα του εθνικού οδικού δικτύου, το οποίο θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό την προοπτική ανάπτυξης ολόκληρης της Πάφου και ιδιαίτερα του διαμερίσματος Πόλης Χρυσοχούς. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο το γεγονός ότι με κάθε ευκαιρία, οι εκάστοτε πρόεδροι της Κυπριακής Δημοκρατίας διαβεβαίωναν ότι υπάρχει η πολιτική απόφαση και βούληση για προώθηση και υλοποίηση του. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι εκατομμύρια ευρώ έχουν καταβληθεί σε ιδιώτες, ως αποζημιώσεις για τις απαλλοτριώσεις εκτάσεων τους που θα χρησιμοποιούνταν για την κατασκευή του έργου, ενώ για κάποιες εκτάσεις έγιναν και ανακλήσεις. Πηγές από το υπουργείο μεταφορών ανέφεραν στο reporter.com.cy ότι η ιδέα για κατασκευή του συγκεκριμένου αυτοκινητοδρόμου δεν έχει εγκαταλειφθεί, ωστόσο δεν βρίσκεται στις άμεσες προτεραιότητες εξαιτίας του υψηλού κόστους κατασκευής του.
Δρόμος Λεμεσού - Σαϊττά
Στις ελληνικές καλένδες επ αόριστον βρίσκεται ένα ακόμα σημαντικό οδικό έργο, αυτό του δρόμου Λεμεσού – Σαϊττά, η κατασκευή του οποίου υπολογίζεται περίπου στα 150 εκ ευρώ. Η πολιτική απόφαση για υλοποίησή του λήφθηκε πριν από περίπου οκτώ χρόνια. Βάση των τότε σχεδιασμών, οι προετοιμασίες θα ολοκληρώνονταν το 2013 και μέχρι το 2015 θα είχε ολοκληρωθεί το πρώτο τμήμα του δρόμου, μέχρι την Παλώδια. Ωστόσο, εξ αιτίας της κρίσης, το έργο πάγωσε πριν ακόμα ξεκινήσει. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, το έργο αφορούσε την κατασκευή δρόμου μήκους 23 χιλιομέτρων, τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας (δύο σε κάθε κατεύθυνση), κτιστή διαχωριστική νησίδα στη μέση, ανισόπεδους κόμβους και γέφυρες.
Ο περιμετρικός δρόμος της Λευκωσίας
Ένα ακόμα χτυπημένο από την κρίση, μεγαλεπήβολο και φιλόδοξο έργο, που μπήκε στον πάγο λόγω της κρίσης. Η απόφαση για κατασκευή του περιβόητου περιμετρικού αυτοκινητόδρομου της Λευκωσίας χρονολογείται από το 2000, όταν υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων ήταν ο Αβέρωφ Νεοφύτου. 16 χρόνια μετά, δεν έγινε συζήτηση για ενδεχόμενο προώθησης του στο εγγύς μέλλον, παρά το γεγονός ότι το 2015 το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε την εκ νέου δέσμευση μεγάλων εκτάσεων γης, μέσα από τις οποίες θα περνά ο περιμετρικός.
Η κατασκευή του περιμετρικού υπολογίζεται στα 350 εκ ευρώ. Επί της ουσίας, θα λειτουργούσε ως σύνδεση μεταξύ των αυτοκινητόδρομων Λευκωσίας - Τροόδους και Λευκωσίας - Λεμεσού, αλλά και των αξονικών δρόμων του δευτερεύοντος οδικού δικτύου.
Ο σχεδιασμός προνοούσε την κατασκευή τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας μήκους 32 χλμ, εκ, των οποίων τα 7 χλμ αποτελούν την πρώτη φάση του αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας - Παλαιχωρίου, (ο οποίος επίσης βρίσκεται στον πάγο). Το έργο προνοούσε επίσης τη δημιουργία συνδετήριων δρόμων του δευτερεύοντος οδικού δικτύου στην ευρύτερη περιοχή της Λευκωσίας, συνολικού μήκους 25 χλμ
Η μεταφορά κρατικών κτιρίων στο χώρο της έκθεσης
Τα σχέδια για μεταφορά στο χώρο της κρατικής έκθεσης, υπουργείων και άλλων κρατικών υπηρεσιών, είχαν καταρτιστεί από την κυβέρνηση Χριστόφια. Όπως υποστήριζαν τότε οι αρχές, εάν υλοποιούνταν αυτή η απόφαση, θα επιλυόταν οριστικά το πρόβλημα της αυξημένης κίνησης στο κέντρο και σε βασικές οδικές αρτηρίες της Λευκωσίας όπως και το πρόβλημα της έλλειψης χώρων στάθμευσης.
Με την πάροδο του χρόνου, τα σχέδια αυτά έχουν εγκαταλειφθεί οριστικά, ενώ φωτογραφίες που είδαν στο παρελθόν το φως της δημοσιότητας, έδειχναν μια εικόνα ερήμωσης και εγκατάλειψης των κτιρίων στο συγκεκριμένο χώρο, μετά και την κατάργηση της «Αρχής Κρατικών Εκθέσεων». Πηγή από το χώρο του υπουργείου Μεταφορών ανέφερε στο reporter.com.cy ότι δεν έγινε ξανά συζήτηση για την υλοποίηση του συγκεκριμένου σχεδίου. Ωστόσο, ο αρμόδιος Φορέας μελετά το κατά πόσον θα μπορούσε να γίνει κάποιο μακροπρόθεσμο πρόγραμμα για στέγαση κυβερνητικών υπηρεσιών σε διάφορους χώρους.
maria.stylianou@imhbusiness.com
Στις ελληνικές καλένδες επ αόριστον βρίσκεται ένα ακόμα σημαντικό οδικό έργο, αυτό του δρόμου Λεμεσού – Σαϊττά, η κατασκευή του οποίου υπολογίζεται περίπου στα 150 εκ ευρώ. Η πολιτική απόφαση για υλοποίησή του λήφθηκε πριν από περίπου οκτώ χρόνια. Βάση των τότε σχεδιασμών, οι προετοιμασίες θα ολοκληρώνονταν το 2013 και μέχρι το 2015 θα είχε ολοκληρωθεί το πρώτο τμήμα του δρόμου, μέχρι την Παλώδια. Ωστόσο, εξ αιτίας της κρίσης, το έργο πάγωσε πριν ακόμα ξεκινήσει. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, το έργο αφορούσε την κατασκευή δρόμου μήκους 23 χιλιομέτρων, τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας (δύο σε κάθε κατεύθυνση), κτιστή διαχωριστική νησίδα στη μέση, ανισόπεδους κόμβους και γέφυρες.
Ο περιμετρικός δρόμος της Λευκωσίας
Ένα ακόμα χτυπημένο από την κρίση, μεγαλεπήβολο και φιλόδοξο έργο, που μπήκε στον πάγο λόγω της κρίσης. Η απόφαση για κατασκευή του περιβόητου περιμετρικού αυτοκινητόδρομου της Λευκωσίας χρονολογείται από το 2000, όταν υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων ήταν ο Αβέρωφ Νεοφύτου. 16 χρόνια μετά, δεν έγινε συζήτηση για ενδεχόμενο προώθησης του στο εγγύς μέλλον, παρά το γεγονός ότι το 2015 το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε την εκ νέου δέσμευση μεγάλων εκτάσεων γης, μέσα από τις οποίες θα περνά ο περιμετρικός.
Η κατασκευή του περιμετρικού υπολογίζεται στα 350 εκ ευρώ. Επί της ουσίας, θα λειτουργούσε ως σύνδεση μεταξύ των αυτοκινητόδρομων Λευκωσίας - Τροόδους και Λευκωσίας - Λεμεσού, αλλά και των αξονικών δρόμων του δευτερεύοντος οδικού δικτύου.
Ο σχεδιασμός προνοούσε την κατασκευή τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας μήκους 32 χλμ, εκ, των οποίων τα 7 χλμ αποτελούν την πρώτη φάση του αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας - Παλαιχωρίου, (ο οποίος επίσης βρίσκεται στον πάγο). Το έργο προνοούσε επίσης τη δημιουργία συνδετήριων δρόμων του δευτερεύοντος οδικού δικτύου στην ευρύτερη περιοχή της Λευκωσίας, συνολικού μήκους 25 χλμ
Η μεταφορά κρατικών κτιρίων στο χώρο της έκθεσης
Τα σχέδια για μεταφορά στο χώρο της κρατικής έκθεσης, υπουργείων και άλλων κρατικών υπηρεσιών, είχαν καταρτιστεί από την κυβέρνηση Χριστόφια. Όπως υποστήριζαν τότε οι αρχές, εάν υλοποιούνταν αυτή η απόφαση, θα επιλυόταν οριστικά το πρόβλημα της αυξημένης κίνησης στο κέντρο και σε βασικές οδικές αρτηρίες της Λευκωσίας όπως και το πρόβλημα της έλλειψης χώρων στάθμευσης.
Με την πάροδο του χρόνου, τα σχέδια αυτά έχουν εγκαταλειφθεί οριστικά, ενώ φωτογραφίες που είδαν στο παρελθόν το φως της δημοσιότητας, έδειχναν μια εικόνα ερήμωσης και εγκατάλειψης των κτιρίων στο συγκεκριμένο χώρο, μετά και την κατάργηση της «Αρχής Κρατικών Εκθέσεων». Πηγή από το χώρο του υπουργείου Μεταφορών ανέφερε στο reporter.com.cy ότι δεν έγινε ξανά συζήτηση για την υλοποίηση του συγκεκριμένου σχεδίου. Ωστόσο, ο αρμόδιος Φορέας μελετά το κατά πόσον θα μπορούσε να γίνει κάποιο μακροπρόθεσμο πρόγραμμα για στέγαση κυβερνητικών υπηρεσιών σε διάφορους χώρους.
maria.stylianou@imhbusiness.com