Xωρίς βάση η βιομηχανία ενέργειας

Περίπου 30 τρισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου, δηλαδή 5,5 δισεκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου, στη γειτονιά μας, ήταν αρκετά για ν’ αλλάξουν καθολικά το ενεργειακό σκηνικό.
 
Το αιγυπτιακό κοίτασμα «Ζορ» βρίσκεται μόλις 6 χιλιόμετρα από το κυπριακό θαλάσσιο τεμάχιο «11», αναπτερώνοντας τις ελπίδες της γαλλικής πολυεθνικής εταιρείας πετρελαίου και φυσικού αερίου Total, για ανεύρεση εξίσου σημαντικών ποσοτήτων και στην κυπριακή ΑΟΖ. Επιθυμία της Total είναι να επανεκκινήσει τις εργασίες της τον Σεπτέμβριο του 2016, χρησιμοποιώντας τις υποστηρικτικές εγκαταστάσεις της εταιρείας Medserv στο λιμάνι της Λάρνακας, καθώς το λιμάνι Λεμεσού κρίθηκε ως ακατάλληλο. Ωστόσο, τα συμφέροντα που επηρεάζονται δεν είναι λίγα. Οι φωνές που ζητούν από την εταιρεία να μεταφέρει αλλού τις εργασίες της, επικαλούνται περιβαλλοντικές ανησυχίες και απομάκρυνση από το όραμα για ένα ενιαίο παραλιακό μέτωπο στην περιοχή. Αρχές της εβδομάδας το δημοτικό συμβούλιο της Λάρνακας αναμένει ότι θα έχει λάβει ορισμένες διευκρινιστικές πληροφορίες από Total και Medserv, για να καταλήξει κατά πόσο μπορούν οι εγκαταστάσεις να παραμείνουν στην περιοχή για ακόμα έξι μήνες, ως τον Φεβρουάριο του 2017, ώστε η Total να πραγματοποιήσει νέες γεωτρήσεις στο μπλοκ «11».

Ενεργειακός κόμβος…

Σημειώνεται ότι η εταιρεία Medserv ήρθε στην Κύπρο τον Σεπτέμβριο του 2013, υπογράφοντας μια τριετή συμφωνία με την ιταλική εταιρεία ENI, για να της παρέχει υποστηρικτικές υπηρεσίες στις γεωτρήσεις της, από το λιμάνι της Λάρνακας, μέχρι τον Αύγουστο του 2016. Η συμφωνία έγινε με την Αρχή Λιμένων παρά τις αντιδράσεις των κατοίκων, που θεώρησαν ότι οι εγκαταστάσεις θα επιβαρύνουν το περιβάλλον και θα εμποδίσουν την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής. Στα σκαριά ήταν τότε και η κοινοπραξία «Ζήνων», η οποία σχεδίαζε την ανάπτυξη του λιμανιού. Η εταιρεία δέχθηκε να χρησιμοποιήσει τον χώρο για τρία έτη, θεωρώντας ότι στην πορεία το κράτος θα προνοούσε για μια άλλη κατάλληλη βάση. Και σε μια χώρα που φιλοδοξεί να καταστεί ενεργειακός κόμβος, θα ανέμενε κανείς ότι το κράτος θα είχε έτοιμες εναλλακτικές επιλογές. Ωστόσο, στην περίπτωση της Κύπρου το «αυτονόητο» αποδείχθηκε «υπερβολική απαίτηση».

Κακή εικόνα

Σήμερα, τρία χρόνια μετά, οι σχεδιασμοί της κοινοπραξίας «Ζήνων» ναυάγησαν και η ανάπτυξη του λιμανιού της Λάρνακας μπήκε στο ψυγείο, καθώς το Υπουργείο Μεταφορών βγαίνει πάλι σε προσφορές για συμβούλους όσον αφορά στην ανάπτυξη της περιοχής. Οι ενεργειακές εταιρείες θεώρησαν ότι υπό αυτές τις εξελίξεις η επέκταση της άδειας για ακόμα έξι μήνες θα ήταν σχετικά εύκολη, είχαν όμως λάθος. Παρά τα 15 εκατομμύρια ευρώ που έχουν πάει στην κοινότητα της Λάρνακας τον τελευταίο χρόνο, τις 120 θέσεις εργασίας που έχουν δημιουργηθεί από τη Medserv και τα παράπλευρά οφέλη για την επαρχία, οι δημότες αντιδρούν. Πάντως, σύμφωνα με μετρήσεις της ΕΝΙ, έχουν ληφθεί αυστηρά περιβαλλοντικά μέτρα και ειδικοί έλεγχοι πριν και μετά τις δύο γεωτρήσεις της εν λόγω εταιρείας φανερώνουν ότι το περιβάλλον δεν επηρεάστηκε. Επιπρόσθετα, με τις αντιδράσεις ήρθε στην επιφάνεια ένα ακόμα πιο σοβαρό ζήτημα. Η Κύπρος δεν μπορεί να διαθέσει έναν κατάλληλο χώρο για τη χερσαία βάση που χρειάζονται οι εταιρείες γεώτρησης, ώστε να λειτουργήσουν. Μια εξέλιξη που ουσιαστικά δημιουργεί κακή εικόνα για τη χώρα μας, σε εταιρείες πετρελαίου που θα σκεφτόντουσαν να επενδύσουν εδώ.

Η Total δεν θέλει Λεμεσό

Η κυβέρνηση εισηγείται όπως οι εταιρείες μεταφέρουν τις εργασίες τους στο λιμάνι της Λεμεσού, το οποίο, όμως, για πολλούς λόγους κρίνεται ως ακατάλληλο από τις εταιρείες ενέργειας, οι οποίες χρειάζονται έναν ενιαίο χώρο για να εργαστούν με ασφάλεια. Να θυμίσουμε, εξάλλου, ότι η εταιρεία Noble Energy ξεκίνησε να εργάζεται από το λιμάνι της Λεμεσού, το οποίο τελικά εγκατέλειψε και μεταφέρθηκε στο λιμάνι της Λάρνακας. Οι εργασίες από την πλωτή πλατφόρμα ήταν εξαιρετικά δύσκολες και επικίνδυνες, με τους ανθρώπους της εταιρείας να μιλούν για σωστό εφιάλτη. Γνωρίζοντας πως εξελίχθηκαν οι επιχειρήσεις εκεί στο παρελθόν, η Total αρνείται επιτακτικά την επιλογή της Λεμεσού.

Επείγει το θέμα

Η άλλη λύση που βλέπουν οι εταιρείες πετρελαιοειδών είναι ένας ενιαίος χώρος στο λιμάνι της Λεμεσού, που ανήκει στις βρετανικές Βάσεις και θα μπορούσε ενδεχομένως η κυβέρνηση να τον ζητήσει. Ο χώρος θα ήταν ιδανικός για τη δράση των εταιρειών, ωστόσο θα χρειαστεί περίπου ένας χρόνος για εξασφαλιστούν οι απαραίτητες άδειες και να στηθούν οι εγκαταστάσεις. Αυτός είναι και ο λόγος που η Total ζητά όπως για την πρώτη γεώτρηση του Σεπτεμβρίου χρησιμοποιηθούν οι εγκαταστάσεις της Medserv που υπάρχουν διαθέσιμες, μιας και η ΕΝΙ προς το παρόν επανεξετάζει τα πλάνα της για να επανέλθει το 2017.
 
 

Δειτε Επισης

Αυτοί είναι οι βραβευθέντες των 11ων ΚΕΒΕ Business Leader Awards
ΚΕΒΕ Business Leader Awards: Τιμητικό βραβείο Business Leader στον Φάνο Επιφανίου
ΚΕΒΕ Business Leader Awards: Βραβείο Business Leader στον Ιάκωβο Ιακώβου
ΚΕΒΕ Business Leader Awards: Βραβείο Business Leader στον Νίκο Ξάνθου Σαρρή
Βράβευση Έλενας Γαλανού στα ΚΕΒΕ Business Leader Awards-Business Leader στην κατηγορία «Εμπόριο»
ΚΕΒΕ Business Leader Awards: O Prabhat K. Jha Business Leader στην κατηγορία «Ναυτιλία»
Βραβείο Business Leader στον Πανίκο Νικολάου στα ΚΕΒΕ Business Leader Awards
ΚΕΒΕ Business Leader Awards: Βραβείο Business Leader στον Δρ. Νικόλαο Ζαμπόγλου
ΚΕΒΕ Business Leader Awards: Ο Δρ. Μαρίνος Σωτηρίου Business Leader στην κατηγορία «Υπηρεσίες»
ΚΕΒΕ Business Leader Awards: Business Leader στον πρωτογενή τομέα ο Στυλιανός Πάντζιαρος