Γέμισε η Κύπρος κυρτώματα και φωνάζουν οι οδηγοί

Στην ευθεία του δρόμου που συνδέει τα χωριά Λυθροδόντας και Μαθιάτης, οι οδηγοί χορεύουν πεντοζάλι. Στον δρόμο αυτό έχουν τοποθετηθεί πάνω από 30 κυρτώματα οδοστρώματος! Σκεφτείτε ένα ασθενοφόρο να μεταφέρει ασθενή στον συγκεκριμένο δρόμο…
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται το φαινόμενο της τοποθέτησης εγκάρσιων μειωτήρων ταχύτητας -τα γνωστά κυρτώματα ή σαμαράκια- σχεδόν παντού. Και σε μια μεγάλη μερίδα πολιτών έχει δημιουργηθεί η εντύπωση ότι αυτά φυτρώνουν ανεξέλεγκτα. Επισήμως, πάντως, λέχθηκε στον «Ρεπόρτερ» ότι πολίτες, και μάλιστα αρκετοί, είναι που ζητούν επίμονα από τα Δημόσια Έργα και τις κατά τόπους τοπικές αρχές την τοποθέτηση κυρτωμάτων σε διάφορα σημεία του οδικού δικτύου. Μέσα σε εννέα χρόνια έγιναν 1.700 αιτήσεις, από τις οποίες εγκρίθηκαν από τον Κεντρικό Φορέα Επίλυσης Κυκλοφοριακών Προβλημάτων οι 807. Πάντως, τα παράπονα για τα σαμαράκια είναι πάρα πολλά, κυρίως για τεχνικά προβλήματα που προκαλούνται στα οχήματα.

Ζημιές στα αυτοκίνητα
Σύμφωνα με μελέτη του Institute of Automotive Engineer Assessors της Αγγλίας, τα κυρτώματα προκαλούν ζημιές στα οχήματα κόστους 260 ευρώ περίπου τον χρόνο. Ζημιές οι οποίες αφορούν κυρίως φθορά στις αναρτήσεις αλλά και στην εξάτμιση των οχημάτων.
Στους δρόμους του νησιού μπορεί κανείς να δει κυρτώματα ψηλά, χαμηλά, πλατιά, στενά, πλαστικά και άλλα. Η διευθύντρια του Τμήματος Δημοσίων Έργων, Χρυστάλλα Μαλλούππα, μας εξήγησε ότι υπάρχουν περιπτώσεις που σαμαράκια -τα οποία δεν πληρούν τις προδιαγραφές, οι οποίες έχουν υιοθετηθεί κατόπιν μελέτης που έγινε από συμβούλους του εξωτερικού και έχουν εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο- κατασκευάζονται/τοποθετούνται από τοπικές αρχές, δήμους και κοινότητες, χωρίς τις απαραίτητες προδιαγραφές.

Κίνδυνος για μοτοσικλέτες
Οι πιο πολλές φωνές που ακούγονται για τα σαμαράκια είναι από τους μοτοσικλετιστές. Οι μεν φθορές που δημιουργούνται στις μοτοσικλέτες είναι πολύ λιγότερες από αυτές των αυτοκινήτων, τα θέματα ασφάλειας όμως είναι μεγαλύτερα. Σύμφωνα με μηχανικούς μοτοσικλετών με τους οποίους επικοινωνήσαμε, τα κυρτώματα επηρεάζουν κυρίως τις μπροστινές αναρτήσεις και τούτο λόγω του ότι πολλά από αυτά είναι εκτός προδιαγραφών. Το ζήτημα που υπάρχει με τις μηχανές, όπως ανέφεραν, έχει να κάνει με την ασφάλεια των οδηγών. Πολλά από τα κυρτώματα τοποθετούνται σε σημεία πριν, μετά, ακόμη και πάνω σε στροφές. Η μηχανή, για να μπορέσει να κρατήσει σωστή πορεία πάνω σε μια στροφή, πρέπει να πάρει κλίση. Η κλίση αυτή, σε συνδυασμό με την αναπήδηση της μηχανής πάνω στο κύρτωμα -ιδίως εάν είναι βρεγμένο το οδόστρωμα-, αυξάνει την πιθανότητα πρόκλησης ατυχήματος. Οι διάφοροι σύνδεσμοι και λέσχες μοτοσικλετιστών έθεσαν αρκετές φορές το θέμα των κυρτωμάτων ενώπιον του Υπουργείου Μεταφορών. Παρ' όλα αυτά, καμία αλλαγή δεν υπήρξε αλλά ούτε και κίνηση προς βελτίωση. Αντίθετα, όπως μας έχει λεχθεί, τα κυρτώματα αυξάνονται συνεχώς.

Υπάρχουν προδιαγραφές
Σύμφωνα με τη διευθύντρια του Τμήματος Δημοσίων Έργων, Χρυστάλλα Μαλλούππα, υπάρχουν γεωμετρικά πρότυπα για την κατασκευή των κυρτωμάτων, τα οποία έχουν ετοιμαστεί με τη βοήθεια συμβούλων από το εξωτερικό. Τα πλείστα τηρούν τις εν λόγω προδιαγραφές. Υπάρχουν, ωστόσο, και κάποια που κατασκευάζονται από δήμους ή κοινότητες, τα οποία δεν πληρούν τις απαραίτητες προδιαγραφές. Σε αυτές τις περιπτώσεις καταβάλλεται προσπάθεια από την πλευρά των Δημοσίων Έργων για διόρθωσή τους. Ο αναπληρωτής αστυνομικός διευθυντής Τροχαίας Αρχηγείου, Φίλιππος Παπαηλία, ανέφερε στον «Ρεπόρτερ» πως τα κυρτώματα στους δρόμους εντάσσονται στα μέτρα οδικής ασφάλειας που σκοπό έχουν τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων.

Σε συγκεκριμένα σημεία
Οι περιπτώσεις στις οποίες τοποθετούνται κυρτώματα είναι:

∙      Όταν υπάρχει σημαντική διασταύρωση του δρόμου από πεζούς

∙      Όταν σημειώνονται κατ' επανάληψη σοβαρά τροχαία ατυχήματα

∙      Όταν παρατηρούνται υψηλές ταχύτητες

∙      Για μείωση του ορίου ταχύτητας από τα 50 στα 30 χιλιόμετρα

ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ, ΠΡΟΤΥΠΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ
Επί προεδρίας Τάσσου Παπαδόπουλου, το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε την υιοθέτηση των βασικών αρχών των κριτηρίων, προτύπων και διαδικασιών, για την τοποθέτηση κυρτωμάτων οδοστρώματος. Με βάση τα κριτήρια αυτά, τα κυκλικά και τραπεζοειδή κυρτώματα, που αποτελούν τα πιο σκληρά μέτρα κυκλοφοριακής ύφεσης, δεν συστήνεται να χρησιμοποιούνται, μεταξύ άλλων, σε δρόμους:

* Με τροχαία κυκλοφορία και στις δύο κατευθύνσεις που ξεπερνά τα 3.000 οχήματα ανά ημέρα

* Όπου σε ώρες αιχμής η τροχαία κυκλοφορία είναι μεγαλύτερη από 200 οχήματα ανά ώρα ή περνούν περισσότερα από 100 φορτηγά την ημέρα

* Με περισσότερες από μία λωρίδες ανά κατεύθυνση

* Που εξυπηρετούν κέντρα πρώτων βοηθειών

* Με κατά μήκος κλίση μεγαλύτερη του 4% ή σε στροφές με ακτίνα μικρότερη των 200 μέτρων ή σε απόσταση μικρότερη από 40 μέτρα από την έξοδο μιας τέτοιας στροφής.

Δειτε Επισης

Βροχές και καταιγίδες στο μενού του καιρού-Μικρή πτώση της θερμοκρασίας
Αγώνας για μια εξέταση στο ΤΑΕΠ-Καταγγελίες για ώρες ταλαιπωρίας ασθενών χωρίς καν να εξεταστούν
Σύγχυση για τα φαρμακεία στην Αγία Νάπα-Πώς απαντούν οι Φαρμακευτικές Υπηρεσίες
Παναγιώτου: Γνώμονας η κοινωνική δικαιοσύνη για συνταξιοδοτικό, ΑΤΑ, ρύθμιση εργασίας
Αποτεφρωτήριο μέχρι το 2030 ζητά η Κυπριακή Εταιρεία Αποτέφρωσης Νεκρών
Τμήμα Περιβάλλοντος: Εξετάζονται μελέτες για έκθεση επιπτώσεων στην Ζώνη Ειδικής Προστασίας Αγ.Θέκλας
Άρχισε η υποβολή δήλωσης φόρου εισοδήματος-Προθεσμία μέχρι 31 Ιουλίου
Περιστατικά εχινόκοκκου σε σκύλους στον Κάμπο Τσακκίστρας
Το 50% των ανακυκλώσιμων στην Κόσιη θάβονται-«Στα όριά της η κατάσταση»
Από το 2009 συνεχίζεται ο διάλογος για το μητρώο καλλιτεχνών-Επί τάπητος όροι και προϋποθέσεις