Yunan, Rum milliet, εξισλαμισθέντες Έλληνες και κυπριακή ιστορία

Συχνά επιρρίπτονται ευθύνες στην Εκπαίδευση (σχολείο), για τη αντίληψη, την οποία διαμόρφωσε η μια κοινότητα για την άλλη στην Κύπρο. Η εκπαιδευτική (σχολική) προσέγγιση της ιστορίας, μετά το 1974, φαίνεται ότι διαδραμάτισε εξελικτικά «συγκρουσιακό» ρόλο στη σχέση των δύο κοινοτήτων.

Τα βιβλία της ιστορίας των ελληνοκυπρίων και των τουρκοκυπρίων υιοθέτησαν, μετά το 1974, παρόμοιο «εθνικιστικό-κεντρικό» μοντέλο προβολής της ιστορίας, προς διαφορετική, βεβαίως, κατεύθυνση.

Η μελέτη του καθηγητή Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών Γιάννη Παπαδάκη είναι αρκούντως διαφωτιστική για την δομή και κατεύθυνση της ελληνοκυπριακής και τουρκοκυπριακής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε σχέση με την παρουσίαση των κρίσιμων γεγονότων στην Κύπρο.

Ο εξελληνισμός από τον 14ο
αιώνα π.Χ και η έλευση των Οθωμανών το 1571 μ.Χ
 
Η ε/κ αφήγηση τοποθετεί χρονικά την «ιστορική αφετηρία» στην Κύπρο στον 14ο π.Χ αιώνα, με τον εξελληνισμό του νησιού. Η τ/κ αφήγηση τοποθετεί την «ιστορική αφετηρία» στο 1571μ.Χ, με την έλευση των Τούρκων στο νησί. Οι Ε/κ προσδιορίζουν εαυτόν ως Έλληνες (της Κύπρου) και οι Τ/κ ως Τούρκοι (της Κύπρου). Μεγάλος εχθρός για τους Ε/κ είναι οι Τούρκοι και για τους Τ/κ οι Ελληνοκύπριοι. Η αφήγηση των Ε/κ αφορά στον αγώνα επιβίωσης του Κυπριακού Ελληνισμού εναντίον ξένων κατακτητών και η αφήγηση των Τ/κ αφορά στον αγώνα επιβίωσης των Τούρκων της Κύπρου εναντίον της Ε/κ επιθετικότητας. Το «τέλος της ιστορίας» για τους Ε/κ και τους Τ/κ είναι κοινό: Το 1974. Από τη μια, η «βάρβαρη τουρκική εισβολή» (τα εισαγωγικά για τη συμβολοποίηση) και από την άλλη, η «ευτυχής ειρηνευτική επιχείρηση». 
 
Απ΄όσο αντιλαμβάνομαι, το πρόβλημα των Τ/κ δεν είναι οι Έλληνες (Ελλάδα-Ελλαδίτες), αλλά οι Ελληνοκύπριοι. Συνεπώς, οι Τ/κ δεν αισθάνονται απειλή από την Ελλάδα και γι΄αυτό δεν τους ενδιαφέρει το επιχείρημα ότι «δεν υπάρχει Ελληνική χούντα, ούτε ελληνική στρατιωτική απειλή, όπως τότε, άρα δεν πρέπει να φοβάστε». 
 
Εμμένουν στις τουρκικές εγγυήσεις γιατί νοιώθουν να απειλούνται από τους Ε/κ, καθώς αυτό διδάχθηκαν μέσα από τα βιβλία της ιστορίας τους. Πρόκειται βεβαίως, για κατασκευασμένο, σε μεγάλο βαθμό, αίσθημα.
 
Το «ιστορικό τέλος» ή το ιστορικό έμφραγμα είναι κοινό, αλλά κωδικοποιημένο με διαφορετικό τρόπο. Ένα τραύμα, που παραμένει ανεπούλωτο εξαιτίας των επί της ουσίας/αφετηρίας διαφωνιών.
 
Μια νέα ιστορική σύγκλιση
 
Η συζήτηση περί «κοινού τραύματος» και οι παραδοχές λαθών και από τις δύο κοινότητες (από τους ηγέτες κυρίως), σε συνδυασμό με την προσπάθεια-αγώνα για «κοινή αντιμετώπιση» μιας κατάστασης, με την εισαγωγή του όρου «οι αγνοούμενοι ΜΑΣ», εννοώντας Ε/κ και Τ/κ αγνοούμενους, επιχειρεί να επιτύχει μια ιστορική σύγκλιση, η οποία ενδέχεται να αποτελέσει την αφετηρία μιας καινούριας ιστορικής συνεργασίας, που θα εμπεριέχει το «κοινό ιστορικό στοιχείο» μεταξύ των δύο κοινοτήτων, χωρίς να παραγνωρίζει ή χωρίς να θέτει στο περιθώριο την ελληνικότητα ή την τουρκικότητα των Κυπρίων και κατά συνέπεια χωρίς να θίγει την εθνοτική καταγωγή του καθένα.
 
Η ύπαρξη και εξέλιξη της «ιστορίας» προϋποθέτει ένα σημείο αναφοράς/αφετηρίας, εξού και οι Ε/κ τοποθετούν αυτό το σημείο στον 14ο αιώνα πΧ και οι Τ/κ στο 1571μΧ.
 
Μια σύγχρονη αφετηρία, λοιπόν, θα μπορούσε να είναι η μετατροπή των «δύο ξεχωριστών πόνων» (η κάθε πλευρά για τους αγνοούμενους της) σε ένα κοινό πόνο (οι «αγνοούμενοι μας» ως κοινό σημείο αναφοράς).
 
Μια νέα, κοινή αφετηρία
 
«Οι αγνοούμενοι ΜΑΣ» ως ένα νέο σημείο αναφοράς έρχεται να ενώσει τις δύο διαφορετικές κατευθύνσεις στις οποίες «κινήθηκε» το κοινό τραύμα (1963-74) για να δημιουργήσει μια νέα, κοινή αφετηρία (αφήγηση), πάνω στην οποία  θα κτιστεί η κοινή συνέχεια της ιστορίας.
 
Ο ρόλος της εκπαίδευσης είναι σημαντικός, καθώς πρέπει να βρει τον τρόπο εξισορρόπησης της εθνοτικής καταγωγής και της νέας, κοινής αφετηρίας του κοινού κράτους, στη βάση του κοινού αγώνα για επούλωση του τραύματος, χωρίς οι δύο παράγοντες να συγκρούονται. Οι αγνοούμενοι αποτελούν μέρος του κοινού τραύματος.


Η πρόκληση

Η σημαντικότερη πρόκληση αφορά στην αλλαγή της αντίληψης, που έχει διαμορφώσει η μια κοινότητα για την άλλη σε σχέση με τον «μεγάλο εχθρό». Αυτό, βεβαίως, δεν συνεπάγεται με «παραχάραξη της ιστορίας», αλλά περισσότερο με ένωση των κομματιών του πάζλ ώστε να δοθεί ολόκληρη η εικόνα με πιο αντικειμενικό τρόπο.

Οι αφηγήσεις των δύο κοινοτήτων έχουν εμπεδωθεί ως «λογικές», καθώς, για παράδειγμα, σύμφωνα με την Τ/κ αφήγηση, «αφού ο Οθωμανοί ήλθαν στην Κύπρο το 1571, άρα η Κύπρος είναι τουρκική». Πρόκειται, φυσικά για  μια «λογική», η οποία δεν είναι καθόλου λογική (Οθωμανική εισβολή 1571μχ).

Οι Οθωμανοί παρουσιάζονται ως οι σωτήρες, που ήλθαν να σώσουν τους Ε/κ από τον Ενετικό ζυγό και οι μετέπειτα εξεγέρσεις των Ε/κ εναντίον των Οθωμανών παρουσιάζουν τους Ε/κ ως «αχάριστους», οι οποίοι πρόδωσαν την Τουρκία, που ήλθε να  τους σώσει. Η άλλη αφήγηση κάνει λόγο για λεηλασίες από πλευράς κατακτητών Οθωμανών, καταστροφή εκκλησιών και δημόσιων κτηρίων και αρπαγή αιχμαλώτων, τους οποίους στη συνέχεια πωλούσαν για σκλάβους.

Η συμβολοποίηση του "άλλου", του εθχρού

Η Τ/κ «ιστορία»- εκπαίδευση, θέτοντας ως σημείο αναφοράς την οθωμανική επιδρομή στην Κύπρο,  αναγνωρίζει έμμεσα τους Ε/κ ως πρώην υπηκόους της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Σύμφωνα με τον Παπαδάκη, ο όρος «Rum», με τον οποίο οι Τ/κ αποκαλούν ή χαρακτηρίζουν τους Ε/κ δεν σημαίνει κατ΄ ακρίβειαν «Έλληνες», αλλά πρόκειται για ένα μίγμα των διαφόρων λαών, από τους οποίους κατακτήθηκε η Κύπρος ή αναφέρεται στην ελληνορθόδοξη κοινότητα που ζει στην Οθωμανική αυτοκρατορία (Rum millet). 

Με αυτό τον  τρόπο στερείται από τους Ε/κ το αίτημα για μια ελληνική ταυτότητα. Σημειώνεται ότι για τους Έλληνες (Ελλαδίτες) χρησιμοποιείται ο όρος «Yunan» (Ιόνιο), όχι όμως και για τους Κύπριους Έλληνες.

Παρομοίως, η Ε/κ αφήγηση, υποστηρίζει ότι οι Τ/κ είναι κυρίως εξισλαμισθέντες απόγονοι των Ελλήνων της Κύπρου, αφαιρώντας τους με αυτό τον  τρόπο το δικαίωμα στην τουρκική ταυτότητα και στην απαίτηση για ύπαρξη οποιωνδήποτε δεσμών με την Τουρκία.

Συνεπώς, οι «δύο κυπριακές ιστορίες» παραγνωρίζουν την πολιτική ύπαρξη του «άλλου» στο νησί, καταχρώμενες την εθνοτική καταγωγή.

Η περίοδος 63-74 παρουσιάζεται από την Τ/κ πλευρά ως η περίοδος της μεγάλης αγριότητας των Ε/κ εναντίον των Τούρκων της Κύπρου ενώ από Ε/κ πλευράς, η δεκαετία του 60 είναι η περίοδος της τουρκανταρσίας. Η Ε/κ αφήγηση παρουσιάζει τους Τούρκους (Τ/κ) ως τους βασικούς υπεύθυνους για τη σύγκρουση.
 
Ανεξαρτήτως της ιστορικής πραγματικότητας ή του εύρους της αλήθειας στην κάθε ιστορία, πρόκειται για δύο εθνοκεντρικές αφηγήσεις με σαφή συγκρουσιακό προσανατολισμό.

ΥΓ Ο Λόγος γίνεται εργαλείο εξουσίας, λέει ο Φουκώ. Ο εκπαιδευτικός Λόγος έγινε εργαλείο συντήρησης μιας συγκεκριμένης εξουσίας ή των συμφερόντων μιας συγκεκριμένης εξουσίας για πολλά χρόνια μετά την καθοριστική  ρήξη και το Μεγάλο τραύμα. Αυτός ο συγκεκριμένος «λόγος» πρέπει να αναλύεται με καχυποψία. Σε διαφορετική περίπτωση, τον τελευταίο λόγο θα έχει η εξουσία, η οποία τελεί υπό αμφισβήτηση για τους κακούς χειρισμούς της σε μείζονες τομείς.

 

 
thanasis.athanasiou@imhbusiness.com
 

Δειτε Επισης

Η εκλογή Τραμπ-Μήνυμα προς την Ευρώπη
Τα Νηπιαγωγεία μας Κρατούν; Η Επείγουσα Ανάγκη Ενίσχυσης της Προδημοτικής Εκπαίδευσης
Η επόμενη μέρα των εκλογών στις ΗΠΑ
Νομικό τμήμα Αστυνομίας. Μια έτσι, μια γιουβέτσι
Αρχηγό Αστυνομίας αλλάξαμε. Νοοτροπία αλλάξαμε;
Ας μην βάζουμε το φυσικό αέριο του Αζερμπαϊτζάν πάνω από ανθρώπινες ζωές
Πολιτική επιχειρηματολογία έναντι ευχολογίων
Αυτισμός και η ποικιλομορφία του
Συμβασιούχοι Οπλίτες: Άμεση ανάγκη για στήριξη και αναβάθμιση τους στην Εθνική Φρουρά
Η νομιμότητα αποστολής προσκλητηρίων γάμου με φακέλους της Αστυνομίας και η άγνοια του Αρχηγού