Πουλήσαμε τον «ΕΡΜΗ» για άχρηστο και αυτός πετάει μια χαρά
16:18 - 07 Δεκεμβρίου 2015
Το θέμα της εκποίησης του αεροπλάνου της αστυνομίας «ΕΡΜΗΣ» με αποτέλεσμα το κράτος να χάσει τουλάχιστον 780.000 ευρώ, επαναφέρει και στην φετινή του έκθεση ο Γενικός Ελεγκτής της Δημοκρατίας Οδυσσέας Μιχαηλίδης. Ο κ. Μιχαηλίδης στην έκθεσή του αναφέρει ακόμα ότι τον Ιούνιο του 2015, ο Υπουργός πληροφόρησε τον Αρχηγό Αστυνομίας ότι, με βάση τα στοιχεία που είχαν τεθεί υπόψη του, αλλά και μετά από την αλληλογραφία με τον Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας και τον Γενικό Ελεγκτή, έκρινε ότι προέκυπταν υπόνοιες για διάπραξη πειθαρχικών αδικημάτων από μέλη της Αστυνομίας που είχαν εμπλακεί στην όλη διαδικασία. Ενόψει των πιο πάνω, του ζήτησε όπως προχωρήσει στη διεξαγωγή πειθαρχικής διαδικασίας, σύμφωνα με τους περί Αστυνομίας Κανονισμούς.
Το ιστορικό εκποίησης του αεροσκάφους όπως περιγράφεται στην έκθεση είναι το ακόλουθο: Τον Μάιο 2006 η Αστυνομία είχε ζητήσει την έγκριση για εργασίες συντήρησης του αεροπλάνου «ΕΡΜΗΣ», το κόστος των οποίων εκτιμήθηκε στις 141.000 Στερλίνες περίπου. Σύμφωνα με την επιστολή του πρώην Αρχηγού Αστυνομίας, η συντήρηση του αεροπλάνου σε εργοστασιακό επίπεδο, θα ανέβαζε το επίπεδο ασφαλείας πτήσεων στο επίπεδο ενός καινούργιου αεροπλάνου και η εκμετάλλευση του για κάλυψη των υπηρεσιακών αναγκών της Κυπριακής Δημοκρατίας θα κρατούσε και τα επόμενα 10 τουλάχιστον χρόνια. Αρχικά η Αστυνομία επέμενε ότι μόνο η κατασκευάστρια εταιρεία θα μπορούσε να εκτελέσει τις εργασίες συντήρησης. Τον Οκτώβριο 2006, η Αστυνομία ενημέρωσε με επιστολή της ότι κατόπιν περαιτέρω διερεύνησης, διαπιστώθηκε ότι υπήρχαν τρεις εξουσιοδοτημένες εταιρείες στην Ευρώπη που θα μπορούσαν να εκτελέσουν τις απαιτούμενες εργασίες συντήρησης. Τον Νοέμβριο 2006, ο πρώην Αρχηγός Αστυνομίας πληροφόρησε τον Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου ότι, κατά τη διεξαγωγή συνήθους ελέγχου του αεροπλάνου, διαπιστώθηκε επέκταση της οξείδωσης στην πτέρυγα του, με αποτέλεσμα να επιβάλλεται η καθήλωση του στο έδαφος. Το κόστος επιδιόρθωσης της πτέρυγας εκτιμήθηκε από επιτροπή που διόρισε ο πρώην Αρχηγός Αστυνομίας στις £262.000 με πιθανότητα αύξησης του, εξ αιτίας – ενδεχομένως – επιπρόσθετων βλαβών, που δεν ήταν εμφανείς.
Ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου χαρακτήρισε «περίεργη σύμπτωση» τη λήψη της πιο πάνω επιστολής την ημέρα συνεδρίασης του Συμβουλίου Προσφορών και ζήτησε εξηγήσεις γιατί να μην θεωρήσει κάποιος «ύποπτη αυτή την εξέλιξη και/ή ως σκόπιμη» λόγω του ευρήματος ότι υπάρχουν και άλλες κατάλληλες εταιρείες εκτός της κατασκευάστριας (για τη συντήρηση του) και, ως εκ τούτου, θα προκηρυσσόταν ανοικτός διαγωνισμός, αντί της διαπραγμάτευσης με την κατασκευάστρια εταιρεία, όπως ήταν η αρχική εισήγηση της Αστυνομίας. Στη συνέχεια (5 περίπου μήνες αργότερα), το Υπουργείο εισηγήθηκε την εκποίηση του αεροπλάνου. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Αστυνομίας τον Νοέμβριο 2006, η αξία του αεροπλάνου – τότε – ανερχόταν στις €500.000 ενώ η αγορά καινούργιου παρόμοιου αεροπλάνου ανερχόταν στο €2.050.322.
Η εκποίηση του αεροπλάνου αποφασίστηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο τον Οκτώβριο 2008, κατόπιν νέας Πρότασης του Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, αφού είχε δοθεί προηγουμένως η έγκριση του Υπουργείου Οικονομικών. Τον Σεπτέμβριο 2009, τον Οκτώβριο 2010 και τον Μάρτιο 2011 προκηρύχθηκαν πλειοδοτικοί διαγωνισμοί, οι οποίοι τελικά ακυρώθηκαν επειδή δεν υποβλήθηκαν προσφορές. Τον Μάιο 2012 προκηρύχθηκε νέος πλειοδοτικός διαγωνισμός . Υποβλήθηκε μια προσφορά, με τιμή €150.000. Το Συμβούλιο Προσφορών αποφάσισε, όπως κατακυρωθεί ο διαγωνισμός στον μοναδικό προσφοροδότη, σύμφωνα με την εισήγηση της επιτροπής αξιολόγησης της Αστυνομίας. Κατόπιν έρευνας στο διαδίκτυο, η ελεγκτική υπηρεσία εντόπισε τον Σεπτέμβριο 2013 σε ιστοσελίδα της εταιρείας Cormck Aircraft LTD εμπορική ονομασία της εταιρείας Islander Aircraft LTD που αγόρασε το αεροπλάνο, να ανακοινώνει την πώληση του, στην τιμή των 790.000 GBP (932.680 ευρώ). Σύμφωνα με πληροφορίες το αεροπλάνο "Ερμής" πήγε στην Σκωτία αεροπορικώς... από τον ίδιο τον αγοραστή του.
Μισό Εκατομμύριο εξοπλισμός «αναπαύεται» στην αποθήκη
Τον Μάρτιο 2008, η Αστυνομία προκήρυξε ανοικτό διαγωνισμό για την προμήθεια δύο ελικοπτέρων, με εκτίμηση κόστους €28.000.000+ΦΠΑ. Τον Δεκέμβριο 2008, το Συμβούλιο Προσφορών κατακύρωσε τον διαγωνισμό έναντι του ποσού των €31.588.233 στον μοναδικό έγκυρο προσφοροδότη. Τα ελικόπτερα παραλήφθηκαν από την Αστυνομία τον Νοέμβριο 2011. Στον εξοπλισμό που είχε αγοραστεί μαζί με τα ελικόπτερα, περιλαμβάνονταν – μεταξύ άλλων - και δύο «Self Contained EMS Kit (1x3 Stretcher Aerolite for 1 st H/P and 1x1 Stretcher Lifeport for 2 nd H/P)» για μεταφορά ασθενών/τραυματιών, συνολικής αξίας €525.012. Τον Ιούνιο 2015, ο Γενικός Ελεγκτής ζήτησε από τον Αρχηγό Αστυνομίας να τον πληροφορήσει για τη μέχρι τότε χρήση του πιο πάνω εξοπλισμού (πόσες φορές χρησιμοποιήθηκε/ τοποθετήθηκε στα ελικόπτερα και πού φυλαγόταν) και, κατά πόσο αυτή δικαιολογούσε την ανάγκη αγοράς του, λαμβάνοντας υπόψη και το πολύ ψηλό κόστος του. Τον Ιούλιο 2015, ο Αρχηγός Αστυνομίας μας πληροφόρησε ότι αυτός δεν είχε μέχρι τότε χρησιμοποιηθεί, αφού δεν είχε κριθεί αναγκαίο και, φυλασσόταν σε αποθήκη εξαρτημάτων της Μονάδας Αεροπορικών Επιχειρήσεων της Αστυνομίας, η οποία διαθέτει σύστημα κλιματισμού, το οποίο παρέχει τις κατάλληλες προϋποθέσεις για τη φύλαξη του σε άριστη κατάσταση.
Το ιστορικό εκποίησης του αεροσκάφους όπως περιγράφεται στην έκθεση είναι το ακόλουθο: Τον Μάιο 2006 η Αστυνομία είχε ζητήσει την έγκριση για εργασίες συντήρησης του αεροπλάνου «ΕΡΜΗΣ», το κόστος των οποίων εκτιμήθηκε στις 141.000 Στερλίνες περίπου. Σύμφωνα με την επιστολή του πρώην Αρχηγού Αστυνομίας, η συντήρηση του αεροπλάνου σε εργοστασιακό επίπεδο, θα ανέβαζε το επίπεδο ασφαλείας πτήσεων στο επίπεδο ενός καινούργιου αεροπλάνου και η εκμετάλλευση του για κάλυψη των υπηρεσιακών αναγκών της Κυπριακής Δημοκρατίας θα κρατούσε και τα επόμενα 10 τουλάχιστον χρόνια. Αρχικά η Αστυνομία επέμενε ότι μόνο η κατασκευάστρια εταιρεία θα μπορούσε να εκτελέσει τις εργασίες συντήρησης. Τον Οκτώβριο 2006, η Αστυνομία ενημέρωσε με επιστολή της ότι κατόπιν περαιτέρω διερεύνησης, διαπιστώθηκε ότι υπήρχαν τρεις εξουσιοδοτημένες εταιρείες στην Ευρώπη που θα μπορούσαν να εκτελέσουν τις απαιτούμενες εργασίες συντήρησης. Τον Νοέμβριο 2006, ο πρώην Αρχηγός Αστυνομίας πληροφόρησε τον Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου ότι, κατά τη διεξαγωγή συνήθους ελέγχου του αεροπλάνου, διαπιστώθηκε επέκταση της οξείδωσης στην πτέρυγα του, με αποτέλεσμα να επιβάλλεται η καθήλωση του στο έδαφος. Το κόστος επιδιόρθωσης της πτέρυγας εκτιμήθηκε από επιτροπή που διόρισε ο πρώην Αρχηγός Αστυνομίας στις £262.000 με πιθανότητα αύξησης του, εξ αιτίας – ενδεχομένως – επιπρόσθετων βλαβών, που δεν ήταν εμφανείς.
Ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου χαρακτήρισε «περίεργη σύμπτωση» τη λήψη της πιο πάνω επιστολής την ημέρα συνεδρίασης του Συμβουλίου Προσφορών και ζήτησε εξηγήσεις γιατί να μην θεωρήσει κάποιος «ύποπτη αυτή την εξέλιξη και/ή ως σκόπιμη» λόγω του ευρήματος ότι υπάρχουν και άλλες κατάλληλες εταιρείες εκτός της κατασκευάστριας (για τη συντήρηση του) και, ως εκ τούτου, θα προκηρυσσόταν ανοικτός διαγωνισμός, αντί της διαπραγμάτευσης με την κατασκευάστρια εταιρεία, όπως ήταν η αρχική εισήγηση της Αστυνομίας. Στη συνέχεια (5 περίπου μήνες αργότερα), το Υπουργείο εισηγήθηκε την εκποίηση του αεροπλάνου. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Αστυνομίας τον Νοέμβριο 2006, η αξία του αεροπλάνου – τότε – ανερχόταν στις €500.000 ενώ η αγορά καινούργιου παρόμοιου αεροπλάνου ανερχόταν στο €2.050.322.
Η εκποίηση του αεροπλάνου αποφασίστηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο τον Οκτώβριο 2008, κατόπιν νέας Πρότασης του Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, αφού είχε δοθεί προηγουμένως η έγκριση του Υπουργείου Οικονομικών. Τον Σεπτέμβριο 2009, τον Οκτώβριο 2010 και τον Μάρτιο 2011 προκηρύχθηκαν πλειοδοτικοί διαγωνισμοί, οι οποίοι τελικά ακυρώθηκαν επειδή δεν υποβλήθηκαν προσφορές. Τον Μάιο 2012 προκηρύχθηκε νέος πλειοδοτικός διαγωνισμός . Υποβλήθηκε μια προσφορά, με τιμή €150.000. Το Συμβούλιο Προσφορών αποφάσισε, όπως κατακυρωθεί ο διαγωνισμός στον μοναδικό προσφοροδότη, σύμφωνα με την εισήγηση της επιτροπής αξιολόγησης της Αστυνομίας. Κατόπιν έρευνας στο διαδίκτυο, η ελεγκτική υπηρεσία εντόπισε τον Σεπτέμβριο 2013 σε ιστοσελίδα της εταιρείας Cormck Aircraft LTD εμπορική ονομασία της εταιρείας Islander Aircraft LTD που αγόρασε το αεροπλάνο, να ανακοινώνει την πώληση του, στην τιμή των 790.000 GBP (932.680 ευρώ). Σύμφωνα με πληροφορίες το αεροπλάνο "Ερμής" πήγε στην Σκωτία αεροπορικώς... από τον ίδιο τον αγοραστή του.
Μισό Εκατομμύριο εξοπλισμός «αναπαύεται» στην αποθήκη
Τον Μάρτιο 2008, η Αστυνομία προκήρυξε ανοικτό διαγωνισμό για την προμήθεια δύο ελικοπτέρων, με εκτίμηση κόστους €28.000.000+ΦΠΑ. Τον Δεκέμβριο 2008, το Συμβούλιο Προσφορών κατακύρωσε τον διαγωνισμό έναντι του ποσού των €31.588.233 στον μοναδικό έγκυρο προσφοροδότη. Τα ελικόπτερα παραλήφθηκαν από την Αστυνομία τον Νοέμβριο 2011. Στον εξοπλισμό που είχε αγοραστεί μαζί με τα ελικόπτερα, περιλαμβάνονταν – μεταξύ άλλων - και δύο «Self Contained EMS Kit (1x3 Stretcher Aerolite for 1 st H/P and 1x1 Stretcher Lifeport for 2 nd H/P)» για μεταφορά ασθενών/τραυματιών, συνολικής αξίας €525.012. Τον Ιούνιο 2015, ο Γενικός Ελεγκτής ζήτησε από τον Αρχηγό Αστυνομίας να τον πληροφορήσει για τη μέχρι τότε χρήση του πιο πάνω εξοπλισμού (πόσες φορές χρησιμοποιήθηκε/ τοποθετήθηκε στα ελικόπτερα και πού φυλαγόταν) και, κατά πόσο αυτή δικαιολογούσε την ανάγκη αγοράς του, λαμβάνοντας υπόψη και το πολύ ψηλό κόστος του. Τον Ιούλιο 2015, ο Αρχηγός Αστυνομίας μας πληροφόρησε ότι αυτός δεν είχε μέχρι τότε χρησιμοποιηθεί, αφού δεν είχε κριθεί αναγκαίο και, φυλασσόταν σε αποθήκη εξαρτημάτων της Μονάδας Αεροπορικών Επιχειρήσεων της Αστυνομίας, η οποία διαθέτει σύστημα κλιματισμού, το οποίο παρέχει τις κατάλληλες προϋποθέσεις για τη φύλαξη του σε άριστη κατάσταση.