Γεν. Ελεγκτής: ''Ουδέποτε παρενέβηκα στην Εκτελεστική εξουσία''
16:59 - 14 Δεκεμβρίου 2015
Απάντηση στην σημερινή ανακοίνωση που εκδόθηκε μετά την συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου και η οποία έκανε λόγο για σειρά ενεργειών του Γενικού Ελεγκτή, που είτε εκφεύγουν των συνταγματικών του αρμοδιοτήτων είτε συνιστούν παρεμβολή στο ρόλο και στο έργο άλλων ανεξάρτητων αξιωματούχων, εξέδωσε ο Γενικός Ελεγκτής Οδυσσέας Μιχαηλίδης.
Ο κος Μιχαηλίδης αναφέρει ότι ουδέποτε θέλησε να παρέμβει στο έργο της Εκτελεστικής Εξουσίας, ενώ όπως αναφέρει χαρακτηριστικά κατ'εκείνον ''ξενίζει ότι το Υπουργικό έσπευσε να προκαταλάβει τον Γενικό Εισαγγελέα.
Η Ανακοίνωση Ελεγκτικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας:
Σε σχέση με τη σημερινή ανακοίνωση του Υπουργικού Συμβουλίου, σημειώνονται τα ακόλουθα:
1. Με βάση το Σύνταγμα, το Υπουργικό Συμβούλιο ασκεί την εκτελεστική εξουσία και ουδέποτε η Ελεγκτική Υπηρεσία παρενέβη ή θέλησε να παρέμβει ή επιχείρησε να παρέμβει στην εκτελεστική εξουσία. Ουδέποτε. Τούτο είναι αναντίλεκτο, αφού η Ελεγκτική Υπηρεσία σε καμία περίπτωση υπεισέρχεται σε εκτελεστικές διαδικασίες, εκτός από την έκφραση απόψεων ή συστάσεων.
2. Ξενίζει το γεγονός ότι, ενώ για το θέμα αυτό ο Υπουργός θα έστελνε σήμερα επιπρόσθετα στοιχεία στον Γενικό Εισαγγελέα, για να αποφανθεί για την υποτιθέμενη παρέμβαση μας στο έργο της εκτελεστικής εξουσίας, εντούτοις το Υπουργικό Συμβούλιο έσπευσε να προκαταλάβει τον Γενικό Εισαγγελέα.
3. Στην επικαιρότητα υπήρξαν το τελευταίο διάστημα τρεις υποθέσεις που και οι τρεις αφορούσαν στον Υπουργό Εσωτερικών.
(α) Στην υπόθεση της Μονάδας της Κόσιης, η παρέμβαση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας είχε τη μορφή διαβίβασης επιστολής προς την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ελέγχου στις 8 Σεπτεμβρίου 2015 για ενημέρωσή τους ότι η συμφωνία του Υπουργού Εσωτερικών με τον ανάδοχο της σύμβασης ενδεχομένως να ήταν παράνομη και ότι, ενώ ο Υπουργός είχε ενημερωθεί από τις 23 Ιουλίου 2015, με εισήγηση να ζητήσει γνωμάτευση από τον Γενικό Εισαγγελέα, αγνόησε την υποχρέωσή του να ενεργεί σύννομα. Τελικά, τόσο ο Γενικός Εισαγγελέας, όσο και ο Έφορος Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων, είπαν με σαφήνεια πως η συμφωνία του Υπουργού ήταν παράνομη. Δεν θα έπρεπε δηλαδή να είχε καν υποβάλει τις απόψεις της η Ελεγκτική Υπηρεσία στο θέμα αυτό; Τέτοια Ελεγκτική Υπηρεσία θέλουμε; Που θα αποσιωπά παράνομες ενέργειες Υπουργών;
(β) Ακολούθησε η υπόθεση των φοιτητών της Μπαγκλαντές. Σύμφωνα με σχετική αλληλογραφία που λήφθηκε στην Υπηρεσία μας, ο Υπουργός αγνόησε όλες τις άλλες εμπλεκόμενες Υπηρεσίες που υποδείκνυαν το γεγονός ότι έγγραφα που είχαν υποβληθεί από φοιτητές ήταν πλαστά και αποφάσισε δήθεν «να αναγνωρίσει στους υποψήφιους το ευεργέτημα της αμφιβολίας» και να επιτρέψει την είσοδό τους. Στείλαμε το θέμα στον Γενικό Εισαγγελέα, όταν και τότε ο Υπουργός είχε υποστηρίξει ότι τούτο δήθεν ξέφευγε των αρμοδιοτήτων και εξουσιών μας, και η απάντηση δόθηκε στις 12 Οκτωβρίου 2015 από τον ίδιο τον Γενικό Εισαγγελέα ο οποίος είχε αναφέρει ότι:
«Αναφορικά με θέμα το οποίο ηγέρθηκε και αφορά τις εξουσίες και αρμοδιότητες του Γενικού Ελεγκτή της Δημοκρατίας, ο Γενικός Εισαγγελέας υποδεικνύει ότι αυτές ρητά παρατίθενται στο Άρθρο 116 του Συντάγματος και δεν χρήζουν άλλης ερμηνείας. Νοείται ασφαλώς ότι εάν κατά την ενάσκηση των εξουσιών και αρμοδιοτήτων του Γενικού Ελεγκτού ή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο περιέλθει στην αντίληψή του το ενδεχόμενο διάπραξης ποινικού αδικήματος παρ΄ οιουδήποτε προσώπου, έχει δικαίωμα, αλλά και καθήκον όπως, αφού προβεί στη συλλογή των σχετικών πληροφοριών, εγγράφων ή άλλων στοιχείων, παραπέμψει το θέμα προς τον Γενικό Εισαγγελέα, ο οποίος και θα κρίνει κατά πόσο τίθεται ή όχι θέμα ενδεχόμενης διάπραξης ποινικών αδικημάτων και θα δώσει οδηγίες προς την Αστυνομία ώστε αυτή να προβεί σε διερεύνηση του θέματος.»
Τονίζουμε την αναφορά του Γενικού Εισαγγελέα ότι ήταν καθήκον, και όχι απλώς δικαίωμα, του Γενικού Ελεγκτή να ενεργήσει με τον τρόπο που ενήργησε. Ως αποτέλεσμα της δικής μας παρέμβασης, τώρα έχουν αλλάξει οι διαδικασίες.
(γ) Η τρίτη περίπτωση αφορούσε στο σφαγείο Κοφίνου. Η Υπηρεσία μας διαπίστωσε ότι ο Υπουργός Εσωτερικών δρομολόγησε την προκήρυξη διαγωνισμού για την δεκαετή ενοικίαση του, θεωρητικά υπό εκκαθάριση, σφαγείου. Διαβιβάσαμε επιστολή στον Υπουργό Εσωτερικών ημερομηνίας 18.11.2015 με τις επιφυλάξεις μας για το σύννομο της διαδικασίας και εισηγηθήκαμε να αναζητήσει καθοδήγηση από τον Γενικό Εισαγγελέα. Συνιστά τούτο εμπλοκή στον ρόλο της εκτελεστικής εξουσίας; Εάν ναι, γιατί το θυμήθηκε σήμερα, μετά από 1 μήνα, ο Υπουργός Εσωτερικών, και όχι τότε; Γιατί έθεσε τέτοιο θέμα αρμοδιότητας μας μόνο μετά από τη σύσκεψη στις 3.12.2015 υπό τον Έφορο Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων όταν φάνηκε το εύλογο των ερωτημάτων μας; Άλλωστε, για το θέμα αυτό ο Υπουργός ζήτησε γνωμάτευση από τον Γενικό Εισαγγελέα και μόλις σήμερα έστειλε, είπε, στοιχεία για να τεκμηριώσει τους ισχυρισμούς του. Γιατί δεν δόθηκε χρόνος να δοθεί η γνωμάτευση;
4. Η ανακοίνωση του Υπουργικού Συμβουλίου δεν αναφέρει καμία περίπτωση «ενεργειών του Γενικού Ελεγκτή που είτε εκφεύγουν των συνταγματικών του αρμοδιοτήτων είτε συνιστούν παρεμβολή στο ρόλο και στο έργο άλλων ανεξάρτητων αξιωματούχων ή συνιστούν εμπλοκή του στο ρόλο της εκτελεστικής εξουσίας». Ως τέτοια, γενική και αόριστη που είναι, δυστυχώς δεν μπορεί να σχολιαστεί, παρά μόνο να αναφερθεί ότι η Υπηρεσία μας δεν συμφωνεί με τη θέση αυτή. Θα μπορέσουμε να σχολιάσουμε με στοιχεία, αν δοθεί έστω και ένα παράδειγμα τέτοιας ενέργειας.
5. Ιδιαίτερα σοβαρή κρίνουμε την αναφορά ότι «δημόσιες συμπεριφορές εκ μέρους του Γενικού Ελεγκτή που υπονομεύουν τη σοβαρότητα και την αξιοπιστία του θεσμού». Θα ήταν κρίμα αν το Υπουργικό Συμβούλιο επιζητούσε ένα Γενικό Ελεγκτή, που είτε θα αποσιωπά τα προβλήματα που θα διαπιστώνει επειδή αφορούν Υπουργούς της Κυβέρνησης, είτε θα αφήνει αναπάντητες αναφορές Υπουργών που φθάνουν στα όρια λιβέλλου και τείνουν να λοιδορήσουν προσωπικά τον Γενικό Ελεγκτή, όπως αναφορές σε έλλειψη ήθους εκ μέρους του Γενικού Ελεγκτή ή αναφορές σε σούπερ σταρ, αυτοκράτορα, μπαμπούλα, ανθρωποφάγο κ.λπ. Υπενθυμίζουμε σχετικά και τις πρόσφατες παροτρύνσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας, ακριβώς πριν μία εβδομάδα, προς τον Γενικό Ελεγκτή, να συνεχίσει με τον ίδιο ζήλο και να είναι άτεγκτος, επικροτώντας τον τρόπο δράσης μας και δίνοντας μας στήριξη για να συνεχίσουμε.
6. Η Ελεγκτική Υπηρεσία ουδέποτε διεκδίκησε το αλάθητο. Αντίθετα, είναι η ίδια η Υπηρεσία που, σε μια προσπάθεια συνεχούς βελτίωσης των διαδικασιών της, προχωρεί σε διαδικασία αυτοαξιολόγησης (κάτι που ποτέ ξανά δεν έγινε) και έχει ήδη έλθει σε συνεννόηση με την Ελεγκτική Υπηρεσία του Ηνωμένου Βασιλείου, μιας εκ των πλέον αξιοσέβαστων ανάλογων Υπηρεσιών, ώστε τον Οκτώβριο του 2016 να διεξαχθεί ομότιμη αξιολόγηση (peer review) της Υπηρεσίας μας, όταν θα έχουν ήδη τεθεί σε εφαρμογή οι συστάσεις της διαδικασίας αυτοαξιολόγησης.
7. Η Ελεγκτική Υπηρεσία θα αναμένει τη ζητηθείσα από τον Υπουργό Εσωτερικών γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα, την οποία και θα σεβαστεί απόλυτα, όπως πράττει πάντοτε.