Θέματα νομιμότητας εντοπίζει ο Γενικός Ελεγκτής και στις Φυλακές
10:44 - 10 Δεκεμβρίου 2015
Δεν τηρήθηκε η αρχή της διαφάνειας, σε σχέση με τη διαδικασία που ακολουθήθηκε για αναβάθμιση συστημάτων ασφαλείας (συναγερμού και κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης) σε μέλη του προσωπικού των Φυλακών, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται εύλογες υποψίες ως προς τη νομιμότητα και εγκυρότητα των ενεργειών αυτών, αναφέρεται στην ετήσια έκθεση του Γενικού Ελεγκτή που δόθηκε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας την περασμένη Δευτέρα.
Στην έκθεση ο ΓΕ αναφέρει ότι η Αν. Διευθύντρια πληροφόρησε την υπηρεσία του ότι, με επιστολές της προς το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών (ΗΜΥ) ζήτησε όπως εξεταστεί το ενδεχόμενο τερματισμού των συμβάσεων συντήρησης και αφαίρεσης των συστημάτων από τις οικίες λειτουργών που έχουν αφυπηρετήσει. Το ΗΜΥ, αναφέρεται, έχει αποστείλει επιστολές τερματισμού των συμβάσεων.
Στην `Εκθεση αναφέρεται ότι η Διεύθυνση του Τμήματος Φυλακών αποδέχθηκε, διαχρονικά, αιτήματα για εγκατάσταση συστημάτων ασφαλείας στις οικίες μελών του προσωπικού, αναλαμβάνοντας το κόστος αγοράς και συντήρησης τους.
"Από το 2011 μέχρι και προ της ανάληψης των καθηκόντων της νυν Αναπλ. Διευθύντριας, έχουν εγκατασταθεί συστήματα ασφαλείας σε πέντε οικίες μελών του προσωπικού,συνολικού κόστους €48.344, εκ των οποίων οι €19.925 αφορούσαν στην αναβάθμιση και επέκταση υφιστάμενου συστήματος ασφαλείας στην οικία μέλους του προσωπικού των Φυλακών", αναφέρεται στην έκθεση.
`Οπως σημειώνει ο ΓΕ, στη συγκεκριμένη περίπτωση, "η εν λόγω εγκατάσταση αφορούσε σε αναβάθμιση και επέκταση υφιστάμενου συστήματος, οι λόγοι για την απόφαση εγκατάστασης του δεν ήταν επαρκώς τεκμηριωμένοι, το κόστος της αναβάθμισης ήταν ιδιαίτερα ψηλό και η ανάθεση έγινε απευθείας σε εταιρεία, με την οποία το Τμήμα ΗΜΥ είχε υπογράψει, εκ μέρους του Τμήματος Φυλακών, σύμβαση για την αναβάθμιση του κλειστού κυκλώματος παρακολούθησης, στην οποία διαδικασία, όπως μας αναφέρθηκε, το εν λόγω μέλος είχε ενεργό εμπλοκή".
"Λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω, προκύπτει ότι δεν τηρήθηκε η αρχή της διαφάνειας, σε σχέση με τη διαδικασία που ακολουθήθηκε, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται εύλογες υποψίες ως προς την νομιμότητα και εγκυρότητα των ενεργειών αυτών", σημειώνει ο Ελεγκτής.
Στην `Εκθεση αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι την 1.1.2014 υπήρχαν στις Φυλακές 531 κατάδικοι και υπόδικοι, σε σύγκριση με 659 την 1.1.2013. Κατά το 2014 εισήλθαν στις Φυλακές 2.256 άτομα, 579 υπόδικοι καταδικάστηκαν και απολύθηκαν 1.688, με αποτέλεσμα στις 31.12.2014 να υπάρχουν 520 κατάδικοι και υπόδικοι.
Ηλεκτρονική παρακολούθηση καταδίκων
Ο Γενικός Ελεγκτής σημειώνει ότι τον Φεβρουάριο του 2012 παραλήφθηκε και εγκαταστάθηκε το σύστημα «Ηλεκτρονικής Παρακολούθησης Φυλακισμένων», το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, 50 πομπούς ραδιοσυχνοτήτων που εφαρμόζονται στον κατάδικο υπό μορφή βραχιολιού.
Όπως διαπιστώθηκε, παρόλο που το εν λόγω σύστημα έχει παραληφθεί από το 2012 και το Τμήμα Φυλακών επωμίζεται σημαντικό ετήσιο κόστος συντήρησης, δεν έχει αξιοποιηθεί πλήρως μέχρι σήμερα.
"Όπως πληροφορηθήκαμε, η μη πλήρης αξιοποίηση των βραχιολιών οφείλεται τόσο στους περιορισμούς που θέτει η σχετική νομοθεσία, σχετικά με τα κριτήρια που πρέπει να πληρούν οι κρατούμενοι για ένταξή τους στο σύστημα, όσο και στον περιορισμό άμεσης ανταπόκρισης, από τον υπεύθυνο παρακολούθησης, στις περιπτώσεις κρατουμένων, οι οποίοι διαμένουν εκτός της επαρχίας Λευκωσίας", αναφέρει ο Ελεγκτής.
Σημειώνει πάντως ότι έχει ετοιμαστεί προσχέδιο νομοσχεδίου, το οποίο αποσκοπεί στη βελτίωση του νομικού πλαισίου και αυτό θα καταστήσει δυνατή την πλήρη αξιοποίηση του συστήματος. Το ν/σ υποβλήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο για έγκριση στις 7.10.2015 και αναμένεται η κατάθεσή του στην Βουλή.
Στην έκθεση ο ΓΕ αναφέρει ότι η Αν. Διευθύντρια πληροφόρησε την υπηρεσία του ότι, με επιστολές της προς το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών (ΗΜΥ) ζήτησε όπως εξεταστεί το ενδεχόμενο τερματισμού των συμβάσεων συντήρησης και αφαίρεσης των συστημάτων από τις οικίες λειτουργών που έχουν αφυπηρετήσει. Το ΗΜΥ, αναφέρεται, έχει αποστείλει επιστολές τερματισμού των συμβάσεων.
Στην `Εκθεση αναφέρεται ότι η Διεύθυνση του Τμήματος Φυλακών αποδέχθηκε, διαχρονικά, αιτήματα για εγκατάσταση συστημάτων ασφαλείας στις οικίες μελών του προσωπικού, αναλαμβάνοντας το κόστος αγοράς και συντήρησης τους.
"Από το 2011 μέχρι και προ της ανάληψης των καθηκόντων της νυν Αναπλ. Διευθύντριας, έχουν εγκατασταθεί συστήματα ασφαλείας σε πέντε οικίες μελών του προσωπικού,συνολικού κόστους €48.344, εκ των οποίων οι €19.925 αφορούσαν στην αναβάθμιση και επέκταση υφιστάμενου συστήματος ασφαλείας στην οικία μέλους του προσωπικού των Φυλακών", αναφέρεται στην έκθεση.
`Οπως σημειώνει ο ΓΕ, στη συγκεκριμένη περίπτωση, "η εν λόγω εγκατάσταση αφορούσε σε αναβάθμιση και επέκταση υφιστάμενου συστήματος, οι λόγοι για την απόφαση εγκατάστασης του δεν ήταν επαρκώς τεκμηριωμένοι, το κόστος της αναβάθμισης ήταν ιδιαίτερα ψηλό και η ανάθεση έγινε απευθείας σε εταιρεία, με την οποία το Τμήμα ΗΜΥ είχε υπογράψει, εκ μέρους του Τμήματος Φυλακών, σύμβαση για την αναβάθμιση του κλειστού κυκλώματος παρακολούθησης, στην οποία διαδικασία, όπως μας αναφέρθηκε, το εν λόγω μέλος είχε ενεργό εμπλοκή".
"Λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω, προκύπτει ότι δεν τηρήθηκε η αρχή της διαφάνειας, σε σχέση με τη διαδικασία που ακολουθήθηκε, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται εύλογες υποψίες ως προς την νομιμότητα και εγκυρότητα των ενεργειών αυτών", σημειώνει ο Ελεγκτής.
Στην `Εκθεση αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι την 1.1.2014 υπήρχαν στις Φυλακές 531 κατάδικοι και υπόδικοι, σε σύγκριση με 659 την 1.1.2013. Κατά το 2014 εισήλθαν στις Φυλακές 2.256 άτομα, 579 υπόδικοι καταδικάστηκαν και απολύθηκαν 1.688, με αποτέλεσμα στις 31.12.2014 να υπάρχουν 520 κατάδικοι και υπόδικοι.
Ηλεκτρονική παρακολούθηση καταδίκων
Ο Γενικός Ελεγκτής σημειώνει ότι τον Φεβρουάριο του 2012 παραλήφθηκε και εγκαταστάθηκε το σύστημα «Ηλεκτρονικής Παρακολούθησης Φυλακισμένων», το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, 50 πομπούς ραδιοσυχνοτήτων που εφαρμόζονται στον κατάδικο υπό μορφή βραχιολιού.
Όπως διαπιστώθηκε, παρόλο που το εν λόγω σύστημα έχει παραληφθεί από το 2012 και το Τμήμα Φυλακών επωμίζεται σημαντικό ετήσιο κόστος συντήρησης, δεν έχει αξιοποιηθεί πλήρως μέχρι σήμερα.
"Όπως πληροφορηθήκαμε, η μη πλήρης αξιοποίηση των βραχιολιών οφείλεται τόσο στους περιορισμούς που θέτει η σχετική νομοθεσία, σχετικά με τα κριτήρια που πρέπει να πληρούν οι κρατούμενοι για ένταξή τους στο σύστημα, όσο και στον περιορισμό άμεσης ανταπόκρισης, από τον υπεύθυνο παρακολούθησης, στις περιπτώσεις κρατουμένων, οι οποίοι διαμένουν εκτός της επαρχίας Λευκωσίας", αναφέρει ο Ελεγκτής.
Σημειώνει πάντως ότι έχει ετοιμαστεί προσχέδιο νομοσχεδίου, το οποίο αποσκοπεί στη βελτίωση του νομικού πλαισίου και αυτό θα καταστήσει δυνατή την πλήρη αξιοποίηση του συστήματος. Το ν/σ υποβλήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο για έγκριση στις 7.10.2015 και αναμένεται η κατάθεσή του στην Βουλή.
Απασχόληση κρατουμένων
Για την απασχόληση των κρατουμένων, στην έκθεση του Ελεγκτή αναφέρεται ότι σημαντικός αριθμός κρατουμένων απουσίαζε αδικαιολόγητα από τον χώρο εργασίας, στην οποία έχει καταταχθεί από την επιτροπή κατάταξης, χωρίς ωστόσο να τους στερηθεί η καταβολή του επιδόματος φιλοπονίας.
Σημειώνεται ότι η καταβολή του επιδόματος δίδεται ανάλογα με την εργασία που ανατίθεται και με τη φιλοπονία και την εργατικότητα που επιδεικνύεται και προστίθεται ότι η Αν. Διευθύντρια πληροφόρησε την Ελεγκτική Υπηρεσία ότι, πέραν της ενδοτμηματικής εντολής ημερ. 13.1.2015, εκδόθηκε και διαταγή στις 28.3.2015 με την οποία ορίστηκε υπεύθυνη Αξιωματικός για κατάταξη κρατουμένων σε εργασία και καθορίστηκε διαδικασία, σύμφωνα με την οποία οι κατάλογοι εργασίας των κρατουμένων συμπληρώνονται από τους Επόπτες/Υπεύθυνους καθημερινώς και υποβάλλονται στο Λογιστήριο, ώστε να παραχωρείται το επίδομα φιλοπονίας αναλόγως των ημερών εργασίας των καταδίκων.
Υπερωρίες
Η δαπάνη για το έτος 2014 ανήλθε στις €85.831, σε σύγκριση με €42.158 το 2013, δηλαδή σημειώθηκε αύξηση €43.673 ή 103,6%.
Σύμφωνα με τον Ελεγκτή, η αύξηση που παρατηρείται οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι, κατά το 2013, καταβαλλόταν πληρωμή για υπερωριακή απασχόληση των αξιωματικών μόνο και όχι των δεσμοφυλάκων, στους οποίους παραχωρείτο ελεύθερος χρόνος.
Η αύξηση στην καταβολή χρηματικών αποζημιώσεων, αντί παραχώρησης ελεύθερου χρόνου, οφείλεται στο γεγονός ότι το προσωπικό, που δεν λάμβανε χρηματική αποζημίωση, δεν είχε την ευχέρεια να λαμβάνει τον ελεύθερο χρόνο που του παραχωρείτο (λόγω αυξημένων καθηκόντων), με αποτέλεσμα να μην εκδηλώνει ενδιαφέρον για υπερωριακή απασχόληση.
Αναφέρεται σχετικά πως κατά τα έτη 2014-2013 πιστώθηκε στο προσωπικό των Φυλακών ελεύθερος χρόνος 4.696 ωρών έναντι υπερωριακής απασχόλησης (2.309 το 2012), από τον οποίο παραχωρήθηκαν, εντός του έτους,μόνο οι 2.883 ώρες. Ως αποτέλεσμα, οι συσσωρευμένες ώρες που βρίσκονταν πιστωμένες στο προσωπικό, στις 31.12.2014, ανήλθαν στις 15.209.
Σημειώνεται επίσης ότι, η λειτουργία νέων πτερύγων κατά το 2014, καθώς και η σημαντική μείωση του προσωπικού, λόγω αφυπηρετήσεων και εκτεταμένων αδειών ασθενείας, αύξησαν τις ανάγκες για υπερωριακή απασχόληση.
Στις 25.5.2015 και 15.6.2015, η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, αποφάσισε την εξαίρεση των Φυλακών από την απαγόρευση πλήρωσης θέσεων, ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα στελέχωσης και αυτό θα συντείνει στη μείωση των υπερωριών. Δημοσιεύτηκε ήδη στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας η πρόσληψη 34 δεσμοφυλάκων και προωθείται η αποπαγοποίηση τριών κενών θέσεων επιθεωρητών. Παράλληλα προωθείται η διαδικασία καταρτισμού καταλόγου για πρόσληψη δύο δεσμοφυλάκων καθορισμένης διάρκειας.