Ξέφραγο αμπέλι αρχαιολογικοί χώροι στην Πάφο
12:22 - 01 Δεκεμβρίου 2015
Τη στιγμή που η Πάφος προετοιμάζεται για το 2017, χρονιά κατά την οποία θα είναι η Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, σοβαρές καταγγελίες έφτασαν στα γραφεία του Κυπριακού Οργανισμού Τουρισμού (ΚΟΤ) για το τι… βλέπουν οι τουρίστες που επισκέπτονται συγκεκριμένους αρχαιολογικούς χώρους της πόλης. Οι καταγγελίες
εστιάζονται κυρίως στη διαχείριση των χώρων, αλλά και στη στάση και συμπεριφορά κάποιων υπαλλήλων που εργάζονται στους χώρους αυτούς.
Σύμφωνα με πηγή που μίλησε στον «Ρεπόρτερ», ο ΚΟΤ έχει καταγγελίες για το θέμα της έκδοσης των εισιτηρίων εισόδου σε κάποιους αρχαιολογικούς χώρους της Πάφου, αλλά και για την πώληση τουριστικών βιβλίων κλπ. Δηλαδή, ότι δεν υπάρχει καθόλου έλεγχος, λόγω της μη ύπαρξης συστήματος έκδοσης αποδείξεων και ακύρωσης εισιτηρίων εισόδου, όπως επίσης και της μη ύπαρξης μηχανογραφημένου συστήματος για τις πωλήσεις τουριστικών βιβλίων και καρτών.
Σημειώνεται πως στο παρελθόν υπήρξαν σχετικές καταγγελίες εναντίον υπαλλήλου στο αρμόδιο Τμήμα Αρχαιοτήτων. Οι καταγγελίες, ωστόσο, δεν επιβεβαιώθηκαν, ανέφερε στον «Ρεπόρτερ» η διευθύντρια του Τμήματος, Μαρίνα Σολομίδου-Ιερωνυμίδου. Η κ. Ιερωνυμίδου τόνισε ότι έκτοτε δόθηκαν ειδικές οδηγίες για λήψη συγκεκριμένων μέτρων, με στόχο την αποφυγή τέτοιων κρουσμάτων. «Δεδομένου ότι ενώπιόν μας δεν έχουν τεθεί νέες καταγγελίες, θεωρώ ότι τα ύποπτα φαινόμενα έχουν εξαλειφθεί. Όμως, θα προβώ και σε νέα διερεύνηση του θέματος, για να μην αφήνονται σκιές», συμπλήρωσε.
Και βίντεο με τα ρεζιλίκια μας
Σημειώνεται ότι καταγγελίες που έφθασαν στον ΚΟΤ και αφορούν κυρίως υπαλλήλους που εργάζονται στο Αρχαιολογικό Πάρκο της Πάφου (όπου βρίσκονται τα περίφημα ψηφιδωτά), έχουν αντικείμενο και τη συμπεριφορά προς τους τουρίστες. «Κάποιοι φαίνεται πως έχουν μια χαλαρή και αδιάφορη στάση προς τον τουρίστα, ο οποίος σε πολλές περιπτώσεις αδυνατεί να επικοινωνήσει, καθώς κάποιοι από τους εργαζόμενους εκεί δεν φαίνεται να έχουν καν γνώση της αγγλικής γλώσσας», ανέφερε στην εφημερίδα μας η ίδια πηγή, προσθέτοντας ότι «υπάρχει σχετικό βίντεο που δείχνει τα ρεζιλίκια μας», όπως μας είπε χαρακτηριστικά. Στο εν λόγω βίντεο φαίνεται τουρίστας να πλησιάζει υπάλληλο του αρχαιολογικού χώρου, ρωτώντας τον κάποιες διευκρινίσεις στην αγγλική γλώσσα. Ο εργαζόμενος αδυνατεί να αντιληφθεί την ερώτηση και φαίνεται καθαρά ο τουρίστας να πιάνει το κεφάλι του από αγανάκτηση και να απομακρύνεται εκνευρισμένος.
Χαλαράααααα
Ακόμη, ξεναγός μάς ανέφερε ότι πρόσφατα είχε συνοδεύσει στον συγκεκριμένο χώρο έναν ξένο καθηγητή, ο οποίος έμεινε αποσβολωμένος όταν αντιλήφθηκε ότι δεν μπορούσε να συνεννοηθεί με τον υπάλληλο του καταστήματος πώλησης βιβλίων και καρτών του συγκεκριμένου αρχαιολογικού χώρου. Σημειώνεται ότι είναι πάμπολλες οι μαρτυρίες για υπαλλήλους στο Αρχαιολογικό Πάρκο της Πάφου που αντί να επιδεικνύουν ενδιαφέρον και προσοχή προς τον τουρίστα, κάθονται χαλαρά στην καρέκλα τους καπνίζοντας, ενώ άλλες φορές συνομιλούν μεταξύ τους. «Οι αρχαιότητες είναι ένα τεράστιο σπίτι πολιτισμού, το οποίο επισκέπτονται ξένοι που σέβονται την ιστορία μας και θέλουν να τη γνωρίσουν. Εμείς, δυστυχώς, δεν έχουμε την ίδια προσέγγιση», ανέφερε με απογοήτευση η πηγή μας, τονίζοντας πως χρειάζεται, μεταξύ άλλων, σωστή εκπαίδευση των ανθρώπων που έρχονται καθημερινά σε επαφή με τους τουρίστες. Και εκτός όλων των άλλων, υπάρχουν και θέματα καθαριότητας των χώρων υγιεινής αλλά και του εξωτερικού περιφραγμένου χώρου.
Σημειώνεται πως στους χώρους αυτούς δεν υπάρχουν κάμερες ασφαλείας, έτσι κάποιοι αισθάνονται ελεύθεροι να διαχειρίζονται δημόσια περιουσία κατά το δοκούν και να συμπεριφέρονται στους τουρίστες αντιεπαγγελματικά.
«Δεν υπάρχουν κονδύλια»
Ενώπιον της διευθύντριας του Τμήματος Αρχαιοτήτων θέσαμε τα ευρύτερα προβλήματα των αρχαιολογικών χώρων της Πάφου. Σε ό,τι αφορά το θέμα της μη ύπαρξης ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας ή της ανάγκης αγοράς συστήματος αυτόματης ακύρωσης εισιτηρίων για σκοπούς διαφάνειας στο κομμάτι των εισπράξεων, η κ. Ιερωνυμίδου παραδέχθηκε ότι θα μπορούσαν να γίνουν πολλά πράγματα, ωστόσο, όπως μας είπε, δεν υπάρχουν τα απαραίτητα κονδύλια. Επιπλέον, υπεραμύνθηκε των εργαζομένων στους αρχαιολογικούς χώρους, εκφράζοντας τη βεβαιότητα πως όλοι μιλούν αγγλικά, ή τουλάχιστον ξέρουν να συνεννοηθούν στην αγγλική γλώσσα με τους τουρίστες. Τόνισε δε πως πριν από την τοποθέτησή τους στα συγκεκριμένα πόστα, περνούν και από προφορική εξέταση.
Σε ό,τι αφορά την όλη στάση τους έναντι των τουριστών, επανέλαβε ότι δεν έχει ενώπιόν της οποιαδήποτε καταγγελία.
Κάποιος να τους ξεναγεί
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί πως στους αρχαιολογικούς χώρους της Πάφου δεν υπάρχουν προγραμματισμένες ώρες ξενάγησης από επαγγελματίες ξεναγούς. Αυτό σημαίνει πως αν ένα γκρουπ δεν μεταβεί με δικό του ξεναγό στο σημείο, δεν θα τύχει ξενάγησης από κάποιον που έχει γνώση της ιστορίας και του πολιτισμού. Οι προγραμματισμένες ξεναγήσεις σε καθημερινή βάση αποτελούν συνήθη πρακτική σε αρχαιολογικούς χώρους του εξωτερικού, ενώ, πρόσφατα, αντίστοιχη υπηρεσία έχει προστεθεί και στο Κυπριακό Μουσείο στη Λευκωσία. Η διευθύντρια του Τμήματος Αρχαιοτήτων σημείωσε ότι δεν υπάρχουν κονδύλια για υπηρεσία ξενάγησης στους αρχαιολογικούς χώρους της Πάφου και πέταξε το μπαλάκι στον ΚΟΤ.
εστιάζονται κυρίως στη διαχείριση των χώρων, αλλά και στη στάση και συμπεριφορά κάποιων υπαλλήλων που εργάζονται στους χώρους αυτούς.
Σύμφωνα με πηγή που μίλησε στον «Ρεπόρτερ», ο ΚΟΤ έχει καταγγελίες για το θέμα της έκδοσης των εισιτηρίων εισόδου σε κάποιους αρχαιολογικούς χώρους της Πάφου, αλλά και για την πώληση τουριστικών βιβλίων κλπ. Δηλαδή, ότι δεν υπάρχει καθόλου έλεγχος, λόγω της μη ύπαρξης συστήματος έκδοσης αποδείξεων και ακύρωσης εισιτηρίων εισόδου, όπως επίσης και της μη ύπαρξης μηχανογραφημένου συστήματος για τις πωλήσεις τουριστικών βιβλίων και καρτών.
Σημειώνεται πως στο παρελθόν υπήρξαν σχετικές καταγγελίες εναντίον υπαλλήλου στο αρμόδιο Τμήμα Αρχαιοτήτων. Οι καταγγελίες, ωστόσο, δεν επιβεβαιώθηκαν, ανέφερε στον «Ρεπόρτερ» η διευθύντρια του Τμήματος, Μαρίνα Σολομίδου-Ιερωνυμίδου. Η κ. Ιερωνυμίδου τόνισε ότι έκτοτε δόθηκαν ειδικές οδηγίες για λήψη συγκεκριμένων μέτρων, με στόχο την αποφυγή τέτοιων κρουσμάτων. «Δεδομένου ότι ενώπιόν μας δεν έχουν τεθεί νέες καταγγελίες, θεωρώ ότι τα ύποπτα φαινόμενα έχουν εξαλειφθεί. Όμως, θα προβώ και σε νέα διερεύνηση του θέματος, για να μην αφήνονται σκιές», συμπλήρωσε.
Και βίντεο με τα ρεζιλίκια μας
Σημειώνεται ότι καταγγελίες που έφθασαν στον ΚΟΤ και αφορούν κυρίως υπαλλήλους που εργάζονται στο Αρχαιολογικό Πάρκο της Πάφου (όπου βρίσκονται τα περίφημα ψηφιδωτά), έχουν αντικείμενο και τη συμπεριφορά προς τους τουρίστες. «Κάποιοι φαίνεται πως έχουν μια χαλαρή και αδιάφορη στάση προς τον τουρίστα, ο οποίος σε πολλές περιπτώσεις αδυνατεί να επικοινωνήσει, καθώς κάποιοι από τους εργαζόμενους εκεί δεν φαίνεται να έχουν καν γνώση της αγγλικής γλώσσας», ανέφερε στην εφημερίδα μας η ίδια πηγή, προσθέτοντας ότι «υπάρχει σχετικό βίντεο που δείχνει τα ρεζιλίκια μας», όπως μας είπε χαρακτηριστικά. Στο εν λόγω βίντεο φαίνεται τουρίστας να πλησιάζει υπάλληλο του αρχαιολογικού χώρου, ρωτώντας τον κάποιες διευκρινίσεις στην αγγλική γλώσσα. Ο εργαζόμενος αδυνατεί να αντιληφθεί την ερώτηση και φαίνεται καθαρά ο τουρίστας να πιάνει το κεφάλι του από αγανάκτηση και να απομακρύνεται εκνευρισμένος.
Χαλαράααααα
Ακόμη, ξεναγός μάς ανέφερε ότι πρόσφατα είχε συνοδεύσει στον συγκεκριμένο χώρο έναν ξένο καθηγητή, ο οποίος έμεινε αποσβολωμένος όταν αντιλήφθηκε ότι δεν μπορούσε να συνεννοηθεί με τον υπάλληλο του καταστήματος πώλησης βιβλίων και καρτών του συγκεκριμένου αρχαιολογικού χώρου. Σημειώνεται ότι είναι πάμπολλες οι μαρτυρίες για υπαλλήλους στο Αρχαιολογικό Πάρκο της Πάφου που αντί να επιδεικνύουν ενδιαφέρον και προσοχή προς τον τουρίστα, κάθονται χαλαρά στην καρέκλα τους καπνίζοντας, ενώ άλλες φορές συνομιλούν μεταξύ τους. «Οι αρχαιότητες είναι ένα τεράστιο σπίτι πολιτισμού, το οποίο επισκέπτονται ξένοι που σέβονται την ιστορία μας και θέλουν να τη γνωρίσουν. Εμείς, δυστυχώς, δεν έχουμε την ίδια προσέγγιση», ανέφερε με απογοήτευση η πηγή μας, τονίζοντας πως χρειάζεται, μεταξύ άλλων, σωστή εκπαίδευση των ανθρώπων που έρχονται καθημερινά σε επαφή με τους τουρίστες. Και εκτός όλων των άλλων, υπάρχουν και θέματα καθαριότητας των χώρων υγιεινής αλλά και του εξωτερικού περιφραγμένου χώρου.
Σημειώνεται πως στους χώρους αυτούς δεν υπάρχουν κάμερες ασφαλείας, έτσι κάποιοι αισθάνονται ελεύθεροι να διαχειρίζονται δημόσια περιουσία κατά το δοκούν και να συμπεριφέρονται στους τουρίστες αντιεπαγγελματικά.
«Δεν υπάρχουν κονδύλια»
Ενώπιον της διευθύντριας του Τμήματος Αρχαιοτήτων θέσαμε τα ευρύτερα προβλήματα των αρχαιολογικών χώρων της Πάφου. Σε ό,τι αφορά το θέμα της μη ύπαρξης ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας ή της ανάγκης αγοράς συστήματος αυτόματης ακύρωσης εισιτηρίων για σκοπούς διαφάνειας στο κομμάτι των εισπράξεων, η κ. Ιερωνυμίδου παραδέχθηκε ότι θα μπορούσαν να γίνουν πολλά πράγματα, ωστόσο, όπως μας είπε, δεν υπάρχουν τα απαραίτητα κονδύλια. Επιπλέον, υπεραμύνθηκε των εργαζομένων στους αρχαιολογικούς χώρους, εκφράζοντας τη βεβαιότητα πως όλοι μιλούν αγγλικά, ή τουλάχιστον ξέρουν να συνεννοηθούν στην αγγλική γλώσσα με τους τουρίστες. Τόνισε δε πως πριν από την τοποθέτησή τους στα συγκεκριμένα πόστα, περνούν και από προφορική εξέταση.
Σε ό,τι αφορά την όλη στάση τους έναντι των τουριστών, επανέλαβε ότι δεν έχει ενώπιόν της οποιαδήποτε καταγγελία.
Κάποιος να τους ξεναγεί
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί πως στους αρχαιολογικούς χώρους της Πάφου δεν υπάρχουν προγραμματισμένες ώρες ξενάγησης από επαγγελματίες ξεναγούς. Αυτό σημαίνει πως αν ένα γκρουπ δεν μεταβεί με δικό του ξεναγό στο σημείο, δεν θα τύχει ξενάγησης από κάποιον που έχει γνώση της ιστορίας και του πολιτισμού. Οι προγραμματισμένες ξεναγήσεις σε καθημερινή βάση αποτελούν συνήθη πρακτική σε αρχαιολογικούς χώρους του εξωτερικού, ενώ, πρόσφατα, αντίστοιχη υπηρεσία έχει προστεθεί και στο Κυπριακό Μουσείο στη Λευκωσία. Η διευθύντρια του Τμήματος Αρχαιοτήτων σημείωσε ότι δεν υπάρχουν κονδύλια για υπηρεσία ξενάγησης στους αρχαιολογικούς χώρους της Πάφου και πέταξε το μπαλάκι στον ΚΟΤ.