Μεγαθήρια στο παιχνίδι της εκμετάλλευσης του λιμανιού της Λεμεσού

 
 
 Δώδεκα δυνατοί παίχτες στο παγκόσμιο πεδίο της λιμενικής βιομηχανίας, εισήλθαν στο παιχνίδι διεκδίκησης του λιμανιού της Λεμεσού που αποτελεί το πρώτο ουσιαστικό βήμα στην εκχώρηση δημόσιου πλούτου σε ιδιώτες επενδυτές. Ο «Ρεπόρτερ» αποκαλύπτει, σήμερα, τη λίστα με τις 33 εταιρείες που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για το διαγωνισμό που αφορά τρία ξεχωριστά συμβόλαια για το λιμάνι Λεμεσού. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, από αυτές πέρασαν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού μόνο οι δώδεκα. Οι εταιρείες αυτές διεκδικούν κατά κύριο λόγο, το πρώτο συμβόλαιο, αυτό του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων που είναι και το πιο προσοδοφόρο από τα τρία, ενώ κάποιες διεκδικούν και ένα εκ των άλλων δύο συμβολαίων. Να σημειώσουμε πως ο διαγωνισμός χωρίζεται σε τρία συμβόλαια με αντίστοιχο αριθμό υπηρεσιών που αφορούν στο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, τις θαλάσσιες υπηρεσίες και το σταθμό ειδικού φορτίου που περιλαμβάνει και το τερματικό της αίθουσας επιβατών. Σημειώνεται πως πρόκειται για εταιρείες κολοσσούς του παγκόσμιου επιχειρηματικού χάρτη, οι οποίες διαχειρίζονται μερικά από τα μεγαλύτερα λιμάνια σε όλο τον κόσμο.
 
Μέσα Ιανουαρίου
 
Αυτή τη στιγμή, η διαδικασία έχει προχωρήσει στη δεύτερη φάση της εμπορικοποίησης του λιμανιού. Κατά την πρώτη φάση, ελέγχθησαν τα τεχνικά χαρακτηριστικά. Ακολούθως, πέρασαν στο δεύτερο στάδιο της διαδικασίας όσες από τις 33 εταιρείες ικανοποιούσαν αυτά τα χαρακτηριστικά, που είχαν τεθεί στους όρους των προσφορών. Η διαδικασία της δεύτερης φάσης του διαγωνισμού αναμένεται ότι θα ολοκληρωθεί στα μέσα Ιανουαρίου. Οι υποψήφιοι θα καταθέσουν ενώπιον του υπουργείου Μεταφορών, δύο φακέλους. Ο πρώτος, και σημαντικότερος ίσως, θα αφορά στο οικονομικό σκέλος της επένδυσης και ο δεύτερος θα περιλαμβάνει το επιχειρηματικό μοντέλο που θα ακολουθήσει η κάθε εταιρεία ή κοινοπραξία. Οι φάκελοι θα ελεγχθούν από την αρμόδια επιτροπή και θα επιλεγούν οι εταιρείες που θα πληρούν όλα τα κριτήρια που έχουν τεθεί από την αναθέτουσα αρχή. Απ’ εκεί και πέρα, από τους προσφοροδότες που θα απομείνουν, θα επιλεγεί αυτός που θα δώσει την πιο συμφέρουσα τιμή για το κράτος. Οι οικονομικές προτάσεις που θα κατατεθούν συνδέονται άμεσα με το επιχειρηματικό μοντέλο που επιδιώκει να εφαρμόσει ο κάθε δυνητικός επενδυτής.

Συγκεκριμένα, μας αναφέρθηκε ότι οι εταιρείες ή κοινοπραξίες θα καταθέσουν συγκεκριμένη πρόταση υπολογισμού εσόδων για το κράτος, ως ποσοστό από τα κέρδη εργασιών του λιμανιού. Δηλαδή, μια πρόταση θα θεωρηθεί πιο καλή οικονομικά εάν η συνάρτηση τζίρου εργασιών και κέρδους για το κράτος, είναι υψηλότερη από αντίστοιχη ανταγωνιστική πρόταση. Την ίδια στιγμή, έχουν τεθεί μίνιμουμ όρια από το κράτος, προκειμένου να διασφαλιστούν ελάχιστα έσοδα για την Κύπρο. Όπως μας έχει λεχθεί από άτομα που γνωρίζουν πολύ καλά την όλη διαδικασία, πρόκειται για απλοποιημένες διεργασίες και δεν αποκλείεται περί τα τέλη Φεβρουαρίου αρχές Μαρτίου, να υπογραφούν και τα συμβόλαια της σύμβασης με τον επιτυχόντα επενδυτή, διάρκειας 25 χρόνων, εκτός αν κατατεθούν προσφυγές ενώπιον της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφορών.
 
Άρχισαν οι ξεναγήσεις στο λιμάνι
 
Σημειώνεται πως η δεύτερη φάση περιλαμβάνει και επί τόπου επισκέψεις των ενδιαφερόμενων εταιρειών στο λιμάνι, διαδικασία η οποία έχει ήδη ξεκινήσει από την προηγούμενη εβδομάδα. Επίσης, θα υπάρχει διαθέσιμη όλη η αναγκαία πληροφόρηση στους υποψηφίους, έτσι ώστε να μπορέσουν να προχωρήσουν στην ετοιμασία των οικονομικών τους προσφορών. Κατά τις επισκέψεις, οι οποίες διαρκούν μόλις δυο ώρες –κάτι που φαίνεται να προκαλεί αντιδράσεις από πλευράς των ενδιαφερόντων, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι ο χρόνος που δίδεται είναι λίγος- εξετάζονται τρία βασικά σημεία του λιμανιού. Αυτά είναι: (α) οι λιμενικές εγκαταστάσεις, (β) τα κατασκευαστικά προβλήματα τα οποία ενδεχομένως να υπάρχουν, και (γ) ο εξοπλισμός που διαθέτει το λιμάνι και θα εκχωρηθεί στους επενδυτές μετά την υπογραφή της σύμβασης.
Όπως αρμοδίως έχουμε πληροφορηθεί, το λιμάνι βρίσκεται σε αρκετά καλή κατάσταση. Ωστόσο, εντοπίζονται προβλήματα στον πεπαλαιωμένο εξοπλισμό του λιμανιού και συγκεκριμένα στους γερανούς εμπορευματοκιβωτίων. Πρόκειται για τους γερανούς φορτοεκφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων, οι οποίοι λόγω ηλικίας αντιμετωπίζουν πλέον αρκετά προβλήματα. Έχει άλλωστε ειπωθεί αρκετές φορές πως η κατάσταση με τους γερανούς, τον εξοπλισμό και τα συναφή, δεν είναι και η καλύτερη αλλά ούτε και μεγάλων δυνατοτήτων. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό είναι κάτι που προβληματίζει, χωρίς όμως να αποθαρρύνει, αρκετούς από τους υποψήφιους επενδυτές αφού το κόστος αντικατάστασης των εν λόγω μηχανημάτων φτάνει τα 16 - 17 εκατομμύρια ευρώ. 
 
 
 
 

Δειτε Επισης

Σκόνη και άνεμοι στο καιρικό μενού-Στους 33 βαθμούς ανεβαίνει η θερμοκρασία
Δημοσκόπηση για τα πέντε χρόνια ΓεΣΥ-Τα πλεονεκτήματα και ο βαθμός ικανοποίησης των δικαιούχων
Αυτοί είναι οι τυχεροί αριθμοί της κλήρωσης του Τζόκερ
Κρούουν τον κώδωνα για την κινεζική πλατφόρμα Temu-«Δεν σέβεται τις ευρωπαϊκές νομοθεσίες»
Υφ. Πολιτισμού: Καινοτόμος η πλατφόρμα CENSUS για την σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία
Δεκτή η αναπομπή νόμου για τις καινοτόμες επιχειρήσεις
Νόμος δίνει χρόνο σε ξενοδοχεία για συμμόρφωση με διατάξεις για άδεια λειτουργίας
Με γραπτές εξετάσεις οι διορισμοί σε κλίμακες Α9 και Α11-Τι αλλάζει μετά το ψήφισμα της Βουλής
Μεγαλύτερη του αναμενομένου η ανάπτυξη της οικονομίας στα κατεχόμενα το 2023
Αναβλήθηκε η αποχή στα έξι δημόσια σχολεία του Ύψωνα